Merivoimien kehitysnäkymät

Laitan tänne vaikka video kyseessä. kuitenkin eniten kiinostuneita lienee tässä vitjassa
 
Viimeksi muokattu:
Laitan tänne vaikka, koska eniten kiinostuneita lienee tässä vitjassa
Forumin dinosaurukset muistaa 1970-luvulta BBC:n sarjan "Sailing", joka kertoi HMS Ark Royalin merisotilaiden seikkailuista maailman merillä. Rod Stewartin samanniminen hitti puhutteli niitäkin, jotka ei militariasta välittäny. Omakohtainen muisto vuodelta 1978: Kun sarjaa esitettiin Suomessa palvelin maavoimissa nykykäsittein sopimussotilaana. Olisi voinut BBC:n laatutyönä toteutettujen jaksojen katselu houkuttaa hakeutumaan Merivoimiin, mutta valitettavasti silmien näkökyky ei riittänyt silloisiin kansipäällystön vaatimuksiin. Liiallinen pituus oli jo sitä aikaisemmin estänyt Ilmavoimiin pyrkimisen. Näinhän se tuttu käsite "Useimmat" monesti syntyy.

 
Viimeksi muokattu:
Forumin dinosaurukset muistaa 1970-luvulta BBC:n sarjan "Sailing", joka kertoi HMS ARK Royalin merisotilaiden seikkailuista maailman merillä. Rod Stewartin samanniminen hitti puhutteli niitäkin, jotka ei militariasta välittäny. Omakohtainen muisto vuodelta 1978 oli kun sarjaa esitettäessä palvelin maavoimissa nykykäsittein sopimussotilaana. Olisi voinut BBC:n laatutyönä toteutettujen jaksojen katselu houkuttaa hakeutumaan Merivoimiin, mutta valitettavasti silmien näkökyky ei riittänyt silloisiin kansipäällystön vaatimuksiin. Liiallinen pituus oli jo sitä aikaisemmin estänyt Ilmavoimiin pyrkimisen. Näinhän se tuttu käsite "Useimmat" monesti syntyy.
Löytyy onneksi youtubesta koko sarja!
Hyvä sarja kyllä, tullu pari kertaa katsottua ja harmiteltua RN:n nykykuntoa verrattuna noihin aikoihin.
 
Suomi voisi tarjoutua ottamaan vastaan poistuvat LCS:sät, nehän sopisivat hyvin NRF-koululaivoiksi, 57 mm Boforsilla ja kykenisivät miinanetsintään. https://asiatimes.com/2020/07/us-navy-scuppers-littoral-combat-ship-program/ romuksi menevät kumminkin.

Tuosta rakettimiehestä tuli mieleen, että sata vuotta sitten ainakin britit nostivat tähystäjiä laivasta ilmaan isoilla leijoilla, joskus oli sellainen leijanäyttelyssä esillä Hangon museossa. Leija.jpg
 
Taitaa olla lähinnä, jotta jenkit ja britit voivat lentää aluksilta...
Eiköhän se ole juuri näin. Super Hornetit, Rafalet ja E-2 Hawkeyet(ja C-2) ovat ainakin harjoitelleet ristiin CDG:llä sekä Nimitzeillä. F-35B taas vaatii lämpökäsitellyn laskeutumispaikan, joten jos sellainen on toteutettavissa niin miksipä ei. Samalla hoitunee myös V-22 jolla myös melkoiset vaatimukset sen suhteen.

e: Osprey näköjään jo testattu CDG:llä.
 
Eiköhän se ole juuri näin. Super Hornetit, Rafalet ja E-2 Hawkeyet(ja C-2) ovat ainakin harjoitelleet ristiin CDG:llä sekä Nimitzeillä. F-35B taas vaatii lämpökäsitellyn laskeutumispaikan, joten jos sellainen on toteutettavissa niin miksipä ei. Samalla hoitunee myös V-22 jolla myös melkoiset vaatimukset sen suhteen.

e: Osprey näköjään jo testattu CDG:llä.

Onkohan muuten F-35C yhteensopiva ranskalaisten tukialusten kanssa?
 
Onkohan muuten F-35C yhteensopiva ranskalaisten tukialusten kanssa?
Ranskalaiset ovat aina käyttäneet samoja laukaisujärjestelmiä kuin amerikkalaiset. Super Hornetit ovat ainakin käyneet kokeilemassa laskuja & lentoonlähtöjä Charles de Gaullelta, vaikka kone on 50% painavampi kuin Rafale:

Joten uskoisin että F-35C onnistuisi sekin...toki lentoonlähtöpainoissa voi olla jotain rajoituksia? Lähtökiito CdG:ltä lienee lyhyempi.
muok. CdG:n katapulttien lähtökiito on 75 metriä, jenkkitukialuksissa 93-94 metriä. Laitteisto on muuten sama.
 
Viimeksi muokattu:
Tyhmäähän se olisi, että lentokualuksen toimintaa rajoitettaisiin jos ei siihen järkeviä perusteita olisi. Voihan olla ihan mahdollista että käytännön syistä jenkki kone joutuu laskeutumaan ranskalaiselle lentotukialukselle. Ei se siis automaattisesti tarkoita, että jos tällainen kyky luodaan tai ylläpidetään, että fransmannit olisivat ostamassa jenkkikoneita.
 
Cross-deckingiä saatetaan tarvita ihan yllättäen....joku iso sota syttyy ja ranskisten ainoa tukialus ajaakin karille. Rafale-laivue voi helposti toimia amerikkalaiselta tukialukselta jos siellä sattuu olemaan tilaa.
f-16.netin ketjussa arveltiin että F-35C ei ehkä pystyisi turvallisesti laskeutumaan Charles de Gaullelle, muuten kuin ehkä kevyissä lasteissa. Seuraavasta tukialuksesta tulee varmaan kuitenkin isompi.
FCASista on tarkoitus tehdä tukialusversio ja nykyaikataululla sen pitäisi olla valmis samoihin aikoihin kuin tuleva tukialuskin. Aikataulut tosin tuppaa helposti pettämään. Ranskan laivastohan melkein tilasi Hornettia 90-luvulla välityypiksi kun Rafale viivästyi, mutta Dassault onnistui lobbaamaan kaupan nurin.
 
Back
Top