Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tässäpä tämä Kreikka-juttu... Veli @Analysti voisi ehtiessään kommentoida tarkemmin keulan muotoiluratkaisua ja vaikutusta häiveominaisuuksiin...

Henkkoht en ymmärrä tuota muotoilua lainkaan. Häiveominaisuuksien kannalta kyse on melko vähämerkityksellisestä kohdasta ja vedenheitto puuttuu. Yleensä näissä on käynyt sillä tavalla, että keula on muotoiltu uudelleen, koska keulakansi on liian "märkä". Saa nähdä miten käy ranskisten... muutoin aika mielenkiintoinen alus ja hyvin lähellä omaa "Pohjanmaata" monessa mielessä.
 
Henkkoht en ymmärrä tuota muotoilua lainkaan. Häiveominaisuuksien kannalta kyse on melko vähämerkityksellisestä kohdasta ja vedenheitto puuttuu. Yleensä näissä on käynyt sillä tavalla, että keula on muotoiltu uudelleen, koska keulakansi on liian "märkä". Saa nähdä miten käy ranskisten... muutoin aika mielenkiintoinen alus ja hyvin lähellä omaa "Pohjanmaata" monessa mielessä.

Juuh, mutta se hinta...Kreikkalaisille +1 miljardi euroa per alus. Ranskalaiset hinnoittelevat digitaaliajan airueensa kuin aikaisemmin La Fayette luokan ;)
 
Viimeksi muokattu:
Semmoista se on, rikkailta lainaamalla toteuttaa haaveitansa. Välimeren maissa yksityiset ihmiset eivät ole velkaantuneita ja maksavat vielä vähän veroja. Valtiot sen sijaan ovat korviaan myöten veloissa. Ja saavat vähän verotuloja.

Suomessa kotitalouksilla on velkaa aika runsaasti, mutta valtiolla ei lähelläkään noita etelän lukuja. Tosin liikaa silti. Minä en kyllä henkilökohtaisesti ymmärrä lainkaan julkista velkaa. Menot pitäisi mitoittaa siten, että kohtuullinen verotus riittää ne kattamaan ja yhteiskunnan tärkeät asiat olisi selvästi kuvattu. Nyt kansanedustajat tehtailevat ääniä saadakseen jatkuvasti lisämenoja koittaen jotkut muut kuin omat äänestäjät ne maksamaan. *yöks*

Kunhan se tärkeiden asioiden kuvaaja ei olisi taho jonka mielestä vaikkapa Puolustusvoimat on joutava vituke.
 
Juuh, mutta se hinta...Kreikkalaisille +1 miljardi euroa per alus. Ranskalaiset hinnoittelevat digitaaliajan airueensa kuin aikaisemmin La Fayette luokan ;)
Luku on virheellinen, aluksen hinta on mielestäni jossain 760 miljoonan hintaluokassa. Sarjan myötä se tuskin kallistuu, pikemminkin päinvastoin. Ellei sitten ranskalaiset laske, että saksalaiset, hollantilaiset ja suomalaiset veronmaksajat maksavat ihan mitä vaan. :-(
 
Kunhan se tärkeiden asioiden kuvaaja ei olisi taho jonka mielestä vaikkapa Puolustusvoimat on joutava vituke.
Siitä vain. Ihan vapaasti.

Minulla on se käsitys, että valtion yksi kaikkein tärkeimpiä tehtäviä on juuri turvallisuus. Ja sitten hallinto. Melkein kaiken muun voi hoitaakin vaikka yksityiset tahot (jos halutaan). Silloin elämä on vaan erilaista, mutta eletään sitä silti. Suomalaisilla on muuten tänä päivänä yleisesti ottaen aivan harhainen käsitys yhteiskunnan velvollisuuksista ja vastuista. Tietenkään Jani-Petteri -sukupolvella nyt ei ole kykyä ottaa vastuuta takapuolensa pyyhkimisestäkään, mutta jotain rajaa...
 
Siitä vain. Ihan vapaasti.

Minulla on se käsitys, että valtion yksi kaikkein tärkeimpiä tehtäviä on juuri turvallisuus. Ja sitten hallinto. Melkein kaiken muun voi hoitaakin vaikka yksityiset tahot (jos halutaan). Silloin elämä on vaan erilaista, mutta eletään sitä silti. Suomalaisilla on muuten tänä päivänä yleisesti ottaen aivan harhainen käsitys yhteiskunnan velvollisuuksista ja vastuista. Tietenkään Jani-Petteri -sukupolvella nyt ei ole kykyä ottaa vastuuta takapuolensa pyyhkimisestäkään, mutta jotain rajaa...

Minä olen samaa mieltä. Aika moni ei ole etenkään jos koulutus/sotepuolta tms. hyvinvointipalvelua oltaisiin reippaasti typistämässä. Ongelma on siinä että yhteisesti päättäen lopputulemaksi tulisi kompromissi ja sopeutus tehtäisiin todennäköisesti juustohöylällä. Puolustuksesta siis miljardi veks per vuosi ja erillisrahat pois.
 
Luku on virheellinen, aluksen hinta on mielestäni jossain 760 miljoonan hintaluokassa. Sarjan myötä se tuskin kallistuu, pikemminkin päinvastoin. Ellei sitten ranskalaiset laske, että saksalaiset, hollantilaiset ja suomalaiset veronmaksajat maksavat ihan mitä vaan. :-(

Hyvin mahdollista, mutta pitää vain luottaa julkisiin lähteisiin. Ja onkohan tuo 760 meur ranskalaisten omalle viiden aluksen sarjalle?
 
Semmoista se on, rikkailta lainaamalla toteuttaa haaveitansa. Välimeren maissa yksityiset ihmiset eivät ole velkaantuneita ja maksavat vielä vähän veroja. Valtiot sen sijaan ovat korviaan myöten veloissa. Ja saavat vähän verotuloja.

Suomessa kotitalouksilla on velkaa aika runsaasti, mutta valtiolla ei lähelläkään noita etelän lukuja. Tosin liikaa silti. Minä en kyllä henkilökohtaisesti ymmärrä lainkaan julkista velkaa. Menot pitäisi mitoittaa siten, että kohtuullinen verotus riittää ne kattamaan ja yhteiskunnan tärkeät asiat olisi selvästi kuvattu. Nyt kansanedustajat tehtailevat ääniä saadakseen jatkuvasti lisämenoja koittaen jotkut muut kuin omat äänestäjät ne maksamaan. *yöks*

Eniten yksityistä velkaa kotitalouksista Euroopassa suhteessa BKT:n on Sveitsillä, vähiten Tsekillä ja Puolalla. Espanjassa ja Kreikassa kotitalouksien velkataso on samaa tasoa kuin Suomella, Italiassa kolmasosan alhaisempi. Ei kotitalouksien velka ole peikko, jos raha käytetään järkevästi. Aika harvalla on sellainen pinkka että edes omakotitalon hankinta onnistuisi käteiskaupalla. Toki kun se talo hankitaan yhden työnantajan varassa olevalta syrjäseudulta voi miettiä investoinnin järkevyttä. Lopullisesti velan pelko katoaa, kun perheenisä menee autokaupoille ja perheenäiti pohdiskelee etelänloman vaikutusta sosiaaliseen statukseen...
 
Minä olen samaa mieltä. Aika moni ei ole etenkään jos koulutus/sotepuolta tms. hyvinvointipalvelua oltaisiin reippaasti typistämässä. Ongelma on siinä että yhteisesti päättäen lopputulemaksi tulisi kompromissi ja sopeutus tehtäisiin todennäköisesti juustohöylällä. Puolustuksesta siis miljardi veks per vuosi ja erillisrahat pois.
"Erillisrahat" ovat siis puolustusbudjetissa. Ne jos otetaan ensin pois, lähtee tänä ja ensi vuonna 200 - 250 miljoonaa ja siihen se miljardi päälle. Eli puolustusbudjetiksi jäisi n.1,8 - 2 miljardia. No, jokainen tajuaa, ettei meillä sen jälkeen olisi enää puolustusta ja takuulla täällä joku sotaväki olisi.

Sitten, mistä tulee tämä "koulutus/sotepuolelta" reippaasti typistäminen? Mikä olisi "reippaasti typistäminen"? Niihin menee yli 40% meidän BKT:stä, eli noin 100 miljardia vuodessa. Olisiko esim hävittäjähankkeen vuotuinen maksuosuus, noin miljardi, reipasta typistämistä? No, sehän olisi vasta 1%. Entä jos sieltä leikattaisiin kolmannes, kuten puolustuksesta sinun haavekuvassasi? Se olisi ehkä reipasta typistämistä.

Ihan suoraan sanottuna, jonnin joutavaa soopaa. Ei jaksa enempää edes kommentoida. Henkilökohtaisesti minulle on ihan sama, mitä kansa päättää tehdä, kunhan eivät kerkiä rajoja laittaa kiinni, ennen kuin olen päässyt maasta. Ehkä tuntisin jopa perverssiä vahingoniloa näin typerän kansan kohtalon puolesta jossain missä aurinko paistaa, jäitä on vaan lasissa ja mansikat aina tuoreita. Eihän kukaan viitsi loputtomasti tuulimyllyn siipiä vastaan potkia. Kansa saakoon sitä mitä haluaa.
 
"Erillisrahat" ovat siis puolustusbudjetissa. Ne jos otetaan ensin pois, lähtee tänä ja ensi vuonna 200 - 250 miljoonaa ja siihen se miljardi päälle. Eli puolustusbudjetiksi jäisi n.1,8 - 2 miljardia. No, jokainen tajuaa, ettei meillä sen jälkeen olisi enää puolustusta ja takuulla täällä joku sotaväki olisi.

Sitten, mistä tulee tämä "koulutus/sotepuolelta" reippaasti typistäminen? Mikä olisi "reippaasti typistäminen"? Niihin menee yli 40% meidän BKT:stä, eli noin 100 miljardia vuodessa. Olisiko esim hävittäjähankkeen vuotuinen maksuosuus, noin miljardi, reipasta typistämistä? No, sehän olisi vasta 1%. Entä jos sieltä leikattaisiin kolmannes, kuten puolustuksesta sinun haavekuvassasi? Se olisi ehkä reipasta typistämistä.

Ihan suoraan sanottuna, jonnin joutavaa soopaa. Ei jaksa enempää edes kommentoida. Henkilökohtaisesti minulle on ihan sama, mitä kansa päättää tehdä, kunhan eivät kerkiä rajoja laittaa kiinni, ennen kuin olen päässyt maasta. Ehkä tuntisin jopa perverssiä vahingoniloa näin typerän kansan kohtalon puolesta jossain missä aurinko paistaa, jäitä on vaan lasissa ja mansikat aina tuoreita. Eihän kukaan viitsi loputtomasti tuulimyllyn siipiä vastaan potkia. Kansa saakoon sitä mitä haluaa.

Minun haavekuvassani?! Mistä sinä tuon vetäisit?

Asian pihvi on siis siinä että poliittisen kentän eri laidat ovat painotuksista vahvasti eri mieltä. Yksi painottaa koulutusta ja toinen terveydenhoitoa. Kolmas ehkä puolustusta tai muuta turvallisuutta. Demokratiassa päädytään sitten näiden yhdistelmään. Siksi ajatus kertakaikkisesta suunnanmuutoksesta yhteiskuntajärjestelmän tasolla on utopiaa. Olkoon vaikka miten hyvä ajatus. Laaja joukko olisi joka tapauksessa sitä mieltä että puolustus on yhdentekevä asia jos koulu muuttuu maksulliseksi tai lääkäriin pääsee vain setelitukon kanssa. Puolustuksella on sijansa vain jos järjestelmä koetaan puolustamisen arvoiseksi.

Eli mennään nykymallilla osin velaksi tai leikataan oikein kunnolla myös puolustuksesta. Siinä realistiset vaihtoehdot. Se on demokratiassa semmoista. Isot linjat ovat jo oletusarvoisesti vesitettyjä kompromisseja jotta voidaan rakentaa pitkiä linjoja yli vuosikymmenten. Sehän on puolustuksenkin osalta suorastaan elinehto.
 
"Erillisrahat" ovat siis puolustusbudjetissa. Ne jos otetaan ensin pois, lähtee tänä ja ensi vuonna 200 - 250 miljoonaa ja siihen se miljardi päälle. Eli puolustusbudjetiksi jäisi n.1,8 - 2 miljardia. No, jokainen tajuaa, ettei meillä sen jälkeen olisi enää puolustusta ja takuulla täällä joku sotaväki olisi.

Sitten, mistä tulee tämä "koulutus/sotepuolelta" reippaasti typistäminen? Mikä olisi "reippaasti typistäminen"? Niihin menee yli 40% meidän BKT:stä, eli noin 100 miljardia vuodessa. Olisiko esim hävittäjähankkeen vuotuinen maksuosuus, noin miljardi, reipasta typistämistä? No, sehän olisi vasta 1%. Entä jos sieltä leikattaisiin kolmannes, kuten puolustuksesta sinun haavekuvassasi? Se olisi ehkä reipasta typistämistä.

Ihan suoraan sanottuna, jonnin joutavaa soopaa. Ei jaksa enempää edes kommentoida. Henkilökohtaisesti minulle on ihan sama, mitä kansa päättää tehdä, kunhan eivät kerkiä rajoja laittaa kiinni, ennen kuin olen päässyt maasta. Ehkä tuntisin jopa perverssiä vahingoniloa näin typerän kansan kohtalon puolesta jossain missä aurinko paistaa, jäitä on vaan lasissa ja mansikat aina tuoreita. Eihän kukaan viitsi loputtomasti tuulimyllyn siipiä vastaan potkia. Kansa saakoon sitä mitä haluaa.

Puolustusmäärärahat ovat todellakin marginaalisia, mutta valtion budjetista iso osa. Ongelmana laskelmissa on, että meillä tykätään ilmoittaa vain valtion budjetti vaikka de facto kuntien menot koostuvat 82% lakisääteisistä menoista.

Toinen ongelma puolestaan on, että meillä harrastetaan bruttobudjetointia vaikka pitäisi harrastaa nettobudjetointia. Vaikkapa palkattu upseeri maksaa tuloveroa, kuntaveroa, alv:t ym. Käytännössä puolet maksetusta palkkasummasta palaa saman tien julkisen sektorin pohjattomaan kassaan.

Ehkä ratkaisu siis olisi, että meillä olisi valtion Puolustusvoimat, maakuntien alueelliset joukot ja kuntien paikallisjoukot. Valtio rahoittaisi puolustusvoimat, maakuntajoukot maakuntaverolla ja paikallisjoukot kunnallisveroin...
 
Puolustusmäärärahat ovat todellakin marginaalisia, mutta valtion budjetista iso osa. Ongelmana laskelmissa on, että meillä tykätään ilmoittaa vain valtion budjetti vaikka de facto kuntien menot koostuvat 82% lakisääteisistä menoista.

Toinen ongelma puolestaan on, että meillä harrastetaan bruttobudjetointia vaikka pitäisi harrastaa nettobudjetointia. Vaikkapa palkattu upseeri maksaa tuloveroa, kuntaveroa, alv:t ym. Käytännössä puolet maksetusta palkkasummasta palaa saman tien julkisen sektorin pohjattomaan kassaan.

Ehkä ratkaisu siis olisi, että meillä olisi valtion Puolustusvoimat, maakuntien alueelliset joukot ja kuntien paikallisjoukot. Valtio rahoittaisi puolustusvoimat, maakuntajoukot maakuntaverolla ja paikallisjoukot kunnallisveroin...
Nimenomaan. Suurimmasta osasta julkisista palveluista vastaa kunnat. Terveydenhuolto, koulutus, iso osa yhteiskunnallista infraa jne jne jne... Kuntien talous on kertaluokkaa suurempi kuin valtion, vaikka valtio tasaa kuntien menoja melkoisella summalla. Itse "valtion menot" ovat korkeintaan 15 - 20 miljardia, jos sitäkään.

Velan ottamisen lopettamiseksi ei tarvitse koskea lainkaan valtion ydintoimintoihin tai kansalaisten kannalta merkitseviin asioihin. Löydän varttitunnissa valtion budjettikirjasta menoja 5 miljardin arvosta, joiden poistaminen ei vaikuta Suomen kansalaisten elämään tuon taivaallista. Sen sijaan esim. korruptio jossain vähenisi huomattavasti... :)
 
Nimenomaan. Suurimmasta osasta julkisista palveluista vastaa kunnat. Terveydenhuolto, koulutus, iso osa yhteiskunnallista infraa jne jne jne... Kuntien talous on kertaluokkaa suurempi kuin valtion, vaikka valtio tasaa kuntien menoja melkoisella summalla. Itse "valtion menot" ovat korkeintaan 15 - 20 miljardia, jos sitäkään.

Velan ottamisen lopettamiseksi ei tarvitse koskea lainkaan valtion ydintoimintoihin tai kansalaisten kannalta merkitseviin asioihin. Löydän varttitunnissa valtion budjettikirjasta menoja 5 miljardin arvosta, joiden poistaminen ei vaikuta Suomen kansalaisten elämään tuon taivaallista. Sen sijaan esim. korruptio jossain vähenisi huomattavasti... :)

Sinä löydät kyllä. Vaan laitapa virkakunta ja poliitikot etsimään niin tuskin onnistuu :p
 
Ehkä ratkaisu siis olisi, että meillä olisi valtion Puolustusvoimat, maakuntien alueelliset joukot ja kuntien paikallisjoukot. Valtio rahoittaisi puolustusvoimat, maakuntajoukot maakuntaverolla ja paikallisjoukot kunnallisveroin...
Tuossa on vähän samaa kuin ammoisina aikoina ruotuväessä. Sehän tarkoitti että jokainen kylä tai kaupunki oli velvollinen varustamaan ja kouluttamaan ruotuun tietyn määrän sotilaita, tietysti varallisuuden mukaan. No, systeemin tasalaatuisuus tiedetään.

Miten tuo sitten hoidettaisiin kun ongelmina on tunnetusti jo nyt talousvaikeuksissa kamppailevat, velkaiset kunnat ja väestön suuri vaihtelu sekä verotulot eri puolilla maata? Onko järkeä että Pohjois-Karjalassa saadaan kasaan vain pieni määrä toimintakykyisiä joukkoja, koska ei ole nuorta porukkaa eikä rahaa vaikka uhka tulee välittömästi alueen rajan takaa? Vastaavasti taas Ahvenanmaalla tai länsirannikolla on varaa varustella porukkaa paljon paremmin, vaikka siellä ei heti paikallisjoukoille ole niin suurta tarvetta.

Maakunnat ovat taas vielä realisoitumatta ja niiden veronkantokyky on minulle ainakin kysymysmerkki.

Tuossa systeemissä olisi liikaa sekavuutta ja päällekkäisyyttä näin pienelle maalle. Lopputuloksena olisi todennäköisesti epätasaisesti painotettu toimintakyky ja vaihtelevasti varustetut joukot. Lisäksi lainsäädäntöjumppa olisi melkoinen ja kunnat vastustaisivat kaikkia uusia tehtäväviä, koska niitä yritetään nyt vähentää että rahat riittäisivät kunnissa edes perusterveydenhuoltoon ja koulutukseen.
 
Back
Top