Hyvin käytettyä rahaa. Vasta nelivuotiasta LCSää halutaan stenata.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mikä näissä aluksissa ei ollut hyvää?Hyvin käytettyä rahaa. Vasta nelivuotiasta LCSää halutaan stenata.
No siinä Lämärin LCS-luokassa on huima suunnitteluvirhe. Akselisto, vaihteisto, motti -yhdistelmä hajoaa sen takia alituiseen.Mikä näissä aluksissa ei ollut hyvää?
Lockheedin aluksissa on Renkin (myös Pohjanmaa-luokka) suunnittelema ja valmistama vaihteisto suunnitteluvirheineen. Renk oli muuten LM:n LCS Supplier of the Year 2014. Taitaa LM nyt katua sitä palkintoa.Mikä näissä aluksissa ei ollut hyvää?
Se on myös kallis käyttää.Minä en ole oikein ikinä ymmärtänyt LCS:n dissausta. Toki se on erittäin kallis hankkia suorituskykyynsä nähden eli ei niitä enempää kannata tehdä, mutta luulisi jo hankituille löytyvän hyötykäyttöä: Valtamerikelpoisena niillä voi näyttää lippua maailmalla, metsästää merirosvoja ja huumekauppiaita, saattaa yksittäisiä aluksia ja toimia vaikka harjoitusvastustajana harjoituksissa. Lisäksi uskoisin niiden oikealla roolivarustuksella käypäisiä sukellusveneentorjujia (Helikopteri!) isommassakin laivasto-osastossa.
Niihin laitetaan siilot hypersoonisia ohjuksia varten.Eikös Zumvaltit kannattaisi sen sijaan laittaa purkuun. Mitä järkeä muutamaa pitää yllä?
Ovat vissiin liian uusia ja kalliita että kehdattaisiin vielä alkamaan miettimään dumppausta. Laivastolle on myös liian noloa jos sekä LCS että Zumwalt floppaa.Eikös Zumvaltit kannattaisi sen sijaan laittaa purkuun. Mitä järkeä muutamaa pitää yllä?
Pitäisköhän sun lähteä sinne opastamaan miten asiat tehdään, kotoista pv:tä paremmin kun tunnut asiat ainakin tietävän.Jännä juttu, että noin paljon on ongelmia, noin täydellisellä maalla kuin USA on
Lähinnä tarkoitin, että USA tuntuu monelle foorumilaiselle olevan erehtymätön taivas ja kaikki mikä sieltä tulee on kultaa. Virheitä ei tehdä ja kaikki on parempaa kuin kenenkään muun koska on rahaa pistää palamaan. Tässä mielestäni näkyy erinomaisen hyvin, että suuri budjetti ei takaa hyviä tuloksia. On sitten kyse laivoista tai vaikka hävittäjistä.Pitäisköhän sun lähteä sinne opastamaan miten asiat tehdään, kotoista pv:tä paremmin kun tunnut asiat ainakin tietävän.
Voisi olla noin osaavalle ja terävälle kaverille siellä käyttöä.
Kun halutaan tehdä jotain uutta, tehdään aina myös virheitä. Hyvänä esimerkkinä kotimainen ITA Tuuli. Ilman yritystä ei kuitenkaan synny kehitystä.Jännä juttu, että noin paljon on ongelmia, noin täydellisellä maalla kuin USA on
Tottakai koskee, tekemiseen liittyy aina riski epäonnistumisesta. Siitä huolimatta kuten kirjoitin ja tarkoitin, että suuri budjetti ei yksin takaa onnistunutta lopputulosta vaan ainoastaan suuremmat menetykset. Pieni budjetti ei suoraan tarkoita paskaa tuotetta vaan yhtä lailla saattaa syntyä jotain ainutlaatuista ja ihmeellistä. Kuten vaikka suomessa kehitetty magneetti laakeri joka tulee olemaan aika kova juttu. Tällä en nyt suoraan viittaa laivoihin vaan ylipäätään keskusteluun vaikka F-35 vs Gripen josta on sanottu, että saabin kehitysmäärä rahoilla ei voi tulla kuin paskaa ja LM:n rahoituksella ei mitään muuta kuin parasta taivaan alla. Todellisuus ei ole noin mustavalkoinen.Kun halutaan tehdä jotain uutta, tehdään aina myös virheitä. Hyvänä esimerkkinä kotimainen ITA Tuuli. Ilman yritystä ei kuitenkaan synny kehitystä.
Koskee Jenkien, sekä Venäläisten projekteja ja myös kotimaisia projekteja.
Pieni budjetti ei suoraan tarkoita paskaa tuotetta vaan yhtä lailla saattaa syntyä jotain ainutlaatuista ja ihmeellistä. Kuten vaikka suomessa kehitetty magneetti laakeri joka tulee olemaan aika kova juttu. Tällä en nyt suoraan viittaa laivoihin vaan ylipäätään keskusteluun vaikka F-35 vs Gripen josta on sanottu, että saabin kehitysmäärä rahoilla ei voi tulla kuin paskaa ja LM:n rahoituksella ei mitään muuta kuin parasta taivaan alla. Todellisuus ei ole noin mustavalkoinen.
Ravenille ei oikein tällaiset erot aukea. COTS-osista kasatun kevythävittäjän jatkojalostus ei tarvi ihan samanlaista kehitysbudjettia ja sisältää merkittävästi vähemmän riskejä kuin uuden sukupolven häivekone johon tuleva on kaikki uutta moottoreista lähtien.Kun halutaan tehdä jotain uutta, tehdään aina myös virheitä. Hyvänä esimerkkinä kotimainen ITA Tuuli. Ilman yritystä ei kuitenkaan synny kehitystä.
Koskee Jenkien, sekä Venäläisten projekteja ja myös kotimaisia projekteja.
Kysehän on ambition määrästä.Tottakai koskee, tekemiseen liittyy aina riski epäonnistumisesta. Siitä huolimatta kuten kirjoitin ja tarkoitin, että suuri budjetti ei yksin takaa onnistunutta lopputulosta vaan ainoastaan suuremmat menetykset. Pieni budjetti ei suoraan tarkoita paskaa tuotetta vaan yhtä lailla saattaa syntyä jotain ainutlaatuista ja ihmeellistä. Kuten vaikka suomessa kehitetty magneetti laakeri joka tulee olemaan aika kova juttu. Tällä en nyt suoraan viittaa laivoihin vaan ylipäätään keskusteluun vaikka F-35 vs Gripen josta on sanottu, että saabin kehitysmäärä rahoilla ei voi tulla kuin paskaa ja LM:n rahoituksella ei mitään muuta kuin parasta taivaan alla. Todellisuus ei ole noin mustavalkoinen.
Juuri näin. Eipä se tietyn foorumiporukan rajattomasti ihailema ruotsalaisten ylivertainen nerokkuus aina kanna kun pitäisi kehittää jotain uutta/muuta kuin samaa kevythäätäjää muiden kehittämistä komponenteista:Kysehän on ambition määrästä.
Halvalla voidaan kehittää pienesti. Isojen harppausten tekeminen vaatii yleensä rahaa. Poikkeuksia toki on.
Lisäksi on ero siinä tehdäänkö innovaatio, vai kehitetäänkö se sellaiseksi että se voidaan siirtää sarjatuotantoon.
Mutta mustavalkoisuudesta olen samaa mieltä kanssasi.
Visby:n tarinan voisi tiivistää myös hiukan toisin: 20 vuotta hankkeen leikkauksia, kustannusten ylityksiä, viivästyksiä ja teknisiä ongelmia. Järjestelmien integroimattomuutta ja toimimattomuutta.
Kruunujen kiihkeä ja lakkaamaton virta veronmaksajien taskusta... niin, kenen taskuun?
Jollekin saudi miljardöörille sopiva omasuojattu vetouistelujahti?Tuloksena sitten välistä ihme harhapolkuja kuin LCS, jossa on erittäin kallis hi-tech runko, halpa COTS-varustelu tehtävään josta kukaan ei oikeastaan tiedä mikä se on.
Kun halutaan tehdä jotain uutta, tehdään aina myös virheitä. Hyvänä esimerkkinä kotimainen ITA Tuuli. Ilman yritystä ei kuitenkaan synny kehitystä.
Koskee Jenkien, sekä Venäläisten projekteja ja myös kotimaisia projekteja.