Metsäsukset

Tuli tuossa mieleen, kun juttelin erään umpihankihiihtoihin osallistuvan ihmisen kanssa, että näinköhän huopakumisaapas-metsäsuksicombo on paras valinta? Mietin vaan, että olisiko joku mono-säärystin-suksi parempi? Ja näinköhän se -levein- metsäsuksi on paras mahdollinen....etenkin, kun nykymuotoinen umpihanki vedellään pääsääntöisesti aika kevyellä repulla.

Mulla oli aikoinaan mono-kiintoside-suksi. Suksi oli 280 cm löysällä kärjellä, lyhyt suomupätkä, leveys 62-64 milliä. Monoon sopi kaksi villasukkaa ja säärystin oli siinä päällä, repussa vaihtosukkapari, vähän ylipitkät sauvat metsäsommalla.

Suksen ja erityisesti jalkineen painoero järvinen lapponia huopakumppari - comboon jonkinlainen, hiihdettävyys jotain muuta eli selvästi parempi. Pidin tuota puoli senttiä kapeampaa suksea parempana kuin 70 millistä nykytavallista, en huomannut -mitään- eroa kantavuudessa. Mono oli nilkkapituinen aika jäykkäpohjainen muistaakseni Rossarin malli.

En ole koskaan digannut huopakumppari-suksi-versiosta. Se on intinkestävä ja niin edelleen, mutta tokko paras vaihtoehto.

Mitä mieltä olette?
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Tuli tuossa mieleen, kun juttelin erään umpihankihiihtoihin osallistuvan ihmisen kanssa, että näinköhän huopakumisaapas-metsäsuksicombo on paras valinta? Mietin vaan, että olisiko joku mono-säärystin-suksi parempi? Ja näinköhän se -levein- metsäsuksi on paras mahdollinen....etenkin, kun nykymuotoinen umpihanki vedellään pääsääntöisesti aika kevyellä repulla.

Mulla oli aikoinaan mono-kiintoside-suksi. Suksi oli 280 cm löysällä kärjellä, lyhyt suomupätkä, leveys 62-64 milliä. Monoon sopi kaksi villasukkaa ja säärystin oli siinä päällä, repussa vaihtosukkapari, vähän ylipitkät sauvat metsäsommalla.

Suksen ja erityisesti jalkineen painoero järvinen lapponia huopakumppari - comboon jonkinlainen, hiihdettävyys jotain muuta eli selvästi parempi. Pidin tuota puoli senttiä kapeampaa suksea parempana kuin 70 millistä nykytavallista, en huomannut -mitään- eroa kantavuudessa. Mono oli nilkkapituinen aika jäykkäpohjainen muistaakseni Rossarin malli.

En ole koskaan digannut huopakumppari-suksi-versiosta. Se on intinkestävä ja niin edelleen, mutta tokko paras vaihtoehto.

Mitä mieltä olette?

No itsellä on Alicon nahkainen tellumono 75mm siteellä intin laudoissa. Säärystimet tarpeen mukaan. Ainakin itse pidän enemmän tästä setistä kuin hupakumisaappaista ja perinteisestä siteestä. Tietysti tällä combolla on hieman riskialtista hiihtää jäillä, ei ole heikoille menemistä. Vaimolla on OACin siteet omissaan ja hiihtää vaelluskengillään, on ollut tyytyväinen kun voi nuotiopaikalla kässehtiä ketterämmin. Paljolti kai on siitä kiinni millaisissa maastoissa/oloissa hiihtää, sohjokelillä kumppari on tietysti paras, mutta ei sellaisia kelejä kyllä täällä ole.
 
No itsellä on Alicon nahkainen tellumono 75mm siteellä intin laudoissa. Säärystimet tarpeen mukaan. Ainakin itse pidän enemmän tästä setistä kuin hupakumisaappaista ja perinteisestä siteestä. Tietysti tällä combolla on hieman riskialtista hiihtää jäillä, ei ole heikoille menemistä. Vaimolla on OACin siteet omissaan ja hiihtää vaelluskengillään, on ollut tyytyväinen kun voi nuotiopaikalla kässehtiä ketterämmin. Paljolti kai on siitä kiinni millaisissa maastoissa/oloissa hiihtää, sohjokelillä kumppari on tietysti paras, mutta ei sellaisia kelejä kyllä täällä ole.

Mulla on myös Alico double ns. tuplamonot, eli sisäkenkä erikseen, joita käytän tunturihiihtosuksissa, ja tuota settiä käytän , jos tiedossa on, ettei paljon umpiseen tarvi mennä. Mutta umpiseen sitten pitempi metsäsuksi ja huopavuorikumppari. No eihän noilla kumppareilla saa mitään hiihtotuntumaa, eivätkä tue nilkkaa, mutta jos loskaa tai muuten vetistä, ovat lyömättömät. Lisäksi, jos retkeen kuuluu yöpyminen on kuivaaminen helppoa, irroitettavan vuoren avulla.
Noilla Alico doubleilla ja säärystimillä, saisi kyllä metsäsukseen hyvät hiihto-ominaisuudet(vaatisi myös siteiden vaihdon), mutta jos yöpyy vaikka laavulla, monojen poisotto ja kuivaaminen...hankalaa...ja jos ne vielä kunnolla kastelee.....ei jatkoon.
Mutta jos pelkästään päiväreissuja, hyvä yhdistelmä.
 
Mutta umpiseen sitten pitempi metsäsuksi ja huopavuorikumppari. No eihän noilla kumppareilla saa mitään hiihtotuntumaa, eivätkä tue nilkkaa, mutta jos loskaa tai muuten vetistä, ovat lyömättömät. Lisäksi, jos retkeen kuuluu yöpyminen on kuivaaminen helppoa, irroitettavan vuoren avulla.
Moro. Komppaan tässä jäsen @Rajajääkäri ä. Tuo jäsen @baikal in kysymys herätti mielikuvan; oletko lähdössä Umpihankihiihdon MM-kisoihin? Siellä kun viimeiset pari vuotta eka päivä ollaan menty jopa valmiita uria pitkin. (onkos se umpparia?)
No,siis ihan persiistähän nuo eräsiteet/huopakumpparit on hiihdettävyyden kannalta, joku tellumono/rottefella hakkaa nuo 6-0. Mutta, mihin käyttöön? Juu, päivän, korkeintaan parin lähiretkeilyyn aivan parhaat mahdolliset, käyttäkää ihmeessä. Mutta esim. mulla, ja olen näistä viesteistä havainnut, myös jäsen @Rajajääkäri llä tuppaa tulemaan myös näitä vähän pitempiä jotoksia ja tuolloin en haluaisi olla telluilla liikenteessä.
Tää metsäsuksi vitja nyt vähän leviää tuo baikalin kysymyksen suhteen vähän tuonne (avo)tunturihiihdon puolelle. Ei mitään, mulla sinnekin hyviä mielipiteitä.:)
 
Moro. Komppaan tässä jäsen @Rajajääkäri ä. Tuo jäsen @baikal in kysymys herätti mielikuvan; oletko lähdössä Umpihankihiihdon MM-kisoihin? Siellä kun viimeiset pari vuotta eka päivä ollaan menty jopa valmiita uria pitkin. (onkos se umpparia?)
No,siis ihan persiistähän nuo eräsiteet/huopakumpparit on hiihdettävyyden kannalta, joku tellumono/rottefella hakkaa nuo 6-0. Mutta, mihin käyttöön? Juu, päivän, korkeintaan parin lähiretkeilyyn aivan parhaat mahdolliset, käyttäkää ihmeessä. Mutta esim. mulla, ja olen näistä viesteistä havainnut, myös jäsen @Rajajääkäri llä tuppaa tulemaan myös näitä vähän pitempiä jotoksia ja tuolloin en haluaisi olla telluilla liikenteessä.
Tää metsäsuksi vitja nyt vähän leviää tuo baikalin kysymyksen suhteen vähän tuonne (avo)tunturihiihdon puolelle. Ei mitään, mulla sinnekin hyviä mielipiteitä.:)

Olet ihan oikeassa @Rajajääkäri n kanssa, että jos ollaan pitemmällä reissulla, niin silloin kumppari ja irtovuoret on paras ratkaisu, juurikin tuon kuivattelun kannalta. Itsellä on ollut tässä haaveena, että ostan toiset sukset ja virittelen niihin ruotsin mallin siteet, kun sattuu olemaan ruåttalaisten talvimallin M90 varsikengät. Noihin kenkiin mahtuu sisälle huopavuori, joten kuivuminen hoituu hyvin ja kun hyvin rasvaa tollaset täysnahkaset varsikengät, niin ainakaan pakkaskelillä eivät heti kastu. Tosin totta on se, että jos yöpyy maastossa/laavuilla, niin kostunutta nahkaa ei siellä kovin nopeasti kuivattele ;)
Oma ratkaisu lähtee siltä pohjalta, että jos ollaan yötä, niin sillon ollaan kämpällä, enintään yksi yö sitten laavulla. Suurin osa omasta käytöstä on kuitenkin päiväreissuja, niin sillon voi panostaa enemmän siihen hiihtomukavuuteen. Mutta kuten tässä huomattiin, tyylejä on monia, kelejä myös, ei ole sitä yhtä ja oikeaa.
 
En ole lähdössä, ne ajat meni jo, ei vaan kestä paikat tuollaisia vetoja enää. Mutta sen verran malliksi olen hiihdellyt aikanaan, että osaan noitua huopakumppari-suksi-mallia. Viimeksi eilen.

Ainiin, olkaa sitten varovaisia siellä....nyt on tykkyalueilla sellaisia tokkapuita ja paljon, että ei kannata jäädä ällistelemään niitä litskuja. On näreet sellaisella luokilla ja pinkeellä, että oksat pois, jos itsensä niissä teloo.

Perustakaa toki avotunturivitja, jos siltä maistuu.
 
Katso liite: 18681
En lukenut ketjua läpi, onko näistä suksen siteistä juttua jo ollutkin?
Polar Ski Arctic, lähes kenkä mikä tahansa käy noihin.
Käyttö kokemukset mitä noista olen kuullut ovat hyviä.

Tuo on samanmoinen kuin OACin vanha malli, ihan hyviä nuo on, ei ole tuttu ryskääjäkään saanut hajalleen.
 
Last edited by a moderator:
En ole lähdössä, ne ajat meni jo, ei vaan kestä paikat tuollaisia vetoja enää. Mutta sen verran malliksi olen hiihdellyt aikanaan, että osaan noitua huopakumppari-suksi-mallia. Viimeksi eilen.

Ainiin, olkaa sitten varovaisia siellä....nyt on tykkyalueilla sellaisia tokkapuita ja paljon, että ei kannata jäädä ällistelemään niitä litskuja. On näreet sellaisella luokilla ja pinkeellä, että oksat pois, jos itsensä niissä teloo.

Perustakaa toki avotunturivitja, jos siltä maistuu.

Koitas lainata jostain erilaisia kokoonpanoja. Just tuossa päivällä juttelin työasioista erään asiakkaan kanssa ja lopen päädyttiin umpihankihiihtoon. Keskisuomen mies vannoi taas lyhkästen 160cm Karhujen nimeen. Pitää itsekin kokeilla sellasia kun kaverilta löytyy....pahus kun kohta on varustetta koko suvulle ;)
 
Koitas lainata jostain erilaisia kokoonpanoja. Just tuossa päivällä juttelin työasioista erään asiakkaan kanssa ja lopen päädyttiin umpihankihiihtoon. Keskisuomen mies vannoi taas lyhkästen 160cm Karhujen nimeen. Pitää itsekin kokeilla sellasia kun kaverilta löytyy....pahus kun kohta on varustetta koko suvulle ;)

Ottavat ne pois sulta PERKissä. :D
 
Asia on sopivasti ajankohtainen joten rohkenen kommentoimaan.

Umpihankihiihtoon, siis hiihtokilpailuun kuten Kaukopartiohiihto tms, ei huopavuorisaapas ja SA-suksi siteineen varmastikaan ole paras yhdistelmä. Erityisesti uusimman mallinen pakkassaapas joka painaa ihan saatanan helvetisti eikä edes kunnolla mahdu siteisiin jos monon koko on 44 tai isompi.

Sotatyöhön, jonka harjoittelusta uskon omaavani aika paljonkin kokemusta, edellä mainittu yhdistelmä on ihan riittävän hyvä. Sellaisella on aikomus seuraavat parisenkymmentä päivää mennä vaikka voisin ottaa mitkä vain vehkeet. Norjalaismalliset (joku sanoo NATO-tyypiset) edestä suljettavat ja monipuolisesti säädettävät siteet olisivat paremmat mutta kun olen tottunut Kuusamon Uistimen malleihin niin en näe syytä vaihtaa. Sama asia on monessa muussakin sotaromussa.

Vaikka en itseäni ainakaan ihan puhdasoppiseksi Gummisaapas Talebaniksi luekaan olen kuitenkin vakaasti sitä mieltä, että ainakin hajautettuna taistelevan joukon varusteiden on syytä olla pomminvarmoja silloin kun kyse on liikkuvuudesta, tulivoimasta tai suojasta. Muiden osalta voidaan tarvittaessa joustaa mikäli se on tarkoituksenmukaista.
 
Vaikka en itseäni ainakaan ihan puhdasoppiseksi Gummisaapas Talebaniksi luekaan olen kuitenkin vakaasti sitä mieltä, että ainakin hajautettuna taistelevan joukon varusteiden on syytä olla pomminvarmoja silloin kun kyse on liikkuvuudesta, tulivoimasta tai suojasta. Muiden osalta voidaan tarvittaessa joustaa mikäli se on tarkoituksenmukaista.
Moro. Komppaan jäsen @Stokes a tässä. Suomen "pienen" mutta sitkeän armeijan pitää nykyisillä määrärahoilla turvautua ennestään luotettuihin varusteisiin, jotka toimii jollain lailla kaikissa olosuhteissa. Jätetään nuo hifistelyt noille Nato-armeijoille joilla on rahaa jopa epäonnistua varusteluissa. Eli ei pyritä siihen maailman parhaaseen, meille riittää hyvin toiseksi paras.
 
En lukenut ketjua läpi, onko näistä suksen siteistä juttua jo ollutkin?
Polar Ski Arctic, lähes kenkä mikä tahansa käy noihin.
Käyttö kokemukset mitä noista olen kuullut ovat hyviä.
Moro. Pomminkestävät, lähes mikä kenkä tahansa käy. Itse laittaisin kyllä korokepalan kannan alle, tuo nilkkaremmin säädettävyys antaa kyllä aika paljon anteeksi. Jos pitäisi valita vain yksi, niin nää olis aika korkealla.
 
Back
Top