Metsäsukset

Tuo oli alkuvuosien ongelma, kun niita tehtiin nimenomaan kilpahiihtoon. Kevyet, valtavan kestavat pituus (tyonto-) suunnassa... ja pienikin kopaus sivulta, niin siinapa se
- nykyaan tehdaan eri tarkoituksiin, eri seoksilla (ala siis osta pitkia kilpasauvoja, vaikka niita "luistelijoita" varten olisi hyllyyn varattukin).
Pitääpä tutkia. Toinen vaikuttava tekijä on sompa, sais olla sellainen, ettei tarvi talvessa kovin monia vaihtaa. Vaikka aina se varasompa pitää olla mukana, ei siitä eroon kuitenkaan pääse, varsinkaan pitemmillä reissuilla.
 
Toinen vaikuttava tekijä on sompa, sais olla sellainen, ettei tarvi talvessa kovin monia vaihtaa
Itse asiassa kaikkein tarkein; sellainen kuin liittamassani kuvassa oli on kestava (seka muovi- etta nahkaversiona), mutta kosteilla keleilla nostaa tonnin lunta mukanaan... raskasta niin hiihtajalle kuin sauvalle.

Paras on aika tiukasti viettava korimuoto (basket), jossa korin "saleet" ovat suht tiuhassa ja noiden kahden tekijan yhteisvaikutuksena se ei joka kerta tayty lumella. Lisaksi sompakorin muodon tulisi olla epasymmetrinen, koska sen kaivautuessa lumeen suurin vastus kohdistuu eteenpain osoittavaan kolmannekseen, jossa tietty muodon kiilamaisuus avittaa asiaa. Ei saa kuitenkaan muuttua liian lavistavaksi, silloinhan ei mikaan pituus (metrisessa hangessa) riita.
- naitakaan juttuja en keksinyt itse
- kuvailen kayttamaani excel-umppishiihdon sompaa
- jota siis ei enaa valmisteta
Jos loydat lahinna vastaavan , laita ihmeessa tanne tiedoksi!
 
Itse asiassa kaikkein tarkein; sellainen kuin liittamassani kuvassa oli on kestava (seka muovi- etta nahkaversiona), mutta kosteilla keleilla nostaa tonnin lunta mukanaan... raskasta niin hiihtajalle kuin sauvalle.

Paras on aika tiukasti viettava korimuoto (basket), jossa korin "saleet" ovat suht tiuhassa ja noiden kahden tekijan yhteisvaikutuksena se ei joka kerta tayty lumella. Lisaksi sompakorin muodon tulisi olla epasymmetrinen, koska sen kaivautuessa lumeen suurin vastus kohdistuu eteenpain osoittavaan kolmannekseen, jossa tietty muodon kiilamaisuus avittaa asiaa. Ei saa kuitenkaan muuttua liian lavistavaksi, silloinhan ei mikaan pituus (metrisessa hangessa) riita.
- naitakaan juttuja en keksinyt itse
- kuvailen kayttamaani excel-umppishiihdon sompaa
- jota siis ei enaa valmisteta
Jos loydat lahinna vastaavan , laita ihmeessa tanne tiedoksi!


Juu, tiedän tuon somman ja sellasia olen etsinyt. Mutta eihän niitä mistään huoli löytyä. Omissa tuunatuissa intin sauvoissa on tollaset nylonhihnamuovirengasviritykset. Ne kestää suht hyvin, tosin kestohangesta eivät perusta. Ehkä pitäs olla kestosille pikkasen erilaiset sauvat.
 
1DFB8C82-AC4A-4832-B775-61126912094C.png
Eli tollanen siis mitä ei löydy millään.
 
Savenmaalla on kaksi mallia metsäsauvoja, molemmat 24,90 ja varasompa (mihin varteen käynee) 3,00.

image_view.php
image_view.php


image_view.php


https://www.savenmaa.fi/tuotteet/vapaa-aika/talviurheilu/erasukset/10902/

Exelin Adventure Powder: http://www.exelsports.fi/app/product/view/-/id/368

Swixin alumiinisauva (799 NOK = 84€): https://www.swix.no/produkter/Staver/Langrenn/Mountain-Reinforced-Premium-Alu
Swixin komposiittisauva (1499 NOK = 157€): https://www.swix.no/produkter/Staver/Langrenn/Mountain-advanced-carbon-composite
 
Savenmaalla on kaksi mallia metsäsauvoja, molemmat 24,90 ja varasompa (mihin varteen käynee) 3,00.

image_view.php
image_view.php


image_view.php


https://www.savenmaa.fi/tuotteet/vapaa-aika/talviurheilu/erasukset/10902/

Exelin Adventure Powder: http://www.exelsports.fi/app/product/view/-/id/368

Swixin alumiinisauva (799 NOK = 84€): https://www.swix.no/produkter/Staver/Langrenn/Mountain-Reinforced-Premium-Alu
Swixin komposiittisauva (1499 NOK = 157€): https://www.swix.no/produkter/Staver/Langrenn/Mountain-advanced-carbon-composite

Tuo Savenmaan irtosompa on niin kovaa tavaraa, että rapsahtaa heti. Omat sommat on saman moiset kuin nuo ylimmät. Noita saranoituja olen miettinyt, mutta ainakin käpisteltyinä olivat aika kovaa muovia.
 
Katso liite: 17400
Eli tollanen siis mitä ei löydy millään.
Just nuo.

Koska sompa toimii niin hyvin, niin tuo karkipala on voitu tehda sellaiseksi, etta noilla hiihtaa myos peilikirkkaalla jaalla
... missa tietysti ei sukset pysy suunnassa, mutta terasreunaisillahan voi luistella
 
Jokos joku hätäinen on ehtinyt ensilumille kokeilemaan? Oli jo hieman lupauksia ilmassa, että vois käydä nevalla kokeilemassa, mutta niin se lumi vaan suli pois.
 
Tuo Savenmaan irtosompa on niin kovaa tavaraa, että rapsahtaa heti. Omat sommat on saman moiset kuin nuo ylimmät. Noita saranoituja olen miettinyt, mutta ainakin käpisteltyinä olivat aika kovaa muovia.

Umpiseen tarkoitettu sompa pitää totta olla isompi, mutta myös nahalla tai periksi antavalla kankaalla kiinni itse sauvassa, että antaa myöten, sauvan kallistuessa eteenpäin. Näin se "kantaa" paremmin lumen pinnalla, eikä riko sitä.
 
Umpiseen tarkoitettu sompa pitää totta olla isompi, mutta myös nahalla tai periksi antavalla kankaalla kiinni itse sauvassa, että antaa myöten, sauvan kallistuessa eteenpäin. Näin se "kantaa" paremmin lumen pinnalla, eikä riko sitä.

Kunnon sauvat tai oikeastaan sommat on kyllä nykyään hukassa. Pitää kohta lahjoa vaimo ompelemaan jonkinmoiset.
 
Tuossa OAC-sommassa on oikeaa ajatusta, kun taas Swix on juuri sita tyyppia, joka kosteassa umpisessa tuo joka takaisinvedolla "tonnin" lunta muassaan.
- ei voi(ne?) olla patentoitu se Exelin epakesko korisompa umpikseen, jossa kori on tiheahkoa, mutta joustavaa (antaa kestoa) muovipunosta ja korin suurempi puolisko on kulkusuuntaan pain
 
Tuossa OAC-sommassa on oikeaa ajatusta, kun taas Swix on juuri sita tyyppia, joka kosteassa umpisessa tuo joka takaisinvedolla "tonnin" lunta muassaan.
- ei voi(ne?) olla patentoitu se Exelin epakesko korisompa umpikseen, jossa kori on tiheahkoa, mutta joustavaa (antaa kestoa) muovipunosta ja korin suurempi puolisko on kulkusuuntaan pain
Tuo OAC:n tyylinen on itsellä hajonnut pari kertaa. Kovalla hagella ja vähän kipakammalla pakkasella murtuu sauvan juuresta.
 
Tuo OAC:n tyylinen on itsellä hajonnut pari kertaa. Kovalla hagella ja vähän kipakammalla pakkasella murtuu sauvan juuresta.
Hyva kun kerroit!
Siis ei kumpikaan jatkoon:(
 
Hyva kun kerroit!
Siis ei kumpikaan jatkoon:(
Pehmeällä lopen toimivat hyvin, mutta muovi oli vaan liian kovaa pakkaselle. Tais mennä viime talvena 2kpl, onneksi oli niitä kantohankia, niin ei tullut isompaa tuskaa ja toisella kerralla oli jo varasompa repussa mukana.
 
A vot, ekat savut otettu suksista tälle talvea :)
 
Moro. Itsellä ollut jo monta vuottta nuo @Rajajääkäri n mainostamat alusauvat ja niissä nuo tekstiilivahvisteiset sommat. Ovat luultavasti samaa ainesta kun turvavyöt? Toimii, älkää ainakin kovilla pakkasilla erehtykö muovisompiin, katkeaa rapsakasti.
Täällä kaakossa ei ole vielä päässyt liikkumaan kun juosten ja pyörällä. Olen pikkaisen kateellinen jäsen @Woodsman. Suomi on pitkä maa. kyllä täälläkin kohta hiihdellään. Suomi100v.
 
Moro. Itsellä ollut jo monta vuottta nuo @Rajajääkäri n mainostamat alusauvat ja niissä nuo tekstiilivahvisteiset sommat. Ovat luultavasti samaa ainesta kun turvavyöt? Toimii, älkää ainakin kovilla pakkasilla erehtykö muovisompiin, katkeaa rapsakasti.
Täällä kaakossa ei ole vielä päässyt liikkumaan kun juosten ja pyörällä. Olen pikkaisen kateellinen jäsen @Woodsman. Suomi on pitkä maa. kyllä täälläkin kohta hiihdellään. Suomi100v.

Samovaari tietää....kokemuksesta.
 
Moro. Itsellä ollut jo monta vuottta nuo @Rajajääkäri n mainostamat alusauvat ja niissä nuo tekstiilivahvisteiset sommat. Ovat luultavasti samaa ainesta kun turvavyöt? Toimii, älkää ainakin kovilla pakkasilla erehtykö muovisompiin, katkeaa rapsakasti.
Täällä kaakossa ei ole vielä päässyt liikkumaan kun juosten ja pyörällä. Olen pikkaisen kateellinen jäsen @Woodsman. Suomi on pitkä maa. kyllä täälläkin kohta hiihdellään. Suomi100v.

No kyllä ne lumet katosi jo. Onneksi sen 5km ehti nevalla kokeilla ja vaimokin pääsi testaamaan kuinka mun suksien tervaus onnistui, ilmeisen hyvin kun nauratti vielä autolle tullessa :)
 
Back
Top