Merivoimien kehitysnäkymät

Tästä on varmasti erilaisia mielipiteitä. Niin tai näin, joskus täytyy kokeilla uusia juttua ja se tuo väistämättä epäonnistumisiä. Oli kyse sitten taktiikasta, tai tekniikasta.

Mielipiteitä saa tosiaankin olla. Kyseessä oli kerrankin oikeaoppisesti toteutettu suorituskyvyn kehittämishanke, jossa ei varsinaisia epäonnistumisia ollut. Asiaa ei ole koskaan pahemmin avattu, tai siitä tiedotettu. Ja sen takia lukuisat lepo-/rantatuolistrategit ovatkin lähteneet laukalle tietämättä tuon taivaallista koko asiasta. Olen jossain muussa ketjussa yrittänyt aikoinani avata asiaa... Nimim LV2000-hankkeen kanssa jokusen vuoden työskennellyt, ml ITA!
 
Ihan relevantti pointti. Euroopassa on tällä hetkellä Ranskalla ja Britannialla ainoastaan yli 1000km kantavia risteilyohjuksia. Niistä kumpikaan eii ole tarkoitettu ASuW-rooliin. Vain JSM/ NSM on moderni monitoimiohjus, mutta kantama on 500km luokkaa ja ohjus on aliääninen.

Ranska menee Scalp/Exocet linjalla ja Briteillä on vastaava Storm Shadow sekä väistyvä Harpoon. Pitkän kantaman liitopommeja ei ole. AA-ohjuksien laatu lienee sentään kunnossa, mutta määrä on tuntematon.

MBDA:n Spear 5 on ainoa merkittävä risteilyohjushanke Euroopassa ja senkin ominaisuuksista väännetään kättä. Euroopassa pitäisi alkaa yhteistyönä kehittämään hypersoonisia ohjuksia merelle ja maalle. MdCn ja Tomahawk block 4 ovat päteviä, mutta niitä tuskin on tarpeeksi. Näiden lisäksi pitäisi kehittää tai ostaa LRASM tai vast.1000km kantaman häiveohjus. Myös 500+km kantavia, ilmasta laukaistavia hypersoonisia ohjuksia tarvitaan. Helpoin tie olisi kehittää glide-ohjus alkuun tai ostaa vaikkapa ARRW kunhan se on valmis.
 
Joo, eipä ollutkaan. Olin vain siinä uskossa, että ohjusveneet on jo päivitetty Gabriel-aikaan.
Tästä ei ole kuulunut mitään, mikä on hieman erikoista kun Haminoilla oli jo MLU. Ehkä ohjusjärjestelmän päivitys on MLU2.

Olin myös kuvitellut, että Gabrielit tulee Haminoihin ennen Pohjanmaita. Ehkäpä Haminaan integroinnin lastentautien varalta haluavat Pohjanmaat ensin riviin, ettei koko fleetti kaadu jos homma ei menekään kuin elokuvissa. Pohjanmaat lienevät simppelimpi case kun pääsee tyhjältä pöydältä tekemään ohjelmistot ym.
 
Tästä ei ole kuulunut mitään, mikä on hieman erikoista kun Haminoilla oli jo MLU. Ehkä ohjusjärjestelmän päivitys on MLU2.

Olin myös kuvitellut, että Gabrielit tulee Haminoihin ennen Pohjanmaita. Ehkäpä Haminaan integroinnin lastentautien varalta haluavat Pohjanmaat ensin riviin, ettei koko fleetti kaadu jos homma ei menekään kuin elokuvissa. Pohjanmaat lienevät simppelimpi case kun pääsee tyhjältä pöydältä tekemään ohjelmistot ym.
Tuskinpa odotetaan liki kymmentä vuotta ennen kuin ohjusveneet aseistetaan. Kun koko alusluokan MLU on valmis on niissä Gabrielitkin asennettuna. Tai sitten jotain on mennyt todella pahasti pieleen.
 
Tästä ei ole kuulunut mitään, mikä on hieman erikoista kun Haminoilla oli jo MLU. Ehkä ohjusjärjestelmän päivitys on MLU2.

Olin myös kuvitellut, että Gabrielit tulee Haminoihin ennen Pohjanmaita. Ehkäpä Haminaan integroinnin lastentautien varalta haluavat Pohjanmaat ensin riviin, ettei koko fleetti kaadu jos homma ei menekään kuin elokuvissa. Pohjanmaat lienevät simppelimpi case kun pääsee tyhjältä pöydältä tekemään ohjelmistot ym.

Kummassakin alusluokassa on sama 9LV-järjestelmä.ja olen hyvin varma, että integrointi on hyvää vauhtia meneillään, tai on jo tehty. Todnäk Hamina lka on se, mihin asennukset ensin tehdään, ja josta ammutaan!
 
Back
Top