fulcrum
Greatest Leader
Jos puhutaan 1.MS ja vanhempien laivojen kohdalla, niin keulan muotoiluun vaikutti ainakin 'tarve' keulapuskurille, ja mahdollisuus ampua päätykeillä suoraan eteenpäin. Säästäähän siinä hiukan myös tonnistoa ja sitä myöten rahaa.
Sitten kun huomattiin että taisteluita saatettiin käydä muutenkin kuin tyvenellä kelillä, niin keulaan laitettiin korkeutta ja leveyttä, ettei kannelle tule niin paljon vettä, koska tykkitornit tykkää kyttyrää ympärillä huljuvista vesitonneista.
Vielä KGV-luokassa (1936) tehtiin tietoinen ratkaisu, että keula oli melko matala jotta voidaan ampua kuudella tykillä suoraan eteen.
Scharnhorst oli niitä joihin klipperikeula asennettiin myöhemmin. Iowassa taas klipperikeulasta tuli nopeusvaatimuksen vuoksi liian kapea, eikä keula 'kantanut' aallokossa tarpeeksi.
Sitten kun huomattiin että taisteluita saatettiin käydä muutenkin kuin tyvenellä kelillä, niin keulaan laitettiin korkeutta ja leveyttä, ettei kannelle tule niin paljon vettä, koska tykkitornit tykkää kyttyrää ympärillä huljuvista vesitonneista.
Vielä KGV-luokassa (1936) tehtiin tietoinen ratkaisu, että keula oli melko matala jotta voidaan ampua kuudella tykillä suoraan eteen.
Scharnhorst oli niitä joihin klipperikeula asennettiin myöhemmin. Iowassa taas klipperikeulasta tuli nopeusvaatimuksen vuoksi liian kapea, eikä keula 'kantanut' aallokossa tarpeeksi.