Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Nykyaikaa rynnäkkövaunuissa kuitenkin on valittavissa oleva a-tarvike. En tiedä, että onko kyseiselle kaliiperille edes kehitetty tehokasta nuolta, joka olisi tehokas kovia, sekä ilmamaaleja vastaan. Jalkaväen kurittamisessa sitten oikea sirpale olisi asiaa. Poikkeuksia toki on, mutta näinkin pienessä kaliiperissa useiden eri ominaisuuksien yhdistäminen tekee siitä sellaisen, että se toimii periaatteessa usealla eri osa-alueella, muttei millään niistä erinomaisesti.

Hankala tietty sanoa, kun ei ole kokemusta/ vertailupohjaa kyseisestä a-tarvikeesta tai aseesta.
 
Kävisikö yleiskranaatin kanssa niin, että isomman kaliberin hyöty palaa heikkoon kranaattiin jolla yritetään tehdä monta asiaa.
 
Kuvittelisin karusellia, onko noinkin järeässä kaliiperissa edes olemassa vyötettyä a-tarviketta?

57mm on kuitenkin teholtaan aivan eri planeetalta verrattuna 30mm a-tarvikkeeseen, joten tuo 200 laukauksen täyttö kuullostaa kohtuulliselta. Huono puoli tietty, jos linjoja on vain yksi. Siinä melkeinpä menikin sen raskaamman kaliiperin hyödyt :confused:

Jos se on karuselli, niin silloin se osaa valkata ammuksen sieltä systeemistä, ihan niin kuin isommista vaunuistakin.
 
Olen hukannut AMV ketjun. Menin 10 pykälää 12sta taaksepäin eikä löytynyt, joten laitan tänne.


The AMV35 will be fitted with BAE Systems-Hägglunds’ E35 turret which is used on the tracked armoured vehicle CV90 family, which is called CV9035. The BAE Systems E35 is a two-man turret armed with a 35mm dual-feed automatic cannon Bushmaster III which has a rate of fire 150 - 200 rds/min. The CV9035 has 2 belts of 35 rounds each loaded in the main gun, which is what should be expected from the AMV 35 CRV as well. A total of 140 further rounds are stored inside the CV9035, a similar number of additional ammunition might be stored in the AMV 35 CRV.A 7.62mm coaxial machine is mounted to the left side of the main armament.

...

The E35 turret is fitted with a computerized fire control solution, new programmable ammunition, a commander's independent sight achieving hunter-killer capability, higher protection against top-attack munitions and mines through a new armor package, third generation FLIR, and a defensive aids suite with laser warning receivers and smoke launchers.
http://www.armyrecognition.com/aust...a_specifications_pictures_video_11002162.html
 
Montako sataa tilataan? ;)

Pistetään pari heti tilaukseen ja optio toiselle.

1174804810.jpg
 
Viimeksi muokattu:
PORPR tarve on jossain 150 ajoneuvon paikkeilla eli jos osa varustetaan jo olemassa olevilla AMV niin n. 90 kpl riittää. Olisiko kuitenkin parempi että varustetaan samalla tornilla ja 30 mm aseella kuten CV9030FIN.
 
Nyt kun Sisu-asiaa jo sivuttiin niin laitanpa paremman ketjun puutteessa tähän. NASAMS-laveteille tilattiin alkujaan E13TP 6x6-ajoneuvot mutta tuollaisia ei ole kertaakaan näkynyt vaan alustana on aina ollut vastaava 8x8.

Onko tietoa onko alkuperäistä tilausta leikattu vai muutettu? Eli onko malli muutettu määrä säilyttäen vai 6x6-tilaus kokonaan peruttu? Erikseenhän hankittiin 60kpl 8x8 joista olisi voinut napata alustat ohjuslaveteille.

Ei mitään hajua, mutta Puolustusvoimien kalustoesittely on tutustumisen arvoinen, jos et sitä ole vielä tehnyt.

Lisäksi, en lukenut tätä lehdistötiedotetta kokonaan, mutta siinä on tietyt mielenkiintoisuudet. Sisun ajoneuvotoimituksissa ei mainita ollenkaan mitään Nasams-lavetti-asioita. Voipi siis olla, että Nasams-lavettien alustat on karsittu kokonaan:

LEHDISTÖTIEDOTE

Julkaisuvapaa 11.5.2011 klo 13.30

Tiedotusvälineiden kysymyksiin lehdistötilaisuudessa vastaamassa ovat:
Olof Elenius, hallituksen puheenjohtaja, Oy Sisu Auto Ab
Timo Korhonen, toimitusjohtaja, Oy Sisu Auto Ab
Maija Elenius, talousjohtaja, Oy Sisu Auto Ab
Jyri Ahonen, toimitusjohtaja, Sisu Defence Oy
Jari Heikkinen, laatujohtaja, Oy Sisu Auto Ab
Timo Lehto, Noku Oy
John Schultz, AQAP Consulting

SISUN JA PUOLUSTUSVOIMIEN VÄLISESTÄ YHTEISTYÖSTÄ

Sisun ajoneuvotoimitukset puolustusvoimille

Koko Sisun 80-vuotisen historian ajan Puolustusvoimat on ollut Sisulle merkittävä asiakas,
toimitettuja ajoneuvoja on yhteensä tuhansia. Merkittävimpiä ovat olleet
- 60- ja 70-luvuilla tapahtuneet lähes tuhannen Sisu A45 ”Proto-Sisu” auton
toimitukset
- 80- ja 90-lukujen Pasi-toimitukset, satoja ajoneuvoja
- 90-luvun lopulta vuoteen 2006 jatkuneet 3- ja 4-akselisten, raskaiden Sisu ETmaastoajoneuvojen
toimitukset, lähes 300 kpl
- keväällä 2009 solmitun sopimuksen mukaisesti vuosina 2009 ja 2010 tapahtuneet
neliakselisten, raskaiden Sisu ETP-suojattujen maastoajoneuvojen toimitukset, 60
kpl. Tämän sopimuksen taustalla oli Puolustusvoimien pikainen tarve vahvasti
suojattujen ajoneuvojen hankkimiseksi EU:n valmiusjoukkojen käyttöön. Sisu oli
juuri toteuttanut tämäntyyppisten vahvasti suojattujen ajoneuvojen toimitukset
Liettuan Armeijalle (50 kpl), joten meillä oli poikkeuksellisen hyvä kyky nopeasti
vastata tähän tarpeeseen. Hanke toteutettiin neuvottelumenettelynä, tilauslaajuus
kasvoi em. välitöntä tarvetta suuremmaksi työllistämistarkoituksessa, mutta samalla
sopimukseen sisällytettiin vaatimus autojen tuottamisesta omakustannushintaan.
- viimeisimpänä v. 2008 solmitun sopimuksen mukaisesti juuri päätökseen saadut
kevyen kaksiakselisen, 60-luvun Sisu A45 korvaajan, Sisu A2045-toimitukset, 234
kpl. Tämä hanke toteutettiin osana Puolustusvoimien jokapyörävetoisten, 2-, 3- ja 4-
akselisten ajoneuvojen avoimessa kilpailussa tapahtunutta kokonaishankintaan.
Näistä Sisu voitti tarjouskilpailussa kevyimmän luokan ajoneuvojen toimitukset,
muiden toimitettavien tuotteiden ollessa Mercedes-Benz, Volvo ja Scania-merkkisiä
Kaikki edellä mainitut ajoneuvotoimitukset ovat kokonaisuudessaan toteutetut, joten
Sisulla ei ole tällä hetkellä tilauskannassaan yhtään ajoneuvoa Puolustusvoimille. Avoinna
on vain mahdollinen 2013 loppuun saakka oleva optio Puolustusvoimille tilata lisää
viimeisimmän toimituksen mukaisia Sisu A2045-ajoneuvoja.

Ajoneuvotoimitusten toteutusmenettelyt

Puolustusvoimien ajoneuvotoimitukset ovat pitkäkestoisia projekteja, jossa sopimuksen
teon yhteydessä määritellään minkälaisia ja mihin käyttötarkoitukseen ajoneuvoja
toimitetaan. Yleensä siis kaikkien automerkkien osalla joudutaan tekemään
toimituskohtaista suunnittelua ja tuoteräätälöintiä, jossa vaatimukset samalla
yhteistoiminnassa tarkentuvat. Tästä syystä kaikissa Puolustusvoimien hankinnoissa on jo
vuodesta 2004 alkaen ollut sopimusvelvoitteena Naton puolustusvoimien
materiaalihankintoja ohjaava laadunvarmennusmenettely AQAP, jolla varmistetaan
asiakasvaatimusten toteutuminen hankinnoissa. Se antaa myös asiakasta edustavalle
laadunvarmennuksen GQAR-henkilölle täydellisen läpinäkyvyyden hankkeen
laadunvarmistusjärjestelmään ja sen vaikuttavuuteen ajoneuvotoimituksen toteutuksessa.
Tällä edustajalla on siis rajoittamaton pääsy koko toimitusketjun tiloihin ja mahdollisuus
nähdä kaikki sopimuksen mukaisen hankkeen toteutukseen liittyvä dokumentaatio. Tämä
AQAP-sopimusvaatimus on tuonut erittäin merkittävän toimintatavan muutoksen
aiempaan, jolloin päähuomio kohdistui valmiiden tuotteiden tarkastamiseen ja niiden
mahdollisten laatuvirheiden etsimiseen. Kyseisissä sopimuksissa ei siis ole asiakkaalla
lopputarkastuksen yhteydessä perinteistä tarkastusoikeutta.
AQAP-menettelyn pääperiaate on siinä, että tuotteiden laatu varmistetaan toimittajan
toimesta koko tuotteen toteutuksen ajan alkaen asiakkaan tuotteelle asettamien
vaatimusten käsittelystä tuotteen suunnitteluun ja edelleen tuottamiseen. Asiakkaan
GQAR-henkilö valvoo tätä toimittajan laadunvarmennustoimintaa rajoittamattomin
oikeuksin, tarvittaessa vaikka pysäyttäen tuotannon. Perusperiaate on siis tehdä tarvittavat
prosessi- ja tuotekorjaukset mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jolloin tehtyjen
korjausten kustannusvaikutus on pienin ja toisaalta taas joka projektissa edelleen kehittää
toimittajan laaduntuottokykyä. Näin tarve tarkastaa jo valmistettuja tuotteita jää vähäiseksi,
joten näissä sopimuksissa ei tunneta termiä vastaanotto, vaan toimittajan tekemä
ajoneuvojen luovutus sisältäen itse ajoneuvot, niihin liittyvät dokumentit sekä mittavan
määrän erilaista laadunvarmennusdokumentaatiota.
Sisu on kehittänyt AQAP-laadunvarmennusmenettelyjään jo vuodesta 2005 alkaen, jolloin
käynnistettiin edellä mainittu suojattujen ajoneuvojen toimitushanke Liettuan Armeijan
(Nato-maa) kanssa.
Sotilasajoneuvotoimitukset tapahtuvat tyypillisesti siten, että ensin tehdään täysin
sarjatuotteen mukainen esisarja, jotka asiakas testaa ja hyväksyy muutettuna tai
sellaisenaan sopimuksen aikataulun mukaan. Hyväksytyt esisarjan autot määrittelevät
myöhemmin toimitettavien ajoneuvotoimitusten sisällön eli kaikkien samantyyppisten
ajoneuvojen on oltava hyväksyttyjen prototyyppien kanssa samanlaisia. Vaatimukset
täyttävän esisarjan jälkeen aloitetaan sarjatuotanto ja sopimuksen mukaiset toimitukset.
Asiakkaan vastuulla on toimitusten valvonta ja mahdollisiin puutteisiin reagointi
mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Toimittajan vastuulla on asiakasvaatimustenmukaisten
tuotteiden toimittaminen sopimuksen mukaisesti ja asiakaspalautteeseen
vastaaminen. Sopimus ja sen vaatimuksena oleva AQAP-menettely määrittelevät
toimituksissa noudatettavan prosessin. Asiakkaan vastuulla on myös sopimuksen
mukaisesti toimitettujen tuotteiden maksaminen.

MAAVOIMIEN MATERIAALILAITOKSEN JULKISUUTEEN JAKAMA MUISTIO

Puolustusvoimien julkisesti kilpailutettujen materiaalihankintojen dokumenteista osa on
julkisia. Luottamuksellisia ovat esim. sellaiset dokumentit, jotka sisältävät yksityiskohtaisia,
hankkeiden toteutuksen aikana Puolustusvoimille annettuja tietoja toimittavasta
yrityksestä. Siksi tämä julkisuuteen jaettu muistio olisi pitänyt leimata salassa pidettäväksi.
Käsityksemme mukaan muistion viitteessä mainittu Maavoimien Esikunnan evl Mikko
Taussi on antanut ajoneuvohankintoja toteuttavalle Maavoimien Materiaalilaitoksen
Esikunnalle (MaavMatlE) tehtäväksi laatia muistion Sisun kyvykkyydestä toimia
Puolustusvoimien ajoneuvojen toimittajana. Muistio on siis yhden Puolustusvoimien
yksikön subjektiivinen näkemys yrityksestämme ja sen toiminnasta ja tietojemme mukaan
ei todellakaan edusta Puolustusvoimien yleistä näkemystä.
Puolustusvoimien koko hankintoihin osallistuva organisaatioketju
- joukko-osastot ajoneuvojen tarvitsijana ja käyttäjinä
- Maavoimien Esikunta hankinnan toimeksiantajana
- Maavoimien Materiaalilaitoksen esikunta hankinnan toteuttajana
- Pääesikunta hankintayksiköiden valvojana ja
- Puolustusministeriö hankintojen rahoituksesta päättävänä
yhdessä muodostavat tämän puolustushallinnon näkemyksen.
Tässä muistiossa MaavMatlE:n väittää Sisujen toimittamien ajoneuvojen sisältävän
vakavia laatuongelmia, jotka ovat jopa vaarantaneet ajoneuvojen liikenneturvallisuuden.
Väite on perätön, sillä liikenneturvallisuuden vaarantavan ongelman ilmeneminen johtaa
aina välittömään ajoneuvon käyttökieltoon. Näitä viime vuosina toimitettuja ajoneuvoja ei
missään vaiheessa ainakaan meidän, ajoneuvon valmistajan, tietojen mukaan ole asetettu
käyttökieltoon. Vanhempien ajoneuvojen, myös Sisun toimittamien, osalta sen sijaan on
aika ajoin näin tapahtunut jonkin ongelman ilmetessä ja kielto on sen jälkeen purettu
ongelman tultua ratkaistuksi. Kyseessä ei siis ole mikään dramaattinen tapahtuma, vaan
turvallisuutta varmistava rutiinitoimenpide.
Toimitettujen ajoneuvojen laatuongelmien käsittely käynnistyy asiakkaan reklamaatiolla ja
toimittajan reklamaatiovastauksella. Näiden kahden viimevuosina tapahtuneen runsaan
kolmensadan ajoneuvon osalta olemme vastaanottaneet kaksi asiakkaan reklamaatiota ja
vastanneet niihin asianmukaisella tavalla. Osa reklamaatiokohteista on johtanut
toimenpiteisiin, osa ei. Seuraavassa pari voimallisimmin muistiossa esille tuotua ongelmaa
ja näiden ratkaisut:

- asiakas on reklamoinut havaintonsa, jonka mukaan yhden ajoneuvon etuakselin
jarrukellossa on ilmennyt siihen kuulumaton kosketusjälki ja epäilys on kohdistunut pyörille
tarvittaessa asennettavien kitkaketjujen ottavan siihen kiinni.
Reklamaatiovastauksessamme toteamme, että selvityksemme mukaan tämä on
epätodennäköistä ja jälki johtunee todennäköisesti jonkin maastoajon yhteydessä ketjuihin
juuttuneen oksan raapaisusta, eikä siten johda välittömiin toimenpiteisiin. Tämä asia on
siis ko. muistiossa paisutettu liikenneturvallisuutta vaarantavaan jarruihin liittyväksi
vakavaksi laatuongelmaksi!
- akkuihin kohdistuva reklamaatio; akut ovat ajoneuvojen lentokuljetusvaatimuksen
täyttäviä huippulaatuisia kuivakennoakkuja. Niiden vauriot ovat johtuneet asiakkaan
huoltotoimien laiminlyönneistä, jonka takia niitä koskevat takuuvaatimus on hylätty.
Liitteenä on ote jokaisen ajoneuvon mukana toimitetusta käyttö- ja huolto-ohjekirjasta,
jonka mukaan akuista on huolehdittava tietyllä tavalla ajoneuvojen jäädessä seisomaan.
Mikäli ajoneuvo seisoo kuukausia paikoillaan, erityisesti talviolosuhteissa, on vaarana
akkujen syväpurkautuminen tai jopa jäätyminen. Kuvaavaa MaavMatlE.n ajoneuvoista
huolehtimiselle on alueellamme luovutettujen autojen rivissä seisovat, PV:n rekisterissä
olevat nosturilliset ajoneuvot, jotka ovat seisseet täällä niiden joulukuussa tapahtuneesta
luovutuksesta lähtien ilman, että PV olisi näitä toimia tehnyt tai sopinut kanssamme näiden
toimien järjestämisestä.
Sisu on toiminut sopimusten mukaan ja toimittanut kaikki ajoneuvot sopimusvaatimusten
mukaisina. Näkemyksemme mukaan MaavMatlE on esittänyt hankkeiden toteutuksen
yhteydessä vaatimuksia, jotka eivät ole kuuluneet sopimuksen mukaiseen
toimitussisältöön ja siksi niihin ei ole aina suostuttu. MaavMatlE on esittänyt myös
vaatimuksia, jotka ovat olleet ristiriitaisia ja joita siksi on ollut mahdotonta toteuttaa.
MaavMatlE:n muistiossa on esitetty virheellisiä väitteitä Sisu Auton toimintakyvystä ja
toiminnasta MaavMatlE:n ja Sisun välisessä yhteistyössä sekä yritetty kaivaa esille jotakin,
jolla Sisu voitaisiin saattaa huonoon valoon tulevaisuuden hankintapäätöksiä tehtäessä.
Osoituksena Sisun erinomaisesta toimintakyvystä on uuden siviiliautomalliston
kehittäminen vuoden 2010 ja tämän kevään aikana omin varoin markkinoille saakka.
Tämän muistion sisältö räikeän väärine tietoineen on omiaan aiheuttamaan meille
vahinkoa erityisesti ottaen huomioon meneillään olevat muiden puolustusvoimien
ajoneuvohankkeet, joissa Sisu on mukana tarjouskilpailussa sekä uuden Sisu Polar siviiliautomalliston
ensi viikolla tapahtuva ensiesittely. Tästä syystä pyrimme saattamaan
kiistan asialliseen ratkaisuun mahdollisimman nopeasti.

http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?p=19915&sid=0a09f4990ec1de5f58b9a54ebaafbb83#p19915
 
Ei mitään hajua, mutta Puolustusvoimien kalustoesittely on tutustumisen arvoinen, jos et sitä ole vielä tehnyt.

Lisäksi, en lukenut tätä lehdistötiedotetta kokonaan, mutta siinä on tietyt mielenkiintoisuudet. Sisun ajoneuvotoimituksissa ei mainita ollenkaan mitään Nasams-lavetti-asioita. Voipi siis olla, että Nasams-lavettien alustat on karsittu kokonaan:



http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?p=19915&sid=0a09f4990ec1de5f58b9a54ebaafbb83#p19915

Mikä tuossa kalustoesittelyssä pistää silmään? Selkeästi vajavainen listaus siinä ainakin on kun MASI/RASI puuttuvat kokonaan.

On tosiaan mielenkiintioista ettei vuonna 2009 tehtyä 82 ajoneuvon tilausta mainita lainkaan tuossa lehdistötiedotteessa. Toisaalta tuonne ylemmäs linkittämässäni selvitysmiehen raportissa todetaan tuonkin tilauksen toimitusten jo alkaneen. Tosin vain 4x4 ja 8x8-ajoneuvojen osalta.

Pitänee todeta ettei 6x6 ilmeisesti koskaan tullut Pv:n käyttöön mutta muiden ajoneuvojen kohtalo tutka/nasams-alustojen tilaukseen liittyen jää vielä epäselväksi.
 
Mikä tuossa kalustoesittelyssä pistää silmään? Selkeästi vajavainen listaus siinä ainakin on kun MASI/RASI puuttuvat kokonaan.

Yleensä noissa on listattu uusin ja seksikkäin kalusto. Nyt siellä ei ole kuusiakselista koukkulava-autoa, jolle onanoida. Kertoo jotain - tai sitten ei.

Pitänee todeta ettei 6x6 ilmeisesti koskaan tullut Pv:n käyttöön mutta muiden ajoneuvojen kohtalo tutka/nasams-alustojen tilaukseen liittyen jää vielä epäselväksi.

Onko muuten tietoa, miksi EO-sensori on juuri (panssaroimattomalla?) MB-alustalla? Miksei vaikka Hiluxin? Ei sillä, nyansseista tässä on kyse.
 
Yleensä noissa on listattu uusin ja seksikkäin kalusto. Nyt siellä ei ole kuusiakselista koukkulava-autoa, jolle onanoida. Kertoo jotain - tai sitten ei.

Onko muuten tietoa, miksi EO-sensori on juuri (panssaroimattomalla?) MB-alustalla? Miksei vaikka Hiluxin? Ei sillä, nyansseista tässä on kyse.

Eiköhän se ole joka tapauksessa selvää ettei sitä kolmiakselista koskaan tullut. Kaikissa näyttelyissä ja paraateissakin on jatkuvasti ollut neliakselinen alusta. Minua kiinnosti se leikattiinko määrää vai hankittiinko suunniteltua enemmän neliakselisia?

MB on ilmeisesti Norjassakin EO-sensotin alustana. Tuo oli varmaan helpoin ratkaisu. Ei tarvinnut säätää ja maksaa Kongsbergille värkkien istuttamisesta Hiluxiin. Kaupan päälle pääsee ajelemaan Mersulla :p
 
Iltaa! Tuli kysymyksiä telakuorma-autoista eteen, onhan näitä käytä täällä läpi, mutta uskoisin että vastaukset tulee kuin apteekin hyllyltä ilman suurta tuskaa. :)

Miten nuo Ruotsalaisten mallimerkinnät menee:
BV 410 = BVS-10 MKIIB
BV 309 =? BVS-10 MKI vai BV-206S
BV 308 = BV-206S?

Onko jossain hyvää dataa mitkä erot on alkuperäisellä BVS-10:llä ja uusimmalla BVS-10 MKIIB:lla? Eikös noissa ole eri moottorit? Sekoitetaan vielä lisää, onko BVS-10 MKII vielä yksi variantti lisää? Kiitoksia!
 
Iltaa! Tuli kysymyksiä telakuorma-autoista eteen, onhan näitä käytä täällä läpi, mutta uskoisin että vastaukset tulee kuin apteekin hyllyltä ilman suurta tuskaa. :)

Miten nuo Ruotsalaisten mallimerkinnät menee:
BV 410 = BVS-10 MKIIB
BV 309 =? BVS-10 MKI vai BV-206S
BV 308 = BV-206S?

Onko jossain hyvää dataa mitkä erot on alkuperäisellä BVS-10:llä ja uusimmalla BVS-10 MKIIB:lla? Eikös noissa ole eri moottorit? Sekoitetaan vielä lisää, onko BVS-10 MKII vielä yksi variantti lisää? Kiitoksia!

Satunnaisia wikitietoja yms. hyödyntäen:

Bv308 = Bv206S jatkokehitelmä

Bv309 = paranneltu versio 308:sta

Bv410 = BvS10 jatkokehitelmä
 
Jenkit meinaavat pikaiseen tuunata Euroopassa olevat Stryker-yksiköt hankkimalla ulkotorneja, joissa osassa 30mm tykki ja osassa Javelin-laukaisin. Päivitys tehdään venäläistä kalustoa silmälläpitäen, eli ilmeisesti liittyy läheisesti Baltiassa jne. suhaaviin yksiköihin.

Projekti alkoi viime kesänä ja nyt on edennyt siihen vaiheeseen että valittu Konigsbergin torni ja siihen ATK XM813 30 mm tykki. Nyt valmistelevat protoa.

http://www.defensenews.com/story/de...tryker-capability-beyond-bigger-gun/81144946/
 
Viimeksi muokattu:
Päivitys tehdään venäläistä kalustoa silmälläpitäen, eli ilmeisesti liittyy läheisesti Baltiassa jne. suhaaviin yksiköihin.
Strykerit ovat aliaseistettuja, kuten PorPr:n AMV:t. En silti voi välttyä ajatukselta, että Dragoon Ridella Puolaan tultaessa jenkeille iski militääri-peniskateus, koska polakkien Rosomakeissa on isompi. Eivät kestä kakkoseksi jäämistä. Hyvä toki, että päivittävät - se sataa liittolaisten laariin.

35c8b8b7e649bf586896fe2b29216258.jpg
 
Tata Motors Ltd. along with Bharat Forge Ltd. and the US-based General Dynamics Land Systems will develop the future infantry combat vehicle (FICV) for the Indian armed forces.
...
the FICV is a high mobility armoured battle vehicle, for infantry men to keep pace with new advancements in weaponry system. The FICV needs to be compact, tracked and amphibious, no heavier than 18-20 tonnes, so that it can be air-portable and transportable by other means, onto combat zones. The vehicle must fire anti-tank guided missiles, to ranges beyond four kilometers, with a capability to carry a crew of three and eight combat-kitted infantrymen.

The FICV will replace the Indian Army's fleet of 2610 Russian-designed BMP (Sarath BMP-2) series armed vehicles, that are in operation since 1980. The FICV is mobility oriented and is established by the fact that 3 of the 5 core technologies and 19 of the 34 critical technologies are mobility related, such as engines, transmission and running gear, which are core to Tata Motors, which as a lead of this consortium, has demonstrated years of experience of integrating key technologies needed in the armoured mobility segment. With around 14 Tata companies engaged in providing cutting edge solutions in the defence and aerospace sector, the group has the capability and ability to deliver on the FICV program.
http://www.armyrecognition.com/marc..._combat_vehicle_for_indian_army_10803162.html
 
Back
Top