Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Eikö siellä Skinnarvikissa (tai missä niitä miinoja säilötäänkään) pitänyt olla aluksille sopivat laiturit? Miksi ei vain rullata ramppia pitkin alukseen, vaan käytetään nosturia?
Molempia temppuja näkee. Varastoja on varmaan monenlaisia ja laitureita myös.
 
Luulisi että promo-videolle olisi valittu vähän jouhevampaa lastaamista.
Eikös nuo videotkin synny pääosin varusmiesvoimin? Varmaan on pitänyt kuvata sellaista harjoitusta mitä on ollut tarjolla. Ne parhaat lastausrampitkin saattavat vielä olla sellaisissa paikoissa mistä ei välttämättä ihan jokaista toiminnan aikana näkyvää yksityiskohtaa haluta esitellä. Kuten vaikkapa minkälaisia räjähdyssuojausrakenteita miinaluolan oven sisäpuolella on.
 
Eikös nuo videotkin synny pääosin varusmiesvoimin? Varmaan on pitänyt kuvata sellaista harjoitusta mitä on ollut tarjolla. Ne parhaat lastausrampitkin saattavat vielä olla sellaisissa paikoissa mistä ei välttämättä ihan jokaista toiminnan aikana näkyvää yksityiskohtaa haluta esitellä. Kuten vaikkapa minkälaisia räjähdyssuojausrakenteita miinaluolan oven sisäpuolella on.

Aivan, hyvä pointti. Ja sanotaan sekin että tykkäsin videoklipistä, vaikka PR-matskua niin siinä näkyy ihan arkista aherrusta.
 
Edelleenkin, voitais tarjoutua vastaanottamaan poistuvat LCS:t avosylin vastaan ja sijoittaa ne Maarianhaminan sotasatamaan. Viikkarit voisi jättää kareille aallonmurtajiksi, tai mahtuuhan niihin miinoja.
 
Eikö siellä Skinnarvikissa (tai missä niitä miinoja säilötäänkään) pitänyt olla aluksille sopivat laiturit? Miksi ei vain rullata ramppia pitkin alukseen, vaan käytetään nosturia?
Pääosa miinavarastojen laitureista on nykyisten miinalaivojen kanssa yhteensopivia. Puhutaan paljon muustakin, kuin Skinnarvikista. Miinalaivoilla on silti myös kyky kuormata alus omin nosturein miltä tahansa laiturilta. Ja jotta kyky olisi todellinen on sitä harjoiteltava. Aikaa siinä tietysti kuluu enemmän, kuin perän kautta lastatessa.
 
Pääosa miinavarastojen laitureista on nykyisten miinalaivojen kanssa yhteensopivia. Puhutaan paljon muustakin, kuin Skinnarvikista. Miinalaivoilla on silti myös kyky kuormata alus omin nosturein miltä tahansa laiturilta. Ja jotta kyky olisi todellinen on sitä harjoiteltava. Aikaa siinä tietysti kuluu enemmän, kuin perän kautta lastatessa.
Tuo klippi taitaa ollakin jostain random-satamasta kun miinat on tuotu paikalle autokyydillä?
 
Thales will be providing the following systems:
  • Tacticos combat management system
  • Satcom system
  • APAR Block 2 x-band multifunction radar for AWWS
  • Gatekeeper 360° IR/TV system
  • Mirador MK2 EO tracking and observation system
Other equipment (non Thales) that will be fuzed with the Thales systems (Tacticos + AWWS):
  • MK41 VLS for ESSM Block 2
  • Naval Strike Missile (NSM)
  • KORA C-ESM and R-ESM
  • TRS-4D c-band air and surface surveillance radar
  • RAM CIWS
  • 127mm main gun with Vulcano extended range precision munition
The decoy launchers will likely be the MASS by Rheinmetall. MKS 180 will be fitted with a sonar suite as well, but the competition for this contract is still ongoing.

Thales’s Mission and Combat System includes the comprehensive Tacticos Combat Management System and the AWWS (Above Water Warfare System) Fire Control Cluster. The contract includes four ship systems, logistic services and multiple land-based test and training sites, as well as the option for one or two additional ships.

F126 Main Characteristics

  • Length: approximately 155 meters at waterline
  • Displacement: maximum 9,000 tonnes
  • Accommodation: 110 crew, 70 passengers
  • Operating endurance: 24 months
  • Operating area: worldwide
  • Ice class: 1C / E1 for sea areas with ice formation
  • Service life: 30 years
 

 
Pääosa miinavarastojen laitureista on nykyisten miinalaivojen kanssa yhteensopivia. Puhutaan paljon muustakin, kuin Skinnarvikista. Miinalaivoilla on silti myös kyky kuormata alus omin nosturein miltä tahansa laiturilta. Ja jotta kyky olisi todellinen on sitä harjoiteltava. Aikaa siinä tietysti kuluu enemmän, kuin perän kautta lastatessa.
Tässä pätkässähän nuo miinat lastataan autonosturilla.
 
Tässä pätkässähän nuo miinat lastataan autonosturilla.
Hyvä havainto, lauseeni jäi vähän vajavaiseksi. Tuollaisella ulkopuolisella nosturilla homma käy hieman nopeammin, kuin laivan omilla nostureilla, jotka ovat varsin vaatimattomat. Tuossa asiassa koolla on väliä ja isompi parempi.

Miinalaivoilla on joka tapauksessa oma "HIAB"-nosturi (merkki voi olla muukin) kummallakin kupeella ja kuormaus onnistuu niilläkin peräportin, tai kansiluukun kautta. Päämenetelmä on kuitenkin miinojen työntäminen miinakannelle peräportin kautta.
 


The U.S. Navy will have to set up a land-based testing site for the engineering plant destined for its new Constellation-class frigate program, according to a provision in the 2021 National Defense Authorization Act on President Trump’s desk.
The frigate program, lately known as FFG(X), includes a propulsion system that hasn’t been used before in the Navy, which Congressional authorizers see as a risk to be mitigated by a testing facility. The ship is being adapted from Fincantieri’s FREMM design, which was a strategy to reduce overall risk in the program by using an existing design.

 
Aijai, Prince of Wales pois pelistä 6kk. Tulvavahinko lokakuussa.

Toisaalta lisäselitystä asiaan:
HMS Prince of Wales is powered using an Integrated Electric Propulsion configuration, with 2 Gas Turbines and 4 Diesel Generators, which produce High Voltage (11kV) electricity to power everything from propulsion to radars, to hotel services. So the RN, quite rightly don't to take any chances when an aspect of this has suffered water damage.

The Queen Elizabeth Class have 364,000 metres of pipework, with a lot of this under high pressure (8 bar). Some of this pipework is now approaching 10 years old and will have weak points, especially at joints

So whilst this isn't great, unfortunately it's one of the hazards that any warship (edit indeed any ship) can expect to face. It's certainly not unique to the Royal Navy and doesn't reflect on the build quality, the sailors or the ship itself.

Source: RN Officer whose served on HMS Queen Elizabeth.
 
Ruotsalainen meriupseeri on huolissaan Ruotsi merivoimien heikosta miinanlaskukyvystä:
 
T45 osalta myös samalta ukolta viisautta:

Myös hyvä heitto toiselta:
"These temperature affected operating issues are precisely why the military are all over the effects of climate change."
 
Aikasemmin kaavailtu tukialus oli ydinkäyttöinen versio brittien QE'stä mutta tuossa uudemmassa on näemmä jenkkityylinen huomattavasti pienempi komentosilta.

Ihme etteivät valmista vähintään 2kpl uusia tukialuksia.
 
Back
Top