Metsäsukset

Ovatko herrat olleet joskus Umpihankihiihdon kisoissa?
Moro. Tarkoitatko katsomassa vai kilpailemassa?
Katsonut olen ja minusta kilpaileminen jotenkin rikkoo tai vastustaa tai on muuten vähän ristiriidassa luonnossa samoilemisen kanssa. Siis noin tunnetasolla. Nuorempana tuli kyllä pari kertaa osallistuttua Erävaelluksen SM-kilpailuihin mutta se kilpailuhenkisyys sitten karisi pois, no Jukola kyllä juostaan, mutta se on vähän erihenkinen, enempi yhteisöllinen tapahtuma näin harrastelija sarjassa.
 
Moro. Vielä pari huomiota noista Karhu Jakt suksista. Etelämpänä nähnyt noita metsästäjillä, helpompi käsitellä näissä tiheissä rääseiköissä. Pohjoisessa muutaman kerran nähnyt poromiesten moottorikelkoissa ja pari kertaa Rajan porukoilla, myös kelkoissa. Sillai sidottuna takaviistoon pystyyn. Tuo eräs Rajan kaveri kertoi, että ovat varokeinona mukana jos kelkka uuvahtaa keskelle kiveliötä ja takaisin pitäisi päästä. Ovat kuulemma pehmeässä lumessa liian kantamattomia ja kovalla lumella nuljuavat sivusuunnassa kun niin leveät. Kelkan jälkeä pitkin niillä jotenkin kulkee. Siirtymässä lumikenkien käyttöön.
Vaikka luulisi, että lyhyt ja leveä on sama kuin pitkä ja kapea, niin käytäntö näyttäisi olevan muuta.
Se on se totuus, että eri maastoon eri sukset. Omatkin sukset on liian lyhkäset jos pitäisi hiihtää oikein kunnon hangessa. Kerran kokeilin tuollaisia lyhyitä ja leveitä, eivät olleet minun makuuni.
 
kovalla lumella nuljuavat sivusuunnassa kun niin leveät.
Juuri tuon takia niista luovuin. Siirtymiset kovaa uraa/ jaata pitkin taytta tuskaa, vaikka muuten/muualla olisikin ollut "pehmeat kelit".
- oman logistiikkatilanteeni takia oli pakko loytaa YHDET sukset joilla parjaa kaikissa maastoissa ja kaikilla keleilla (nimi tulikin jo mainittua; en rupea mainostamaan sen enempaa).
- nyt samovaari tietaakin jo:eek: toisen niccini sitten; ei noista suksista Turinoissa kukaan muu ole puhunut:)
 
Juuri tuon takia niista luovuin. Siirtymiset kovaa uraa/ jaata pitkin taytta tuskaa, vaikka muuten/muualla olisikin ollut "pehmeat kelit".
- oman logistiikkatilanteeni takia oli pakko loytaa YHDET sukset joilla parjaa kaikissa maastoissa ja kaikilla keleilla (nimi tulikin jo mainittua; en rupea mainostamaan sen enempaa).
- nyt samovaari tietaakin jo:eek: toisen niccini sitten; ei noista suksista Turinoissa kukaan muu ole puhunut:)
Teillähän menee sitten @samovaari n kanssa ihan jäsentenväliseksi tämä keskustelu ;)
 
nyt samovaari tietaakin jo:eek: toisen niccini sitten; ei noista suksista Turinoissa kukaan muu ole puhunut:)
Moro. Joo taidan tietää. Liittyykö nicci jotenkin optiikkaan vai ohjelmointiin? En kuiteskaan kerro muille, meillähän oli montakin kipakkaa mutta ajatuksia herättävää hyvähenkistä keskustelua (väittelyä). Ei mitään, tykkäsin kovasti tyylistäsi ja vastauksista, tuolla sivustollahan ei ole mitään tykkäys-toimintoa.
Mikä sai Sinut muuten liittymään Mp-netin kirjoittajaksi nyt vast'ikään? Itse tulin tälle palstalle, kun rupesin selvittämään sukuni ja isäni sotapolkua. (On muuten vieläkin sotapäiväkirjat kesken, hidasta puuhaa).
Voisit muuten esitellä itsesi tuolla Iltavapaiden Esittele itsesi-säikeessä. Voi jäsen @Woodsman huomata, keneltä kysyy neuvoja eräilystä.

"Teillähän menee sitten @samovaari n kanssa ihan jäsentenväliseksi tämä keskustelu ;)"
No niin näyttää menevän. Pyydän anteeksi muilta jäseniltä tätä loputonta off-topiccia. Kohta TomTom antaa bannisteriä.
 
Mun mielestä retkeilyvitja on aivan voilaa tälläkin saitilla. Siitä vaan perustamaan. Retkeily on siis niin reservistä kuin olla voi. :rolleyes: Minun on itseni ollut vaikea erottaa olenko minä mieluummin metsästäjä vai retkeilijä. Kunnes oivalsin joskus, että yhdistän nämä mahdollisuuksien rajoissa. Ja olen ollut tyytyväinen.

Jos en väärin ole tulkinnut, niin vaellusturinoista tuttuja on täällä muitakin. :rolleyes: Minä tulqitsen melko hyvin kirjoitusasuja ja verbaliikkaa, vaikka itse sanonkin. :oops:
 
Jos en väärin ole tulkinnut, niin vaellusturinoista tuttuja on täällä muitakin.
No, anna sinäkin jotain viiden pisteen vihjeitä, vois vähän arvailla ollaanko sillä saitilla oltu nokkapokalla. Tämän hetkinen sofistikoitunut arvaus on jäsen Eräkulkuri.
Ihan kohta tulee banniä vieraiden ketjujen hehkutuksesta.:rolleyes: Vai tuleeko, kun mode on itse mukana?
 
Mun mielestä retkeilyvitja on aivan voilaa tälläkin saitilla. Siitä vaan perustamaan.
Moro. Eikös tuolla Iltavapaat-ketjussa ole jo Eränkäynti-säie. Mielestäni näistä asioista (tärkeistä) voitaisiin edelleen keskustella siellä ettei homma repeäisi.
Palstan tärkein pointti on kuitenkin maanpuolustus.
 
No, anna sinäkin jotain viiden pisteen vihjeitä, vois vähän arvailla ollaanko sillä saitilla oltu nokkapokalla. Tämän hetkinen sofistikoitunut arvaus on jäsen Eräkulkuri.
Ihan kohta tulee banniä vieraiden ketjujen hehkutuksesta.:rolleyes: Vai tuleeko, kun mode on itse mukana?

Joo, ei hehkutella. Setämies voi lasauttaa virtuaalilla bannikylkiräjähdepanoksella lavan tyhjäksi ja sitten ei naurata. :cool:
 
Jaahas, täällä kirjoitellaan metsäsuksista. Minulla tuolla retkeilyvälinesiivessä parit parit. Käyttelen niitä vähän kohteen sijainnin mukaan. Eli tuonne pohjoiseen jos mennään puualueille, niin mukaan lähtee Vilmingon 3metriset, nää on sälesukset koivusäleestä. Etelämpänä sitten Karhut 2,5metriset, näissä puuydin ja muovipohja. Molemmissa Kuusamon Erä-siteet ja jalassa Nokian huopavuorikumpparit.
Muistan minäkin nuoruudesta, kun eno noita tervaili, olivat silloin täyspuuta ja kyllä siinä aika paahteella sitä tervaa imeytettiin. Noita sälesuksia ei pidä käryyttää samalla kuumudella, alkaa pian liimaukset irrota. Kun hautatervaa hiukan lantraa terpentiinillä, niin voila, siitä tuleekin sälesuksitervaa ja imeytyy pienemmälläkin lämmöllä.
Tuossa tervauksessa on vähän sama periaate, kuin puuveneen lakkauksessa. Mitä useampi kerros, sen parempi, 15 kerrosta alkaa jo olla tyydyttävä. Sienellä olen aina levittänyt, lämpöpuhaltimella ensin suksea lämmittänyt, sen verran miedolla lämmöllä että kärsii hetken aikaa kämmentä pitää edessä, sitten levitys, pieni jälkipuhallus, hetken odotus ja puhtaalla rätillä ylimääräiset pois. Sitten seuraava kerros. Kyllä siinä helposti saa päivän kulumaan.
Ai niin, kun lähtee sitten hiihtämään. Tottumaton kiroaa, ettei nää luista mihinkään ja piruvie, vielä lipsuvatkin. Ei hätää, parin kilometrin jälkeen alkavat toimia.
Tosin tervatut puusukset on vain pakkaskelin vehkeet, nuoskakeleille sitten muovipohjaiset.

Joskus kun rikastun ostan Ylösen Suksitehtaan 280 pitkät.


Nonniin. Sadepäivän kunniaksi tervasin emännän sivakat ohjeillasi. Eli jos feedbackia tulee, niin pitää osoittaa ne sinulle :) Siklasin pohjat ja levitin n. 10 kerrosta sälesuksitervaa, välissä lämmitäen. Aluksi imi hyvin ja loppua kohden yllättäen huonommin.
Kunhan nyt asettuvat, niin sitten x-tracet paikalleen ja odottelemaan lumia :)

Löytyyköa vielä kaupoista oikeasti kunnollisia sauvoja metsähiihtoon? Muistaakseni joku vuosi sitten Swix tai Karhu teki ihan alumiiniputkella.
 
ja tuplankin pukkas, liekö johtui tervahöyryjen hengittämisestä? o_O
 
ja loppua kohden yllättäen huonommin
Ei kai siita muuten koskaan tulisi valmista:)?

Sauvoihin kannattaisi jahdata Ruotsin armeijan sauvoja. Luulin etta ne ovat alumiinia, mutta minua valistettiin, etta terasta joka maalattu vaaleaksi. Vahvuutta lisatty pyorean muodon sijasta pienella soikeudella.
- namakin ovat sompaa katsellen ihan kaypaset:https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/peltonen-metsa-erasauvat#spca
- tosin 7v sitten sai ruotsalaisten sauvaparin e15 hintaan kaupanpaallisina suksetkin (jotka eivat toki saa samoja "pisteita")

Itse kaytan exceleita, erikoissommalla. Kaverilla on sommat, parin sisalla, jo eri varia, kun ei niita enaa valmisteta. Jannitys tiivistyy kummalta menee sompa ensin, toisesta tulee sitten vara-osa (muttei ittelle:()
- 155 on pituus (Peltonenkin nayttaa tekevan), kun itse olen 175... aika ero tavallisiin
 
Viimeksi muokattu:
Pitääpä käydä kurkkaan Savenmaalta, siellä on ollut suksia, niin eiköhän ole sauvojakin.
Lasikuituiset on ihan jees, mutta kun on tuollasta risukkoa kuin täällä, niin tulee husittua sauvoilla ja lasikuituhan ei siitä niin perusta.
 
Nonniin. Sadepäivän kunniaksi tervasin emännän sivakat ohjeillasi. Eli jos feedbackia tulee, niin pitää osoittaa ne sinulle :) Siklasin pohjat ja levitin n. 10 kerrosta sälesuksitervaa, välissä lämmitäen. Aluksi imi hyvin ja loppua kohden yllättäen huonommin.
Kunhan nyt asettuvat, niin sitten x-tracet paikalleen ja odottelemaan lumia :)

Löytyyköa vielä kaupoista oikeasti kunnollisia sauvoja metsähiihtoon? Muistaakseni joku vuosi sitten Swix tai Karhu teki ihan alumiiniputkella.

Kävisikö esim. Lekin vaellussauvat lumisommilla tuohon käyttöön?
 
tulee husittua sauvoilla ja lasikuituhan ei siitä niin perusta.

Tuo oli alkuvuosien ongelma, kun niita tehtiin nimenomaan kilpahiihtoon. Kevyet, valtavan kestavat pituus (tyonto-) suunnassa... ja pienikin kopaus sivulta, niin siinapa se
- nykyaan tehdaan eri tarkoituksiin, eri seoksilla (ala siis osta pitkia kilpasauvoja, vaikka niita "luistelijoita" varten olisi hyllyyn varattukin).
 
Back
Top