Merivoimien kehitysnäkymät

Osaatko sanoa sellaiselle joka ei ole ollut laivastossa miksi tuon kyljistä suihkuaa vettä noin monesta kohtaa? Näyttää siltä kuin olisi ammuttu tykillä reikiä täyteen.
Runko kiinalaista laatua ja vuotaa rutkasti - pitää pumpata koko ajan.

No ei tosissaan, eri koneikot vaativat merivesikiertoa lämmönvaihtimissa ja vastaavissa ja tuolla on päädytty ehkä hiukan joitakin toisia hajautetumpaan ratkaisuun. Esim jokaisessa vauriontorjuntavyöhykkeessä on omat merivesikierrot jne jne.... Jossakin voi myös olla menossa esim painolastitankin tyhjennys, mikä lisää pari kylkiyhdettä.

Ei siis mitään ihmeellistä.
 
Kanadassa jatkuu kova meno laivaston puolella. Rakentavatkin ilmeisesti kaksi polaarimurtajaa sen sijaan, että Davie ja Seaspan kamppailisivat yhdestä.

Daviella (Quebec) tehtiin mm. Asterix-konversio, josta tuli laivaston tilapäinen huoltoalus. Siihen tehtiin Suomessa Almacolla kansiosat.
Seaspan (Vancouver) on isompi lafka, jolle on putkessa paljon uutta.
 
Viimeksi muokattu:
Kanadassa jatkuu kova meno laivaston puolella. Rakentavatkin ilmeisesti kaksi polaarimurtajaa sen sijaan, että Davie ja Seaspan kamppailisivat yhdestä.

Daviella (Quebec) tehtiin mm. Asterix-konversio, josta tuli laivaston tilapäinen huoltoalus. Siihen tehtiin Suomessa Almacolla kansiosat.
Seaspan (Vancouver) on isompi lafka, jolle on putkessa paljon uutta.
Kanadalla laivanrakennus on kallista puuhaa. Yksi murtaja maksaa saman kuin kaksi USA:ssa tehtävää vastaavan luokan murtajaa ja USA on tunnettu kalliina maana.
 
...laivaston puolella...
Tässä yhteydessä lienee toki syytä mainita, että Kanadan rannikkovartiosto on siviiliorganisaatio, joka muistuttaa jäänmurtajineen ja väylänhoitoaluksineen ennemminkin meikäläisten edesmenneitä Merenkulkuhallitusta ja Merenkulkulaitosta kuin vaikkapa etelänaapurinsa Yhdysvaltojen sotilaallisesti järjestäytynyttä rannikkovartiostoa. Toki jäänmurtajat voi Kanadassa, kuten meilläkin, siirtää tarvittaessa laivaston alaisuuteen.
 
Tässä yhteydessä lienee toki syytä mainita, että Kanadan rannikkovartiosto on siviiliorganisaatio, joka muistuttaa jäänmurtajineen ja väylänhoitoaluksineen ennemminkin meikäläisten edesmenneitä Merenkulkuhallitusta ja Merenkulkulaitosta kuin vaikkapa etelänaapurinsa Yhdysvaltojen sotilaallisesti järjestäytynyttä rannikkovartiostoa. Toki jäänmurtajat voi Kanadassa, kuten meilläkin, siirtää tarvittaessa laivaston alaisuuteen.
Joo, lähinä viittasin kuinka samanlaista poliittista pelausta ja ylihintoja näkyy kuin niiden isossa sota-alustilauksessa.
Tässäkin kahdella eri puolella maata olevalla telakalla erikseen tehtävä saman luokan alus ei voi olla viisainta tuotantoekonomiaa.
Kyky noilla on lähinnä laivaston jäissäkulun mahdollistamista, muuten siviiliä. Sekä Arktiksen suurvaltapelin ulottuvuutta.
 
Tässäkin kahdella eri puolella maata olevalla telakalla erikseen tehtävä saman luokan alus ei voi olla viisainta tuotantoekonomiaa.
Ainut etu, joka tuosta käytännössä saadaan, on jonkinlainen varmuus siitä, että edes toinen aluksista valmistuu 2030-luvun alussa. Sarjatuotantoedut kuitenkin menetetään lähes täysin, koska kyseessä on kaksi kilpailevaa telakkaa.
 
Ainut etu, joka tuosta käytännössä saadaan, on jonkinlainen varmuus siitä, että edes toinen aluksista valmistuu 2030-luvun alussa. Sarjatuotantoedut kuitenkin menetetään lähes täysin, koska kyseessä on kaksi kilpailevaa telakkaa.
Kanadassa on pakko tasapainoilla Quebecin ja muiden provinssien kanssa. Viimeksi kun Quebec äänesti itsenäisyydestä 1995, tulos oli hyvin täpärällä. Kanadassa pysymistä kannatti 50,6% ja itsenäisyyttä 49,4%. Äänestysprosentti oli 93,5.
 
Kanadassa on pakko tasapainoilla Quebecin ja muiden provinssien kanssa. Viimeksi kun Quebec äänesti itsenäisyydestä 1995, tulos oli hyvin täpärällä. Kanadassa pysymistä kannatti 50,6% ja itsenäisyyttä 49,4%. Äänestysprosentti oli 93,5.
Joo, kyllä se on tiedostettu. Mitään järkeä ei vain ole laittaa kahden aluksen sarjaa kahteen eri paikkaan kun noita vireillä olevia laivahankkeita on Kanadassa vaikka kuinka. Olisivat keksineet jotain muuta tehtäväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Amerikkalaisten tulisi ajaa tilanne konfliktiin mahdollisimman pian. Silloin voitosta tulisi helpompi. Mitä pidemmälle yhteentörmäys venyy, sitä suuremmat uhrit se vaatii.

 
"Perusmallia siis pidennetään 1,2 metriä. Tai sitten puhutaan eri asiasta kölin pituudesta ja kokonaispituudesta."

Laivassa ei kölin pituus ole varsinaisesti mikään mitta. Tarkoittanet pystysuorien (perpendikkelit) välistä mittaa?
 
Amerikkalaisten tulisi ajaa tilanne konfliktiin mahdollisimman pian. Silloin voitosta tulisi helpompi. Mitä pidemmälle yhteentörmäys venyy, sitä suuremmat uhrit se vaatii.

Kiinan sekoilusta keskustellaan täällä. Yhteenvetona "thanks obama" ja 10v kuluttua asialle kukaan ei voi mitään.

 
Amerikkalaisten tulisi ajaa tilanne konfliktiin mahdollisimman pian. Silloin voitosta tulisi helpompi. Mitä pidemmälle yhteentörmäys venyy, sitä suuremmat uhrit se vaatii.


Jouluksi kotiin?
 
Viimeksi muokattu:
Jouluksi kotiin?
Hyvä jos saavat joitain raskaita yksiköitä siihen mennessä paikalle. Fleet and marine trackerin mukaan läntisellä Tyynellämerellä on suuremmista laivoista ainoastaan Reagan ja America ja nekin kotisatamissaan Japanissa. Kiinan edustalla ei ole mitään suurempaa joten Kiina voi huseerata rauhassa.
 
Back
Top