Merivoimien kehitysnäkymät

Toiset tekevät sutta, mutta pitänee myös hieman varoa nuolaisemasta vielä Pohjanmaan mullistavan voimansiirron/vaihteiston osalta, vai mitä @Commander? :unsure:
CODLAG on toki hieman harvinaisempi konfiguraatio, mutta eikö dieseleitä ja kaasuturbiineja ole naitettu yhteen ennen Freedom-luokkaakin? Legend-luokan kuttereissa on kytketty yksi kaasuturbiini ja kaksi dieselmoottoria yhden alennusvaihteen kautta kahdelle akselille. Huippunopeudeksi on ilmoitettu yli 28 solmua.
 
Dieselkoneen ja kaasuturbiinin yhdistelmä on ollut käytössä lukemattomissa aluksissa jo 50-luvun lopulta lähtien eli konseptissa itsessään ei ole mitään mullistavaa. Pohjanmaa-luokan julkisesti ilmoitettu 26 solmun nopeus on myös teknisesti huomattavasti helpompi saavuttaa kuin saman kokoisen puoliplaanissa kulkevan Freedom-luokan 45+ solmua. Eikä se varmaan teknisesti mahdotonta olisi suunnitella kestävämpää koneet yhdistävää alennusvaihteistoa tuohon jälkimmäiseenkään, mutta eri asia onkin onnistuuko se enää tässä vaiheessa. Taistelualusten kone- ja voimansiirtotilat tuppaavat useammastakin syystä olemaan sellaisia että niihin ei helpolla tehdä mitään merkittäviä muutoksia jälkikäteen.
 
Viimeksi muokattu:
@Sizzi Siinäpäs oli paljon erilaista asiaa. Hyvä niin.

Yksi sana siellä kyllä oli liian vahvasti esillä ja se on saari. Uskoisin että vihollisen tavoite ei ole saarissa vaan mantereella.
 
Niin, ei se ole ihmeellistä kunhan ei aseta liian suuria tavoitteita. Onnistuihan se tuossa Austalin LCS-luokassakin.

Mainitsin vain kun palstalla satuttiin kehumaan ennakkoon Pohjanmaan voimansiirtoa jotenkin mullistavaksi. Kun ei ole mitään sen enempää tietoa mihin pohjata. Itse pidän varovaisempana odotuksena toimivuutta, ei välttämättä tarvitse olla ylivoimainen.

Kanadassa harmittelevat kun eivät muistaneet vaatia teollisyhteistyötä. Paljonkohan olisi maksanut silloin?
 
Viimeksi muokattu:
Niin, ei se ole ihmeellistä kunhan ei aseta liian suuria tavoitteita. Onnistuihan se tuossa Austalin LCS-luokassakin.

Mainitsin vain kun palstalla satuttiin kehumaan ennakkoon Pohjanmaan voimansiirtoa jotenkin mullistavaksi. Kun ei ole mitään sen enempää tietoa mihin pohjata. Itse pidän varovaisempana odotuksena toimivuutta, ei välttämättä tarvitse olla ylivoimainen.

Kanadassa harmittelevat kun eivät muistaneet vaatia teollisyhteistyötä. Paljonkohan olisi maksanut silloin?

Edistyksellinen lienee parempi termi kuin mullistava. Mitään uutta ei ole keksitty.
 
Niin, ei se ole ihmeellistä kunhan ei aseta liian suuria tavoitteita.
Pohjanmaa-luokan 26 solmua on sopivasti juuri 114-metrisen aluksen runkonopeus eli tuo julkisesti ilmoitettu nopeustavoite on ihan maltillinen. Huiput täydellä teholla tullee olemaan jotain 30 solmun luokkaa, mutta tuo selviää sitten testeissä. On tässä maassa rakennettu nopeampiakin aluksia.

Sama GE LM2500 -kaasuturbiinin ja dieselsähköisten koneiden yhdistelmä löytyy Saksan Baden-Württemberg-luokasta, Italian FREMM-luokasta ja Brittien Type 23-luokasta.
 
@Sizzi Siinäpäs oli paljon erilaista asiaa. Hyvä niin.

Yksi sana siellä kyllä oli liian vahvasti esillä ja se on saari. Uskoisin että vihollisen tavoite ei ole saarissa vaan mantereella.
Kiitos. Niin lähinnä itse sitä ajattelen niin, että se saaristo on siinä mantereen välissä ja siten keskeinen puolustusvyöhyke. Samaa mieltä, että mantereellehan ne haluaa mantereelta ja mahdollisesti jopa mereltä :)
 

Israel Aerospace Industries (IAI) and Hensoldt have signed a joint strategic cooperation agreement. Under the agreement, the two companies will jointly manufacture radar systems for ballistic missile defense and participate in air and space surveillance projects.

In a first step, Hensoldt and the IAI subsidiary ELTA will offer a long-range radar for use on the F124 frigates of the German Navy. This radar operates in the S-band, which allows much more precise detection of targets in space than other solutions.

Tässä yllättävintä on F124. Kun sehän on MLU-ikäinen Sachsen-luokka.
Miten se voi pitää paikkaansa kun esim. De Zeven Provincienin sivuilla lukee näin:
"In 2020 it was announced that these intensively used ships will not be replaced as planned around 2025. The Royal Netherlands Navy and the German Navy will cooperate towards a joint platform design to replace both the De Zeven Provinciën-class frigate and the Sachsen-class frigate from 2030 onwards."

10 vuodeksi uusi tutka? Madness. DZP sentään päivitettiin ajoissa eikä kokonaan uuteen:
"The De Zeven Provinciën-class ships will get the new SMART-L Mk2 radar that can detect ballistic missiles at a range of 2,000 km (1,200 mi). The Dutch minister promised also that the APAR radar will have a bigger range than 400 km (250 mi) as the Netherlands is the first country to participate as an active missile shield for NATO.

In late 2011, the Ministry of Defence announced a modernization program to upgrade the SMART-L early-warning radar so that De Zeven Provinciën-class frigates can detect and track ballistic missiles at extended range. In 2018 plans were announced to acquire the BMD-capable SM-3 surface-to-air missiles as the ships are provisioned for an extra 8-cell vertical launch module, De Zeven Provinciën-class frigates can pass on the tracking and detection data to other sea-based or land-defense BMD assets, including U.S. Navy's warships, that can deal with a ballistic missile threat. This modernization program is scheduled for completion by late 2017 for the entire De Zeven Provinciën class."


edit: liittyy asiaan

In order to protect the national security and key defense industry technologies defined in the Federal Government's strategy paper of Feb. 12, 2020 on strengthening the security and defense industry, the federal government, represented by the Federal Ministry of Defense, is planning to acquire a participation of 25.1% (blocking minority), subject to antitrust and state aid reviews, in Hensoldt AG at a price of 450 million euros.

 
Viimeksi muokattu:
Katsokaapa tuosta 1 h 19 min ja 1 h 24 min kohdalta kun Utahin senaattori Lee puhuu Suomesta ostamisen puolesta kuin ruuneperi.

"fraction of the cost and half the time" (2 vuotta ja alle 300 miljoonalla mielestään Suomi luvannut tekevänsä murtajan). Merivartioston varakomentaja vastaa, että liisattavat ei ole sota-aluksen kaltaisia joten muokkausta tarvittaisiin. Turvallisuusriskiä ei ole tilaamisessa, mutta perinteistä industrial base säilyttäminen toki korosti.

Nuori, on aikaa vielä ajaa maaliin tältä osin.

Pytnikki huomasi asian myös:

"The strategy that makes the most sense to the Coast Guard is this potential to lease one of these icebreakers", Ray said in an exchange triggered by Senate Commerce Subcommittee on Security Chair Senator Dan Sullivan, who asked whether a friendly Arctic nation such as Finland should be exempted from a law requiring that American military ships be built in the United States.
“It’s no secret that Finland has boasted, apparently with some ability to back it up, they can build an icebreaker within two years and they could do it for less than $300 million", Sullivan said.
 
Viimeksi muokattu:
Katsokaapa tuosta 1 h 19 min ja 1 h 24 min kohdalta kun Utahin senaattori Lee puhuu Suomesta ostamisen puolesta kuin ruuneperi.

"fraction of the cost and half the time" (2 vuotta ja alle 300 miljoonalla mielestään Suomi luvannut tekevänsä murtajan). Merivartioston varakomentaja vastaa, että liisattavat ei ole sota-aluksen kaltaisia joten muokkausta tarvittaisiin. Turvallisuusriskiä ei ole tilaamisessa, mutta perinteistä industrial base säilyttäminen toki korosti.

Nuori, on aikaa vielä ajaa maaliin tältä osin.

Pytnikki huomasi asian myös:

"The strategy that makes the most sense to the Coast Guard is this potential to lease one of these icebreakers", Ray said in an exchange triggered by Senate Commerce Subcommittee on Security Chair Senator Dan Sullivan, who asked whether a friendly Arctic nation such as Finland should be exempted from a law requiring that American military ships be built in the United States.

"It’s no secret that Finland has boasted, apparently with some ability to back it up, they can build an icebreaker within two years and they could do it for less than $300 million", Sullivan said.'


Juuh,Helsingin telakka:p. Muricalaisilla voi vain mennä vähän tunteisiin, kun kuulevat omistajista.


Koskahan Turusta on viimeksi murtajaa pukannu?
Jaa kiinnostaisiko Mayeria edes tuollainen näpertely.

Entäs Rauma?
 
S. A. Agulhas II valmistui Raumalta vuonna 2012. Nykyinen telakkayhtiö ei toki ole yhtään jäissä kulkevaa alusta rakentanut, mutta ei silti tarkoita, etteivätkö siihen tarvittaessa kykenisi.

Turun telakka ei ole tainnut jäissä kulkevaa aluksia rakentaa sitten 80-luvun rahtilaivojen. Ylläoleva huomio pätee toki Meyeriinkin - ei ole kovin montaa laivatyyppiä, jota osaava telakka ei pystyisi halutessaan rakentamaan.
 
Viimeksi muokattu:
"It’s no secret that Finland has boasted, apparently with some ability to back it up, they can build an icebreaker within two years and they could do it for less than $300 million", Sullivan said.'


Juuh,Helsingin telakka:p. Muricalaisilla voi vain mennä vähän tunteisiin, kun kuulevat omistajista.
Helsinki Shipyard on ruvennut hankkimaan alihankintana teräslohkoja ulkomailta. Luksustutkimusristeilijöiden teräslohkot valmistetaan liettualaisella telakalla. Ei taida Suomen hintakilpailukyky enää riittää perusosien valmistuksessa.
 
Onko kellään valistunutta arvausta mitä Hamina-luokan peruskorjauksessa ensi vuonna parantuva ilmatorjunta- ja lähipuolustuskyky tarkoittaa? Trackfire:stä on aiemmin puhuttu ja siitä että Umkhonto jatkaa, mutta onko liikaa toivoa jotain uutta ja mullistavaa ilmatorjunnan osalta?

https://ruotuvaki.fi/-/ohjusvene-hamina-palaa-telakalta-aaltoihin

"Peruskorjaus on osa Laivue 2000 MLU -hankkeesta, jonka päämäärä on jatkaa Hamina-luokan ohjusveneiden käyttöä aina 2030-luvulle saakka, kertoo hankepäällikkö, komentajakapteeni Markus Mildh.

– Hankkeella kehitetään Merivoimien liikkuvaa vedenalaista valvonta- ja sukellusveneentorjuntakykyä hankkimalla kevyttorpedoasejärjestelmä. Tämän lisäksi Hamina-luokan ohjusveneet varustetaan vedenalaisen valvonnan osajärjestelmillä. Hankkeessa integroidaan Hamina-luokkaan uusi pintatorjuntaohjusjärjestelmä ja parannetaan alusluokan ilma- ja lähipuolustuskykyä. Aluksen taistelujärjestelmät uusitaan ja Hamina-luokan operointiaikaa lisätään laivateknisellä peruskorjauksella vastaamaan hankkeelle asetettuihin suorituskykyvaatimuksiin."

"Hamina on tähän asti toinen Hamina-luokan neljästä ohjusveneestä, joka on saanut elinkaarensa puolivälin päivityksen. Mildh kertoo, että ohjusveneet Hanko ja Pori ovat vielä peruskorjattavina.

– Seuraavaksi peruskorjataan ohjusvene Hanko, jossa huomioidaan yhtä lailla uuden pintatorjuntaohjusjärjestelmän asentaminen, sekä lähi- ja ilmapuolustus."
 
Kunnon tragikomedia. Tuota lukiessa tulee mieleen, että ehkä hyväkin ettei ole realistista hankkia sukellusveneaselajia. Toisaalta... Kanada.


Victoria ultimately spent just 115 days at sea between 2000 and 2010. Corner Brook had only 81 days of sailing time between 2006 and 2008. By all accounts, all four Victoria class submarines have seen relatively limited use in the past two decades.
 
Onko kellään valistunutta arvausta mitä Hamina-luokan peruskorjauksessa ensi vuonna parantuva ilmatorjunta- ja lähipuolustuskyky tarkoittaa? Trackfire:stä on aiemmin puhuttu ja siitä että Umkhonto jatkaa, mutta onko liikaa toivoa jotain uutta ja mullistavaa ilmatorjunnan osalta?

https://ruotuvaki.fi/-/ohjusvene-hamina-palaa-telakalta-aaltoihin

"Peruskorjaus on osa Laivue 2000 MLU -hankkeesta, jonka päämäärä on jatkaa Hamina-luokan ohjusveneiden käyttöä aina 2030-luvulle saakka, kertoo hankepäällikkö, komentajakapteeni Markus Mildh.

– Hankkeella kehitetään Merivoimien liikkuvaa vedenalaista valvonta- ja sukellusveneentorjuntakykyä hankkimalla kevyttorpedoasejärjestelmä. Tämän lisäksi Hamina-luokan ohjusveneet varustetaan vedenalaisen valvonnan osajärjestelmillä. Hankkeessa integroidaan Hamina-luokkaan uusi pintatorjuntaohjusjärjestelmä ja parannetaan alusluokan ilma- ja lähipuolustuskykyä. Aluksen taistelujärjestelmät uusitaan ja Hamina-luokan operointiaikaa lisätään laivateknisellä peruskorjauksella vastaamaan hankkeelle asetettuihin suorituskykyvaatimuksiin."

"Hamina on tähän asti toinen Hamina-luokan neljästä ohjusveneestä, joka on saanut elinkaarensa puolivälin päivityksen. Mildh kertoo, että ohjusveneet Hanko ja Pori ovat vielä peruskorjattavina.

– Seuraavaksi peruskorjataan ohjusvene Hanko, jossa huomioidaan yhtä lailla uuden pintatorjuntaohjusjärjestelmän asentaminen, sekä lähi- ja ilmapuolustus."

Jos arvata pitäisi, niin tykin ammuksia. Mutta mistä noita tietää.
 
Kunnon tragikomedia. Tuota lukiessa tulee mieleen, että ehkä hyväkin ettei ole realistista hankkia sukellusveneaselajia. Toisaalta... Kanada.


Victoria ultimately spent just 115 days at sea between 2000 and 2010. Corner Brook had only 81 days of sailing time between 2006 and 2008. By all accounts, all four Victoria class submarines have seen relatively limited use in the past two decades.

Taisi olla vikaa veneissä, kun eivät kerran kelvanneet edes pakeille...

There have been a host of other issues, including the discovery of dangerous sub-standard welds across all four boats, that plagued the class over the years.

Mutta kukapa sitä myöntäisi, että paskaa tehtiin? Helpompi todeta, että nyt keskitytään vain ydinsukellusveneisiin.

Britit ovat kyllä mestareita myymään romua. Sukellusveneet dumpattiin Kanadaan ja Grobit Suomeen. Ja näiltä pitäisi nyt sitten ostaa vielä Typhoonit? :poop:
 
Back
Top