Huhta
Greatest Leader
Kone pitäisi varustaa ambulanssivarustuksella, jotta perillä olisi elossa olevia potilaita.
Vammapotilaan kuljettaminen lentämällä on arkipäivää, mutta paineenvaihtelut täytyy ottaa huomioon. Kuljuskoneet eivät sellaisenaan sovellu siihen.
Onhan tuota ilmaevakuointia ja potilasta monenlaista sorttia?
Jo kertaalleen leikeltyjen, koomaan vaivutettujen lennättäminen jatkohoitoon tuhansien kilometrien päähän varmasti vaatii vähän enemmän valmistelua. Sitten on näitä parilla lämärillä miehitettyjä koptereita, joihin nostetaan tienvarsipommissa haavoittunut kyytiin ja varustelu on tasoa paarit ja pari seinälle ripustettua taskustoa täynnä sidetarpeita, ilmarintaventtiilejä ja nestepusseja. Jälkimmäisen voi improvisoida melkein mihin hyvänsä kuljetuskalustoon hyvin nopeasti (varusteetkin voi kulkea vaikkapa repussa) ja lentoajat Baltiasta lännen siviilisairaaloihin on kuitenkin aika kohtuullisia. Eivät oikeastaan sen pidempiä kuin jossakin Afganistanissa ja Irakissa, jos sattui haavoittumaan väärässä paikassa eikä just Kandaharin tai Bagdadin liepeillä.
Käytännössähän triage voisi mennä jotenkin seuraavasti Baltian Nato-operaatiossa.
1. Lievät (paikallinen yleislääkäri kaivaa sirpaleen ulos raajasta, ompelee haavan ja kirjoittaa antibiootit --> pari päivää lepäilyä ja takaisin linjaan).
2. Keskivaikeat (tarvitsee enemmän hoitoa mutta voi odottaa joitakin tunteja --> kopterilla Suomeen/Ruotsiin/Tanskaan/Saksaan tai C-130:llä kauemmaskin Eurooppaan).
3. Vaikeat (kriittinen, ei kestä odottelua --> suoraan paikalliseen telttasairaalaan leikkauspöydälle ja jatkotoimenpiteet sitten siitä edelleen).
Oma kysymyksensä on sairaalakapasiteetti. Väitän, että lisäkapasiteetti on tarpeen, varsinkin kun katsoo perivihollisen tapaa hyökätä sairaaloita vastaan.
Voit hyvin olla oikeassa ja onkin hieman huolestuttavaa, kuinka keskitettyä kaikki alkaa nyky-Suomessa olla. Mutta en oikein näe, mitä laiva tarjoaisi tässä suhteessa. Jos sen parkkeeraa satamaan, niin se on yhtä haavoittuva maali (paljastuttuaan) kuin maanpäällinen sairaalarakennus. Ennemmin sairaalatoiminnan siirtää vaikkapa maanlaisiin pysäköintiluoliin ja väestönsuojiin. Jos taas on tarve kuljettaa potilaita kauemmaksi, niin ilma-alukset ovat ylivertainen ratkaisu nopeudellaan, jolloin aukeaa monien lähimaiden sairaalakapasiteetti, joka toivottavasti on jo paremmassa suojassa sekä määränsä että etäisyytensä [Venäjästä] puolesta.