Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Hamina-luokasta voidaan jatkokäyttää vain torpedojärjestelmä ja 40-millinen tykki. Kaikki muu on yli 30 v vanhaa tai käytössä loppuun kulunutta. Eli, Hamina-luokan korvaaja saa koko varustuksen uutena. Sama suorituskyky suhteessa viholliseen edellyttää noin 1600 - 1800 tonnin alusta ja hintaa tulee vuoden 2025 hintatasossa laskien noin 450 miljoonaa per alus. Henkilöstöä on noin 70.

Eikös PTO liene myös kierrätettävissä?
Ainakin tiedotteen mukaan nekin uusittu MLU.ssa.
 
Niiden virkojen määrä nimenomaan on ollut rahasta kiinni. Ei se virka itsessään ole mikään rasite. Jopa avoimien virkojen täyttöjen kieltämistä tai hidastamista on tehty juuri säästösyistä. Ne muut on saaneet sitten tehdä ne hommat. Valtiotyönantajaa ei oikeasti ole henkilöstön hyvinvointi kiinnostanut sitten pätkääkään. "Henkilöstö on tärkein voimavaramma". Kyllä. Siitä on puristettu tosiaan kaikki irti ja sitten heitetty pois.
Rajoitteena on rahan jemmaaminen valtion kirstunvartijan toimesta. Mwrivoimat tai edes PV ei voi päättää yhdenkään viran perustamisesta ilman lupaa eikä tältä osin ole ainakaan näköpiirissä kuin kosmeettisia muutoksia. Ne uudet virat suoritusportaassa kun poikivat samalla uusia virkoja myös koulutusportaaseen. Vieläpä etupainoisesti, eli kauhistus tulisi tuplana.
 
Rajoitteena on rahan jemmaaminen valtion kirstunvartijan toimesta. Mwrivoimat tai edes PV ei voi päättää yhdenkään viran perustamisesta ilman lupaa eikä tältä osin ole ainakaan näköpiirissä kuin kosmeettisia muutoksia. Ne uudet virat suoritusportaassa kun poikivat samalla uusia virkoja myös koulutusportaaseen. Vieläpä etupainoisesti, eli kauhistus tulisi tuplana.
Helpompi saada 10 milj€ rahaa kuin yksi virka.
 

Eikös PTO liene myös kierrätettävissä?
Ainakin tiedotteen mukaan nekin uusittu MLU.ssa.
Riippuu varmaankin siitä millaiseen käyttöön tavaraa on menossa. Johonkin terävän kärjen taistelualukseen vai lähinnä omasuoja- ja valvontakäyttöön.

Haminoilla on kierrätyskelpoista PTO:t, torpedot , 40-milliset ja Trackfiret sekä harhamaaliheittimet. Sensoripuolelta sonarit, 3D-tutkat ja Ceros. Myös elektroniikan puolella on kaikenlaista jatkoon kierrätettävää.

Päivittäähän noita tietysti pitäisi, mutta tavara on täysin käyttökelpoista. Kierrätyskelpoista tavaraa on tulossa myös 20-luvulla poistuvilta aluksilta. Ennakkokaavailuissa sitä piti mennä aika paljon korveteille, mutta todellisuudessa näin ei välttämättä ole.
 
Riippuu varmaankin siitä millaiseen käyttöön tavaraa on menossa. Johonkin terävän kärjen taistelualukseen vai lähinnä omasuoja- ja valvontakäyttöön.

Haminoilla on kierrätyskelpoista PTO:t, torpedot , 40-milliset ja Trackfiret sekä harhamaaliheittimet. Sensoripuolelta sonarit, 3D-tutkat ja Ceros. Myös elektroniikan puolella on kaikenlaista jatkoon kierrätettävää.

Päivittäähän noita tietysti pitäisi, mutta tavara on täysin käyttökelpoista. Kierrätyskelpoista tavaraa on tulossa myös 20-luvulla poistuvilta aluksilta. Ennakkokaavailuissa sitä piti mennä aika paljon korveteille, mutta todellisuudessa näin ei välttämättä ole.
Ainakin 3D on silloin yli 30 vuotta vanha ja sekä loppuun kulunut, että suorituskyvyltään aivan riittämätön. Samoin Ceros. PTO voidaan kierrättää,. mutta ne eivät itse asiassa olekaan aluskohtaisia. Trackfire ehkä, ehkä ei. Riippuu mitä suolavesi on tehnyt. Elektroniikan (esim CMS:n tietokoneet) puolella se pitää "kierrättää" jo alle 10-vuotiaana romuttamolle ja korvata uudella. Jos nyt on ostettu MLU:ssa uusia radioita, ne ehkä voidaan uudelleenkäyttää tai sitten vanhentuneina ei. Ei ole enää semmoisia elinkaaria kuin oli eräiden vanhojen HF-lähetin-vastaanottimien kanssa. Kun ei lähetty dataa vaan puhetta SSB:llä tai sähkötystä.

Pohjanmaa-luokalle menee jo se mikä on poistuvista aluksista käyttökelpoista. Pääosin järjestelmien elinkaari on ikävä kyllä lyhentynyt. Jopa tykkien.
 
Ainakin 3D on silloin yli 30 vuotta vanha ja sekä loppuun kulunut, että suorituskyvyltään aivan riittämätön.
Ei ole enää semmoisia elinkaaria kuin oli eräiden vanhojen HF-lähetin-vastaanottimien kanssa. Kun ei lähetty dataa vaan puhetta SSB:llä tai sähkötystä.
Tässähän on se asian yhdin. Tutkat eivät todellakaan ole mitään ikiliikkujia, sekä tutkatekniikka on kehittynyt ihan helvetisti 2000-luvun alusta. Vanhan raudan (tutkat, taistelujohtojärjestelmät, jne) ongelmat menevät valitettavasti melko "tietäjät tietää" -reviirille, mutta jokainen varmaan ymmärtää, että sen kotona olevan tietokoneen 15v vanha WiFi antenni ei enää ole ajankohtainen tai toimi yhtä luotettavasti kuin elinkaaren alussa. Ei siihen mitään insinööritutkintoa tai sotasalaisuuksia vaadita.

Haminoiden osalta kyse on myös joidenkin järjestelmien tasosta suhteessa tulevaisuuteen. Onko Umkhonto, ST2400, 40mm bofors, sekä kevyt 3D-tutka todella sellaisia suorituskykyjä, joita voimme pitää 2035 hyvinä? Niitä suorituskykyjä ei voi vaan korvata vaan niitä pitää päivittää. Jos aina vain korvattaisiin, niin ajeltaisiin me vieläkin uudelleen koneistetulla Keihässalmella.
 
Tässähän on se asian yhdin. Tutkat eivät todellakaan ole mitään ikiliikkujia, sekä tutkatekniikka on kehittynyt ihan helvetisti 2000-luvun alusta. Vanhan raudan (tutkat, taistelujohtojärjestelmät, jne) ongelmat menevät valitettavasti melko "tietäjät tietää" -reviirille, mutta jokainen varmaan ymmärtää, että sen kotona olevan tietokoneen 15v vanha WiFi antenni ei enää ole ajankohtainen tai toimi yhtä luotettavasti kuin elinkaaren alussa. Ei siihen mitään insinööritutkintoa tai sotasalaisuuksia vaadita.

Haminoiden osalta kyse on myös joidenkin järjestelmien tasosta suhteessa tulevaisuuteen. Onko Umkhonto, ST2400, 40mm bofors, sekä kevyt 3D-tutka todella sellaisia suorituskykyjä, joita voimme pitää 2035 hyvinä? Niitä suorituskykyjä ei voi vaan korvata vaan niitä pitää päivittää. Jos aina vain korvattaisiin, niin ajeltaisiin me vieläkin uudelleen koneistetulla Keihässalmella.
kuten todettua on jatkokäyttö vahvasti riippuvainen käyttötarkoituksesta. Keihäänkärkitaistelualukseen ollenkaan kaikki ei enää istuisi, mutta pääosa merivoimien kalustosta onkin ihan muuta.

40/57mm tykit ovat hyvä esimerkki. Käyttöikä on helposti 50 vuoota. Miinalaivoille aikanaan hankitut 40mm tykit palvelevat Katanpää-luokalla koko ko. alusten elinkaaren ollen lopulta noin 60-vuotiaita. Ainakin toistaiseksi Ceros on täysin päivitettävissä ja siten käyttökelpoinen ainakin 2040-luvulle. ST2400 hankittiin Rauma-luokan MLU:n yhteydessä ja oli alkuperäisen suunnitelman mukaan menossa jatkokäyttöön korveteille. Elinkaarta sillä on ainakin 2040-luvulle.

Taistelunjohtojärjestelmää ei kukaan varmaan lähde siirtämään, mutta alusten jatkuvasti päiviytyneissä järestelmissä on myös vain muutaman vioden ikäisiä siirtokelpoisia komponentteja, kuten viestivälineitä.

Eli JOS ajatellaan että Pansio-luokkaa muodollisesti seuraisi alusluokka, jonka haluttaisiin olevan myös vartio- ja sutotehtäviin kykenevä, niin ne saisi hyvin pitkälle varusteltua ohjusveneistä siurrettävällä 15-20 vuotta vanhalla materiaalilla.3D-tutka tarvitsisi sitren vähän perusteellisemman päivityksen. Umkhonto luonnollisesti menisi romukoppaan ja PTO muuhun käyttöön.

Lisänä sitten korvettien edeltä poistuvat alukset ja niiden vielä käyttökelpoinen varustus ( 40mm Ceros 3D MASS ) josta osa saattaa mennä korveteille tai sitten ei?
 
Eli jos siis ymmärsin oikein, niin vanhaa paskaa voidaan tekohengittää ja tunkea elinkaaren ehtoopuolella uusiin runkoihin ja tämän pitäisi muodostaa jotenkin taistelukykyinen ja relevantti alus? 30-vuotta vanha tutka on kuin uusi kuin pikkuisen kolvaa ja 50-luvun bofors kelpaa edelleen sotatarvikeeksi?

Ei herranjumala minä sanon.
 
Eli jos siis ymmärsin oikein, niin vanhaa paskaa voidaan tekohengittää ja tunkea elinkaaren ehtoopuolella uusiin runkoihin ja tämän pitäisi muodostaa jotenkin taistelukykyinen ja relevantti alus? 30-vuotta vanha tutka on kuin uusi kuin pikkuisen kolvaa ja 50-luvun bofors kelpaa edelleen sotatarvikeeksi?

Ei herranjumala minä sanon.
Boforsin 40-millisellä on kyllä tavattoman pitkä elinkaari. Perustykkihän on siis peräisin 1930-luvulta.
Mutta Hamina-luokan tutkilla, it-ohjuksella ja CMS:llä ei ole enää mitään käyttöä 2030-luvun loppupuolella. Ne ovat auttamattomasti vanhentuneita.
Tuolloin esim tulenjohtoseurain ei enää pyöri, vaan on korvattu kiinteistä tasoantenneista ja kiinteästä, joka suuntaan katsovasta kamerajärjestelmästä, koostuvalla systeemillä jossa on ehkä jopa jonkinlaisen tekoälyn muodostama auto-seuranta jne jne... Ja kyky ohjata esim laserasetta tulittamaan 10 suuntaan sekunnissa jne jne...
 
Boforsin 40-millisellä on kyllä tavattoman pitkä elinkaari. Perustykkihän on siis peräisin 1930-luvulta.
Näin on, mutta senkin tehokkuus modernissa merisodassa vaatii melkeimpä Mk.4 päivityksen, jolloin kyseessä on kohtalainen "CIWS". mm Katanpäillä oleva vanhempi malli alkaa olemaan verrattain melko turhake. Parempi kuin ei mitään kuitenkin. Näkisin Haminoiden tykkien päätyvän juurikin Katanpäille kun ohjareista aika jättää.

Yli 50m taistelualuksen päätykkinä sillä ei mielestäni tulisi olla mitään virkaa.
 
Voisin kuvitella että ainakin osittain syynä on että nykyään on ihan eri vaatimukset laivojen asumistiloille yms, kuin vaikkapa vielä 60-70 luvuilla, 30-40 luvuista puhumattakaan. Sitä paitsi levännyt ja tyytyväinen miehisto on myös tehokkaampi miehistö.
Lisäksi suuremman konetehon tuottaminen on nykyään helpompaa ja halvempaa joten ei ole tarvetta säästää painossa tai koossa.

Hyvä huomio tuokin että miehistön olosuhteillakin on merrkitystä.

Itse palvelin R-luokan vartioveneellä, joka oli tilojen puolesta "vähemmän epämukava" kuin muut aikakauden sota-alukset. Merenkäynnissä se oli ihan siedettävä, esim ohjusveneet oli saippuakoteloa muistuttavan pohjaratkaisunsa vuoksi suorastaan kamalia vähäisessäkin aallokossa.

Nuorena miehenä epämukavuutta sieti, mutta nyt kun ajattelen niin kyllähän se kantahenkilökunnalle on kertaluokkaa kamalampaa kun vuodesta toiseen joutuu viikottain elämään ja työskentelemään sardiinipurkissa.
 
Eli jos siis ymmärsin oikein, niin vanhaa paskaa voidaan tekohengittää ja tunkea elinkaaren ehtoopuolella uusiin runkoihin ja tämän pitäisi muodostaa jotenkin taistelukykyinen ja relevantti alus? 30-vuotta vanha tutka on kuin uusi kuin pikkuisen kolvaa ja 50-luvun bofors kelpaa edelleen sotatarvikeeksi?

Ei herranjumala minä sanon.
Ei. Kute itsekin mainitsin, niin nimenomaan tuollaista en esittänyt.

Mut voihan tämän taas kääntää teatteriksi. Ihan sama mulle.
 
Hyvä huomio tuokin että miehistön olosuhteillakin on merrkitystä.

Itse palvelin R-luokan vartioveneellä, joka oli tilojen puolesta "vähemmän epämukava" kuin muut aikakauden sota-alukset. Merenkäynnissä se oli ihan siedettävä, esim ohjusveneet oli saippuakoteloa muistuttavan pohjaratkaisunsa vuoksi suorastaan kamalia vähäisessäkin aallokossa.

Nuorena miehenä epämukavuutta sieti, mutta nyt kun ajattelen niin kyllähän se kantahenkilökunnalle on kertaluokkaa kamalampaa kun vuodesta toiseen joutuu viikottain elämään ja työskentelemään sardiinipurkissa.
Pitäskö kaivaa arkiston kätköistä tuon R-luokan vartioveneen piirustukset (Ruisaloluokka) ja päivittää ne nykyaikaan (Saab 1X tutka ja Sea Snake 30mm tykillä ja jotain muuta -Spike NLOS? NEMO?- tarpeellista) tukemaan Jehuja ja Jurmoja.

Sopivan kokoinen partioimaan rannikolla.
 
Pitäskö kaivaa arkiston kätköistä tuon R-luokan vartioveneen piirustukset (Ruisaloluokka) ja päivittää ne nykyaikaan (Saab 1X tutka ja Sea Snake 30mm tykillä ja jotain muuta -Spike NLOS? NEMO?- tarpeellista) tukemaan Jehuja ja Jurmoja.

Sopivan kokoinen partioimaan rannikolla.
No ei. Kyllä meillä osataan suunnitella uusia ja ajanmukaisia paatteja jos vain resurssit asiaan osoitetaan.
 
Pitäskö kaivaa arkiston kätköistä tuon R-luokan vartioveneen piirustukset (Ruisaloluokka) ja päivittää ne nykyaikaan (Saab 1X tutka ja Sea Snake 30mm tykillä ja jotain muuta -Spike NLOS? NEMO?- tarpeellista) tukemaan Jehuja ja Jurmoja.

Sopivan kokoinen partioimaan rannikolla.

No ei. Kyllä meillä osataan suunnitella uusia ja ajanmukaisia paatteja jos vain resurssit asiaan osoitetaan.

Nythan Latvialla ja Liettualla se kehityssopimus Marine Alutechin kanssa ohjuksin (Spike?) pimpatun partioaluksen tekemiseksi. Siinä oli tiedotteen mukaan Jehu-luokka / WC M18 pohjana. Sieltä voi jotain tuon suuntaista tulla, vaikka ihan R-luokan mittoja ei tuossa ole. Ja wordingi on sen suuntainen, että uutta alusluokkaa tuosta tuskin syntyy, ellei sitten M18 lähdetä skaalaamaan jotenkin isommaksi.

”Marine Alutech has signed with the Lithuanian- and the Latvian Ministry of Defence a contract for the Common Future Multipurpose Attack Craft (CFMAC) procurement program to develop and deliver Combat boats on the Watercat M18 basis.”
 
Täällä taisi olla keskustelua Saksan F126 luokasta. Tämä oli aika mielenkiintoinen artikkeli. Toivon mukaan Suomen tulevassa korvetissa ei ole ihan näin pitkälle menty :D

F126: Wheelchair-accessible warship with exhaust gas purification​

The question remains why the F126 is so large. "This is partly due to the fact that German warships are expected to meet the demands of civilian shipping, even though they don't have to." After all, a warship isn't a cruise ship. Nevertheless, the F126 is equipped with a modern exhaust gas purification system, and the passageways throughout the ship are wheelchair accessible. "That takes up space."

However, the 10,000 tons also reflect military requirements . "The ship is designed according to the two-island principle; one hit shouldn't be able to take out the entire unit."

Added to that would be the equipment: radar, sensors, weapons. All large, all complex—and expensive. "To put it simply: If you want a combat-ready frigate, you won't get one for less than a billion euros," Peters emphasizes.

Peters speaks of a fundamental problem with modern defense projects , not only in Germany. Anyone who wants to be at the forefront of technology has to pay a lot of money. "We see this with ships, but also in aviation and land vehicles. Very complex systems are installed everywhere, and they cost money." Keyword: techflation.

Whether the F126 is worth the money, what the modular design is capable of, and whether the ship is one we "need in these times" will become clear starting in 2028. The Bundeswehr is expected to receive its first frigate then. Of course, times could be very different by then.
 
Tuosta artikkelista selvisi syy, miksi Pohjanmaat eivät ole fregatteja: Ne ovat liian halpoja, fregatin täytyy maksaa yli miljardin!

Toki onhan se Saksalle aika noloa tuon lausunnon jälkeen, että täällä valmistetaan de facto fregatteja alle puolella tuosta heidän ”minimihinnasta”.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta artikkelista selvisi syy, miksi Pohjanmaat eivät ole fregatteja: Ne ovat liian halpoja, fregatin täytyy maksaa yli miljardin!

Toki onhan se Saksalle aika noloa tuon lausunnon jälkeen, että täällä valmistetaan de facto fregatteja alle puolella tuosta heidän ”minimihinnasta.
Ja sitäpaitsi: aluksen käytäviä ei ole suunniteltu esteettömiksi... :)
 
Täällä taisi olla keskustelua Saksan F126 luokasta. Tämä oli aika mielenkiintoinen artikkeli. Toivon mukaan Suomen tulevassa korvetissa ei ole ihan näin pitkälle menty :D

F126: Wheelchair-accessible warship with exhaust gas purification​

The question remains why the F126 is so large. "This is partly due to the fact that German warships are expected to meet the demands of civilian shipping, even though they don't have to." After all, a warship isn't a cruise ship. Nevertheless, the F126 is equipped with a modern exhaust gas purification system, and the passageways throughout the ship are wheelchair accessible. "That takes up space."

However, the 10,000 tons also reflect military requirements . "The ship is designed according to the two-island principle; one hit shouldn't be able to take out the entire unit."

Added to that would be the equipment: radar, sensors, weapons. All large, all complex—and expensive. "To put it simply: If you want a combat-ready frigate, you won't get one for less than a billion euros," Peters emphasizes.

Peters speaks of a fundamental problem with modern defense projects , not only in Germany. Anyone who wants to be at the forefront of technology has to pay a lot of money. "We see this with ships, but also in aviation and land vehicles. Very complex systems are installed everywhere, and they cost money." Keyword: techflation.

Whether the F126 is worth the money, what the modular design is capable of, and whether the ship is one we "need in these times" will become clear starting in 2028. The Bundeswehr is expected to receive its first frigate then. Of course, times could be very different by then.

On sakuilla järkeväkin alusluokka tulossa: 5 kpl F127 fregatteja. Siinä on jo 64 kpl strike-pituisia laukaisimia. Ja vaikka on optimoitu ilmatorjuntaan (Aegis), Tomahawk- ja NSM -ohjuksilla hoidetaan pintatorjuntakin.

Saisivat rakentaa ainoastaan 3 kpl F126-tyyppiä kuuden sijaan, jonka jälkeen 3+5 kpl F127 -aluksia. 😀

 
On sakuilla järkeväkin alusluokka tulossa: 5 kpl F127 fregatteja. Siinä on jo 64 kpl strike-pituisia laukaisimia. Ja vaikka on optimoitu ilmatorjuntaan (Aegis), Tomahawk- ja NSM -ohjuksilla hoidetaan pintatorjuntakin.

Saisivat rakentaa ainoastaan 3 kpl F126-tyyppiä kuuden sijaan, jonka jälkeen 3+5 kpl F127 -aluksia. 😀

Hah hah... taas 10 000 tonnin "fregatti". Naurettavaan käytökseen jostain syystä sorrutaan näissä sosialidemokraattisissa yhteiskunnissa.
Ihan jännittää, että mikähän mahtaa olla Ruotsin yli 6000 tonnin aluksen luokitus, "partioalus"?
Fregatit loppuu viimeistään sinne 7000 tonnin luokkaan, siitä ylöspäin alus on oikeasti hävittäjä. Kuten esim Type 45.

Korvetiksi voidaan laskea vielä semmoinen 2500 tonnin alus varsinkin jos sillä on taistelukyky vain kahteen elementtiin ja esim it on vain omasuoja. Tai suto puuttuu kokonaan.
 
Back
Top