Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Vuonna 2035 on ihan mahdollista, että hyvin varusteltu 80-90m korvetti toimii 35-50 henkilön miehistöllä. Tietysti jos haluaa myös miehistön ja hinnan ulkopuolelta lähteä etsimään perusteita pienemmälle rungolle, niin onhan meidän toimintaympäristössä vielä joitakin niche tilanteita, joissa ~3m syväys olisi etu.

Vaikka PV:lle antaisi "piikin auki", niin ei me kyettäisi henkilöstövaatimusten vuoksi hankkimaan ihan loputonta määrää fregatti-luokan aluksia. Komeaahan se olisi hankkia neljän Pohjanmaan lisäksi vaikkapa kuusi Type-26:sta laituriin, mutta tällä väestömäärällä ne jäisivät toistaiseksi... sinne laituriin.

Tavoitteena tulevaisuudessa kun pitäisi olla saada niitä runkoja merelle. Toivottavasti näitä "taistelevia" olisi vähintään kahdeksan, mieluusti enemmän. Pohjanmaata pienempi henkilömäärä/alus seuraajalla mahdollistaa sitten muiden mahdollisten suorituskykyä kasvattavien hankkeiden toteuttamisen. Kaikki täällä haaveillut RAS-alukset, sukellusveneet, kopterit, MPA:t, venekalusto, jne, vaativat tuota henkilötyövoimaa. Ei välttämättä kannata käyttää kaikkea olemassa olevaa + potentiaalista yhteen koriin.
Merivoimien rajallinen kyky miehittää aluksia on syytä nostaa aina esiin. Virkoja on käytettävissä nirkoisesti. On ollut jo ties kuinka pitkään.
 
Vuonna 2035 on ihan mahdollista, että hyvin varusteltu 80-90m korvetti toimii 35-50 henkilön miehistöllä. Tietysti jos haluaa myös miehistön ja hinnan ulkopuolelta lähteä etsimään perusteita pienemmälle rungolle, niin onhan meidän toimintaympäristössä vielä joitakin niche tilanteita, joissa ~3m syväys olisi etu.

Vaikka PV:lle antaisi "piikin auki", niin ei me kyettäisi henkilöstövaatimusten vuoksi hankkimaan ihan loputonta määrää fregatti-luokan aluksia. Komeaahan se olisi hankkia neljän Pohjanmaan lisäksi vaikkapa kuusi Type-26:sta laituriin, mutta tällä väestömäärällä ne jäisivät toistaiseksi... sinne laituriin.

Tavoitteena tulevaisuudessa kun pitäisi olla saada niitä runkoja merelle. Toivottavasti näitä "taistelevia" olisi vähintään kahdeksan, mieluusti enemmän. Pohjanmaata pienempi henkilömäärä/alus seuraajalla mahdollistaa sitten muiden mahdollisten suorituskykyä kasvattavien hankkeiden toteuttamisen. Kaikki täällä haaveillut RAS-alukset, sukellusveneet, kopterit, MPA:t, venekalusto, jne, vaativat tuota henkilötyövoimaa. Ei välttämättä kannata käyttää kaikkea olemassa olevaa + potentiaalista yhteen koriin.

Merivoimien rajallinen kyky miehittää aluksia on syytä nostaa aina esiin. Virkoja on käytettävissä nirkoisesti. On ollut jo ties kuinka pitkään.

Jos puolustusmenoja lisätään prosenttiyksiköllä, niin se lisäys on liki 3 miljardia euroa vuodessa. Kai sillä uusia virkojakin voi perustaa, vaikka suurin osa menisi materiaaliin? Työvoimareserviähän meillä nykyään riittää, eli luultavasti sotilaspalvelus on jatkossa(kin) riittävän houkutteleva uravalinta nuorisollemme. Varsinkin kun siviilimerenkulku alkaa olla liputettu ulkomaille...
 
Jos puolustusmenoja lisätään prosenttiyksiköllä, niin se lisäys on liki 3 miljardia euroa vuodessa. Kai sillä uusia virkojakin voi perustaa, vaikka suurin osa menisi materiaaliin? Työvoimareserviähän meillä nykyään riittää, eli luultavasti sotilaspalvelus on jatkossa(kin) riittävän houkutteleva uravalinta nuorisollemme. Varsinkin kun siviilimerenkulku alkaa olla liputettu ulkomaille...
Voi jos halutaan. Ja jotain asiassa on jo tapahtunutkin. Käsittääkseni kantahenkilökunnan määrään ei kuitenkaan ole kaavailtu mitään mittavia lisäyksiä. Muutamia kymmeniä upseereita per vuosi on kaiketi tulossa lisää seuraavan kymmenen vuoden aikana. Siis PV:lle yhteensä, ei pelkästään merivoimille. Tuo määrä voi helposti hävitä ihan muualle kuin sota-aluksia ohjastamaan.

Virkauran ajallekin on tulossa isoja muutoksia, joiden avulla rullissa olevista saadaan enemmän työvuosia irti mm. virkaurakurssien muutosten kautta.
 
Muutamia kymmeniä upseereita per vuosi on kaiketi tulossa lisää seuraavan kymmenen vuoden aikana. Siis PV:lle yhteensä, ei pelkästään merivoimille. Tuo määrä voi helposti hävitä ihan muualle kuin sota-aluksia ohjastamaan.
Taitaa merikadettikurssin koko (laivastolinja) olla luokkaa parikymmentä. Joka siis jakautuu karkeasti 50/50 merivoimien ja merivartioston kesken.
 
Jos puolustusmenoja lisätään prosenttiyksiköllä, niin se lisäys on liki 3 miljardia euroa vuodessa. Kai sillä uusia virkojakin voi perustaa, vaikka suurin osa menisi materiaaliin? Työvoimareserviähän meillä nykyään riittää, eli luultavasti sotilaspalvelus on jatkossa(kin) riittävän houkutteleva uravalinta nuorisollemme. Varsinkin kun siviilimerenkulku alkaa olla liputettu ulkomaille...
Näin voidaan ja varmasti (toivottavasti??) pyritäänkin jollain asteella tekemään, mutta helppoa ei tule olemaan. Laivastosota ei ole enää sellaista, että matruusi tai reservin alikersantti voidaan laittaa tekemään aluksella kaikkea tarvittavaa, vaan ihan arkiset taistelutekniset asiat ovat poikkeuksetta upseerivirkoja, tai hartaasti koulutettuja aliupseereita.

Edes pelkkä kadiksen penkki ei riitä, vaan oikeasti osaava operointi vaatii siihen päälle jopa vuosien kokemusta. Varusmiehiä (osaavia sellasia, kokkeja, konepuolen osaajia, jne) saadaan kyllä varmasti joillakin järjestelyillä purjehduskerhon jäseniksi, mutta sen aluksen sotilaalisen toiminnan mahdollistava Mikko Meriveikko onkin vähintään 3-vuoden projekti.

PVREKRY:n ilmoituksista voi käydä hakemassa hieman osviittaa, millaista kokemusta PV:ltä ja/tai siviilistä vaaditaan "perus" aliupseerin hommiin laivoilla...
 
Taitaa merikadettikurssin koko (laivastolinja) olla luokkaa parikymmentä. Joka siis jakautuu karkeasti 50/50 merivoimien ja merivartioston kesken.
Sieltä ei yhtäkkiä pyöräytetä lisävahvuutta, vaikka vuodessa tulisikin kaksi tai peräti kolme upseeria lisää merivoimille.

Heti aloittamalla voi tilannetta hiukan parantaa suunnilleen vuoteen 2035 mennessä.
 
Näin voidaan ja varmasti (toivottavasti??) pyritäänkin jollain asteella tekemään, mutta helppoa ei tule olemaan. Laivastosota ei ole enää sellaista, että matruusi tai reservin alikersantti voidaan laittaa tekemään aluksella kaikkea tarvittavaa, vaan ihan arkiset taistelutekniset asiat ovat poikkeuksetta upseerivirkoja, tai hartaasti koulutettuja aliupseereita.

Edes pelkkä kadiksen penkki ei riitä, vaan oikeasti osaava operointi vaatii siihen päälle jopa vuosien kokemusta. Varusmiehiä (osaavia sellasia, kokkeja, konepuolen osaajia, jne) saadaan kyllä varmasti joillakin järjestelyillä purjehduskerhon jäseniksi, mutta sen aluksen sotilaalisen toiminnan mahdollistava Mikko Meriveikko onkin vähintään 3-vuoden projekti.

PVREKRY:n ilmoituksista voi käydä hakemassa hieman osviittaa, millaista kokemusta PV:ltä ja/tai siviilistä vaaditaan "perus" aliupseerin hommiin laivoilla...

Uudet aluksetkaan ei onneksi ihan heti ole rivissä. Mutta tietysti jos virkoja ei rahasta huolimatta perusteta ja aleta kouluttaa porukkaa, niin sitten meillä on ongelma.

Kirjoitat varmasti asiaa nimenomaan tuosta kokemuksesta - vaikka varusmiehelle voisi jonkin asian kouluttaa, niin käytännön kokemus jää nykyisillä palvelusajoilla laihaksi. Vrt. CIC:ssä voi toimia se, että siellä on yksi suoraan simulaattorikurssilta tullut märkäkorva ja 10 kokenutta. Mutta toisin päin, 1 kokenut ja 10 vasta-alkajaa, niin epäilemättä tiettyjä haasteita voisi esiintyä. :D
 
Uudet aluksetkaan ei onneksi ihan heti ole rivissä. Mutta tietysti jos virkoja ei rahasta huolimatta perusteta ja aleta kouluttaa porukkaa, niin sitten meillä on ongelma.

Kirjoitat varmasti asiaa nimenomaan tuosta kokemuksesta - vaikka varusmiehelle voisi jonkin asian kouluttaa, niin käytännön kokemus jää nykyisillä palvelusajoilla laihaksi. Vrt. CIC:ssä voi toimia se, että siellä on yksi suoraan simulaattorikurssilta tullut märkäkorva ja 10 kokenutta. Mutta toisin päin, 1 kokenut ja 10 vasta-alkajaa, niin epäilemättä tiettyjä haasteita voisi esiintyä. :D
Modernin yleistaistelualuksen taistelujärjestelmän käyttäminen (taistelutilassa) vaatii sen noin 30+ upseeria ja aliupseeria. Sitten vielä ohjaamo, propulsio, sähköntuotanto, apujärjestelmät, keittiö, suojapalvelu jne jne... Kyllä siinä puuhaa riittää. Henkoht en usko, että 73 henkilöä riittää vaan luku on yli 80, mieluiten lähempänä 100 henkilöä...
 
Modernin yleistaistelualuksen taistelujärjestelmän käyttäminen (taistelutilassa) vaatii sen noin 30+ upseeria ja aliupseeria. Sitten vielä ohjaamo, propulsio, sähköntuotanto, apujärjestelmät, keittiö, suojapalvelu jne jne... Kyllä siinä puuhaa riittää. Henkoht en usko, että 73 henkilöä riittää vaan luku on yli 80, mieluiten lähempänä 100 henkilöä...
No eipä nuo silti tällaiselle maakravulle kovin hurjilta henkilöstömääriltä kuulosta. Otetaan tänne Pohjoismaihin yhteinen tavoite, että viimeistään 10v päästä budjetit 4% (tai yli) ja aktiivihenkilöstöä 1% väestöstä eli sama kuin Etelä-Koreassakin on. Eiköhän siitä vesillekin liikenisi ukkoja ja eukkoja uusiin sotalaivoihin. Voitais muuten vahingossa saada sivuvaikutuksena vielä uusia nousijoita tuolla yritysrintamallakin, kun puolustusvoimiin mahtuu nykyään kans niin monenlaista duunia, joista voi saada jotain ihan hyödyllisiä ideoita kaupallisellekin puolelle. Työttömiä näyttäisi olevan se 300k. Eiköhän siitä osa olis kelpoisia ja kiinnostuneita tuollaiseen mahdollisuuteen, jos tarjottaisiin.
 
Modernin yleistaistelualuksen taistelujärjestelmän käyttäminen (taistelutilassa) vaatii sen noin 30+ upseeria ja aliupseeria. Sitten vielä ohjaamo, propulsio, sähköntuotanto, apujärjestelmät, keittiö, suojapalvelu jne jne... Kyllä siinä puuhaa riittää. Henkoht en usko, että 73 henkilöä riittää vaan luku on yli 80, mieluiten lähempänä 100 henkilöä...
Meillä on aina oltu tehokkaita, mutta rajansa tosiaan silläkin. Sotamoodissa on tietysti mahdollisuus käyttää myös tuoretta reserviä. Tilaa lisämiehitykselle luulisi ainakin löytyvän niin ettei koululaivakäytössäkään tarvita mitään majoituskontteja.

Olen lueskellut paljon ajankohtaisia tarinoita Falklandin sodasta ja silloin oli erilaista. 2500-3000 tonnin aluksilla oli tyypillisesti 250 ukkoa. Tuoreemmissa laivoissa brititkin ovat päässeet jo alle 200 vahvuuksiin.
 
Vain siviilialuksilla palvelleena en osaa sanoa kuinka ohueksi sotalaivan miehistön voi vetää jotta siellä on tarpeeksi porukkaa jos taistelussa tulee vaurioita.

Henkilöstöpolitiikkaan liittyen taas kyse ei ole vain sen osaavan porukan kouluttamisesta ja ajamisesta sisään vaan heidän pitämisessään laivapalveluksessa. Toki siviiliin tai maapalvelukseen vaihtaneet merimiehet voi kutsua takaisin sodan ajan sijoitukseensa mutta ei tuo mikään kestävä ratkaisu ole jos laivapalvelus ei uravaihtoehtona ole tarpeeksi houkutteleva.
 
Vain siviilialuksilla palvelleena en osaa sanoa kuinka ohueksi sotalaivan miehistön voi vetää jotta siellä on tarpeeksi porukkaa jos taistelussa tulee vaurioita.

Henkilöstöpolitiikkaan liittyen taas kyse ei ole vain sen osaavan porukan kouluttamisesta ja ajamisesta sisään vaan heidän pitämisessään laivapalveluksessa. Toki siviiliin tai maapalvelukseen vaihtaneet merimiehet voi kutsua takaisin sodan ajan sijoitukseensa mutta ei tuo mikään kestävä ratkaisu ole jos laivapalvelus ei uravaihtoehtona ole tarpeeksi houkutteleva.
Laivapalvelus on tietysti vain yksi vaihe meriupseerin uralla, tyypillisesti alkuvaihe. Ei olisi ihan helppoa lisätä porukkaa vain sinne, vaan koko järjestelmä alkaisi hiljalleen paisua. Aliupseeripuolella homma kävisi helpommin.
 
Meillä on aina oltu tehokkaita, mutta rajansa tosiaan silläkin. Sotamoodissa on tietysti mahdollisuus käyttää myös tuoretta reserviä. Tilaa lisämiehitykselle luulisi ainakin löytyvän niin ettei koululaivakäytössäkään tarvita mitään majoituskontteja.

Olen lueskellut paljon ajankohtaisia tarinoita Falklandin sodasta ja silloin oli erilaista. 2500-3000 tonnin aluksilla oli tyypillisesti 250 ukkoa. Tuoreemmissa laivoissa brititkin ovat päässeet jo alle 200 vahvuuksiin.
Niin, Japanin Mogami-luokka n. 100 henkilön miehistöllä on lähimpänä Pohjanmaata. Suurinpiirtein sama suorituskyky.
 
Laivapalvelus on tietysti vain yksi vaihe meriupseerin uralla, tyypillisesti alkuvaihe. Ei olisi ihan helppoa lisätä porukkaa vain sinne, vaan koko järjestelmä alkaisi hiljalleen paisua. Aliupseeripuolella homma kävisi helpommin.
Joissain maissa ongelmaa on ratkaistu ottamalla reservin upseereita lyhytaikaiseen palvelukseen, kuitenkin sen verran, että osaavat sitten hommansa. Esim 3 vuoden sopimuksia.
 
Joissain maissa ongelmaa on ratkaistu ottamalla reservin upseereita lyhytaikaiseen palvelukseen, kuitenkin sen verran, että osaavat sitten hommansa. Esim 3 vuoden sopimuksia.
Siellähän on jatkuvasti varusmiehiä palveluksessa. Hiljattain näitä palkattiin reservistä määräaikaisiksi, kun Vahterpää osallistui NATO-osaston toimintaan. Tuollaista voisi hyvin harrastaa enemmänkin.
 
Siellähän on jatkuvasti varusmiehiä palveluksessa. Hiljattain näitä palkattiin reservistä määräaikaisiksi, kun Vahterpää osallistui NATO-osaston toimintaan. Tuollaista voisi hyvin harrastaa enemmänkin.
Varusmies ei ole näihin tehtäviin vastaus. Varusmiehet hoitaa rauhanaikana kyllä MIEHISTÖtehtävät, mutta ei näitä mistä tässä on nyt kyse.
Reserviläisiä sen sijaan otetaan kyllä niin upseeri-, aliupseeri ja miehistötehtäviin esim kv-operaatioon.
 
Varusmies ei ole näihin tehtäviin vastaus. Varusmiehet hoitaa rauhanaikana kyllä MIEHISTÖtehtävät, mutta ei näitä mistä tässä on nyt kyse.
Reserviläisiä sen sijaan otetaan kyllä niin upseeri-, aliupseeri ja miehistötehtäviin esim kv-operaatioon.
Enpä tainnut varusmiehiä vastaukseksi tarjotakaan.

Reservistä olisi siis palkattavissa määräaikaisiksi aluksilla varusmiehenä palvelleita. Silloin tehtävät ovat jo jollain tasolla tuttuja, samoin alus.
 
Back
Top