Metsäsukset

Joskus testailin OACin tuotoksia kun kaverilla sellaiset on. Täällä p-pohjanmaalla omasta mielestä parhaimmillaan jänisjahtiin tms risukossa pyörimiseen. Ei niillä pärjää kunnon suksille.
Joskus katsoin TV:stä jonkun Peltsi-ohjelman missä suoritti jotain hiihtoa muistaakseni Ivalosta Nuorgamiin tai jotain. Päivämatkat oli 50km luokkaa ja ainakin yhden päivän hiihti liukulumikengillä kun metsäsuksien kanssa oli ongelmaa. Muistaakseni jotain kelkkajälkiä tai muuta pitkin, ei umpihankea. Mutta ilmeisesti niillä voi pidempiäkin matkoja hiihtää.

 
Joskus katsoin TV:stä jonkun Peltsi-ohjelman missä suoritti jotain hiihtoa muistaakseni Ivalosta Nuorgamiin tai jotain. Päivämatkat oli 50km luokkaa ja ainakin yhden päivän hiihti liukulumikengillä kun metsäsuksien kanssa oli ongelmaa. Muistaakseni jotain kelkkajälkiä tai muuta pitkin, ei umpihankea. Mutta ilmeisesti niillä voi pidempiäkin matkoja hiihtää.

ei nuo mun järviset kovalla ole hyvät, sitä varten noita suksia on että,saa valita parhaat lumen mukaan :) Lapissa tunturissa kovalla pinnalla parhaat on esim Åsnesin teräskanttisukset. Ei oikein sellasta yleiskampetta taida edes löytyä joka toimis uppohangella ja kevät kantohagilla hyvin.
 
Oletko koskaan kokeillut liukulumikenkiä? Vähän kuin lyhyemmät metsäsukset mutta monen mielestä toimivat hyvin juuri metsässä kun helpompi kääntää.
Itse olen löytänyt suomalaisista kaupoista 125 - 175 cm mittaisia, mutta en ole itse testannut vielä.

Altai 145cm testissä
En ole testannut, vaikka joskus on mielessä käynyt.
 
Ennenkuin alkaa "liukulumikenkiä" arvostelemaan kannattaa ottaa selvää suksityypin alkuperästä. Eli se on ollut (ja taitaa vieläkin olla) metsästäjien käytössä Siperian risukkometsissä missä on melko tasaista maastoa.
 
Joskus katsoin TV:stä jonkun Peltsi-ohjelman missä suoritti jotain hiihtoa muistaakseni Ivalosta Nuorgamiin tai jotain. Päivämatkat oli 50km luokkaa ja ainakin yhden päivän hiihti liukulumikengillä kun metsäsuksien kanssa oli ongelmaa. Muistaakseni jotain kelkkajälkiä tai muuta pitkin, ei umpihankea. Mutta ilmeisesti niillä voi pidempiäkin matkoja hiihtää.

00
Minulla on nyt liukulumikengät toista talvea. Enpä lähde niillä matkaa hiihtelemään, meno on liu`uttelukävelyä kovalla hangella tai vähälumisella jäällä, paksussa hangessa lumikenkäilyä. Mutta lyhyinä ja kantavina ovat hyvät tiheiköissä. Avoimempaan maastoon otan metsäsukset.
 
Minulla on nyt liukulumikengät toista talvea. Enpä lähde niillä matkaa hiihtelemään, meno on liu`uttelukävelyä kovalla hangella tai vähälumisella jäällä, paksussa hangessa lumikenkäilyä. Mutta lyhyinä ja kantavina ovat hyvät tiheiköissä. Avoimempaan maastoon otan metsäsukset.

Oma kokemus että kovassa hangessa tai vähälumisella jäällä pärjää melko hyvin tavallisen levyisillä suksillakin. Mutta tuo upottavan lumen tapaus on se mihin olen miettinyt riittäisikö liukulumikengät kun ovat lyhyempinä helpommat kuljettaa.
 
En ole testannut, vaikka joskus on mielessä käynyt.

Mulla on viime keväästä asti ollut nuo OAC 160 senttiset. Noo..kyllä ne on kätevät risukossa, tiheässä metsässä ja mäissä ja auttavasti niillä hiihtääkin, mutta eihän ne kunnon metsäsuksille ja suksille yleensäkään pärjää kantavuudessa ja liu ussa.
Ja käteväthän ne on , kun siteisiin menee melkein kenkä, kuin kenkä ja helppo kuljettaa autossa lyhyytensä vuoksi.
 
ei nuo mun järviset kovalla ole hyvät, sitä varten noita suksia on että,saa valita parhaat lumen mukaan :) Lapissa tunturissa kovalla pinnalla parhaat on esim Åsnesin teräskanttisukset. Ei oikein sellasta yleiskampetta taida edes löytyä joka toimis uppohangella ja kevät kantohagilla hyvin.
Tuo Peltsin hiihto taisi olla enemmän järvellä ja kelkkauraa kuin tunturia. Mielestäni SA-sukset ovat kohtalainen kompromissi mutta uppoavathan noilla pituuksilla pehmeällä lumella ja kantti ei riitä kovassa tunturissa. Ne kuitenkin kulkevat keskimäärin hyvin vitukon ja tiepohjan yhdistelmällä pakkaslumella.
Kantohangelle ei tarvitse välttämällä kovin leveää sukseä, mutta jos se hanki alkaa murtumaan niin leveydestä on hyötyä. Kapeisiin suksiin ei saa puolestaan kovin kenttäkelpoisia siteitä. Mulla on kolmet eräsukset mutta kaikissa on jotain vikaa :)
 
Mulla on viime keväästä asti ollut nuo OAC 160 senttiset. Noo..kyllä ne on kätevät risukossa, tiheässä metsässä ja mäissä ja auttavasti niillä hiihtääkin, mutta eihän ne kunnon metsäsuksille ja suksille yleensäkään pärjää kantavuudessa ja liu ussa.
Ja käteväthän ne on , kun siteisiin menee melkein kenkä, kuin kenkä ja helppo kuljettaa autossa lyhyytensä vuoksi.
Samat itsellä. Liukulumikenkien ja pitkien suksien funktio on mielestäni ihan eri. Jos lähdetään etenemään jonnekin kohteeseen niin sukset. Jos ahkio perässä niin sukset pitokarvoilla.

Kun lähdetään tekemään jotain pienimuotoista, vaikkapa metsästämään, nauttimaan luonnosta, taikka niin kuin itse, valokuvaamaan, niin liukulumikengät. Ne toimii hyvin kun hanki, paksukin, on riittävän tiivistä. Liukulumikenkien selkeä etu on se että ei tarvitse pelätä lipsahtamista. Eka kerta kummun yli oli hämmentävä kokemus, ei tarvinnut miettiä tai mitään muuta vaan käveli sen kummun yli. Sehän on vain normi kävelyä vähän pidemmät kengät jalassa ja nuo ei ole ns. tiellä kun touhutaan jotain.

Liukulumikenkien mittoja kun katsoo, niin niissä on suurin piirtein sama pohjapinta-ala pituudesta riippumatta, eli pidempi on kapeampi. Ja lyhyet, leveät on tosi hankalat kovalla polanteella. Siksi oma valinta oli kapeampi 160 cm.

Suksina itsellä Järvisen 290 ja kokeillut olen 240:ia eikä hommasta tullut oikein mitään. Painoa kun on 100 kg.

Avotunturiin teräskanttiset kapeahkot kaksmetriset on oikea valinta.
 
Aika hyvin tullut tässäkin esille se, että hiihto metsässäkin on välinelaji ;)
Vaimolle ostin syntymäpäivälahjaksi Peltosen metsäsukset, tähän asti oli hiihtänyt länsinaapurin ylijäämäsuksilla tai ihan normisuksilla yhteisillä metsäreissuilla. Kyllä nyt on suu ollut messingillä, siteinä on Haghusin räikkäsiteet jotka vaikuttaa yllättävän hyviltä.
Normisuksilla kelkkauralla tai kestohangella hiihto on vähän sellaista riskipeliä, vaimolla meni viime talvena Fischeri poikki kestohangella, oli sen verran monttua että ei enää normi suksi kestänyt vaan napsahti nätisti poikki. nyt ei enää suostu normisuksilla lähtemään kun sen verran kalliit kapistukset,
 
Kiteelle nasahti näköjään työtä. Eiköhän se Hartsa tiedä mitä tekee.
Toki HS:sta myös:
Jalkaväen tarkastaja eversti Juhana Skyttä Maavoimien esikunnasta sanoo puhelimessa, että eri välineitä on testattu ja valitut välineet todettu hyviksi testissä.
Hänen mukaansa uusien suksien siteet eivät vaadi hiihtäjältä talvikumisaappaita, kuten nyt käytössä olevat sukset. Kaikki sotilasjalkineet sopivat uusien suksien siteisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi mielenkiintoista kokeilla siteitä ja suksimallia.
Siteet oli tarkoitettu laajemmalle valikoimalle jalkineita eli tuohon eteen tulee luultavasti myös remmi. Kysymys siteissä on että saako ne yhtä tukevasti kiinni kuin nuo Kuusamon Uistimen mallit?
Sukset ovat pitemmät ja leveämmät mutta eivät painavat. Karhu lienee tehtyä eräsuksiakin kennorakenteella ja näissä tulee kysymys miten nuo kestävät höykytystä esim. ojaa ylittäessä tai vastaavassa paikassa?
Mulla on tuhansien kilometrien kokemus nykyisistä SA-suksista ja ne ovat kyllä luotettavat mutteivat erityisen hyvät pehmeään hankeen.
 
Siteet oli tarkoitettu laajemmalle valikoimalle jalkineita eli tuohon eteen tulee luultavasti myös remmi. Kysymys siteissä on että saako ne yhtä tukevasti kiinni kuin nuo Kuusamon Uistimen mallit?
Sukset ovat pitemmät ja leveämmät mutta eivät painavat. Karhu lienee tehtyä eräsuksiakin kennorakenteella ja näissä tulee kysymys miten nuo kestävät höykytystä esim. ojaa ylittäessä tai vastaavassa paikassa?
Mulla on tuhansien kilometrien kokemus nykyisistä SA-suksista ja ne ovat kyllä luotettavat mutteivat erityisen hyvät pehmeään hankeen.
Näitä siteitä on ollut jo tämä talvi myynnissä. Ostin itselle Järvisiin ja ensi talveksi vaihtuu muihinkin suksiin, on tukevat hiihtää ja kiinnittyvät varmasti tarpeeksi lujasti suksiin.
 
Onko nuo uudet Nordigrip-siteet? Ei näköjään kovin paljoa ole eroja vanhoihin.. Mitäpä sitä hyvää muuttamaan :D
 
Tuolla videolla esitellään noita kyseisiä suksia suht kattavasti. Siviilimallia ei oo vielä saatavilla.
Tämä oli hyvä. Tuo side näytti tosiaan uusitulta ja kätevämmältä käyttää. Se lienee myös paremmin säädettävissä kuin perinteiset hihnat. Ruuveja on paljon mutta vain nuo keskimmäiset näyttävät isommilta.

Suksi puolestaan on polyuretaanitäytteinen ja edestä leveämpi (oliko 95 mm?). Pituutta sillä on 230 cm, eli lyhyehköt pehmeään mutta vähän turhan pitkät etelän pusikoihin. Luultavasti hyvä kompromissi leveyden kautta.
 
Back
Top