Merivoimien kehitysnäkymät

Kanadan sutoalukset olivat kylmän sodan aikana maailman parhaita lajissaan. Etenkin 1950-1960 -luvuilla ne olivat monella tapaa valovuosia edellä esim. USN:n ja RN:n aluksia. Kanadalaiset kehittivät myös tietokoneistettua SUTO-johtamisjärjestelmää jo 1940-luvulla (!) (DATAR) josta perintönä tuli trackball käyttöön maailmanlaajuisesti. Tässä kuvassa Kanadan St. Laurent -luokan hävittäjäalus (no, fregatti) kylmän sodan ajoilta. Esteettisesti nuo pyöreät linjat miellyttävät. Tarkoituksena oli estää niin jään muodostumista kuin myös mahdollistaa mahdollisimman tehokas washdown ydiniskun jälkeen.

st-laurent-1679.jpg
 
Kanadan sutoalukset olivat kylmän sodan aikana maailman parhaita lajissaan. Etenkin 1950-1960 -luvuilla ne olivat monella tapaa valovuosia edellä esim. USN:n ja RN:n aluksia. Kanadalaiset kehittivät myös tietokoneistettua SUTO-johtamisjärjestelmää jo 1940-luvulla (!) (DATAR) josta perintönä tuli trackball käyttöön maailmanlaajuisesti. Tässä kuvassa Kanadan St. Laurent -luokan hävittäjäalus (no, fregatti) kylmän sodan ajoilta. Esteettisesti nuo pyöreät linjat miellyttävät. Tarkoituksena oli estää niin jään muodostumista kuin myös mahdollistaa mahdollisimman tehokas washdown ydiniskun jälkeen.

st-laurent-1679.jpg
Pyöreät linjat ovat vaan tutkahaijastuspinta-alan kannalta se huonoin mahdollinen juttu..
 
Pyöreät linjat ovat vaan tutkahaijastuspinta-alan kannalta se huonoin mahdollinen juttu..

Niinpä, mutta Pohjoisatlannin talvisissa, ja varsin kovissa olosuhteissa toimimaan suunnitellulle alukselle RCS:n minimointi ei välttämättä ole ollut tärkein suunnittelukriteeri, kun ei myöskään omasuoja- tai ilmatorjuntakyky.
 
Niinpä, mutta Pohjoisatlannin talvisissa, ja varsin kovissa olosuhteissa toimimaan suunnitellulle alukselle RCS:n minimointi ei välttämättä ole ollut tärkein suunnittelukriteeri, kun ei myöskään omasuoja- tai ilmatorjuntakyky.
Ei varsinkaan tuohon aikaan tietenkään. Nyt se kyllä otetaan kohtuullisesti huomioon ihan joka aluksessa, myös esim kotimaisessa "Pohjanmaa"-luokassa.
 
Pyöreät linjat ovat vaan tutkahaijastuspinta-alan kannalta se huonoin mahdollinen juttu..

Niinpä, mutta Pohjoisatlannin talvisissa, ja varsin kovissa olosuhteissa toimimaan suunnitellulle alukselle RCS:n minimointi ei välttämättä ole ollut tärkein suunnittelukriteeri, kun ei myöskään omasuoja- tai ilmatorjuntakyky.
Ei varsinkaan tuohon aikaan tietenkään. Nyt se kyllä otetaan kohtuullisesti huomioon ihan joka aluksessa, myös esim kotimaisessa "Pohjanmaa"-luokassa.

Käytännössä RCS:n teoreettinen perusta luotiin NL:ssa vasta 60-luvulla, ja siitä oli vielä pitkä matka reaalimaailman sovelluksiin. St. Laurent ja seuraajat suunniteltiin ja rakennettiin jo 50-luvulla, eli kaikki olivat onnellisen tietämättömiä tulevaisuudessa luuraavista uhkatekijöistä...
 
Olen muutamia kertoja nähnyt kuvia jenkkien sotalaivoista jotka olivat täynnä jäätä. Niinkin yksinkertaista välinettä kuin puunuijaa ei näytä löytyvän. Onko tämä kovinkin yleistä?
 
Niinpä, mutta Pohjoisatlannin talvisissa, ja varsin kovissa olosuhteissa toimimaan suunnitellulle alukselle RCS:n minimointi ei välttämättä ole ollut tärkein suunnittelukriteeri, kun ei myöskään omasuoja- tai ilmatorjuntakyky.


Käytännössä RCS:n teoreettinen perusta luotiin NL:ssa vasta 60-luvulla, ja siitä oli vielä pitkä matka reaalimaailman sovelluksiin. St. Laurent ja seuraajat suunniteltiin ja rakennettiin jo 50-luvulla, eli kaikki olivat onnellisen tietämättömiä tulevaisuudessa luuraavista uhkatekijöistä...

Mutta saksalaiset suunnittelivat jo Hortenin toisessa kähinässä.
 
Vaan oliko muodot sattumalta sen muotoiset, että tutkassa näkyy heikommin?

Ehkä, mutta asia olisi käynyt nopeasti ilmi koneen päätyessä palveluskäyttöön ja mahdollisesti kävikin, jahka länsiliittoutuneet tutustuivat Wunderwaffeihin sodan jälkeen.
 
Ehkä, mutta asia olisi käynyt nopeasti ilmi koneen päätyessä palveluskäyttöön ja mahdollisesti kävikin, jahka länsiliittoutuneet tutustuivat Wunderwaffeihin sodan jälkeen.
Se jättimäinen lentävä siipi oli myös B2 esi-isä tavallaan. Tyyppiä en muista nimeltä.
Edit: vai oliko juurikin kyseessä Horten? En ole vuosiin harrastellut noita joten nyt menee mallit sekaisin
 
Mikä on muuten polakkien Perryjen kyvykkyys tänä päivänä? Ovatko sutoon edelleen keskittyneitä vai monitoimialuksia kaikkiin tehtäviin?
 
Niinpä, mutta Pohjoisatlannin talvisissa, ja varsin kovissa olosuhteissa toimimaan suunnitellulle alukselle RCS:n minimointi ei välttämättä ole ollut tärkein suunnittelukriteeri, kun ei myöskään omasuoja- tai ilmatorjuntakyky.
Kuinka muuten nykyään kun tuollainen nykyaikainen stealth alus hetken seilaa pohjoisatlantilla erittäin huonossa säässä niin kauanko menee että RCS: moninkertaistuu? Onko kenelläkään valistuneita arvauksia?
 
Kuinka muuten nykyään kun tuollainen nykyaikainen stealth alus hetken seilaa pohjoisatlantilla erittäin huonossa säässä niin kauanko menee että RCS: moninkertaistuu? Onko kenelläkään valistuneita arvauksia?
Tuskinpa se moninkertaistuu, mutta ehkä jokusen prosentin lisääntyy. Riippuu jään kertymisestä, sen poistamisesta ja minne ja miten se kertyy. Yleensä tuollaiset sileät ja yksinkertaiset pinnat jopa estää jäätymistä. Voi olla myös lämmityksiä, jotka vähentää sitä.
 
Yleisfregateiksihan ne suunniteltiin.
Kyllä ja ainakin Wikipedian mukaan Puolassa on vielä kaikkia aseita. Aluksien yleiskunnosta on vaikea sanoa mitään, mutta takuulla ylläpito on kallista ja alukset vaativat myös suuren miehistön. En usko niiden olevan rivissä enää ihan mahdottoman kauan, max 10 v?
 
Tuskinpa se moninkertaistuu, mutta ehkä jokusen prosentin lisääntyy. Riippuu jään kertymisestä, sen poistamisesta ja minne ja miten se kertyy. Yleensä tuollaiset sileät ja yksinkertaiset pinnat jopa estää jäätymistä. Voi olla myös lämmityksiä, jotka vähentää sitä.
Ok hyvä tietää, Kun zumwalttia katsoo niin jotenkin vain voi kuvitella kuinka jäätäminen lähtee kasvamaan ilman lämmitystä.
 
Back
Top