Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Muuten hyvää analyysiä tämä kaikki, mutta oletteko kuulleet sellaisesta asiasta kuin droneista?

Kuulemma aika laajalti ovat tuolla Ukrainassa käytössä erilaisten maalien paikantamiseen myös merellä...
Dronet ja niiden torjuntatoimet on tietenkin molemmille osapuolille tuttuja.
Mutta Suomen sääolosuhteet on tosi monena päivänä vuodessa todella vaikeat näille laitteille. Niillä on rajoituksensa - molemmille osapuolille.
 
Tämä on kuulemma Austalin flopannut FFGX bid. Aika näköinen. Eli niiden LCS:n tyyliä.
Hah, nehän on ottaneet Independence-luokan piirustukset ja pistäneet vaan sen perään tilaa kunnon VLS:lle yms. vaadituille varusteille. Aika ylimielistä, tai sitten eivät ole yrittäneetkään voittaa ja pistäneet jonkun harjoittelijan tekemään piirustukset nimellisen osallistumisen vuoksi.
 

Finnish minelayer FNS Uusimaa set for main engine replacement​


The 19-month programme will see Wärtsilä Finland Oy contracted to replace the Vasa 16V22 diesel engines currently installed on the vessel.

The Finnish Navy’s Hämeenmaa-class minelayer FNS Uusimaa looks set to undergo a complete main engine replacement programme in order to sustain the vessel until the planned replacement Pohjanmaa-class corvettes enter service later in decade.

In a contract notice posted on the European Union’s tender website, the award of the deal to Wärtsilä Finland Oy will see the company install two engines in replacement of the existing Wärtsilä Vasa 16V22 diesel engines fitted to the FNS Uusimaa.
The existing engines drive two controllable pitch propellers, delivering a total combined power output of 2,600kW to enable a maximum speed of 20 knots.
According to the contract notice the start date for the engine replacement is listed as 29 February 2024, and is due to be completed by 30 September 2025. The contract was awarded without competition, as Wärtsilä Finland Oy provided the legacy propulsion system and the planned replacement.
In the contract justification, it was stated that the FNS Uusimaa “is a critical vessel of the [Finnish] Defense Forces”, the use of which “must be secured until the operational use of the LV2020 [Pohjanmaa class] vessels”.
The use of original spare parts and the manufacturer’s maintenance planning guaranteed “the best possible life cycle management… as cost-effectively as possible”.

It is not known which marine diesel engines will be provided to replace the existing Wärtsilä Vasa 16V22 diesel models, which have since ceased production.

Hämeenmaa-class minelayers​

Designated as coastal minelayers, the two-ship Hämeenmaa-class are effectively multi-role patrol corvettes, featuring a variety of armaments installed, including a 57mm Bofors main gun and an eight-cell Umkhonto-IR SAM vertical launch system. The Umkhonto-IR missile has an operational range of 12km and uses an all-aspect infrared, command update fire and forget guidance system.
The class is also equipped with two RBU-1200 ASROC (anti-submarine rocket) launchers for attacking subsurface threats such as submarines. In addition, the Hämeenmaa-class vessels have four mine rails off the stern of the ship, able to fit 100-150 mines.
In December 2006, the Finnish Navy signed a contract with Rheinmetall Waffe Munition for two MASS decoy systems, with the class also using the Thales DR3000 SIEWS (shipborne integrated electronic warfare system) for electronic warfare capability.
The keel for the lead ship in the class, FNS Hämeenmaa, was laid down in April 1991 and commissioned in April 1992. The second and final vessel, FNS Uusimaa, was laid down in November 1991, launched in June 1992 and commissioned in December 1992.
The class has a length of 77 metres and displaces 1,450 tonnes, accommodating a crew of 60 personnel.

Pohjanmaa-class corvette​

In October last year, Finland’s naval manufacturer Rauma Marine Constructions (RMC) cut steel on the country’s first Pohjanmaa-class corvette, finally beginning the construction phase of the €1.23bn ($1.36bn) ‘Squadron 2020’ programme to replace the Finnish Navy’s legacy seven-ship fleet, after some delays.
Finland’s Defence Forces Logistics Command signed the shipbuilding contract with RMC for four Pohjanmaa-class corvettes in September 2019.
According to Finland’s MoD, construction will continue until 2029. In April, the Government issued a call for technical experts to join the build, citing “delays in the initial build phase” of the project. The first-in-class vessel is planned to be operational by 2027.
 
It is not known which marine diesel engines will be provided to replace the existing Wärtsilä Vasa 16V22 diesel models, which have since ceased production.

Sikäli mikäli suorituskyvystä ei haluta tinkiä, veikkaisin, että tilalle tulee uudempi 8L25 (2760...3000 kW) tai vanhempi 8L26 (2720 kW).

Ei minulla toki mitään käsitystä ole, että miten nuo suhtautuvat koon puolesta vanhaan 22-sarjan V-koneeseen, mutta ei Wärtsilän mallistosta oikein muutakaan sopivaa löydy.
 
Sikäli mikäli suorituskyvystä ei haluta tinkiä, veikkaisin, että tilalle tulee uudempi 8L25 (2760...3000 kW) tai vanhempi 8L26 (2720 kW).

Ei minulla toki mitään käsitystä ole, että miten nuo suhtautuvat koon puolesta vanhaan 22-sarjan V-koneeseen, mutta ei Wärtsilän mallistosta oikein muutakaan sopivaa löydy.
Miten tuollainen koneen vaihto käytännössä tehdään? Työaukko rungon kylkeen ja siitä hommiin?
 
Yksi alus pois pelistä puolitoista vuotta. Pohjanmaiden ilmeisesti odotetaan viivästyvän reilusti tai sitten Uusimaan kone on ollut todella happamassa kunnossa. Uusitulle Uusimaalle ei kuitenkaan jää kuin reilu vuosi käyttöaikaa ennen kuin ensimmäisen Pohjanmaan pitäisi olla rivissä. Mikä on yleisesti laivamoottoreiden elinkaari tuossa kokoluokassa?

Joko Uusimaa ei ole poistumassa hetkeen alkuunkaan tai sitten tässä suunnitellaan laivan myymistä jonnekin. Ukraina, Viro jokin muu?
 
Yksi alus pois pelistä puolitoista vuotta. Pohjanmaiden ilmeisesti odotetaan viivästyvän reilusti tai sitten Uusimaan kone on ollut todella happamassa kunnossa. Uusitulle Uusimaalle ei kuitenkaan jää kuin reilu vuosi käyttöaikaa ennen kuin ensimmäisen Pohjanmaan pitäisi olla rivissä. Mikä on yleisesti laivamoottoreiden elinkaari tuossa kokoluokassa?

Joko Uusimaa ei ole poistumassa hetkeen alkuunkaan tai sitten tässä suunnitellaan laivan myymistä jonnekin. Ukraina, Viro jokin muu?
Miinalaivat varmaankin roikkuvat mukana sinne vuosikymmenen vaihteeseen jolloin korvetteja alkaa olla oikeasti käytössä. Pitää olla valmiina myös siihen tilanteeseen että korvetit edelleen viivästyvät syystä tai toisesta. Eli ihan minimissään viisi vuotta pitää miinalaivojen vielä olla käytettävissä.
 
Onko tuollaisessa remontissa ylipäätään järkeä? Jos alus on pitkään poissa rivistä ja korvaavaa kalustoa pitäisi olla tulossa muutaman vuoden päästä jos kaikki menee suunnitellusti (epä todennäköistä, että menee). Kuulostaa kalliilta ja aikaa vievältä remontilta alukseen joka on elämänsä ehtoo puolella.
 
Back
Top