Talousteoreettisesti ei, mutta kokonaisturvallisuuden kannalta voi olla hyväksi käyttää vähän rahaa myös ystävällisten naapurien aseistamiseen.Kuuluuko tuollainen remontti "myyjän" maksettavaksi? Ei mielestäni.
Kyllähän se hyvin pitkälle uppoumarunkoisen maksiminopeuden määrittää. Jos hiha-stetson-menetelmällä arvioi vesilinjan pituudeksi 70 metriä, niin runkonopeuslaskuri antaa ulos noin 20 solmua eli sen mitä noille nytkin mainitaan huippunopeudeksi. Sen yli jos haluaa niin runko alkaa nousta keula-aallon päälle eli aletaan puhua puoliliukuvasta kulusta. Tehovaatimus vaan alkaa kasvaa eksponentiaalisesti tuossa kohdassa, joten tuskin sinne konehuoneeseen niin paljon moottoria saadaan että nopeudenlisää voisi toivoa. Ellei runkoa pidennetä... (just joo )Eikö rungon ominaisuudet vaikuta nopeuteen yhtä paljon tai enemmänkin kuin moottorit? Ts. kyse ei liene "lastutuksesta ilokaasulla".
Jäissä liikkumiseen lisäteho voisi antaakin iloa. Tai sitten SUTO-ominaisuuksia halutaan parantaa asentamalla moottorit vaimentaville alustoille, mikä voi vaatia moottorien vaihtamisen fyysisesti pienempiin. (Niin kuin kirjoitin, mahdollisuuksia on äärettömästi ja tietoa niiden suodattamiseen ei riittävästi.)
Toisen yksilön käyttöiän pidentämiseen tarvitaan varaosia kaikille laivan järjestelmille. Niitä saisi purkamalla sen käytöstä pois jäävän yksilön järjestelmistä. Mutta sieltä saisi sitten varaosia myös niihin moottoreihin, eli moottorien vaihtamista sekään ei selitä...On tosiaan mielenkiintoista nähdä, saako Hämeenmaa myöhemmin saman remontin. Mutta kun remontti tehdään uudemmalle rungolle, niin ehkä se kertoo siitä, että vain tämä yksi alus olisi tarkoitus pitää palveluksessa pidempään. Tai sitten on tosiaan törmätty Estoniaa kaivelevaan pienoissukellusveneeseen tai jotakin muuta, mikä selittää remonttitarpeen.
Pitäisin CAMMia todennäköisimpänä, jos ohjusta vaihdetaan. Mk41 ei ole Lockmartin kuvastoissa enää kuin strike-pituisena eli yli 7 metrin kokoisena. Umkhonton n.4m kokoluokassa löytyy kyllä valinnanvaraa, kuten Sylver A-43, ExLS Standalone ja useampien ohjuksien omia siiloja. CAMM olisi mahdollista integroida kaikilla noista. MICA VL vaatisi Sylverin tai oman siilon, Aster-15 tai VT1 Sylverin. Viimeksi mainitulle riittäisi kyllä A-35, mutta sehän on komento-ohjattu Crotalen ohjus eli aika vanha. Kuitenkin ainoa joka menee Sylveriin monipakattuna, ja Sylver on pienimmässäkin asussaan varsin iso ja kolho miinalaivan kokoiseen alukseen. ExLS Standalone olisi kolme siiloa joihin voi pakata neljä CAMMia kuhunkin. Yksittäissiiloja sitten menisi luultavasti about samalla tiheydellä kuin Umkhontonkin. Kuvista katselemalla tiukasti ahtamallakin tuo noin 12 ohjusta on melko lailla maksimi mitä siihen tilaan saa ahdettua. Lisäksi CAMM + ExLS on Ruotsin valinta Visbyille, eli tilaukset yhdistämällä saataisiin hintaetua. Mutta sen verran kalliiksi tuo tulisi, että uuden rungon rakentaminen ei enää paljoa lisää maksaisi.Missähän kunnossa runko on? Jos hyvässä niin eikö silloin kannata jossain vaiheessa päivittää taistelujärjestelmä, tutkat yms? Vieläkö on tuotannossa VLS 41 A43 ohjussiilot? 1 sellainen vois sopia noiden nykyisten it-ohjuksien paikalle. Siihen sopisivat ne tulevat ESSM it-ohjukset 32kpl ja takakannelle sopis 1kpl PTO-ohjuskontti.
Alan kyllä itse kallistua pelkästään Pohjanmaiden myöhästymisen kannalle rempan syynä. Merivoimat on joskus kirjoittanut, että Raumat saavuttavat käyttöikänsä lopun 2025 ja Hämeenmaat jo sitä ennen, eli jatkoajalla mennään jo miinalaivojen osalta. Ehkä Hämeenmaa on sen verran ok kunnossa, että kestää palveluksessa siihen asti, että Uusimaa on remontoitu?