LEHDISTÖTIEDOTE
Julkaisuvapaa 11.5.2011 klo 13.30
Tiedotusvälineiden kysymyksiin lehdistötilaisuudessa vastaamassa ovat:
Olof Elenius, hallituksen puheenjohtaja, Oy Sisu Auto Ab
Timo Korhonen, toimitusjohtaja, Oy Sisu Auto Ab
Maija Elenius, talousjohtaja, Oy Sisu Auto Ab
Jyri Ahonen, toimitusjohtaja, Sisu Defence Oy
Jari Heikkinen, laatujohtaja, Oy Sisu Auto Ab
Timo Lehto, Noku Oy
John Schultz, AQAP Consulting
SISUN JA PUOLUSTUSVOIMIEN VÄLISESTÄ YHTEISTYÖSTÄ
Sisun ajoneuvotoimitukset puolustusvoimille
Koko Sisun 80-vuotisen historian ajan Puolustusvoimat on ollut Sisulle merkittävä asiakas,
toimitettuja ajoneuvoja on yhteensä tuhansia. Merkittävimpiä ovat olleet
- 60- ja 70-luvuilla tapahtuneet lähes tuhannen Sisu A45 ”Proto-Sisu” auton
toimitukset
- 80- ja 90-lukujen Pasi-toimitukset, satoja ajoneuvoja
- 90-luvun lopulta vuoteen 2006 jatkuneet 3- ja 4-akselisten, raskaiden Sisu ETmaastoajoneuvojen
toimitukset, lähes 300 kpl
- keväällä 2009 solmitun sopimuksen mukaisesti vuosina 2009 ja 2010 tapahtuneet
neliakselisten, raskaiden Sisu ETP-suojattujen maastoajoneuvojen toimitukset, 60
kpl. Tämän sopimuksen taustalla oli Puolustusvoimien pikainen tarve vahvasti
suojattujen ajoneuvojen hankkimiseksi EU:n valmiusjoukkojen käyttöön. Sisu oli
juuri toteuttanut tämäntyyppisten vahvasti suojattujen ajoneuvojen toimitukset
Liettuan Armeijalle (50 kpl), joten meillä oli poikkeuksellisen hyvä kyky nopeasti
vastata tähän tarpeeseen. Hanke toteutettiin neuvottelumenettelynä, tilauslaajuus
kasvoi em. välitöntä tarvetta suuremmaksi työllistämistarkoituksessa, mutta samalla
sopimukseen sisällytettiin vaatimus autojen tuottamisesta omakustannushintaan.
- viimeisimpänä v. 2008 solmitun sopimuksen mukaisesti juuri päätökseen saadut
kevyen kaksiakselisen, 60-luvun Sisu A45 korvaajan, Sisu A2045-toimitukset, 234
kpl. Tämä hanke toteutettiin osana Puolustusvoimien jokapyörävetoisten, 2-, 3- ja 4-
akselisten ajoneuvojen avoimessa kilpailussa tapahtunutta kokonaishankintaan.
Näistä Sisu voitti tarjouskilpailussa kevyimmän luokan ajoneuvojen toimitukset,
muiden toimitettavien tuotteiden ollessa Mercedes-Benz, Volvo ja Scania-merkkisiä
Kaikki edellä mainitut ajoneuvotoimitukset ovat kokonaisuudessaan toteutetut, joten
Sisulla ei ole tällä hetkellä tilauskannassaan yhtään ajoneuvoa Puolustusvoimille. Avoinna
on vain mahdollinen 2013 loppuun saakka oleva optio Puolustusvoimille tilata lisää
viimeisimmän toimituksen mukaisia Sisu A2045-ajoneuvoja.
Ajoneuvotoimitusten toteutusmenettelyt
Puolustusvoimien ajoneuvotoimitukset ovat pitkäkestoisia projekteja, jossa sopimuksen
teon yhteydessä määritellään minkälaisia ja mihin käyttötarkoitukseen ajoneuvoja
toimitetaan. Yleensä siis kaikkien automerkkien osalla joudutaan tekemään
toimituskohtaista suunnittelua ja tuoteräätälöintiä, jossa vaatimukset samalla
yhteistoiminnassa tarkentuvat. Tästä syystä kaikissa Puolustusvoimien hankinnoissa on jo
vuodesta 2004 alkaen ollut sopimusvelvoitteena Naton puolustusvoimien
materiaalihankintoja ohjaava laadunvarmennusmenettely AQAP, jolla varmistetaan
asiakasvaatimusten toteutuminen hankinnoissa. Se antaa myös asiakasta edustavalle
laadunvarmennuksen GQAR-henkilölle täydellisen läpinäkyvyyden hankkeen
laadunvarmistusjärjestelmään ja sen vaikuttavuuteen ajoneuvotoimituksen toteutuksessa.
Tällä edustajalla on siis rajoittamaton pääsy koko toimitusketjun tiloihin ja mahdollisuus
nähdä kaikki sopimuksen mukaisen hankkeen toteutukseen liittyvä dokumentaatio. Tämä
AQAP-sopimusvaatimus on tuonut erittäin merkittävän toimintatavan muutoksen
aiempaan, jolloin päähuomio kohdistui valmiiden tuotteiden tarkastamiseen ja niiden
mahdollisten laatuvirheiden etsimiseen. Kyseisissä sopimuksissa ei siis ole asiakkaalla
lopputarkastuksen yhteydessä perinteistä tarkastusoikeutta.
AQAP-menettelyn pääperiaate on siinä, että tuotteiden laatu varmistetaan toimittajan
toimesta koko tuotteen toteutuksen ajan alkaen asiakkaan tuotteelle asettamien
vaatimusten käsittelystä tuotteen suunnitteluun ja edelleen tuottamiseen. Asiakkaan
GQAR-henkilö valvoo tätä toimittajan laadunvarmennustoimintaa rajoittamattomin
oikeuksin, tarvittaessa vaikka pysäyttäen tuotannon. Perusperiaate on siis tehdä tarvittavat
prosessi- ja tuotekorjaukset mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jolloin tehtyjen
korjausten kustannusvaikutus on pienin ja toisaalta taas joka projektissa edelleen kehittää
toimittajan laaduntuottokykyä. Näin tarve tarkastaa jo valmistettuja tuotteita jää vähäiseksi,
joten näissä sopimuksissa ei tunneta termiä vastaanotto, vaan toimittajan tekemä
ajoneuvojen luovutus sisältäen itse ajoneuvot, niihin liittyvät dokumentit sekä mittavan
määrän erilaista laadunvarmennusdokumentaatiota.
Sisu on kehittänyt AQAP-laadunvarmennusmenettelyjään jo vuodesta 2005 alkaen, jolloin
käynnistettiin edellä mainittu suojattujen ajoneuvojen toimitushanke Liettuan Armeijan
(Nato-maa) kanssa.
Sotilasajoneuvotoimitukset tapahtuvat tyypillisesti siten, että ensin tehdään täysin
sarjatuotteen mukainen esisarja, jotka asiakas testaa ja hyväksyy muutettuna tai
sellaisenaan sopimuksen aikataulun mukaan. Hyväksytyt esisarjan autot määrittelevät
myöhemmin toimitettavien ajoneuvotoimitusten sisällön eli kaikkien samantyyppisten
ajoneuvojen on oltava hyväksyttyjen prototyyppien kanssa samanlaisia. Vaatimukset
täyttävän esisarjan jälkeen aloitetaan sarjatuotanto ja sopimuksen mukaiset toimitukset.
Asiakkaan vastuulla on toimitusten valvonta ja mahdollisiin puutteisiin reagointi
mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Toimittajan vastuulla on asiakasvaatimustenmukaisten
tuotteiden toimittaminen sopimuksen mukaisesti ja asiakaspalautteeseen
vastaaminen. Sopimus ja sen vaatimuksena oleva AQAP-menettely määrittelevät
toimituksissa noudatettavan prosessin. Asiakkaan vastuulla on myös sopimuksen
mukaisesti toimitettujen tuotteiden maksaminen.
MAAVOIMIEN MATERIAALILAITOKSEN JULKISUUTEEN JAKAMA MUISTIO
Puolustusvoimien julkisesti kilpailutettujen materiaalihankintojen dokumenteista osa on
julkisia. Luottamuksellisia ovat esim. sellaiset dokumentit, jotka sisältävät yksityiskohtaisia,
hankkeiden toteutuksen aikana Puolustusvoimille annettuja tietoja toimittavasta
yrityksestä. Siksi tämä julkisuuteen jaettu muistio olisi pitänyt leimata salassa pidettäväksi.
Käsityksemme mukaan muistion viitteessä mainittu Maavoimien Esikunnan evl Mikko
Taussi on antanut ajoneuvohankintoja toteuttavalle Maavoimien Materiaalilaitoksen
Esikunnalle (MaavMatlE) tehtäväksi laatia muistion Sisun kyvykkyydestä toimia
Puolustusvoimien ajoneuvojen toimittajana. Muistio on siis yhden Puolustusvoimien
yksikön subjektiivinen näkemys yrityksestämme ja sen toiminnasta ja tietojemme mukaan
ei todellakaan edusta Puolustusvoimien yleistä näkemystä.
Puolustusvoimien koko hankintoihin osallistuva organisaatioketju
- joukko-osastot ajoneuvojen tarvitsijana ja käyttäjinä
- Maavoimien Esikunta hankinnan toimeksiantajana
- Maavoimien Materiaalilaitoksen esikunta hankinnan toteuttajana
- Pääesikunta hankintayksiköiden valvojana ja
- Puolustusministeriö hankintojen rahoituksesta päättävänä
yhdessä muodostavat tämän puolustushallinnon näkemyksen.
Tässä muistiossa MaavMatlE:n väittää Sisujen toimittamien ajoneuvojen sisältävän
vakavia laatuongelmia, jotka ovat jopa vaarantaneet ajoneuvojen liikenneturvallisuuden.
Väite on perätön, sillä liikenneturvallisuuden vaarantavan ongelman ilmeneminen johtaa
aina välittömään ajoneuvon käyttökieltoon. Näitä viime vuosina toimitettuja ajoneuvoja ei
missään vaiheessa ainakaan meidän, ajoneuvon valmistajan, tietojen mukaan ole asetettu
käyttökieltoon. Vanhempien ajoneuvojen, myös Sisun toimittamien, osalta sen sijaan on
aika ajoin näin tapahtunut jonkin ongelman ilmetessä ja kielto on sen jälkeen purettu
ongelman tultua ratkaistuksi. Kyseessä ei siis ole mikään dramaattinen tapahtuma, vaan
turvallisuutta varmistava rutiinitoimenpide.
Toimitettujen ajoneuvojen laatuongelmien käsittely käynnistyy asiakkaan reklamaatiolla ja
toimittajan reklamaatiovastauksella. Näiden kahden viimevuosina tapahtuneen runsaan
kolmensadan ajoneuvon osalta olemme vastaanottaneet kaksi asiakkaan reklamaatiota ja
vastanneet niihin asianmukaisella tavalla. Osa reklamaatiokohteista on johtanut
toimenpiteisiin, osa ei. Seuraavassa pari voimallisimmin muistiossa esille tuotua ongelmaa
ja näiden ratkaisut:
- asiakas on reklamoinut havaintonsa, jonka mukaan yhden ajoneuvon etuakselin
jarrukellossa on ilmennyt siihen kuulumaton kosketusjälki ja epäilys on kohdistunut pyörille
tarvittaessa asennettavien kitkaketjujen ottavan siihen kiinni.
Reklamaatiovastauksessamme toteamme, että selvityksemme mukaan tämä on
epätodennäköistä ja jälki johtunee todennäköisesti jonkin maastoajon yhteydessä ketjuihin
juuttuneen oksan raapaisusta, eikä siten johda välittömiin toimenpiteisiin. Tämä asia on
siis ko. muistiossa paisutettu liikenneturvallisuutta vaarantavaan jarruihin liittyväksi
vakavaksi laatuongelmaksi!
- akkuihin kohdistuva reklamaatio; akut ovat ajoneuvojen lentokuljetusvaatimuksen
täyttäviä huippulaatuisia kuivakennoakkuja. Niiden vauriot ovat johtuneet asiakkaan
huoltotoimien laiminlyönneistä, jonka takia niitä koskevat takuuvaatimus on hylätty.
Liitteenä on ote jokaisen ajoneuvon mukana toimitetusta käyttö- ja huolto-ohjekirjasta,
jonka mukaan akuista on huolehdittava tietyllä tavalla ajoneuvojen jäädessä seisomaan.
Mikäli ajoneuvo seisoo kuukausia paikoillaan, erityisesti talviolosuhteissa, on vaarana
akkujen syväpurkautuminen tai jopa jäätyminen. Kuvaavaa MaavMatlE.n ajoneuvoista
huolehtimiselle on alueellamme luovutettujen autojen rivissä seisovat, PV:n rekisterissä
olevat nosturilliset ajoneuvot, jotka ovat seisseet täällä niiden joulukuussa tapahtuneesta
luovutuksesta lähtien ilman, että PV olisi näitä toimia tehnyt tai sopinut kanssamme näiden
toimien järjestämisestä.
Sisu on toiminut sopimusten mukaan ja toimittanut kaikki ajoneuvot sopimusvaatimusten
mukaisina. Näkemyksemme mukaan MaavMatlE on esittänyt hankkeiden toteutuksen
yhteydessä vaatimuksia, jotka eivät ole kuuluneet sopimuksen mukaiseen
toimitussisältöön ja siksi niihin ei ole aina suostuttu. MaavMatlE on esittänyt myös
vaatimuksia, jotka ovat olleet ristiriitaisia ja joita siksi on ollut mahdotonta toteuttaa.
MaavMatlE:n muistiossa on esitetty virheellisiä väitteitä Sisu Auton toimintakyvystä ja
toiminnasta MaavMatlE:n ja Sisun välisessä yhteistyössä sekä yritetty kaivaa esille jotakin,
jolla Sisu voitaisiin saattaa huonoon valoon tulevaisuuden hankintapäätöksiä tehtäessä.
Osoituksena Sisun erinomaisesta toimintakyvystä on uuden siviiliautomalliston
kehittäminen vuoden 2010 ja tämän kevään aikana omin varoin markkinoille saakka.
Tämän muistion sisältö räikeän väärine tietoineen on omiaan aiheuttamaan meille
vahinkoa erityisesti ottaen huomioon meneillään olevat muiden puolustusvoimien
ajoneuvohankkeet, joissa Sisu on mukana tarjouskilpailussa sekä uuden Sisu Polar siviiliautomalliston
ensi viikolla tapahtuva ensiesittely. Tästä syystä pyrimme saattamaan
kiistan asialliseen ratkaisuun mahdollisimman nopeasti.