Mertenalaiset tunnelit huoltovarmuuden takaajina

Nojatuolistrategi

Ylipäällikkö
On hyvä yrittää uutta ja rohkeaa. Sitä tarvitaan ja paljon nykyistä enemmän.

Tämä tunneliajatus ei kuulu mielestäni tähän joukkoon. Mutta jos tuo saataisiin kokonaan ulkomaisella rahalla tehtyä, niin nostan hattua ja onnittelen.
Ja vaikka unohdettaisiin hyperloop-höpinä tai start up -pöhinä, vanhassakin on varaa parantaa.

Jos infrastruktuurihankkeita ajattelee, tunnin junat Turkuun ja Tampereelle tulevat ensin mieleen. Kasvukolmion kolmanteen laitaan voisi vetää uuden moottoritien autonomisille autoille yms.

Helsinkiin, Turkuun ja Tampereelle muuttaa ihmisiä työn perässä, mutta kohtuuhintaisia asuntoja ei riitä kaikille. Enemmän korkeaa rakentamista (tornitaloja) joukkoliikenteen risteyskohtiin, ja muualle kaavoitettakoon lisää umpikortteleita.

Länsirannikolle taas kaivattaisiin suursatama autonomisille rahti- ja konttilaivoille. Huoltovarmuuskin puoltaisi sellaista.

Kansainvälinen lentokenttä lentorahtiliikenteelle, ilmasillalle, ilmasotaharjoituksiin, autonomisille rahtikoptereille tms.

Sähköverkon kaivaminen maahan ja kaasuputki Viroon Itämeren pohjaa pitkin myös toivelistalle ja pukin konttiin.
 

PSS

Ylipäällikkö
Ja vaikka unohdettaisiin hyperloop-höpinä tai start up -pöhinä, vanhassakin on varaa parantaa.

Jos infrastruktuurihankkeita ajattelee, tunnin junat Turkuun ja Tampereelle tulevat ensin mieleen. Kasvukolmion kolmanteen laitaan voisi vetää uuden moottoritien autonomisille autoille yms.

Helsinkiin, Turkuun ja Tampereelle muuttaa ihmisiä työn perässä, mutta kohtuuhintaisia asuntoja ei riitä kaikille. Enemmän korkeaa rakentamista (tornitaloja) joukkoliikenteen risteyskohtiin, ja muualle kaavoitettakoon lisää umpikortteleita.

Länsirannikolle taas kaivattaisiin suursatama autonomisille rahti- ja konttilaivoille. Huoltovarmuuskin puoltaisi sellaista.

Kansainvälinen lentokenttä lentorahtiliikenteelle, ilmasillalle, ilmasotaharjoituksiin, autonomisille rahtikoptereille tms.

Sähköverkon kaivaminen maahan ja kaasuputki Viroon Itämeren pohjaa pitkin myös toivelistalle ja pukin konttiin.
- Junayhteyden Tampere - Helsinki nopeuttamiseksi suunnittelu on aloitettu.
- Tampereen Kansi-alueelle tulee juurikin korkeaa rakentamista.
- Tampereen Hiedanrantaan tulee uusi kaupunginosa, ilmeisesti päälle 10 000 asukasta.
- Viroon ja Suomeen rakennetaan EU-hankkeena nesteytetyn maakaasun terminaalit ja ne yhdistetään putkella toisiinsa.
- Helsinki - Tallinna -tunnelihankkeessa merkittävä tekijä on suora junaratayhteys Suomesta tunnelin läpi Raili Balticia pitkin Keski-Eurooppaan. (Missä raideleveydetkin vaihto?) Tehostaa siis tavaraliikennettä.
 

Nojatuolistrategi

Ylipäällikkö
- Junayhteyden Tampere - Helsinki nopeuttamiseksi suunnittelu on aloitettu.
- Tampereen Kansi-alueelle tulee juurikin korkeaa rakentamista.
- Tampereen Hiedanrantaan tulee uusi kaupunginosa, ilmeisesti päälle 10 000 asukasta.
- Viroon ja Suomeen rakennetaan EU-hankkeena nesteytetyn maakaasun terminaalit ja ne yhdistetään putkella toisiinsa.
- Helsinki - Tallinna -tunnelihankkeessa merkittävä tekijä on suora junaratayhteys Suomesta tunnelin läpi Raili Balticia pitkin Keski-Eurooppaan. (Missä raideleveydetkin vaihto?) Tehostaa siis tavaraliikennettä.
Niin. Vanhaa on vara parantaa ja jo aloitettuja hankkeita saa viedä loppuun.

Uskoakseni raskas rahti kulkee parhaiten Suomesta muualle maailmaan ja muualta maailmasta Suomeen rahti- ja konttilaivastolla.

Kansainvälinen raideliikenne (tunneleineen, telinvaihtoineen, tullitarkastuksineen) ei välttämättä ole kilpailukykyinen vaihtoehto lento- ja laivarahdille tai maantiekuljetuksille. Viisaammat valistakoon ja korjatkoon, jos olen väärässä.
 

inscout

Ylipäällikkö
Tämä projekti haiskahtaa hieman liikaa Guggenheimilta minun nenääni. On visiota, mutta onko tarvetta / hyötyä?

Ensinnäkin meillä on jo toimiva infra lahden yli. Aikasäästö henkilöliikenteessä ei ole niin merkittävä että sillä voisi perustella tuollaista investointia. Enkä usko tavaraliikenteen volyymin olevan myöskään riittävä sitä perustelemaan. Esimerkiksi Britit ovat laskeneet Kanaalitunnelin olleen kokonaisuutena kansantaloudellinen tappio ja siellä volyymit ovat huomattavasti suuremmat. Minkä lisäksi Kanaalitunneli ei ollut myöskään taloudellisesti kannattava vaan meni käytännössä nurin. Toki se tekee juuri nyt nousukaudella voittoa, mutta vasta kun investoinnit poistettiin yhtälöstä.

Lisäksi en usko hetkeäkään tuohon 15mrd kustannusarvioon. Kanaalitunnelin hinnaksi on arvioitu tuo 15mrd diskontattuna nykyarvoon. Ja kannattaa muistaa, että kanaalin alitse poraaminen oli huomattavasti halvempaa ja helpompaa kuin Suomenlahden ali meneminen. Kivimateriaali johon Kanaalitunneli on porattu oli kalkkikiveä joka on huomattavasti pehmeämpää ja tiiviimpää kuin Suomen kallioperä.

Vaarana tällaisissa unelmissa on se, että niiden ympärille alkaa nopeasti kerääntymään monia innokkaita joilla on kaikilla omat halunsa ja unelmansa mutta se yhdistävä tekijä että he itse eivät maksa laskuja. Tuollaiset summat vetävät monia hillotolpan toivojia paikalle ja tällaiset kaverit ja instituutiot ovat kovia ajamaan asiaa. Ja silloin ei aina mietitä niin tarkkaan todellisia lukuja vaan visioita. Guggis on hyvä esimerkki tällaisesta unelmoinnista.
 
  • Tykkää
Reactions: jak

PSS

Ylipäällikkö
Tämä projekti haiskahtaa hieman liikaa Guggenheimilta minun nenääni. On visiota, mutta onko tarvetta / hyötyä?

Ensinnäkin meillä on jo toimiva infra lahden yli. Aikasäästö henkilöliikenteessä ei ole niin merkittävä että sillä voisi perustella tuollaista investointia. Enkä usko tavaraliikenteen volyymin olevan myöskään riittävä sitä perustelemaan. Esimerkiksi Britit ovat laskeneet Kanaalitunnelin olleen kokonaisuutena kansantaloudellinen tappio ja siellä volyymit ovat huomattavasti suuremmat. Minkä lisäksi Kanaalitunneli ei ollut myöskään taloudellisesti kannattava vaan meni käytännössä nurin. Toki se tekee juuri nyt nousukaudella voittoa, mutta vasta kun investoinnit poistettiin yhtälöstä.

Lisäksi en usko hetkeäkään tuohon 15mrd kustannusarvioon. Kanaalitunnelin hinnaksi on arvioitu tuo 15mrd diskontattuna nykyarvoon. Ja kannattaa muistaa, että kanaalin alitse poraaminen oli huomattavasti halvempaa ja helpompaa kuin Suomenlahden ali meneminen. Kivimateriaali johon Kanaalitunneli on porattu oli kalkkikiveä joka on huomattavasti pehmeämpää ja tiiviimpää kuin Suomen kallioperä.

Vaarana tällaisissa unelmissa on se, että niiden ympärille alkaa nopeasti kerääntymään monia innokkaita joilla on kaikilla omat halunsa ja unelmansa mutta se yhdistävä tekijä että he itse eivät maksa laskuja. Tuollaiset summat vetävät monia hillotolpan toivojia paikalle ja tällaiset kaverit ja instituutiot ovat kovia ajamaan asiaa. Ja silloin ei aina mietitä niin tarkkaan todellisia lukuja vaan visioita. Guggis on hyvä esimerkki tällaisesta unelmoinnista.
Kanaalitunnelin kivilaji on pehmeämpää ja siksi juuri ongelmallista. Tunneli piti vahvistaa koko matkalta. Suomenlahden aloituksessa olisi tarjolla graniittia viimeistä 15 km lukuunottamatta. Vain tuo eteläpää pitäisi vahvistaa. (Vrt. Päijännetunneli)
 

inscout

Ylipäällikkö
Kanaalitunnelin kivilaji on pehmeämpää ja siksi juuri ongelmallista. Tunneli piti vahvistaa koko matkalta. Suomenlahden aloituksessa olisi tarjolla graniittia viimeistä 15 km lukuunottamatta. Vain tuo eteläpää pitäisi vahvistaa. (Vrt. Päijännetunneli)
En ole alan asiantuntija (palstalla on sellainenkin käsittääkseni). mutta graniitin ongelma on siinä olevat murtumalinjat ja vesisuonet, jotka eivät ole niin suuri ongelma kalkkikivessä. Toki kalkkikivessä tarvitaan varmaan enemmän vahvistamista mutta ei se graniitissa eteneminen ihan ilman tukemista onnistu käsittääkseni. Ja vesiongelma on suurempi (edelleen ymmärtääkseni). Mutta poraaminen on ainakin huomattavasti vaikeampaa ja kalliimpaa kuin kalkkikivessä. Siitä olen varma.
 

PSS

Ylipäällikkö
En ole alan asiantuntija (palstalla on sellainenkin käsittääkseni). mutta graniitin ongelma on siinä olevat murtumalinjat ja vesisuonet, jotka eivät ole niin suuri ongelma kalkkikivessä. Toki kalkkikivessä tarvitaan varmaan enemmän vahvistamista mutta ei se graniitissa eteneminen ihan ilman tukemista onnistu käsittääkseni. Ja vesiongelma on suurempi (edelleen ymmärtääkseni). Mutta poraaminen on ainakin huomattavasti vaikeampaa ja kalliimpaa kuin kalkkikivessä. Siitä olen varma.
Mää asun Hervannassa ja meillä noita graniittiin louhittuja tunneleita on valtavasti. Toki graniitissa on ruhjeita ja vettäkin kulkee niissä. Vaan se hiekkakiven läpi poraaminen on (toki liioiteltuna) kuin tunnelin tekemistä jauhoon. Aivan kaikki on tuettava. Se tunneli on tavallaan putki, joka rakennetaan hiekkakiven sisään. Käypä vaikka katsomassa Helsingin metroa tai Kampin parkkihallia. Irtokivet on ankkuroitu ja pintaan voidaan pistää ruiskubetonia.
Kyllä minä tunnustan, että projekti on tudella kallis ja siksi varmasti haastava saada kannattavaksi. Mutta ei se saa olla este asian tutkimiselle. Passiivisella nyhjäämisellä koko ihmistoiminnan eläisi yhä ilman tulta. Sehän on ihan liian vaarallista käsiteltäväksi. :)
 

inscout

Ylipäällikkö
Mää asun Hervannassa ja meillä noita graniittiin louhittuja tunneleita on valtavasti. Toki graniitissa on ruhjeita ja vettäkin kulkee niissä. Vaan se hiekkakiven läpi poraaminen on (toki liioiteltuna) kuin tunnelin tekemistä jauhoon. Aivan kaikki on tuettava. Se tunneli on tavallaan putki, joka rakennetaan hiekkakiven sisään. Käypä vaikka katsomassa Helsingin metroa tai Kampin parkkihallia. Irtokivet on ankkuroitu ja pintaan voidaan pistää ruiskubetonia.
Kyllä minä tunnustan, että projekti on tudella kallis ja siksi varmasti haastava saada kannattavaksi. Mutta ei se saa olla este asian tutkimiselle. Passiivisella nyhjäämisellä koko ihmistoiminnan eläisi yhä ilman tulta. Sehän on ihan liian vaarallista käsiteltäväksi. :)
On noita kaivantoja muutama tullut nähtyä ja on asia noinkin, kuten sanot. Toisaalta pitää muistaa että syvyys, missä nykyiset rakenteet ovat, on paljon pienempi kuin suunnitellussa tunnelissa. Lisäksi turvallisuusvaatimukset ovat kovemmat kuin parkkihallissa. Esimerkiksi Päijännetunnelissa tapahtuu sortumia aina silloin tällöin mutta ne eivät ole vaarallisia käyttötarkoituksesta johtuen. Samoin, jos parkkihallissa putoaa kivi se ei ole valtava uhka mutta rautatietunnelissa voi aiheuttaa katastrofin. Lisäksi metrossa ja parkkihallissa ei kuljeteta päivittäin vaarallisia räjähdysherkkiä kemikaaleja ja materiaaleja päivittäin kuten tuossa tunnelissa tulisi asia olemaan.

Periaatteessa olen samaa mieltä kanssasi tuosta innovaatioiden ja kehityksen kannustamisesta. Mutta onko tässä kyseessä innovaatio vai suuruudenhulluus? Pelkään Guggis-efektiä. Tässä projektissa jo yksinkertaisetkin volyymilaskelmat ja kansainväliset esimerkit osoittavat, että tuo tunneli ei voi olla kokonaistaloudellisesti kannattava. Minä en yksinkertaisesti näe mitä todellista tarvetta tuo tunneli palvelisi. Infra toimii merikuljetuksilla tällä hetkellä aivan riittävän hyvin ja nopeasti. Tämä homma haisee liikaa "Olemme osa Eurooppaa"- ideologialta kuin taloudelliselta kehitysprojektilta. Päijännetunneli oli aikanaan rohkea ja visionäärinen teko, joka ratkaisi olemassa olevan ja kaiken aikaa pahenevan ongelman sadoiksi vuosiksi ja toi samalla työtä köyhille. En näe tässä projektissa ainesta samaan. Mutta kuten sanottu. Jos yksityistä rahaa löytyy niin ei muuta kuin lisää voimaa tunnelimyyrille:)!
 

vilval

Kapteeni
Niin. Vanhaa on vara parantaa ja jo aloitettuja hankkeita saa viedä loppuun.

Uskoakseni raskas rahti kulkee parhaiten Suomesta muualle maailmaan ja muualta maailmasta Suomeen rahti- ja konttilaivastolla.

Kansainvälinen raideliikenne (tunneleineen, telinvaihtoineen, tullitarkastuksineen) ei välttämättä ole kilpailukykyinen vaihtoehto lento- ja laivarahdille tai maantiekuljetuksille. Viisaammat valistakoon ja korjatkoon, jos olen väärässä.
Asiaa liipaten otan puheeksi tuon uuden silkkitien, minulle aukesi miksi tuon mahdollisen Tallinnan tunnelihankkeen osarahoitus/Laina
tulisi Kiinasta,
sehän olisi jatkoraide " silkkitielle".


https://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=256979&start=45&tstart=0

Iso kuva, pieniä sinisiä ajatuksia havukka-aholta.
Olen minä tätäkin enempi puolesta kuin vastaan.
 

PSS

Ylipäällikkö
Asiaa liipaten otan puheeksi tuon uuden silkkitien, minulle aukesi miksi tuon mahdollisen Tallinnan tunnelihankkeen osarahoitus/Laina
tulisi Kiinasta,
sehän olisi jatkoraide " silkkitielle".


https://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=256979&start=45&tstart=0

Iso kuva, pieniä sinisiä ajatuksia havukka-aholta.
Olen minä tätäkin enempi puolesta kuin vastaan.
Sehän se juuri on. Kyllä Kiina katsoo, mihin Kiina antaa rahaa.
 

krd

Ylipäällikkö
Vesterbacka saa aikaan:
Touchstone Capital Partners ja Finest Bay Area ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen.
Kiinalaisomisteinen Touchstone Capital Partners alkaa rahoittaa Tallinna-tunnelia. Touchstone ja PeterVesterbackan kehitysyhtiö Finest Bay Area ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen kattaen 15 miljardin rahoituksen, tiedotteessa kerrotaan.

Nyt sovitusta rahoituksesta kolmannes tulee pääomasijoituksena ja kaksi kolmannesta velkarahoituksena. Touchstone Capital Partners:in rahasto tekee vähemmistöpääomasijoituksen ja sitoutuu hankkeen velkarahoitukseen.

− Olemme erittäin tyytyväisiä neuvotteluihin ja saavutettuun yhteisymmärrykseen. Touchstonella on laaja kokemus vastaavanlaisten suurten yksityisten infrastruktuurihankkeiden rahoittamisesta, Finest Bay Area Developmentin Kustaa Valtonen sanoo.

Rahoitus on Finest Bay Area Developmentin nostettavissa hankkeen rakennusvaiheiden edetessä. Rahoituksen yksityiskohdat neuvotellaan seuraavan kuuden kuukauden aikana.

− Tavoitteenamme on hankkia myös eurooppalaisia, pohjoismaisia ja suomalaisia pääomasijoituksia nyt sovitun rahoitusjärjestelyn lisäksi. Haemme projektille kestävää ja kaikin puolin tasapainoista rahoitusratkaisua, Valtonen kertoo.

Finest Bay Area Development tunnelihankkeen tarkoituksena on rakentaa Suomen ja Viron välille merenalainen rautatietunneli, jonka myötä maiden välinen matkustusaika lyhenee merkittävästi. Rautatietunneli muodostaa Suomen ja Viron pääkaupunkiseuduista yhteisen metropolialueen.

− Tallinnan Tunneli on Euroopan suurimpia infrahankkeita ja se tarvitsee toteutuksessa tiiviin yhteistyön hankekonsortion ja Suomen ja Viron julkisten sektoreiden välillä. Olemme siitä onnekkaita, että meillä on erittäin tehokkaat ja läpinäkyvät julkisen sektorin toimijat molemmissa maissa ja odotamme innolla aktiivista yhteistyötä kaikkein toimijoiden kanssa, Peter Vesterbacka kommentoi tiedotteessa.
https://www.verkkouutiset.fi/hs-tallinna-tunnelille-15-miljardin-rahoitus-kiinasta/
 

Nojatuolistrategi

Ylipäällikkö
Aiesopimuksen numerotkin toivottavasti tulevat jossain vaiheessa julki.

Kiinalaisomisteinen Touchstone Capital Partners alkaa rahoittaa Tallinna-tunnelia. Touchstone ja Peter Vesterbackan kehitysyhtiö Finest Bay Area ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen kattaen 15 miljardin rahoituksen, tiedotteessa kerrotaan.

Nyt sovitusta rahoituksesta kolmannes tulee pääomasijoituksena ja kaksi kolmannesta velkarahoituksena. Touchstone Capital Partners:in rahasto tekee vähemmistöpääomasijoituksen ja sitoutuu hankkeen velkarahoitukseen. https://www.verkkouutiset.fi/hs-tallinna-tunnelille-15-miljardin-rahoitus-kiinasta/
Velkaa 10 mrd – keneltä? Omaa pääomaa 5 mrd, paljonko on Touchstone Capital Partnersin vähemmistöpääomasijoituksen osuus?

Touchstone OBOR Consortium Group
consists of 30 members which including 15 China leading State Owned Enterprises and 15 international firms such as insurance , fund , fund managers , banks and leading industries players . Touchtone Financial Group Holdings Limited as the Touchstone Capital Consortium Group is leading manager to lead all of the consortium partners group to make the project investment , construction , capital market such as IPO, Bond insurance , fund launch. Under this consortium which we have more than 100 Billion USD projects which have been structured and guaranteed , under such conditions which we launch the 100 Billion USD One Belt One Road Fund to leverage all partners strength to expand One Belt One Road ( “OBOR”) related mutual business . China SOES will be acted and project operation manager and construction to make sure project can be generate satisfied cash flow .

One Belt One Road Policy Brief - China has set a target to become one of the world’s biggest cross-border investors by the end of this decade, with global offshore assets tripling from U.S.$6.4 trillion in 2016 to nearly U.S.$20 trillion by 2020. While much of the total will be in the form of foreign exchange reserves and portfolio investment, a growing share will come from direct Chinese investment in developed western countries, according to a joint report by the economic research firm Rhodium Group and the Berlin-based Mercator Institute for China Studies. “One Belt, One Road” (OBOR) is an initiative pursued by the Chinese government to encourage Chinese firms to look abroad in search of new markets and investments opportunities. Support comes from the highest levels of government, which has backed the policy with substantial firepower including a U.S.$50 billion fund, and Chinese president Xi Jinping has made the policy a centrepiece of both his foreign policy and domestic economic strategy.

http://www.touchstonecapitalpartners.com/main.asp?menu_id=94
 

Nojatuolistrategi

Ylipäällikkö
Helsinki-Tallinna -tunnelin pää ei nouse Espooseen.

Tunnelia suunnitteleva Finest Bay Area Development oli aiemmin toivonut, että Tallinna-tunnelin kaavaa valmisteleva Uudenmaan liitto pitäisi avoinna kaikki kolme ehdotettua reittilinjausta.

Mitkä sitten ovat olleet vaihtoehdot? Yksi niistä kulkee Helsingin rautatieaseman ja Pasilan kautta Tallinnaan, toinen taas Helsingin Ilmalan kautta.

Finest Bay Development -hankeyhtiö, jonka perustajaosakas on Peter Vesterbackan, taas on ajanut OtaKeila-suunnitelmissaan kolmatta linjausta. Se kulkisi Espoon Otaniemen kautta, missä rautatielinja yhdistyisi länsimetroon sekä Itä-Helsingistä Otaniemeen suunniteltuun pikaraitiotiehen eli Raide-Jokeriin.

Kaikissa malleissa Tallinna-tunnelin lähtöpiste olisi Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja päätöspiste Tallinnan lentoasemalla.

Nyt lausuntokierrokselle lähtee siis vain yksi, Helsingin ja Pasilan kautta kulkeva linjaus. Voiko Espoo-linjaus vielä palata piirustuspöydille?

"En pidä sitä todennäköisenä. Pitäisi tulla niin painavaa palautetta, että maakuntahallituksen kanta muuttuisi toiseksi", sanoo aluesuunnittelun johtaja Merja Vikman-Kanerva Uudenmaan liitosta.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vesterbackan-tallinna-tunnelille-takaisku-espoon-paaty-tukossa/24d357bd-92de-4275-90f5-c118c3ff9ca4
Mutta kuka omistaa maan maan ja meren alla?
 

Old Boy

Ylipäällikkö
Mutta kuka omistaa maan maan ja meren alla?
Tämä kysymys on meillä ratkaistu jo 1980-luvulla. Taloyhtiö hävisi korkeimmassa oikeudessa, kun olisi halunnut korvausta tontilleen 30 m syvyyteen rakennetusta parkkihallista. Eli maanomistus ulottuu ainoastaan noin 10 m syvyyteen, jossa voidaan vielä ajatella maanmistajan kykenevän hyödyntämään omistustaan. Sitä syvemmällä on periaatteessa vapaasti hyödynnettävissä, jos maankäytön suunnittelu (kaavat) ei estä.
 

Peter Vesterbackan Tallinna-tunnelihankkeeseen tulossa mukaan maailman suurin rakennusliike – vuosittainen työllisyysvaikutus olisi 20 000 henkilötyövuotta

Tunnelia toteuttavan suomalaisen Finest Bay Area Development yhtiön mukaan rakentamistyöt kestäisivät kuusi vuotta.

Liikemies Peter Vesterbackan Tallinna-tunnelihanke on nytkähtämässä jälleen askeleen eteen päin. Tunnelihanketta toteuttava Finest Bay Area Development yhtiö on solmimassa aiesopimuksen maailman suurimman rakennusfirman kanssa.

– Olemme tämän viikon aikana tekemässä aiesopimusta kiinalaisen CREC:n kanssa, joka on maailman suurin rakennusfirma, Vesterbacka kertoo.

Vesterbackan mukaan kumppaniksi tuleva kiinalainen rakennusjätti on erikoistunut nimenomaan rautatiehankkeisiin ja sillä on myös erikoisosaamista suurista porausurakoista.

Yhtiö on rakentanut pelkästään Kiinassa yli kahdeksantoista tuhatta kilometriä rautatietunnelia.

– Osaamista löytyy, Vesterbacka totetaa
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Tämä kysymys on meillä ratkaistu jo 1980-luvulla. Taloyhtiö hävisi korkeimmassa oikeudessa, kun olisi halunnut korvausta tontilleen 30 m syvyyteen rakennetusta parkkihallista. Eli maanomistus ulottuu ainoastaan noin 10 m syvyyteen, jossa voidaan vielä ajatella maanmistajan kykenevän hyödyntämään omistustaan. Sitä syvemmällä on periaatteessa vapaasti hyödynnettävissä, jos maankäytön suunnittelu (kaavat) ei estä.
Entäpäs ne uudet saaret? Vai tuleeko niistä osa Kiinaa? Pohjoinen Hong Kong ja Macao? ;)
 

Herman30

Greatest Leader
Suomen ja Viron viranomaiset ovat sanoneet että mitää Vesterbackan tunnelia ei tule. Jos tulee niin se on valtioiden rakennuttama. Vesterbacka puhuu paskaa niin että sillä lannoittais Suomen pellot kahteen kertaan.
 
Top