Merivoimien kehitysnäkymät

Minä en ole oikein ikinä ymmärtänyt LCS:n dissausta. Toki se on erittäin kallis hankkia suorituskykyynsä nähden eli ei niitä enempää kannata tehdä, mutta luulisi jo hankituille löytyvän hyötykäyttöä: Valtamerikelpoisena niillä voi näyttää lippua maailmalla, metsästää merirosvoja ja huumekauppiaita, saattaa yksittäisiä aluksia ja toimia vaikka harjoitusvastustajana harjoituksissa. Lisäksi uskoisin niiden oikealla roolivarustuksella käypäisiä sukellusveneentorjujia (Helikopteri!) isommassakin laivasto-osastossa.
 
Minä en ole oikein ikinä ymmärtänyt LCS:n dissausta. Toki se on erittäin kallis hankkia suorituskykyynsä nähden eli ei niitä enempää kannata tehdä, mutta luulisi jo hankituille löytyvän hyötykäyttöä: Valtamerikelpoisena niillä voi näyttää lippua maailmalla, metsästää merirosvoja ja huumekauppiaita, saattaa yksittäisiä aluksia ja toimia vaikka harjoitusvastustajana harjoituksissa. Lisäksi uskoisin niiden oikealla roolivarustuksella käypäisiä sukellusveneentorjujia (Helikopteri!) isommassakin laivasto-osastossa.
Se on myös kallis käyttää.

 
Eikös Zumvaltit kannattaisi sen sijaan laittaa purkuun. Mitä järkeä muutamaa pitää yllä?
 
Eikös Zumvaltit kannattaisi sen sijaan laittaa purkuun. Mitä järkeä muutamaa pitää yllä?
Niihin laitetaan siilot hypersoonisia ohjuksia varten.

 
Eikös Zumvaltit kannattaisi sen sijaan laittaa purkuun. Mitä järkeä muutamaa pitää yllä?
Ovat vissiin liian uusia ja kalliita että kehdattaisiin vielä alkamaan miettimään dumppausta. Laivastolle on myös liian noloa jos sekä LCS että Zumwalt floppaa.
Erilaisia suunnitelmia on mutta on varsin mahdollista että lopputulema on ettei mikään kannata...
 
Jännä juttu, että noin paljon on ongelmia, noin täydellisellä maalla kuin USA on ;)
 
Jännä juttu, että noin paljon on ongelmia, noin täydellisellä maalla kuin USA on ;)
Pitäisköhän sun lähteä sinne opastamaan miten asiat tehdään, kotoista pv:tä paremmin kun tunnut asiat ainakin tietävän.

Voisi olla noin osaavalle ja terävälle kaverille siellä käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisköhän sun lähteä sinne opastamaan miten asiat tehdään, kotoista pv:tä paremmin kun tunnut asiat ainakin tietävän.

Voisi olla noin osaavalle ja terävälle kaverille siellä käyttöä.
Lähinnä tarkoitin, että USA tuntuu monelle foorumilaiselle olevan erehtymätön taivas ja kaikki mikä sieltä tulee on kultaa. Virheitä ei tehdä ja kaikki on parempaa kuin kenenkään muun koska on rahaa pistää palamaan. Tässä mielestäni näkyy erinomaisen hyvin, että suuri budjetti ei takaa hyviä tuloksia. On sitten kyse laivoista tai vaikka hävittäjistä.
 
Jännä juttu, että noin paljon on ongelmia, noin täydellisellä maalla kuin USA on ;)
Kun halutaan tehdä jotain uutta, tehdään aina myös virheitä. Hyvänä esimerkkinä kotimainen ITA Tuuli. Ilman yritystä ei kuitenkaan synny kehitystä.

Koskee Jenkien, sekä Venäläisten projekteja ja myös kotimaisia projekteja.
 
Kun halutaan tehdä jotain uutta, tehdään aina myös virheitä. Hyvänä esimerkkinä kotimainen ITA Tuuli. Ilman yritystä ei kuitenkaan synny kehitystä.

Koskee Jenkien, sekä Venäläisten projekteja ja myös kotimaisia projekteja.
Tottakai koskee, tekemiseen liittyy aina riski epäonnistumisesta. Siitä huolimatta kuten kirjoitin ja tarkoitin, että suuri budjetti ei yksin takaa onnistunutta lopputulosta vaan ainoastaan suuremmat menetykset. Pieni budjetti ei suoraan tarkoita paskaa tuotetta vaan yhtä lailla saattaa syntyä jotain ainutlaatuista ja ihmeellistä. Kuten vaikka suomessa kehitetty magneetti laakeri joka tulee olemaan aika kova juttu. Tällä en nyt suoraan viittaa laivoihin vaan ylipäätään keskusteluun vaikka F-35 vs Gripen josta on sanottu, että saabin kehitysmäärä rahoilla ei voi tulla kuin paskaa ja LM:n rahoituksella ei mitään muuta kuin parasta taivaan alla. Todellisuus ei ole noin mustavalkoinen.
 
Pieni budjetti ei suoraan tarkoita paskaa tuotetta vaan yhtä lailla saattaa syntyä jotain ainutlaatuista ja ihmeellistä. Kuten vaikka suomessa kehitetty magneetti laakeri joka tulee olemaan aika kova juttu. Tällä en nyt suoraan viittaa laivoihin vaan ylipäätään keskusteluun vaikka F-35 vs Gripen josta on sanottu, että saabin kehitysmäärä rahoilla ei voi tulla kuin paskaa ja LM:n rahoituksella ei mitään muuta kuin parasta taivaan alla. Todellisuus ei ole noin mustavalkoinen.

Kun halutaan tehdä jotain uutta, tehdään aina myös virheitä. Hyvänä esimerkkinä kotimainen ITA Tuuli. Ilman yritystä ei kuitenkaan synny kehitystä.

Koskee Jenkien, sekä Venäläisten projekteja ja myös kotimaisia projekteja.
Ravenille ei oikein tällaiset erot aukea. COTS-osista kasatun kevythävittäjän jatkojalostus ei tarvi ihan samanlaista kehitysbudjettia ja sisältää merkittävästi vähemmän riskejä kuin uuden sukupolven häivekone johon tuleva on kaikki uutta moottoreista lähtien.
 
Tottakai koskee, tekemiseen liittyy aina riski epäonnistumisesta. Siitä huolimatta kuten kirjoitin ja tarkoitin, että suuri budjetti ei yksin takaa onnistunutta lopputulosta vaan ainoastaan suuremmat menetykset. Pieni budjetti ei suoraan tarkoita paskaa tuotetta vaan yhtä lailla saattaa syntyä jotain ainutlaatuista ja ihmeellistä. Kuten vaikka suomessa kehitetty magneetti laakeri joka tulee olemaan aika kova juttu. Tällä en nyt suoraan viittaa laivoihin vaan ylipäätään keskusteluun vaikka F-35 vs Gripen josta on sanottu, että saabin kehitysmäärä rahoilla ei voi tulla kuin paskaa ja LM:n rahoituksella ei mitään muuta kuin parasta taivaan alla. Todellisuus ei ole noin mustavalkoinen.
Kysehän on ambition määrästä.
Halvalla voidaan kehittää pienesti. Isojen harppausten tekeminen vaatii yleensä rahaa. Poikkeuksia toki on.
Lisäksi on ero siinä tehdäänkö innovaatio, vai kehitetäänkö se sellaiseksi että se voidaan siirtää sarjatuotantoon.

Mutta mustavalkoisuudesta olen samaa mieltä kanssasi.
 
Kysehän on ambition määrästä.
Halvalla voidaan kehittää pienesti. Isojen harppausten tekeminen vaatii yleensä rahaa. Poikkeuksia toki on.
Lisäksi on ero siinä tehdäänkö innovaatio, vai kehitetäänkö se sellaiseksi että se voidaan siirtää sarjatuotantoon.

Mutta mustavalkoisuudesta olen samaa mieltä kanssasi.
Juuri näin. Eipä se tietyn foorumiporukan rajattomasti ihailema ruotsalaisten ylivertainen nerokkuus aina kanna kun pitäisi kehittää jotain uutta/muuta kuin samaa kevythäätäjää muiden kehittämistä komponenteista:
Visby:n tarinan voisi tiivistää myös hiukan toisin: 20 vuotta hankkeen leikkauksia, kustannusten ylityksiä, viivästyksiä ja teknisiä ongelmia. Järjestelmien integroimattomuutta ja toimimattomuutta.

Kruunujen kiihkeä ja lakkaamaton virta veronmaksajien taskusta... niin, kenen taskuun?
 
Hiukan USN:llä on ollut sellaista päämäärättömyyttä. On vähän hankalaa kun pitäisi varustautua near-peer -vastustajiin mutta samalla käytännön 'sota'toimet ovat yleensä sellaisia jotka voisi tehdä jollain halvalla vartiolaivalla. Lisäksi halutaan kuitenkin käyttää tekniset mahdollisuudet hyväksi ja kehittää jotain uuttakin, jo senkin takia että teollisuusklusterin tietotaito voi kadota jos 40 vuotta tehdään samaa alustyyppiä.

Tuloksena sitten välistä ihme harhapolkuja kuin LCS, jossa on erittäin kallis hi-tech runko, halpa COTS-varustelu tehtävään josta kukaan ei oikeastaan tiedä mikä se on.
 
Kun halutaan tehdä jotain uutta, tehdään aina myös virheitä. Hyvänä esimerkkinä kotimainen ITA Tuuli. Ilman yritystä ei kuitenkaan synny kehitystä.

Koskee Jenkien, sekä Venäläisten projekteja ja myös kotimaisia projekteja.

Ei Tuuli ollut aluksena epäonnistunut. Merivoimien strategia vain muuttui Tuulen valmistuttua.
 
Back
Top