Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Onko tuollaisessa remontissa ylipäätään järkeä? Jos alus on pitkään poissa rivistä ja korvaavaa kalustoa pitäisi olla tulossa muutaman vuoden päästä jos kaikki menee suunnitellusti (epä todennäköistä, että menee). Kuulostaa kalliilta ja aikaa vievältä remontilta alukseen joka on elämänsä ehtoo puolella.
Ei tämä varmaankaan mikään ideaali tilanne ole mutta merivoimilla on kaksi miinalaivaa joista toista vielä käytetään koululaivana joten molemmat on vain pidettävä käyttökunnossa. Muistetaan että Rauma-luokalla ei ole enää vedenalaisen valvonnan kykyä eikä kohta kai meritorjuntaohjuksiakaan joten mistään ei ole enää varaa tinkiä.
 
MLC Uusimaan kohdalla tuo tulee olemaan valtava remontti. Koneita on siis 2 kappaletta. Alus on poissa rivistä pitkään. Mikähän telakka homman mahtaa hoitaa...
Pääseekö tuon kokoisella paatilla Millogin telakalle Teijoon? Toinen vaihtoehto voisi olla Turun korjaustelakka. Tai Naantalissahan tuo nykyään toimii hämäävästä nimestä huolimatta. Siellä vissiin tehtiin samaisen aluksen peruskorjauksenkin telakointiosuus?
 
Ei tämä varmaankaan mikään ideaali tilanne ole mutta merivoimilla on kaksi miinalaivaa joista toista vielä käytetään koululaivana joten molemmat on vain pidettävä käyttökunnossa. Muistetaan että Rauma-luokalla ei ole enää vedenalaisen valvonnan kykyä eikä kohta kai meritorjuntaohjuksiakaan joten mistään ei ole enää varaa tinkiä.
Ei kyllä millään muotoa ideaali tilanne. Ehkä tuon pohjanmaa luokan hankinnan kanssa oltiin alun perinkin myöhässä jos aikataulu ei kestä oikeastaan mitään viivästyksiä. Toki viivästykset ovat nyt olleet jo aikamoisia mutta ei tällaiset projektit varmaan koskaan mene ilman yllätyksiä läpi.
 
Ei kyllä millään muotoa ideaali tilanne. Ehkä tuon pohjanmaa luokan hankinnan kanssa oltiin alun perinkin myöhässä jos aikataulu ei kestä oikeastaan mitään viivästyksiä. Toki viivästykset ovat nyt olleet jo aikamoisia mutta ei tällaiset projektit varmaan koskaan mene ilman yllätyksiä läpi.
Onko tämä konemurhe sitten ollut tiedossa jo viisi vuotta sitten? Hämeenmaan osaltahan vastaava ei ole ainakaan uutisoitu. Se on selvää että korvettien viivästyminen aiheuttaa myös tällaisia epäsuoria ja yllättäviäkin kuluja.
 
Onko Uusimaalla rungon keston ja muun merikelpoisuuden puolesta mahdollista jatkaa 30-luvulle? Ehkä sille on suunniteltu uusi rooli Pohjanamaaluokan rinnalla?
 
Onko tämä konemurhe sitten ollut tiedossa jo viisi vuotta sitten? Hämeenmaan osaltahan vastaava ei ole ainakaan uutisoitu. Se on selvää että korvettien viivästyminen aiheuttaa myös tällaisia epäsuoria ja yllättäviäkin kuluja.
Perinteisesti laivakoneet on taidettu rakentaa kestämään aluksen elinkaari samoin voimansiirto. Sen verran isoja ja arvokkaita remontteja ne on. Jos aluksen elinkaari on loppupuolella niin näitä varmaan alkaa tulemaan. Toki en ole mikään laivan kone asiantuntija niin joku korjatkoon mikäli väärässä olen.
 
Onko Uusimaalla rungon keston ja muun merikelpoisuuden puolesta mahdollista jatkaa 30-luvulle? Ehkä sille on suunniteltu uusi rooli Pohjanamaaluokan rinnalla?
Tuollaisen melko hidaskulkuisen aluksen runko ei välttämättä ole se suurin murhe. Onhan siellä myös taistelujärjestelmä ylläpidettävänä. Sekään ei enää ole sama setti kuin Hamina-luokalla ja ikää ehtii tulla jopa 25 vuotta. Ei laivojenkaan elinkaaren jatkaminen ihan mutkatonta ole.
 
Onkohan tuolla koska sähköt uusittu?
 
Onko Uusimaalla rungon keston ja muun merikelpoisuuden puolesta mahdollista jatkaa 30-luvulle? Ehkä sille on suunniteltu uusi rooli Pohjanamaaluokan rinnalla?

Teräsrunkoisilla harvemmin rungon käyttöikä tulee vastaan, enempi tekniikan vanheneminen määrittää kestoiän.
Jos laivan säilyttää, riittääkö merivoimilla henkilöstöä 30-luvulla enää tuollaisen armadan pitämisessä purjehtimassa?

Joko Uusimaa ei ole poistumassa hetkeen alkuunkaan tai sitten tässä suunnitellaan laivan myymistä jonnekin. Ukraina, Viro jokin muu?

Myydään jollekin siviili-instanssille ja nimeksi Uusimeri :cool:
 
Tuollaisen melko hidaskulkuisen aluksen runko ei välttämättä ole se suurin murhe. Onhan siellä myös taistelujärjestelmä ylläpidettävänä. Sekään ei enää ole sama setti kuin Hamina-luokalla ja ikää ehtii tulla jopa 25 vuotta. Ei laivojenkaan elinkaaren jatkaminen ihan mutkatonta ole.
Ajatuksena olikin, että aluksella ei enää ylläpidettäisi integroitua taistelujärjestelmää, jos sen ylläpito käy haastavaksi. Jatkokäyttö koulualuksena, miinalauttana, huoltoaluksena tai miehittämättömien vehkeiden tukialuksena. Myönnän kyllä olevani täysin oman osaamiseni ulkopuolella näissä arvailuissa.
 
Ajatuksena olikin, että aluksella ei enää ylläpidettäisi integroitua taistelujärjestelmää, jos sen ylläpito käy haastavaksi. Jatkokäyttö koulualuksena, miinalauttana, huoltoaluksena tai miehittämättömien vehkeiden tukialuksena. Myönnän kyllä olevani täysin oman osaamiseni ulkopuolella näissä arvailuissa.
En minäkään tiedä miten tuollainen kokonaisuus pelittää. Jos taistelujärjestelmästä luovutaan niin luovutaanko samalla ilmatorjunnasta ja muusta omasuojasta? Eikä kai koululaivallakaan ole tarkoitus pelkkää merenkulkua opettaa?

Paljon kysymyksiä ja kovin vähän vastauksia. Toivottavasti joku viisaampi osaa valistaa.
 
Kaippa se keulan 57 mm saa toimimaan yhdessä directorin kanssa jollain stand-alone -konsolilla. Umkonthosta loppunee ohjuksista elinjakso joka tapauksessa. Sen voi korvata itsenäisellä SeaRAM:illa. Jos RBU:n haluaa säilyttää niin sen suunnittelun aikaan integroidusta taistelunjohtojärjestelmästä tuskin osattiin edes uneksia. Lisäksi sitten itsenäinen monitoimitutka Rajan vartiolaivojen tyyliin.
 
Ajatuksena olikin, että aluksella ei enää ylläpidettäisi integroitua taistelujärjestelmää, jos sen ylläpito käy haastavaksi. Jatkokäyttö koulualuksena, miinalauttana, huoltoaluksena tai miehittämättömien vehkeiden tukialuksena. Myönnän kyllä olevani täysin oman osaamiseni ulkopuolella näissä arvailuissa.
En näe miten tämmöinen tilanne voisi olla mahdollinen, kun koulutuspurjehduksen merkittävin anti on nimenomaan taistelualuksen toiminnan harjoitteleminen.

Merenkulkua voidaan harjoitella Fabian Wredeillä tai vaikka soutuveneillä, mutta taistelukeskusoperaattorin kouluttaminen moderniin sodankäyntiin ilman kunnollista taistelunjohtojärjestelmää on mahdoton tehtävä.
 
Perinteisesti laivakoneet on taidettu rakentaa kestämään aluksen elinkaari samoin voimansiirto. Sen verran isoja ja arvokkaita remontteja ne on. Jos aluksen elinkaari on loppupuolella niin näitä varmaan alkaa tulemaan. Toki en ole mikään laivan kone asiantuntija niin joku korjatkoon mikäli väärässä olen.
Riippuu koneesta. Nopeakäyntiset "ferrari"-koneet (teho-painosuhteeltaan kovat MTU:t esimerkiksi tai venäläiset vastikkeensa) ei välttämättä kestä koko aluksen ikää, vaan korvataan 15 - 20 vuoden kohdalla uusilla tai sitten täydellisesti peruskorjatuilla. Keskinopeat ja hitaat koneet yleensä pysyy lohkonsa puolesta koko iän aluksella, mutta jossain vaiheessa peruskorjataan paikallaan. Sekin on iso, monta kuukautta kestävä homma. Tämä kaikki riippuu koneen suunnitellusta käyttöiästä ja koneen käyttöprofiilista.
 
Kaippa se keulan 57 mm saa toimimaan yhdessä directorin kanssa jollain stand-alone -konsolilla. Umkonthosta loppunee ohjuksista elinjakso joka tapauksessa. Sen voi korvata itsenäisellä SeaRAM:illa. Jos RBU:n haluaa säilyttää niin sen suunnittelun aikaan integroidusta taistelunjohtojärjestelmästä tuskin osattiin edes uneksia. Lisäksi sitten itsenäinen monitoimitutka Rajan vartiolaivojen tyyliin.
Käytännössä ei. Kyllä koko taistelujärjestelmä tarvitaan. Jos sitä ei enää kyetä ylläpitämään, alus on taistelualuksena ja meidän oloissa jopa koululaivana hyödytön. Kuljetusaluksena (helvetin huonona semmoisena) ja hyvänä harhamaalina se voi vielä toimia.
 
Mie taas mietin riittääkö ne 4 kpl korvettia korvaamaan 7 alusta? Onko halvempi rakentaa kokonaan uusi hiukan pienempi alus kuin korvetti korvaamaan Hamina luokan ohjusveneet? Mitä tulis maksamaan noiden miinalaivojen muuttaminen nykyaikaiseksi pieniksi korveteiksi? Jos Haminaluokan ohjusveneistä saisi jotain siirrettyä niihin.
 
Mie taas mietin riittääkö ne 4 kpl korvettia korvaamaan 7 alusta? Onko halvempi rakentaa kokonaan uusi hiukan pienempi alus kuin korvetti korvaamaan Hamina luokan ohjusveneet? Mitä tulis maksamaan noiden miinalaivojen muuttaminen nykyaikaiseksi pieniksi korveteiksi? Jos Haminaluokan ohjusveneistä saisi jotain siirrettyä niihin.
Hamina-luokan poistuessa miinalaivat ovat yli 40- vuotiaita. Niihin tuskin panostetaan jos aluksilla ei ole näköalaa 2050-luvulle saakka. Arvaan ettei tuohon mahdollisuuteen tartuta.

40-vuotiaan laivan voi varustella ajanmukaisilla kikottimilla mutta nykyaikaista siitä ei saa kirveelläkään. Tuossa voisi myös käydä niin että uuteen alukseen verrattuna konversion kustannus olisi 75% mutta käyttöikä vain 50%. Eikä suorituskyvyssäkään pästäisi sataan prossaan. Kallista ja tehotonta siis.
 
Teräsrunkoisilla harvemmin rungon käyttöikä tulee vastaan, enempi tekniikan vanheneminen määrittää kestoiän.
Jos laivan säilyttää, riittääkö merivoimilla henkilöstöä 30-luvulla enää tuollaisen armadan pitämisessä purjehtimassa?



Myydään jollekin siviili-instanssille ja nimeksi Uusimeri :cool:
Luonnikkaampi tuokin kuin Hämeenmeri
 
Back
Top