Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jos Aussit eivät yritä padota mitenkään tuon Indonesian Daru-saaren tukikohdan toimintaa niin hämmästelen. Ausseilla on kuitenkin ihan kohtuullisen modernit ja uskottavat meri- ja ilmavoimat käytössään.Usalla on valmius tuoda 3 lentotukialusta 2-3 viikon varoitusajalla taiwanin taakse parkkiin kuten keväällä 2020 nähtiin. Tällä hetkellä ne on 69 Iranista, 71 alaskasta ja Ronald Reagan joka on japanissa lähinnä tätä varten parkissa.
Tiedustelulentoja USA teki 2-4 per päivä viime kuussa. Yleisin kalusto on p8, siis sama jonka kiinalaiset kolhivat pakkolaskuun ja kopioivat 2000 luvun alkuvuosina.
U.S. Flew Over Two Spy Planes a Day in South China Sea Throughout April
A Chinese think tank report said the U.S. Navy flew over 80 percent of all surveillance missions in the contested South China Sea last month.www.newsweek.com
Japani, Australia ja Intia kehittelevät puolustusliittoa. USAlla on ollut myös muita laivoja uiskentelemassa alueella. Nyt sinne lähetetään rannikkovartioston laivat jo toiselle kierrokselle. Briteillä ja Ranskalla molemmilla oli alus tänä keväänä siellä altaassa. Kiinalaiset jopa lähettivät brittejä vastaan ilmeisen upottamissimulaation tupoleveilla taiwanin ilmavalvonta-alueen tuntumassa. Eli ei siellä voi ollenkaan vapaasti enää huseerata. Obaman kaudella oli ihan toinen meno ja saaret täynnä ruoppaajia.
‘Crossed a line’: Bold reaction to China
It exists to police the US coast. Now it’s being sent to the South China Sea.www.news.com.au
Tässä on kiinalaisten kalastuksesta.
Katso liite: 49834
Katso liite: 49837
Lisää kiinalaisten kalastusmetodeista. 500 troolarin laivastoista puhutaan eikä mistään itämeren perhekalastajista.
Satellite data nails Chinese fishing fleet near ecologically sensitive Galápagos Islands
Satellite based RF analytics by HawkEye 360 has revealed Chinese fishing vessels just outside the Galapagos Island’s EEZ had switched off AISwww.geospatialworld.netThe deadly secret of China’s illegal fishing armada: It’s killing impoverished North Korean squid fishermen
China is sending the world’s largest illegal fleet to fish for squid in North Korean waters, resulting in the deaths of impoverished North Korean fishermen.www.nbcnews.com
Tulossa on lisää huonoja uutisia. Kiina on laajentamassa lentokenttää Kantonin saarella Kiribatissa. Se sijaitsee Havaijin ja Australian välissä.Jos Aussit eivät yritä padota mitenkään tuon Indonesian Daru-saaren tukikohdan toimintaa niin hämmästelen. Ausseilla on kuitenkin ihan kohtuullisen modernit ja uskottavat meri- ja ilmavoimat käytössään.
Australian uuden jäätä murtavan antarktisen tutkimusaluksen Nuyinan suunnittelu tehtiin Tanskassa, runko rakennettiin Romaniassa ja alus varustettiin Hollannissa. Kyseessä ei ole mikään pikkualus, sillä se on kooltaan USA:n ja Kanadan tulevien polaarimurtajien kokoa ja jääluokka on Polar 3.Yksi tarina Arktisen hiipimisestä laivastoihin. L'Astrolabe on heinäkuussa 2017 käyttöön otettu Ranskan laivaston eka murtaja (kyseessä kai vähän samanlainen järjestely kuin SYKE:n Louhi merivoimien ylläpitämänä).
Ranskalainen telakka varusti, puolalaiset teki rungon ja suomalainen Aker Arctic konsultoi tietämättömiä miten murtajia yleensä tehdään.
On komea ja halpa peli (50M€), mutta ei toki sotilaallinen sen enempää kuin Turva.
L'Astrolabe (2016 icebreaker) - Wikipedia
en.wikipedia.org
Louhi maksoi muuten saman "toimintatonnin" 50M€ verran. Se on toki lähempänä Turvaa tarkoitukseltaan kuin L'Astrolabe. Mutta sen keulasta on puolestaan havaittavissa Turva 2 konseptikuvan kaltaista "modernia hapatusta".
Tuosta kuvasta tuon läntisten arvojen kunnioittamisen ja kansojen perheeseen rakentavana ja rauhantahtoisena jäsenenä tulemisen voi suorastaan aistia. Tunnelma on suorastaan lämpimän sähköinen.Aivan, näin meille on vakuutettu valtion korkeimmalta taholta.
Katso liite: 49859
Siellä lukee moni asia harvinaisen selkokielisesti. Koko sopimus on vain muutama sivu.Onko maanpuolustus.netin jäsenistölle Naton toimivallan alue noin epäselvä.
North Atlantic Treaty Organisation
Pohjois Atlantti Sopimus Organisaatio
Sopimuksessa lukee aika tarkkaan alue. Kai sen verran vois viitsiä, et lukee ne pari hassua sivua…
19,2m huoltoveneet. Vesijetti ja kansinosturi.
Kai noilla joku operatiivinen konsepti on. Vaikea arvata kyllä, että mikä se olisi... Ehkä niiltä tuetaan Jurmo- ja Jehu-kavereita? Mitään suurisuuntaisia saaristokuljetuksia enää hirveästi ole...Mitä näillä on siis tarkoitus korvata? Poistuneet ja poistumassa olevat Meri-Uiskot vai myös Kampela- ja Valas-luokka? Nopeutta noissa on kyllä mukavasti, mutta minkälaiseen rahtiin tuossa riittää kantavuus ja kansitila, jos esimerkiksi pieniä vihreitä miehiä alkaa pyörimään Maarianhaminan liepeillä ja jotain pitäisi tehdä. Kulkeeko kenttätykki tai Pasi tuon lastina? Maastokuorma-auto? merikontti? Ja miten on tuon uuden kuljetus/huoltoveneen omasuojan laita? Tuohon periaatteessa varmaan saisi Saab Trackfiren ohjaamon katolle, kun siitä on muutenkin tulossa merivoimien ja rajavartiolaitoksen uusi ”Sergei”...
Mutta siis todella hieno juttu, että merivoimat saavat uusittua noita vanhentuneita apu- ja kuljetusaluksiaan. Koetoiminta-alus Iskulle taisi tulla viime vuonna 50 vuotta aktiivipalvelusta täyteen ja Kampela ja Valaskin taitavat olla 70-luvun lopun tuotteita molemmat, jos oikein muistan.
Vielä kun saataisiin vahvuuteen modernia raivauskalustoa ja päästettyä Kuha ja Kiiski eläkepäiviä viettämään. Mutta puolustusministeriön viimeisimmässä budjettiesityksessä taisi olla merivoimien osalta maininta ”miinanraivauskyvyn ylläpidosta ja kehittämisestä”, joten ehkä asian suhteen voi olla aika toiveikas.
Rannikkojoukkojen huollon käyttämät Meriuiskot olisivat ilmeinen vastaus kysymykseesi. Se on sitten toinen juttu onko se oikea vastaus.Mitä näillä on siis tarkoitus korvata? Poistuneet ja poistumassa olevat Meri-Uiskot vai myös Kampela- ja Valas-luokka? Nopeutta noissa on kyllä mukavasti, mutta minkälaiseen rahtiin tuossa riittää kantavuus ja kansitila, jos esimerkiksi pieniä vihreitä miehiä alkaa pyörimään Maarianhaminan liepeillä ja jotain pitäisi tehdä. Kulkeeko kenttätykki tai Pasi tuon lastina? Maastokuorma-auto? merikontti? Ja miten on tuon uuden kuljetus/huoltoveneen omasuojan laita? Tuohon periaatteessa varmaan saisi Saab Trackfiren ohjaamon katolle, kun siitä on muutenkin tulossa merivoimien ja rajavartiolaitoksen uusi ”Sergei”...
Mutta siis todella hieno juttu, että merivoimat saavat uusittua noita vanhentuneita apu- ja kuljetusaluksiaan. Koetoiminta-alus Iskulle taisi tulla viime vuonna 50 vuotta aktiivipalvelusta täyteen ja Kampela ja Valaskin taitavat olla 70-luvun lopun tuotteita molemmat, jos oikein muistan.
Vielä kun saataisiin vahvuuteen modernia raivauskalustoa ja päästettyä Kuha ja Kiiski eläkepäiviä viettämään. Mutta puolustusministeriön viimeisimmässä budjettiesityksessä taisi olla merivoimien osalta maininta ”miinanraivauskyvyn ylläpidosta ja kehittämisestä”, joten ehkä asian suhteen voi olla aika toiveikas.
Jos se tekee sitä taloudellisen tai kaupallisen toiminnan kautta, Nato on edelleen voimaton. USA ei ole, EU puolestaan on. Että semmoisessa raossa ollaan.Kiina on todellakin pyrkimässä Pohjois-Atlantille. Erityisesti Grönlannin kautta.
Jep. Kiina perustaa kaivoksen, sitten rakentaa satamaa ja lentokenttää. Satama-viritykset ovat Intian valtameren suunnalla rakennettu ihan siviilisatamiksi, mutta kyllä niissä sotalaivat kuitenkin huoltavat ja tukeutuvat. Sama se olisi Grönlannissa jos annetaan vapaasti touhuta.Jos se tekee sitä taloudellisen tai kaupallisen toiminnan kautta, Nato on edelleen voimaton. USA ei ole, EU puolestaan on. Että semmoisessa raossa ollaan.
Jos ne taas alkaa yrittää sotilaallisesti niin sitten...
To qualify as 'strategic,' an action must meet two requirements. First, it must aim directly at achieving an overarching political goal. Second, it must include a path to end hostilities on acceptable terms: There must be an 'off-switch.' What worked in 1945 will not work now.
Olet oikeilla jäljillä. Merivoimat huoltaa k.o. aluksilla saaristossa liikkuvia joukkoja, sekä sinne tukeutuvia aluksia. Ei noita välttämättä korvamerkitä mihinkään tiettyyn tehtävään.Rannikkojoukkojen huollon käyttämät Meriuiskot olisivat ilmeinen vastaus kysymykseesi. Se on sitten toinen juttu onko se oikea vastaus.
Konttien saatavuus oli aiemmin Suomen logistisen tehokkuuden salaisuus. Varustamot saivat tyhjät kontit Suomen vientiä varten Pietarista, jonne niitä kasautui Aasian konttilaivoista. Tyhjät kontit on nykyisin noudettava kalliimmin Euroopasta. Kun laivat säästävät polttoainekuluissa ja kulkevat aiempaa hitaammin, myös siksi kontteja jää harvemmille.