Merten sheriffi kirjoitti:
Suuri kiitos tästä! Voisitko vielä antaa vertailua Venäjän laivaston aluksiin joissa on tai tulee olemaan vahvin it.
Kiitos vielä kerran. Hienoa, että foorumillamme kaltaisiasi asiantuntijoita.
Ei sitä nyt hirveästi itsekään näistä jutuista tajua. Anyhoo, venäläisten paras laivait-järjestelmä on S-300F Fort, joka edustaa aika lailla samantapaista teknologian tasoa kuin Aegis (joskin melko erilaisia ratkaisuja). Molemmissa on puoliaktiivinen ohjusjärjestelmä jonka tulenjohtotutka käyttää passiivista sähköistä keilanmuodostusta (PESA). Eli edustavat periaatteessa samaa teknologian tasoa kuin vaikkapa Rafalen ja MiG-31:n tutkat.
Aegis-järjestelmä käyttää kahta erilaista tutkaa, AN/SPY-1 joka toimii ilmavalvonta- ja tulenjohtotutkana ja AN/SPG-62 maalinvalaisututka, joka viime kädessä ohjaa ohjukset kohteeseensa. Kerrallaan voidaan torjua niin monta kohdetta kuin on maalinvalaisimia - niitä on Ticonderoga-luokan risteilijöissä neljä, ja Burkeissa kolme. Eli Burke-luokan hävittäjä voi kerrallaan torjua vain kolme kohdetta, tämä ei ole kuitenkaan niin iso rajoitus kuin voisi kuvitella sillä maalinvalaisututkaa tarvitaan vasta ohjuksen lennon loppuvaiheessa ja ohjuksia voi olla ilmassa matkalla kohteisiin paljon enemmän. Kuva tutkien sijoittelusta
Ticonderoga-luokan risteilijällä.
Neukkuristeilijöissä on taas perinteinen ilmavalvontatutka (Top Pair tai Top Steer, en oikein tunne noita) ja ohjukset ohjaa kohteeseen
Volna (Top Dome) tulenjohtotutka, joka voi kerrallaan torjua tiettävästi kolmea maalia. Näitä tutkia on Kirov-luokan risteilijöillä kaksi, ja Slava-luokalla yksi. Ensi näkemällä vaikuttaa siis aika tasaväkiseltä, käytännössä kuitenkin Aegista pidetään paljon tehokkaampana: taistelujärjestelmä on luultavasti paljon paremmin integroitunut ja SPY-1 vaikuttaa paljon kehittyneemmältä ilmavalvontaa ja etenkin maalien seurantaa ajatellen kuin vanhahtavat venäläiset mekaaniset antennit. Myös ohjukset ovat luultavasti suorituskykyisempiä. Slavoissa ainoa tutka on lisäksi aluksen perässä eikä se luultavasti edes näe suoraan eteen. Aegiksella on se etu että se on suunniteltu alkujaankin aluskäyttöön, siinä missä useimmat muut vastaavat sydeemit on alunperin armeijan ilmapuolustukseen tarkoitettuja. Venäläisten alusten etu voi olla tutkien parempi sijoittelu. Kuten kuvasta näkyy, Ticojenkin tutka-antennit näyttävät olevan aika matalalla ja Burkeissa ne ovat vielä alempana. Uudemmissa ilmapuolustusaluksissa tutkat on pyritty sijoittamaan yleensä paljon korkeammalle.
Toinen venäläinen alueit-järjestelmä on sitten Uragan tai Sthil, eli meidän Bukin laivaversio. Sitä löytyy Sovremenny-luokan hävittäjistä ja esim. intialaisten Talwar-luokan fregateista. Myös venäläisten tulevissa Gorshkov-luokan fregatteihin tulee sama järjestelmä. Systeemin haittapuoli on ainakin vanhanaikainen mekaaninen kiskolaukaisin, joskin uudemmissa aluksissa ohjukset laitetaan VLS:ään. Lisäksi tulenjohtotutka ei ole ilmeisesti niin edistynyt että ohjuksen maksimikantamaa pystyisi hyödyntämään - Buk/Shtil pystyisi kevyesti ainakin 70km kantamaan oikealla lentoprofiililla. Saa nähdä onko uudemmissa asiaa korjattu.
Uudemmat eurooppalaiset tutkat käyttävät aktiivista sähköistä keilanmuodostusta (AESA), kuten juuri SAMPSON, lisäksi APAR ja EMPAR. Niissä ei ole erillisiä maalinvalaisututkia, kun Aster on aktiivinen tutkaohjus. Tosin ainakin jotkut niistä näköjään voivat ampua myös puoliaktiivisia ESSM-ohjuksia. En tiedä tuoko tämä ammuntatapa sitten jotain rajoituksia. Yleensä ilmavalvontaan tarvittavat pitemmät aaltopituudet eivät oikein sovellu tarkkaan maalinvalaisuun.