Nojatuolistrategi
Ylipäällikkö
Tallinnan-tunneli vai hukkaputki?
Olisiko 15 miljardilla parempaa käyttöä? Aikanaan rahoittajat / sijoittajat kertovat.
Tallinna-tunneli on saanut ensimmäisen ulkopuolisen rahoittajansa.
Pelikonkari Peter Vesterbackanhttps://www.hs.fi/haku/?query=peter+vesterbackan luotsaama kehitysyhtiö Finest Bay Area Development on saanut 100 miljoonan euron rahoituksen dubailaiselta ARJ Holding LLC:ltä. Yhtiö on erikoistunut vesi-, energia- ja infarateknologioihin. Sopimuksen mukaan rahoitus on määrä käyttää Tallinnan-tunneliprojekin suunnitteluun ja luvitusvaiheeseen.
Tähän asti hanketta on edistetty omarahoitteisesti.
Vesterbackan hankkeessa liikenteen on määrä alkaa tunnelissa jo vuonna 2024. Virkamiesten tunnelin rakentaminen alkaisi vasta seuraavana vuonna.
Tunnelissa kulkevat junat lyhentäisivät matka-ajan kaupunkien välillä noin puoleen tuntiin, Vesterbackan mukaan jopa 20 minuuttiin. Monesta pääkaupunkiseudun lähiöstä olisi ajallisesti pitempi matka Helsingin keskustaan kuin Tallinnasta tunnelijunilla.
FinEstLinkissä tunnelin linjaus kulkisi Tallinnasta Helsingin keskustaan ja Pasilan kautta edelleen Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Vesterbackan hankkeessa tunnelin suuaukko olisi Espoon Keilaniemessä.
Kumpaankin suunnitelmaan kuuluu tekosaarten rakentaminen Helsingin ja Tallinnan edustoille.Vesterbackan mukaan yhdensuuntainen matka tunnelijunassa tulee maksamaan 50 euroa ja meno-paluu 100 euroa.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005919402.html?utm_campaign=tf-IS&utm_term=4&utm_source=tf-other
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005919397.html
Pelikonkari Peter Vesterbackanhttps://www.hs.fi/haku/?query=peter+vesterbackan luotsaama kehitysyhtiö Finest Bay Area Development on saanut 100 miljoonan euron rahoituksen dubailaiselta ARJ Holding LLC:ltä. Yhtiö on erikoistunut vesi-, energia- ja infarateknologioihin. Sopimuksen mukaan rahoitus on määrä käyttää Tallinnan-tunneliprojekin suunnitteluun ja luvitusvaiheeseen.
Tähän asti hanketta on edistetty omarahoitteisesti.
Vesterbackan hankkeessa liikenteen on määrä alkaa tunnelissa jo vuonna 2024. Virkamiesten tunnelin rakentaminen alkaisi vasta seuraavana vuonna.
Tunnelissa kulkevat junat lyhentäisivät matka-ajan kaupunkien välillä noin puoleen tuntiin, Vesterbackan mukaan jopa 20 minuuttiin. Monesta pääkaupunkiseudun lähiöstä olisi ajallisesti pitempi matka Helsingin keskustaan kuin Tallinnasta tunnelijunilla.
FinEstLinkissä tunnelin linjaus kulkisi Tallinnasta Helsingin keskustaan ja Pasilan kautta edelleen Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Vesterbackan hankkeessa tunnelin suuaukko olisi Espoon Keilaniemessä.
Kumpaankin suunnitelmaan kuuluu tekosaarten rakentaminen Helsingin ja Tallinnan edustoille.Vesterbackan mukaan yhdensuuntainen matka tunnelijunassa tulee maksamaan 50 euroa ja meno-paluu 100 euroa.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005919402.html?utm_campaign=tf-IS&utm_term=4&utm_source=tf-other
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005919397.html
Olisiko 15 miljardilla parempaa käyttöä? Aikanaan rahoittajat / sijoittajat kertovat.