Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
. Miinalaivalla minut käskettiin painumaan helvettiin kanttiinista, koska olin nuorempaa saapumiserää.
tällaiset kokemusta traumatisoi ja aiheuttaa katkeruutta.
Jesss... löytyihän se merimiinavihan perusta sieltä kaapista :p
Viharakkaus Sergeitä kohtaan on jotenkin helpompi ymmärtää. Nyt enää pitää selvittää Niittykasemattiin liittyvä trauma.
 
Jesss... löytyihän se merimiinavihan perusta sieltä kaapista :p
Viharakkaus Sergeitä kohtaan on jotenkin helpompi ymmärtää. Nyt enää pitää selvittää Niittykasemattiin liittyvä trauma.
Ei mulla mitään traumoja ole. Huumorilla vaan. Aika erikoista muuten tuo 57mm keulalle. Tuohan merkkaa sitä, että navy ei näe tulevaisuutta älyammuksille:unsure:
 
Sinällään havainto ei estä niitä... Kilo mahtunee kanavasta? Sodan aikana siitä siirrettiin hävittäjiäkin, muistaakseni.
Mikäli puhutaan Toisesta maailmansodasta, vaikuttaa epäuskottavalta, että Stalinin kanavasta olisi mitään muuta kuin proomuja merkittävämpää siirretty. Talvisodan aikana ei siirretty mitään, ja NL:n kannaltahan se suuri sota alkoi 22. kesäkuuta -41. Suomalaiset oli kanavalla seuraavana myöhäissyksynä ja slobot itse räjäytti Poventsassa sulut 6.12.
Sulut oli rikki ja kanavan eteläpää suomalaisten hallinnassa kesään -44.
Kanava saatiin korjattua liikenteeseen -46.

Kanavaan ajettavan aluksen maksimisyväykseksi on annettu 4m, ja Kilon syväys lienee yli 6m. (joka siis tarkoittaa että myös saaristossamme saa Kilon kippari olla hiukkasen tarkkana - vaikka ajelisi pinnalla.)
 
Tuleekohan se ruoka sinne ulkomailta, vai Venäjän omilta markkinoilta? Jos tulee omilta, niin varmaankin tulee suurelta osin maakuljetuksina. Heillä on myös melkoinen sisävesiverkosto, jota pitkin voidaan tavaraa tuoda Pietarin alueelle muualta Venäjältä. Tuontitavarat esim kahvi ja hedelmät voisi tulla meritse? Niitäkin tosin Venäjä saa tarvittaessa oman maan alueelta tai eteläisiltä naapureilta.

Tuleehan Suur-Helsingin alueenkin ruoka varmaan 80%:sesti maakuljetuksina eri puolilta Suomea... ja melkoinen rekkaralli se kai onkin. Ehkä osa tulee rautateitse?
Pietarihan on Venäjän merkittävin rahtisatama, sen lisäksi että suurin osa öljykuljetuksista menee Suomenlahden kautta, konttiliikenteestä yli puolet menee Pietarin kautta.

Eli ( jos ei kutsuta sitä merisaarroksi, ettei kenellekään tule paha mieli) Suomenlahden sulkeutuminen Venäjän laivakuljetuksilta :) .. jonka siis saavat aivan itse itsekseen aikaan alkamalla mesoamaan pohjoisella Itämerellä, ja johon ei todennäköisesti tarvita kuin miinavaara (vakuutusmaksut menee pilviin), vaikuttaa kokolailla kaikkien venäläisten päivittäiseen elämään. Tietenkin tämä ja öljyviennin katkeaminen on taloudelle varsin paha paikka.

Toisaalta, tämän liikenteen katkeaminen vapauttanee raideliikennettä muuhun toimintaan. Ikävästi tämä saattaa auttaa Venäjän armeijan logistiikkaa, mutta ehkä Pietarin väestön huoltotarpeen lisääntyminen syö osa vapautuneesta kapasiteetista ja parhaimillaan jopa haittaa sotaväen huoltoa.

Venäjällähän raideliikenne on edelleen keskeisin ja tehokkain kuljetusmuoto, joten oletan että vaikutukset näkyvät juuri siinä. Ja se on tietenkin myös mehukas maali moderneille vastatoimille.
 
Pietarihan on Venäjän merkittävin rahtisatama, sen lisäksi että suurin osa öljykuljetuksista menee Suomenlahden kautta, konttiliikenteestä yli puolet menee Pietarin kautta.

Eli ( jos ei kutsuta sitä merisaarroksi, ettei kenellekään tule paha mieli) Suomenlahden sulkeutuminen Venäjän laivakuljetuksilta :) .. jonka siis saavat aivan itse itsekseen aikaan alkamalla mesoamaan pohjoisella Itämerellä, ja johon ei todennäköisesti tarvita kuin miinavaara (vakuutusmaksut menee pilviin), vaikuttaa kokolailla kaikkien venäläisten päivittäiseen elämään. Tietenkin tämä ja öljyviennin katkeaminen on taloudelle varsin paha paikka.

Toisaalta, tämän liikenteen katkeaminen vapauttanee raideliikennettä muuhun toimintaan. Ikävästi tämä saattaa auttaa Venäjän armeijan logistiikkaa, mutta ehkä Pietarin väestön huoltotarpeen lisääntyminen syö osa vapautuneesta kapasiteetista ja parhaimillaan jopa haittaa sotaväen huoltoa.

Venäjällähän raideliikenne on edelleen keskeisin ja tehokkain kuljetusmuoto, joten oletan että vaikutukset näkyvät juuri siinä. Ja se on tietenkin myös mehukas maali moderneille vastatoimille.

Koko Venäjän luoteisraja Kuolasta Suomenlahden pohjukkaan Pietarin talousalue ml lienee niitä Venäjän strategisia ydinalueita. Ja kun nyt sattumoisin olemme vieressä, niin Suomen tekemiset kyllä kiinnostaa, ainakin sotilaita. Vaikeaa tosta sopasta on kriisitilanteissa pysyä erossa ns puolueettomuus- tai liittoutumattomuusstatuksella.
 
Jesss... löytyihän se merimiinavihan perusta sieltä kaapista :p
Viharakkaus Sergeitä kohtaan on jotenkin helpompi ymmärtää. Nyt enää pitää selvittää Niittykasemattiin liittyvä trauma.

Tietäisitpä vaan merivoimien ohjus versus miina - jaon! Hyvähenkistä vinoilua ja kuittailua puolin ja toisin. Siinä kyllä Sergei ja kasematit jäävät taka-alalle:)
 
Eikös sieltä löydy Plesetskin avaruuskeskus jostain Arkangelin alueelta? Ja sisävesireittejä päälle!
Kuola itsessään on taatusti naapurin tärkein alue sotilaallisesti. Mitä pohjoisempaan katsomme sitä tiukemmin aluetta valvovat. Eikös tuonne Kemijärven tasalle tuotu myös johonkin tukikohtaan jopa Kalibr ohjuksia?
 
Lisää pontta miina- ja UUV-keskustelulle, havainnevideo Belgian ja Hollannin tulevista miinantorjunta-aluksista.


Tuohan ei ole kaukana foorumilla matkan varrella varsin osuvasti ideoidusta seuraavan sukupolven miinasodankäynnin aluksesta. Hamina-luokalle hankitut keulatykitkin löytäisivät paikkansa :cool: ( ohjusveneen seuraajaa/korvaajaa tuosta ei kyllä saa )
 
Mikäli puhutaan Toisesta maailmansodasta, vaikuttaa epäuskottavalta, että Stalinin kanavasta olisi mitään muuta kuin proomuja merkittävämpää siirretty. Talvisodan aikana ei siirretty mitään, ja NL:n kannaltahan se suuri sota alkoi 22. kesäkuuta -41. Suomalaiset oli kanavalla seuraavana myöhäissyksynä ja slobot itse räjäytti Poventsassa sulut 6.12.
Sulut oli rikki ja kanavan eteläpää suomalaisten hallinnassa kesään -44.
Kanava saatiin korjattua liikenteeseen -46.

Kanavaan ajettavan aluksen maksimisyväykseksi on annettu 4m, ja Kilon syväys lienee yli 6m. (joka siis tarkoittaa että myös saaristossamme saa Kilon kippari olla hiukkasen tarkkana - vaikka ajelisi pinnalla.)

Englanninkielisessä Wikipediassa on käsitelty Stalinin kanavan sotilaskuljetuksia. Cold War Submarines -teosta lähteenä käyttäen kerrotaan, että sukellusveneitä on kuljetettu kanavan kautta"transport dock"illa Leningradista/Pietarista ja Nizni Novgorodista (400km Moskovasta itään) Severodvinskiin Arkangelin lähelle. "for completion" tarkoittanee vesillelasketun veneen siirtoa varusteltavaksi, "transport dock" lienee lähinnä uiva telakka.

"Military use

Russian (and later Soviet) naval strategists long believed that a well-designed canal system could help establish contact among the separate fleets based on Russia's Black Sea, Baltic, Arctic, Pacific, and Caspian coasts.[31] The White Sea Canal was also constructed with this military use in mind,[32] and early in its history the Northern Fleet's first warships sailed along the canal to the White Sea from the Baltic,[33][34][24] Before World War II, the canal was used for the transfer of military vessels between the two seas on 17 occasions.[35]

During World War II, in August–September 1941, the canal was used to move a number of submarines from the Baltic Fleet to the White Sea, including submarines K-3, S-101 and S-102, L-22.[36][37] Some unfinished submarines from Leningrad's Baltic Shipyard and Gorky's Krasnoye Sormovo shipyard sailed to the new Sevmash shipyard in Severodvinsk.[38]

Since then, the canal has been regularly used for delivering submarines by transporter dock from the Baltic Shipyard and Krasnoye Sormovo to Sevmash for completion.[39]"


Joitain kuvia (linkissä lisää) Vietnamin Kilo-luokan veneiden toimituksesta heavy lift -aluksella.
1588789721178.png
1588789849601.png
1588791273671.png
 
Englanninkielisessä Wikipediassa on käsitelty Stalinin kanavan sotilaskuljetuksia. Cold War Submarines -teosta lähteenä käyttäen kerrotaan, että sukellusveneitä on kuljetettu kanavan kautta"transport dock"illa Leningradista/Pietarista ja Nizni Novgorodista (400km Moskovasta itään) Severodvinskiin Arkangelin lähelle. "for completion" tarkoittanee vesillelasketun veneen siirtoa varusteltavaksi, "transport dock" lienee lähinnä uiva telakka.

"Military use

Russian (and later Soviet) naval strategists long believed that a well-designed canal system could help establish contact among the separate fleets based on Russia's Black Sea, Baltic, Arctic, Pacific, and Caspian coasts.[31] The White Sea Canal was also constructed with this military use in mind,[32] and early in its history the Northern Fleet's first warships sailed along the canal to the White Sea from the Baltic,[33][34][24] Before World War II, the canal was used for the transfer of military vessels between the two seas on 17 occasions.[35]

During World War II, in August–September 1941, the canal was used to move a number of submarines from the Baltic Fleet to the White Sea, including submarines K-3, S-101 and S-102, L-22.[36][37] Some unfinished submarines from Leningrad's Baltic Shipyard and Gorky's Krasnoye Sormovo shipyard sailed to the new Sevmash shipyard in Severodvinsk.[38]

Since then, the canal has been regularly used for delivering submarines by transporter dock from the Baltic Shipyard and Krasnoye Sormovo to Sevmash for completion.[39]"


Joitain kuvia (linkissä lisää) Vietnamin Kilo-luokan veneiden toimituksesta heavy lift -aluksella.
Katso liite: 39944
Katso liite: 39945
Katso liite: 39946
:salut:
No jopas !

Aika kova suoritus kyllä, ehtivät tuohon väliin ajaa ylipäänsä kalustoa. Ja hämmästyttävää, että tuolla väylällä saa noinkin suuria veneitä vielä läpi; 1000 - 1500 tonnia ja syväystä yli 4 m. Tuon saman wikisivun mukaan kanava olisi tuolloin ollut 3,5m ... jotain jekkuja siinä on pitänyt tehdä, että veneet on saatu sujutettua läpi.
 
Kuola itsessään on taatusti naapurin tärkein alue sotilaallisesti. Mitä pohjoisempaan katsomme sitä tiukemmin aluetta valvovat. Eikös tuonne Kemijärven tasalle tuotu myös johonkin tukikohtaan jopa Kalibr ohjuksia?

Kemijärven tasalla itäänpäin on heti sallan jälkeen venäjän rajan yli mentäessä alakurtissa ihan kohtuullisen kokoinen keskittymä iivanan sotakalustoa. Siellä on aika ajoin tosiaan ollut ihan ensilinjan taisteluhävittäjistä ja moottirsoidusta tavarasta ties minkä sortin ohjuksiin sitä kalustoa. Kaikki kuulemma "arktisten alueiden" etupiirin valvomisen takia eikä ihan varmasti ainakaan suomalaisten takia jos ryssiltä kysytään. Oiskohan siitä jotain 40 kilsaa suomenpuolelle matkaa.
 
Back
Top