FDI, Ranskan ja Kreikan yleisfregattiprojekti, ensimmäiset paatit pitäisi olla ensi vuonna valmiita:
Muotoilussa palataan 1800-luvun lopulle. Omaan silmään paatti muistuttaa meidän vanhaa Giljak-tykkivenettämme.
Zumwalteissa en ole kuullut että runkomuoto olisi ollut erityisen ongelmallinen (vaikka siinä omat huonot puolensakin on, jotka tiedettiin ennalta).
Purjeveneiden suunnittelussa muuten erityisesti näkyy se, miksi veneestä täytyy saada 'oikean' näköinen (ts. vallitsevan muotivirtauksien mukainen). Esimerkiksi miksi nykyään purjeveneisiin laitetaan pystysuorat keulat - kisaveneiden mittasäännöt rupesivat jossain vaiheessa suosimaan sitä, joten se siirtyi retkiveneisiinkin pienellä viiveellä, kun ihmiset rupesivat yhdistämään suoran keulan nopeuteen.
Toinen esimerkki on ketka, joka on puurunkoisessa veneessä tarpeellinen ominaisuus, mutta lasikuituveneessä merkityksetön: mutta kesti vuosikymmeniä ennen kuin lasikuituveneissä uskallettiin jättää ketka pois.