Merivoimien kehitysnäkymät

Tuohon voisi heittää sen legendaarisen: yksi edistyneimmistä. Kun otanta tyypillisesti on 2-3 vertailukelpoista värkkiä niin osuu lähes poikkeuksetta kohdalleen.

Se on vain niin ylikäytetty ilmaisu twiittaajien ja 'OSINT :rolleyes: ' tyyppien keskuudessa, että mikä tahansa vähänkään uudehko verme on "most advanced" tai "newest". Ilmeisesti on tutkittu että näillä adjektiiveilla saa enemmän retweettejä...
 
Laitoin tämän ensin uutislankaan, mutta enempi keskustelu sopinee paremmin tänne.

Kaiken ne kopioikin, kohta varmaan avaruussukkulankin. ;)

ESSM:n yhteydessä usein mainitaan erityisesti lyhyt minimikantama. Numeroina olen nähnyt 500m ja taisi olla 750m jossakin. Totuus on tietysti tuolla ulkona, kun minä olen täällä sisällä.

Mk 29:stä laukaistuna voin hyvin uskoa. Mutta Mk 41:stä joutuu kyllä tekemään melkoisen U-käännöksen...

Kylmälaukaisu CAMM:n minimikantamaksi on ilmoitettu alle kilometri. Vertailun vuoksi Aster 15:lle 1,7 km ja Aster 30:lle 3 km.
 
Taitaa olla käytännössä siviiilialus osittain sotilaallisilla tehtävillä. Ei tuossa ajassa ainakaan uutta sota-alusta suunnitella ja rakenneta.
Ei tuota ehkä lentotukialukseksi kehtaa kutsua. Paljon on siviilihommia ainakin tehtävälistalla. Damenilla on voinut olla konsepti olemassa ja sitä lähdetään suht vähäisin viilauksin toteuttamaan.
 
Italialaiset myyneet näitä Falaj OPV ja Falaj corvette sarjan kalustoja nyt egyptiin ja UAEhen. Varsinkin tätä Falaj-2:sta kannattanee seurata Haminan korvausprojektin tiimoilta, vaikkakin tilausta tuskin italiasta tehdään. Lisäksi IMO Hamina on subjektiivisesti edelleen parempi, pienempi, kevyempi, tulivoimaisempi ja siinä on torpedotkin vaikka ikää 20v.

Falaj-2: 550t. 76mm Melara. 6 Mica VL. 6 Exocet. 56m mittaa, 2,8m syväys.
 
Onhan Italiassa ihan kilpailukykyinen alan teollisuus. Suurin piirtein kaikkia alustyyppejä aseineen ja sensoreineen saa rahalla tilattua. Ovat myös Italian laivastossa varautuneet operoimaan Välimereltä niin Intian valtameren kun Atlantin suuntaan.
 
Italialaiset myyneet näitä Falaj OPV ja Falaj corvette sarjan kalustoja nyt egyptiin ja UAEhen. Varsinkin tätä Falaj-2:sta kannattanee seurata Haminan korvausprojektin tiimoilta, vaikkakin tilausta tuskin italiasta tehdään. Lisäksi IMO Hamina on subjektiivisesti edelleen parempi, pienempi, kevyempi, tulivoimaisempi ja siinä on torpedotkin vaikka ikää 20v.

Falaj-2: 550t. 76mm Melara. 6 Mica VL. 6 Exocet. 56m mittaa, 2,8m syväys.

Järjestelmät ovat kovin erilaisia kuin mitä meillä on totuttu käyttämään. Ja on tuo muutenkin jotenkin törkeän näköinen.

1701186694286.png

Mutta oliko tämä se alus, josta joku twiittasi, että "puhelimessa on imaami, joka pyytää saada minareettinsa takaisin"? :unsure:
 
Järjestelmät ovat kovin erilaisia kuin mitä meillä on totuttu käyttämään. Ja on tuo muutenkin jotenkin törkeän näköinen.

Katso liite: 87987

Mutta oliko tämä se alus, josta joku twiittasi, että "puhelimessa on imaami, joka pyytää saada minareettinsa takaisin"? :unsure:
No sitten sinua huvittanee kolmosversion korkeampi minareetti:
1701188747110.jpeg
 
Päinvastoin kuin yleensä luullaan, Italiassa osataan nämä hommat.
Jos sieltä saa paskan tuotteen tällä saralla, syy on muuten tilaajassa. Ettäs tiedätte.
Italiassa on vähintään kaksi todellisuutta. Mielikuvana voi olla auringon raiskaama Sisilia mutta mantereen puolella on etenkin pohjoista kohti mennessä kokonaan toinen meininki. Silmiä avaava kokemus kun ajaa Tarantosta alpeille.
 
VAHVAT mielipiteet on ollut silloinkin samoilla kirjoittajilla, kuten aina sen jälkeenkin. Ei voi kuin ihailla tuota ylivoimaista ammattitaitoa, millä jokin tuote voidaan suoraan julistaa pelkäksi paskaksi. Tavallinen kuolevainen joutuu käyttämään vuosia tarjouspyyntöjen valmisteluun, teknisiin ja kaupallisiin neuvotteluihin, tuotteen vastaanottotesteihin ja oman käyttökokemuksen hankkimiseen. Harmi, ettei meidän alalla ole tuollaisia monialaosaajia...
 
Back
Top