kimmo.j
Respected Leader
Jep, sillä ajatuksella BTR-152 syntyi, tai ainakin ajatus toteutettiin.
Olethan huomannut, ettei sellaisia ole juuri rakennettu viime vuosikymmeninä, siihen lienee syy.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jep, sillä ajatuksella BTR-152 syntyi, tai ainakin ajatus toteutettiin.
Joo oman mieltelmäni panssaritiedustelupataljoona ei kovin hyvin sovi P-Karjalan maastoihin, kuten ei mekanisoitu toiminta muutenkaan. TEKA lienee voittamaton noilla seuduin ja siitä Pohjoiseen.Pohjois-Karjalassa tiedusteluajoneuvon tulisi kyetä ylittämään soita, vesistöjä ja ehkä vielä joskus luminietoksiakin.
Olethan huomannut, ettei sellaisia ole juuri rakennettu viime vuosikymmeninä, siihen lienee syy.
Pohjois-Karjalassa tiedusteluajoneuvon tulisi kyetä ylittämään soita, vesistöjä ja ehkä vielä joskus luminietoksiakin.
Itseä kiinnostaa COTS-kalusto. Miksi tehdä milspec hifistelyvaunu, jos saman tarpeen tyydyttää kaupan hyllyn tuote?
Kallis ja pieni. Massatuotettuna low-cost versiona puoleen hintaan stanag 1 suojauksella. Enemmän väkeä pitäisi myös saada kyytiin. Sitten olisi lähellä BTR-152 tyyliä.
Olethan huomannut, ettei sellaisia ole juuri rakennettu viime vuosikymmeninä, siihen lienee syy.
Kevyt, nopea telavetoinen ja mahdollisimman huono havaittava sekä hyvää kommunikaatiota sisältävä härpäke.. TEKA on hidas, hiukan kömpelö, helposti havaittava tötterömäinen kulkuväline. Toimii kumminkin.Joo oman mieltelmäni panssaritiedustelupataljoona ei kovin hyvin sovi P-Karjalan maastoihin, kuten ei mekanisoitu toiminta muutenkaan. TEKA lienee voittamaton noilla seuduin ja siitä Pohjoiseen.
Niin... mitä nyt joku 20.000 kpl jenkeille..
Kevyt, nopea telavetoinen ja mahdollisimman huono havaittava sekä hyvää kommunikaatiota sisältävä härpäke.. TEKA on hidas, hiukan kömpelö, helposti havaittava tötterömäinen kulkuväline. Toimii kumminkin.
Kyllä mutta nämä kuljettavat vain sen ryhmän verran sotilaita. Sitä Aarne1 piti riittämättömänä.
Minusta ryhmä on varsin hyvä lasti miehistönkuljetusvaunulle, tai ajoneuvolle.
TEKA on kyllä hyvä pääsemään hetteikössä ja yhdentalven lumessa.. taitaa tuo nopeuskin riittää meidän harvennusmetsiin, ei siellä lujaa pysty ajamaan millään. Miten noihin vehkeissä saataisiin pinta sellaiseksi, että se absoboisi tutkan ja lämpökameran Toimintaa?Kyllä teka etenee melkein 60 km/h kovalla pohjalla, ei taida muutkaan telavehkeet kulkea kuin sen 60-70 km/h. Mutta maastoliikkuvuushan sen paras piirre on, pääsee mönkimään mihin tahansa rakoon ja vaikka vedestä lilluvan rimpisuon yli, mikä on hyödyllinen kyky varsinkin pohjoisessa. Panssariversio ei olisi edes kauhean huono valinta tiedusteluplatformille, vähän kameramastoa kyytiin ja menoksi.
Jos taas nopeamman maantieversion haluaa etelään, niin ehkä RG-32:sta saisi asiallisen tiedusteluvehkeen kanssa.
Jenkeillä on myös 6x6 -versioita MRAPista (mm. Cougar), mutta ne ovat ilmeisesti pääosin pioneereille ja muuhun erikoiskäyttöön. 4x4-versiota on selvästi enemmän, liene kun jenkeillä on pääpaino liikkuvassa sodankäynnissä ja sen takia käytössä 'ajoneuvo per ryhmä' -malli. Mutta tietenkin nuo ovat sitten taas Humveen korvaajia. Kotimaassa se olisi taas varmaan muutamalla teräslevyllä varustettu Sisu
Kyllä mutta nämä kuljettavat vain sen ryhmän verran sotilaita. Sitä Aarne1 piti riittämättömänä.
Minusta ryhmä on varsin hyvä lasti miehistönkuljetusvaunulle, tai ajoneuvolle.
MISU on varmaan niin lähellä, kuin suinkin COTS-pohjaista suojattua ajoneuvoa ja jos prototyyppi osoittautuu toimivaksi, se olisi todennäköisesti oiva työkalu mm. PP:den kuljetustarpeisiin. (toinen vaihtoehto olisi hankkia nyt x sataa käytettyä 6-pyöräistä MRAPia, niitä saisi poisvientihintaan...)Hyvä se on, jos se on tarkoituksenmukaista ja kirstunvartijalle sopii. Ettei synny turhuuksia kuten torniton AMV. Pasikin on niin ja näin. MiSu myös. 3 cv+1 pasi PsJJ. Näin luetteloiden meillä on aikamoinen kasa vaatimattomia ratkaisuja.
Terävään kärkeen ei ajoneuvoihin ängetä kaikkia munia samaan kuoreen, partiohommissa pärjää pienellä...
Mutta Suomessakin tekisi hyvää joukkojen (ALJO, PP) liikuttelulle, jos sirpalesuojattua kuljetuskalustoa olisi enemmän. 500 kpl COTS-pohjaista joka vie about 2+15.
Tekaan olisi melko helppo varmasti suunnittella naamiointi ja valmistaa. Näin ainakin voisin kuvitella.TEKA on kyllä hyvä pääsemään hetteikössä ja yhdentalven lumessa.. taitaa tuo nopeuskin riittää meidän harvennusmetsiin, ei siellä lujaa pysty ajamaan millään. Miten noihin vehkeissä saataisiin pinta sellaiseksi, että se absoboisi tutkan ja lämpökameran Toimintaa?
siitä voisi olla suuri apu joillain hetkillä...
TEKA on kyllä hyvä pääsemään hetteikössä ja yhdentalven lumessa.. taitaa tuo nopeuskin riittää meidän harvennusmetsiin, ei siellä lujaa pysty ajamaan millään. Miten noihin vehkeissä saataisiin pinta sellaiseksi, että se absoboisi tutkan ja lämpökameran Toimintaa?
siitä voisi olla suuri apu joillain hetkillä...
--
Jenkeillä on myös 6x6 -versioita MRAPista (mm. Cougar), mutta ne ovat ilmeisesti pääosin pioneereille ja muuhun erikoiskäyttöön. 4x4-versiota on selvästi enemmän, liene kun jenkeillä on pääpaino liikkuvassa sodankäynnissä ja sen takia käytössä 'ajoneuvo per ryhmä' -malli. Mutta tietenkin nuo ovat sitten taas Humveen korvaajia. Kotimaassa se olisi taas varmaan muutamalla teräslevyllä varustettu Sisu
MRAP is divided into three categories
of vehicles based solely on the number of
occupants the vehicle must hold. The Army
will only field category I and II vehicles.
Category I MRAP is a fire team-size vehicle
designed to hold six occupants and category
II MRAP is a squad-size vehicle designed
to hold 10 occupants. (See photo below of
typical category I and II MRAP vehicles).
The number of occupants in both categories
includes the driver, vehicle commander,
and gunner. A category I MRAP provides
units with a protected maneuver capability
in urban areas and other restricted terrain.
They primarily serve as armored personnel
carriers for Ere teams and weapons carriers for heavy machine guns and the TOW-
Improved Target Acquisition System
(ITAS) missile system. Reconnaissance
units will use the category I MRAP to
conduct mounted reconnaissance while
employing the Long Range Scout
Surveillance System from the vehicle. The
category II MRAP is considered a multi-
mission vehicle and provides units with
protected transport between secure areas.
Sapper squads and rifle squads will use the
category II MRAP for protected maneuver
and movement when it is necessary to mass
Soldiers rapidly for a mission such as a
quick reaction force. The category II will
also be a special built armored ambulance
for use by medical evacuation squads
conducting ground MEDEVAC.
MISU on varmaan niin lähellä, kuin suinkin COTS-pohjaista suojattua ajoneuvoa ja jos prototyyppi osoittautuu toimivaksi, se olisi todennäköisesti oiva työkalu mm. PP:den kuljetustarpeisiin. (toinen vaihtoehto olisi hankkia nyt x sataa käytettyä 6-pyöräistä MRAPia, niitä saisi poisvientihintaan...)
Paikallispataljoonien tehtävät vaihtelevat eri toiminta-alueilla. Päätehtävät ovat joukkojen perustaminen, aluevalvonta ja kohteiden suojaaminen.