Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ongelma ei välttämättä olekaan raha vaan se perinteinen, eli henkilöstö.
10-vuotta aikaa ratkaista osa ongelmasta ja muistaa, että 2035 on ihan mahdollista pyörittää 80-90m taistelualusta alle 40 henkilön voimin tehokkaasti (vähintään nyt rauhan aikana).

JOS Pansion tilalle tulisi jotain vähänkin raskaammin miehitettyä, niin 1-2 korvettia olisi niiden rinnalla ihan maksimi.
Pansio nyt perjaatteessa voitaisiin korvata Pmaan tuoman miinoituskyvyn vuoksi puhtaasti kuljetusaluksilla. Dedikoitua miehistöä ei perjaatteessa edes tarvitsisi, vaan olisi osittain VeKu hommia. Jos Haminan seuraaja on vain tarpeeksi iso, mahdollistaa sekin monitoimikannelta vähintään SUMICON tyyppisen ratkaisun käytön.

Sukellusvene tietysti toisi ihan uuden näkökulman taistelualusten suunnittelulle, kun perjaatteessa 3x SuVe ja 3x MPV80/BPV (konseptit) -pumppu olisi jo jokseenkin järkevä.

Merkittävä henkilöstöä vaativa hanke on sitten jokin oikea huoltoalus. Merellä tapahtuvalle huollolle on tarve ja se tarve tiedostetaan kyllä myös laivastossa. Eiköhän sekin suureksi osaksi hoidu Hallin ja Hylkeen miehistöillä.
 
10-vuotta aikaa ratkaista osa ongelmasta ja muistaa, että 2035 on ihan mahdollista pyörittää 80-90m taistelualusta alle 40 henkilön voimin tehokkaasti (vähintään nyt rauhan aikana).


Pansio nyt perjaatteessa voitaisiin korvata Pmaan tuoman miinoituskyvyn vuoksi puhtaasti kuljetusaluksilla. Dedikoitua miehistöä ei perjaatteessa edes tarvitsisi, vaan olisi osittain VeKu hommia. Jos Haminan seuraaja on vain tarpeeksi iso, mahdollistaa sekin monitoimikannelta vähintään SUMICON tyyppisen ratkaisun käytön.

Sukellusvene tietysti toisi ihan uuden näkökulman taistelualusten suunnittelulle, kun perjaatteessa 3x SuVe ja 3x MPV80/BPV (konseptit) -pumppu olisi jo jokseenkin järkevä.

Merkittävä henkilöstöä vaativa hanke on sitten jokin oikea huoltoalus. Merellä tapahtuvalle huollolle on tarve ja se tarve tiedostetaan kyllä myös laivastossa. Eiköhän sekin suureksi osaksi hoidu Hallin ja Hylkeen miehistöillä.
Seurataan mielenkiinnolla mitä tuleman pitää. Toivottavasti ei uusia ohjusveneitä...
 
Satunnainen pohdinta koskien nykyteknologiaa ja alusten kokoja:

Omasta mielestä on erikoinen yhtälö että digiaikana sotalaivojen laitteet on pienentyneet, mutta niiden vaatima tila on kasvanut.

Ennen joka saakelin tutkalle ja sensorille oli erillinen vaatekaapin kokoinen työpiste tai jopa oma huone, nykyään digitaalisuus mahdollistaa verkotetut monitoimi-konsolit. Myös tykistöaseiden määrä on vähentynyt ja kaliberit ovat pienentyneet.

Mutta sitten sensoreille ja aseille asetettu vaatimustaso on kasvanut. Stealth + uhkien nopeudet ja osumatarkkuus kasvanut, niin myös sensorien ja aseiden pitää kantaa älyttömän paljon kauemmaksi, tarkemmin ja nopeammin.

Ajatuskuvio tuli mieleen kun Saukko -videota tehdessä tuli vastaan jälkiraportti että alus oli totaalisen epäonnistunut, mutta konsepti nähtiin lupaavaksi. Silloinen odotusarvo oli että kunhan tekniikka kehittyy niin joku Saukko/Vesikko kokoluokan sukellusvene tulee olemaan hyvin varteenotettava alusluokka. Mutta eihän se ole niin mennyt, esim Ruotsissakin sukellusveneiden koko on about tuplaantunut 60-luvun jälkeen.
Voisin kuvitella että ainakin osittain syynä on että nykyään on ihan eri vaatimukset laivojen asumistiloille yms, kuin vaikkapa vielä 60-70 luvuilla, 30-40 luvuista puhumattakaan. Sitä paitsi levännyt ja tyytyväinen miehisto on myös tehokkaampi miehistö.
Lisäksi suuremman konetehon tuottaminen on nykyään helpompaa ja halvempaa joten ei ole tarvetta säästää painossa tai koossa.
 
Pansio nyt perjaatteessa voitaisiin korvata Pmaan tuoman miinoituskyvyn vuoksi puhtaasti kuljetusaluksilla. Dedikoitua miehistöä ei perjaatteessa edes tarvitsisi, vaan olisi osittain VeKu hommia.
Tuota oon miettinyt... oon ehdotellut niitä läpiajettavia nopeita maihinnousualuksi esim. tää Japanin tuleva alus lattiaan upotetut miinakiskot tai sitten miinakonttiratkaisu lisänä, jolloin takaportista voi pudotella miinoja mereen.
 
Tuota oon miettinyt... oon ehdotellut niitä läpiajettavia nopeita maihinnousualuksi esim. tää Japanin tuleva alus lattiaan upotetut miinakiskot tai sitten miinakonttiratkaisu lisänä, jolloin takaportista voi pudotella miinoja mereen.
Läpiajettava maihinnousualus, oli se sitten tyyliltään linkkaamasi, jokin LCAC, tai täysin uusi konsepti, on varmasti ihan mahdollinen toteuttaa "VeKu ystävällisesti" ehkä siihen pari luokan yleistä laivastoupseeria/aliupseeria tarvitaan lisäksi mutta kuitenkin.

Miinakontit jättäisin mieluusti suunniteltuina ratkaisuina mahd. Haminoiden korvaajalle, jos sillä vain koko riittää ottamaan kontin kyytiin ilman komplikaatioita. Taistelualus voi sitten hoitaa omalla miehistöllä ilman lisäporukkaa miinoituksen, kyvyn käyttäminen ei ole pois aluksen päätehtävästä, sekä osa suojauksesta tulee miinoittajalta itseltään.

mm 90m Braunschweig-lkassa on ihan järkevä miinoituskyky, eli ei tässä mitään Pohjanmaan kokoa ole pakko havitella.
 
Läpiajettava maihinnousualus, oli se sitten tyyliltään linkkaamasi, jokin LCAC, tai täysin uusi konsepti, on varmasti ihan mahdollinen toteuttaa "VeKu ystävällisesti" ehkä siihen pari luokan yleistä laivastoupseeria/aliupseeria tarvitaan lisäksi mutta kuitenkin.

Miinakontit jättäisin mieluusti suunniteltuina ratkaisuina mahd. Haminoiden korvaajalle, jos sillä vain koko riittää ottamaan kontin kyytiin ilman komplikaatioita. Taistelualus voi sitten hoitaa omalla miehistöllä ilman lisäporukkaa miinoituksen, kyvyn käyttäminen ei ole pois aluksen päätehtävästä, sekä osa suojauksesta tulee miinoittajalta itseltään.

mm 90m Braunschweig-lkassa on ihan järkevä miinoituskyky, eli ei tässä mitään Pohjanmaan kokoa ole pakko havitella.
Ajattelen noita nopeita maihinnousualuksia lähinnä Pansioluokan miinalauttojen raskaaman ajoneuvo ja yms kuljetusten korvaajina, miinoituskyky siinä sivussa.

Kyky nopeaan ja matalassa vedessä liikkumiseen.
 
Ongelma ei välttämättä olekaan raha vaan se perinteinen, eli henkilöstö. Käytännössä kyvyttömyys lisäalusten miehittämiseen. JOS Pansion tilalle tulisi jotain vähänkin raskaammin miehitettyä, niin 1-2 korvettia olisi niiden rinnalla ihan maksimi.

Toki jos nyt aloitettaisiin miehistön määrän kasvattaminen, niin jossain vaiheessa ensi vuosikymmentä miehistöä voisi olla jo merkittävästi enemmän. Mikä sitten mahdollistaisi vaikkapa Hamina-luokan korvaamisen neljällä uudella fregatti/korvetti-luokan aluksella.

Työntekijämäärän kasvattaminen vaan ei ole niitä helpoimpia päätöksiä poliittisesti.
 
Ongelma ei välttämättä olekaan raha vaan se perinteinen, eli henkilöstö. Käytännössä kyvyttömyys lisäalusten miehittämiseen. JOS Pansion tilalle tulisi jotain vähänkin raskaammin miehitettyä, niin 1-2 korvettia olisi niiden rinnalla ihan maksimi.

Nythän ei puhuta yksin Suomesta, vaan NATOn tulevasta sodanajan organisaatiosta Itämeren alueella. Vaihtoehtona tietysti on että joku tuo jostain tuon kaluston vesillemme.
Henkilöstön lisääminen on joka tapauksessa edessä. Tuhansilla. Vuonna 1990 PV:n vahvuus taisi olla noin 19 000 palkattua ihmistä. Nyt noin 12 000 eli noin 5000 henkilön lisääminen 10 vuoden aikajänteellä on ihan tehtävissä. On muistettava, että v. 2029 budjetti on n. 9 mrd/v. Eli rahasta se ei ole kiinni.
 
Henkilöstön lisääminen on joka tapauksessa edessä. Tuhansilla. Vuonna 1990 PV:n vahvuus taisi olla noin 19 000 palkattua ihmistä. Nyt noin 12 000 eli noin 5000 henkilön lisääminen 10 vuoden aikajänteellä on ihan tehtävissä. On muistettava, että v. 2029 budjetti on n. 9 mrd/v. Eli rahasta se ei ole kiinni.
Eihän henkilöstön määrä ole ennenkään ollut ainoastaan rahasta kiinni, vaan siitä ettei ole lupaa lisätä virkoja ja piste. Jos tuosta päästään yli ja meripuolen kadettikurssin vahvuuteen lisätään parin vuoden sisällä 50%, niin kymmenen vuoden päästä maailma tosiaan olisi erinäköinen. Uskon kun näen. Muiden ammattiryhmien osalta järjestelmä on notkeampi.
 
Henkilöstön lisääminen on joka tapauksessa edessä. Tuhansilla. Vuonna 1990 PV:n vahvuus taisi olla noin 19 000 palkattua ihmistä. Nyt noin 12 000 eli noin 5000 henkilön lisääminen 10 vuoden aikajänteellä on ihan tehtävissä. On muistettava, että v. 2029 budjetti on n. 9 mrd/v. Eli rahasta se ei ole kiinni.
En tiedä tarkkoja lukuja, mutta taisi tuossa 19 000 henkilöstössä olla yli 7000 siviiliä, joista suurin osa työskentelee nykyään ulkoistettuna vastaavissa tehtävissä tai vastaava työ ostetaan siviiliyrityksiltä.
 
Viimeksi muokattu:
Toki jos nyt aloitettaisiin miehistön määrän kasvattaminen, niin jossain vaiheessa ensi vuosikymmentä miehistöä voisi olla jo merkittävästi enemmän. Mikä sitten mahdollistaisi vaikkapa Hamina-luokan korvaamisen neljällä uudella fregatti/korvetti-luokan aluksella.

Työntekijämäärän kasvattaminen vaan ei ole niitä helpoimpia päätöksiä poliittisesti.
Jep. PALJON helpommin sanottu kuin tehty.
 
Hamina-luokan varustelun kierrätyksellä pärjäisi pitkälle ja ratkaistavaksi jäisi lähinnä omasuoja-it.

Kai näillä vehkeillä nyt joku elinkaari on niin suorituskyvyn kuin teknisen eliniän ja korjattavuuden/huollettavuuden suhteen? Haminat kai menee eläkkeelle joskus 2035 tienoilla ja jos korvaajan elinkaari on taas 30-35 vuotta niin kierrätysromut on 70-75 vuotta vanhoja niiden elinkaaren päättyessä.

Miten 2035 voidaan uskottavasti kierrättää yhtään mitään vuosituhannen vaihteen tekniikkaa ja todeta, että näillä uusilla aluksilla vastataan tulevaisuuden uhkiin aina 2070-luvulle saakka?
 
Eihän henkilöstön määrä ole ennenkään ollut ainoastaan rahasta kiinni, vaan siitä ettei ole lupaa lisätä virkoja ja piste. Jos tuosta päästään yli ja meripuolen kadettikurssin vahvuuteen lisätään parin vuoden sisällä 50%, niin kymmenen vuoden päästä maailma tosiaan olisi erinäköinen. Uskon kun näen. Muiden ammattiryhmien osalta järjestelmä on notkeampi.
Niiden virkojen määrä nimenomaan on ollut rahasta kiinni. Ei se virka itsessään ole mikään rasite. Jopa avoimien virkojen täyttöjen kieltämistä tai hidastamista on tehty juuri säästösyistä. Ne muut on saaneet sitten tehdä ne hommat. Valtiotyönantajaa ei oikeasti ole henkilöstön hyvinvointi kiinnostanut sitten pätkääkään. "Henkilöstö on tärkein voimavaramma". Kyllä. Siitä on puristettu tosiaan kaikki irti ja sitten heitetty pois.
 
En tiedä tarkkoja lukuja, mutta taisi tuossa 19 000 henkilöstössä olla yli 7000 siviiliä, joista suurin osa työskentelee nykyään ulkoistettuna vastaavissa tehtävissä tai vastaava työ ostetaan siviilitrityksillä.
Mitäpä luulet, onko se ulkoitettu tai siviiliyirtykseltä ostettu suorite paljonkin halvempi... Kun vielä pitää olla se ostajaorganisaatio, joka ei ehkä ole niitä kaikkein kyvykkäimpiä alallaan? Ja sitten se yrityksen kate vielä päälle...
 
Kai näillä vehkeillä nyt joku elinkaari on niin suorituskyvyn kuin teknisen eliniän ja korjattavuuden/huollettavuuden suhteen? Haminat kai menee eläkkeelle joskus 2035 tienoilla ja jos korvaajan elinkaari on taas 30-35 vuotta niin kierrätysromut on 70-75 vuotta vanhoja niiden elinkaaren päättyessä.

Miten 2035 voidaan uskottavasti kierrättää yhtään mitään vuosituhannen vaihteen tekniikkaa ja todeta, että näillä uusilla aluksilla vastataan tulevaisuuden uhkiin aina 2070-luvulle saakka?
Hamina-luokasta voidaan jatkokäyttää vain torpedojärjestelmä ja 40-millinen tykki. Kaikki muu on yli 30 v vanhaa tai käytössä loppuun kulunutta. Eli, Hamina-luokan korvaaja saa koko varustuksen uutena. Sama suorituskyky suhteessa viholliseen edellyttää noin 1600 - 1800 tonnin alusta ja hintaa tulee vuoden 2025 hintatasossa laskien noin 450 miljoonaa per alus. Henkilöstöä on noin 70.
 
Mitäpä luulet, onko se ulkoitettu tai siviiliyirtykseltä ostettu suorite paljonkin halvempi... Kun vielä pitää olla se ostajaorganisaatio, joka ei ehkä ole niitä kaikkein kyvykkäimpiä alallaan? Ja sitten se yrityksen kate vielä päälle...
Tarkoitukseni oli tuoda ilmi, että organisaation toiminta ei ole supistunut samassa suhteessa kuin oma henkilöstö on vähentynyt.
 
Tarkoitukseni oli tuoda ilmi, että organisaation toiminta ei ole supistunut samassa suhteessa kuin oma henkilöstö on vähentynyt.
Ei ehkä samassa suhteessa, mutta on supistunut. Tiettyjen osa-aluiden osaaminen on kadonnut lähes kokonaan. J Käteisen virheliikkeet Suomen puolustuksen suhteen sen ajan YYA-upseereiden (oma virkaura...) avustuksella oli tuhoisampaa kuin moni aavistaakaan.
 
Back
Top