Commander
Kenraali
Toiset tekevät sutta, mutta pitänee myös hieman varoa nuolaisemasta vielä Pohjanmaan mullistavan voimansiirron/vaihteiston osalta, vai mitä @Commander?
Meniko tosiaan perseelleen jo tavoitteenasetannassa?
Odotellaan...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Toiset tekevät sutta, mutta pitänee myös hieman varoa nuolaisemasta vielä Pohjanmaan mullistavan voimansiirron/vaihteiston osalta, vai mitä @Commander?
Meniko tosiaan perseelleen jo tavoitteenasetannassa?
CODLAG on toki hieman harvinaisempi konfiguraatio, mutta eikö dieseleitä ja kaasuturbiineja ole naitettu yhteen ennen Freedom-luokkaakin? Legend-luokan kuttereissa on kytketty yksi kaasuturbiini ja kaksi dieselmoottoria yhden alennusvaihteen kautta kahdelle akselille. Huippunopeudeksi on ilmoitettu yli 28 solmua.Toiset tekevät sutta, mutta pitänee myös hieman varoa nuolaisemasta vielä Pohjanmaan mullistavan voimansiirron/vaihteiston osalta, vai mitä @Commander?
Niin, ei se ole ihmeellistä kunhan ei aseta liian suuria tavoitteita. Onnistuihan se tuossa Austalin LCS-luokassakin.
Mainitsin vain kun palstalla satuttiin kehumaan ennakkoon Pohjanmaan voimansiirtoa jotenkin mullistavaksi. Kun ei ole mitään sen enempää tietoa mihin pohjata. Itse pidän varovaisempana odotuksena toimivuutta, ei välttämättä tarvitse olla ylivoimainen.
Kanadassa harmittelevat kun eivät muistaneet vaatia teollisyhteistyötä. Paljonkohan olisi maksanut silloin?
Top of the line Canadian-made naval equipment shut out of $70-billion warship program
A spokeswoman says DND is “confident that we have competitively selected the best design to meet Canada’s needs.”ottawacitizen.com
Pohjanmaa-luokan 26 solmua on sopivasti juuri 114-metrisen aluksen runkonopeus eli tuo julkisesti ilmoitettu nopeustavoite on ihan maltillinen. Huiput täydellä teholla tullee olemaan jotain 30 solmun luokkaa, mutta tuo selviää sitten testeissä. On tässä maassa rakennettu nopeampiakin aluksia.Niin, ei se ole ihmeellistä kunhan ei aseta liian suuria tavoitteita.
Kiitos. Niin lähinnä itse sitä ajattelen niin, että se saaristo on siinä mantereen välissä ja siten keskeinen puolustusvyöhyke. Samaa mieltä, että mantereellehan ne haluaa mantereelta ja mahdollisesti jopa mereltä@Sizzi Siinäpäs oli paljon erilaista asiaa. Hyvä niin.
Yksi sana siellä kyllä oli liian vahvasti esillä ja se on saari. Uskoisin että vihollisen tavoite ei ole saarissa vaan mantereella.
Israel Aerospace Industries (IAI) and Hensoldt have signed a joint strategic cooperation agreement. Under the agreement, the two companies will jointly manufacture radar systems for ballistic missile defense and participate in air and space surveillance projects.
In a first step, Hensoldt and the IAI subsidiary ELTA will offer a long-range radar for use on the F124 frigates of the German Navy. This radar operates in the S-band, which allows much more precise detection of targets in space than other solutions.
In order to protect the national security and key defense industry technologies defined in the Federal Government's strategy paper of Feb. 12, 2020 on strengthening the security and defense industry, the federal government, represented by the Federal Ministry of Defense, is planning to acquire a participation of 25.1% (blocking minority), subject to antitrust and state aid reviews, in Hensoldt AG at a price of 450 million euros.
“It’s no secret that Finland has boasted, apparently with some ability to back it up, they can build an icebreaker within two years and they could do it for less than $300 million", Sullivan said.
"It’s no secret that Finland has boasted, apparently with some ability to back it up, they can build an icebreaker within two years and they could do it for less than $300 million", Sullivan said.'Katsokaapa tuosta 1 h 19 min ja 1 h 24 min kohdalta kun Utahin senaattori Lee puhuu Suomesta ostamisen puolesta kuin ruuneperi.
U.S. Coast Guard and Arctic Strategy
The Senate Commerce Subcommittee on Security held a hearing on the U.S. Coast Guard safeguarding national interests in the Arctic. U.S. Coast Guard Vice Commandant Admiral Charles Ray discussed what is needed to strengthen the Coast Guard's presence in the Arctic, including consistent funding...www.c-span.org
"fraction of the cost and half the time" (2 vuotta ja alle 300 miljoonalla mielestään Suomi luvannut tekevänsä murtajan). Merivartioston varakomentaja vastaa, että liisattavat ei ole sota-aluksen kaltaisia joten muokkausta tarvittaisiin. Turvallisuusriskiä ei ole tilaamisessa, mutta perinteistä industrial base säilyttäminen toki korosti.
Nuori, on aikaa vielä ajaa maaliin tältä osin.
Mike Lee - Wikipedia
en.wikipedia.org
Pytnikki huomasi asian myös:
"The strategy that makes the most sense to the Coast Guard is this potential to lease one of these icebreakers", Ray said in an exchange triggered by Senate Commerce Subcommittee on Security Chair Senator Dan Sullivan, who asked whether a friendly Arctic nation such as Finland should be exempted from a law requiring that American military ships be built in the United States.
US Mulls Leasing Polar Icebreakers From Finland to Compete With Russia, Coast Guard Says
WASHINGTON (Sputnik) - The United States is considering a plan to lease ice-breaking security cutters from other nations to expand its current fleet of a single icebreaker, to a flotilla capable of protecting American interests in the far...sputniknews.com
S. A. Agulhas II valmistui Raumalta vuonna 2012. Nykyinen telakkayhtiö ei toki ole yhtään jäissä kulkevaa alusta rakentanut, mutta ei silti tarkoita, etteivätkö siihen tarvittaessa kykenisi.Entäs Rauma?
Helsinki Shipyard on ruvennut hankkimaan alihankintana teräslohkoja ulkomailta. Luksustutkimusristeilijöiden teräslohkot valmistetaan liettualaisella telakalla. Ei taida Suomen hintakilpailukyky enää riittää perusosien valmistuksessa."It’s no secret that Finland has boasted, apparently with some ability to back it up, they can build an icebreaker within two years and they could do it for less than $300 million", Sullivan said.'
Juuh,Helsingin telakka. Muricalaisilla voi vain mennä vähän tunteisiin, kun kuulevat omistajista.
Helsingin telakalla ei ole ollut omaa terästuotantoa enää vuosiin. Muistaakseni tuotantolinjoista luovuttiin jo STX:n aikana, ellei jopa jo aiemmin. Kyseessä on siis puhdas kokoonpanotelakka.Helsinki Shipyard on ruvennut hankkimaan alihankintana teräslohkoja ulkomailta.
Onko kellään valistunutta arvausta mitä Hamina-luokan peruskorjauksessa ensi vuonna parantuva ilmatorjunta- ja lähipuolustuskyky tarkoittaa? Trackfire:stä on aiemmin puhuttu ja siitä että Umkhonto jatkaa, mutta onko liikaa toivoa jotain uutta ja mullistavaa ilmatorjunnan osalta?
https://ruotuvaki.fi/-/ohjusvene-hamina-palaa-telakalta-aaltoihin
"Peruskorjaus on osa Laivue 2000 MLU -hankkeesta, jonka päämäärä on jatkaa Hamina-luokan ohjusveneiden käyttöä aina 2030-luvulle saakka, kertoo hankepäällikkö, komentajakapteeni Markus Mildh.
– Hankkeella kehitetään Merivoimien liikkuvaa vedenalaista valvonta- ja sukellusveneentorjuntakykyä hankkimalla kevyttorpedoasejärjestelmä. Tämän lisäksi Hamina-luokan ohjusveneet varustetaan vedenalaisen valvonnan osajärjestelmillä. Hankkeessa integroidaan Hamina-luokkaan uusi pintatorjuntaohjusjärjestelmä ja parannetaan alusluokan ilma- ja lähipuolustuskykyä. Aluksen taistelujärjestelmät uusitaan ja Hamina-luokan operointiaikaa lisätään laivateknisellä peruskorjauksella vastaamaan hankkeelle asetettuihin suorituskykyvaatimuksiin."
"Hamina on tähän asti toinen Hamina-luokan neljästä ohjusveneestä, joka on saanut elinkaarensa puolivälin päivityksen. Mildh kertoo, että ohjusveneet Hanko ja Pori ovat vielä peruskorjattavina.
– Seuraavaksi peruskorjataan ohjusvene Hanko, jossa huomioidaan yhtä lailla uuden pintatorjuntaohjusjärjestelmän asentaminen, sekä lähi- ja ilmapuolustus."
Kunnon tragikomedia. Tuota lukiessa tulee mieleen, että ehkä hyväkin ettei ole realistista hankkia sukellusveneaselajia. Toisaalta... Kanada.
The Saga Of This Long-Busted Submarine Is An Example Of How Sad Canada's Tiny Sub Fleet Is
Canada's four Victoria class submarines have been plagued with problems and haven't gone on an operational cruise in two years.www.thedrive.com
Victoria ultimately spent just 115 days at sea between 2000 and 2010. Corner Brook had only 81 days of sailing time between 2006 and 2008. By all accounts, all four Victoria class submarines have seen relatively limited use in the past two decades.
There have been a host of other issues, including the discovery of dangerous sub-standard welds across all four boats, that plagued the class over the years.