Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Olethan huomannut, ettei sellaisia ole juuri rakennettu viime vuosikymmeninä, siihen lienee syy.:oops:

Varmaan syitä on, hyviä ja huonompia. Tuskin sattumaa.:)

Paljon väkeä varusteineen sirpalesuojassa ripeästi tietä pitkin, jotenkin pellon poikki ja pienen ojan yli, kankaalla kaahaten. Halvalla massoittain. Sopii lavetiksi ja veturiksi.

APC-vaunut tehtiin about ryhmän kokoiselle porukalle. Ei halpoja.

Itseä kiinnostaa COTS-kalusto. Miksi tehdä milspec hifistelyvaunu, jos saman tarpeen tyydyttää kaupan hyllyn tuote?
 
Pasi on aika lähellä, hifistelyä kuitenkin. Ehkä Puolassa se osattaisiin valmistaa edullisesti. Pitkälti toistakymmentä ukkoa varusteineen kyydissä on aika paljon.
 
Olethan huomannut, ettei sellaisia ole juuri rakennettu viime vuosikymmeninä, siihen lienee syy.:oops:

Niin... mitä nyt joku 20.000 kpl jenkeille.. :oops: :)

mrap_090425-m-5936s-148.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Joo oman mieltelmäni panssaritiedustelupataljoona ei kovin hyvin sovi P-Karjalan maastoihin, kuten ei mekanisoitu toiminta muutenkaan. TEKA lienee voittamaton noilla seuduin ja siitä Pohjoiseen.
Kevyt, nopea telavetoinen ja mahdollisimman huono havaittava sekä hyvää kommunikaatiota sisältävä härpäke.. TEKA on hidas, hiukan kömpelö, helposti havaittava tötterömäinen kulkuväline. Toimii kumminkin.
 
Kevyt, nopea telavetoinen ja mahdollisimman huono havaittava sekä hyvää kommunikaatiota sisältävä härpäke.. TEKA on hidas, hiukan kömpelö, helposti havaittava tötterömäinen kulkuväline. Toimii kumminkin.

Kyllä teka etenee melkein 60 km/h kovalla pohjalla, ei taida muutkaan telavehkeet kulkea kuin sen 60-70 km/h. Mutta maastoliikkuvuushan sen paras piirre on, pääsee mönkimään mihin tahansa rakoon ja vaikka vedestä lilluvan rimpisuon yli, mikä on hyödyllinen kyky varsinkin pohjoisessa. Panssariversio ei olisi edes kauhean huono valinta tiedusteluplatformille, vähän kameramastoa kyytiin ja menoksi.

Jos taas nopeamman maantieversion haluaa etelään, niin ehkä RG-32:sta saisi asiallisen tiedusteluvehkeen kanssa.

Kyllä mutta nämä kuljettavat vain sen ryhmän verran sotilaita. Sitä Aarne1 piti riittämättömänä.
Minusta ryhmä on varsin hyvä lasti miehistönkuljetusvaunulle, tai ajoneuvolle.

Jenkeillä on myös 6x6 -versioita MRAPista (mm. Cougar), mutta ne ovat ilmeisesti pääosin pioneereille ja muuhun erikoiskäyttöön. 4x4-versiota on selvästi enemmän, liene kun jenkeillä on pääpaino liikkuvassa sodankäynnissä ja sen takia käytössä 'ajoneuvo per ryhmä' -malli. Mutta tietenkin nuo ovat sitten taas Humveen korvaajia. Kotimaassa se olisi taas varmaan muutamalla teräslevyllä varustettu Sisu :)
 
Kyllä teka etenee melkein 60 km/h kovalla pohjalla, ei taida muutkaan telavehkeet kulkea kuin sen 60-70 km/h. Mutta maastoliikkuvuushan sen paras piirre on, pääsee mönkimään mihin tahansa rakoon ja vaikka vedestä lilluvan rimpisuon yli, mikä on hyödyllinen kyky varsinkin pohjoisessa. Panssariversio ei olisi edes kauhean huono valinta tiedusteluplatformille, vähän kameramastoa kyytiin ja menoksi.

Jos taas nopeamman maantieversion haluaa etelään, niin ehkä RG-32:sta saisi asiallisen tiedusteluvehkeen kanssa.



Jenkeillä on myös 6x6 -versioita MRAPista (mm. Cougar), mutta ne ovat ilmeisesti pääosin pioneereille ja muuhun erikoiskäyttöön. 4x4-versiota on selvästi enemmän, liene kun jenkeillä on pääpaino liikkuvassa sodankäynnissä ja sen takia käytössä 'ajoneuvo per ryhmä' -malli. Mutta tietenkin nuo ovat sitten taas Humveen korvaajia. Kotimaassa se olisi taas varmaan muutamalla teräslevyllä varustettu Sisu :)
TEKA on kyllä hyvä pääsemään hetteikössä ja yhdentalven lumessa.. taitaa tuo nopeuskin riittää meidän harvennusmetsiin, ei siellä lujaa pysty ajamaan millään. Miten noihin vehkeissä saataisiin pinta sellaiseksi, että se absoboisi tutkan ja lämpökameran Toimintaa?
siitä voisi olla suuri apu joillain hetkillä...
 
Kyllä mutta nämä kuljettavat vain sen ryhmän verran sotilaita. Sitä Aarne1 piti riittämättömänä.
Minusta ryhmä on varsin hyvä lasti miehistönkuljetusvaunulle, tai ajoneuvolle.

Hyvä se on, jos se on tarkoituksenmukaista ja kirstunvartijalle sopii. Ettei synny turhuuksia kuten torniton AMV. Pasikin on niin ja näin. MiSu myös. 3 cv+1 pasi PsJJ. Näin luetteloiden meillä on aikamoinen kasa vaatimattomia ratkaisuja.

Terävään kärkeen ei ajoneuvoihin ängetä kaikkia munia samaan kuoreen, partiohommissa pärjää pienellä...

Mutta Suomessakin tekisi hyvää joukkojen (ALJO, PP) liikuttelulle, jos sirpalesuojattua kuljetuskalustoa olisi enemmän. 500 kpl COTS-pohjaista joka vie about 2+15.
 
Hyvä se on, jos se on tarkoituksenmukaista ja kirstunvartijalle sopii. Ettei synny turhuuksia kuten torniton AMV. Pasikin on niin ja näin. MiSu myös. 3 cv+1 pasi PsJJ. Näin luetteloiden meillä on aikamoinen kasa vaatimattomia ratkaisuja.

Terävään kärkeen ei ajoneuvoihin ängetä kaikkia munia samaan kuoreen, partiohommissa pärjää pienellä...

Mutta Suomessakin tekisi hyvää joukkojen (ALJO, PP) liikuttelulle, jos sirpalesuojattua kuljetuskalustoa olisi enemmän. 500 kpl COTS-pohjaista joka vie about 2+15.
MISU on varmaan niin lähellä, kuin suinkin COTS-pohjaista suojattua ajoneuvoa ja jos prototyyppi osoittautuu toimivaksi, se olisi todennäköisesti oiva työkalu mm. PP:den kuljetustarpeisiin. (toinen vaihtoehto olisi hankkia nyt x sataa käytettyä 6-pyöräistä MRAPia, niitä saisi poisvientihintaan...)
 
TEKA on kyllä hyvä pääsemään hetteikössä ja yhdentalven lumessa.. taitaa tuo nopeuskin riittää meidän harvennusmetsiin, ei siellä lujaa pysty ajamaan millään. Miten noihin vehkeissä saataisiin pinta sellaiseksi, että se absoboisi tutkan ja lämpökameran Toimintaa?
siitä voisi olla suuri apu joillain hetkillä...
Tekaan olisi melko helppo varmasti suunnittella naamiointi ja valmistaa. Näin ainakin voisin kuvitella.
 
Viimeksi muokattu:
Saksan YAKit (Mowag duro IIIp 6x6) maksoivat 840 000 euroa kpl, sadan auton erä. Suojausta välillä Stanag 1-3, miinoja vastaan 1. Kuljettaa 2+12.

Ehkä Misu on optimaalisinta mitä löytyy. Vähän pidempi akseliväli ja 1,5 metriä pituutta lisää, niin hyvä. Idea on myös se että joukkue liikkuu kahdella, ei kolmella ajoneuvolla. Rahaa jäisi vaikka...?
 
TEKA on kyllä hyvä pääsemään hetteikössä ja yhdentalven lumessa.. taitaa tuo nopeuskin riittää meidän harvennusmetsiin, ei siellä lujaa pysty ajamaan millään. Miten noihin vehkeissä saataisiin pinta sellaiseksi, että se absoboisi tutkan ja lämpökameran Toimintaa?
siitä voisi olla suuri apu joillain hetkillä...

Teka menee kyllä melkein mistä tahansa. Kajaanissa tuli partiosuunnistuksen aikana ihmeteltyä kun yhdessä hankalasti kahlattavassa suossa yhtäkkiä tuli reilu kaksi metriä leveä ja puoli metriä syvä suoraseinäinen ura vastaan.. Tekahan se siitä oli mennyt :D

Rovajärvellä tuli talvella ajeltua yhden leirin verran tekan kyydissä pitkin lumisia metsiä iloisesti, suurin hidastava tekijä oli puiden väistely. Ei tarvinut kuskilla paljon tieuria katsella, sen kun ajoi kompassisuunnan mukaan mistä huvitti. Lunta taisi olla joku 30 cm, joka on liene tekalle melko optimaalinen ympäristö. Ainoa isompi ongelma oli kun toinen teka onnistui heittämään telan irti jostain syystä, siinä meni pari tuntia keskellä metsää saada paikalleen. Mutta muuten teki etenemiskyky vaikutuksen kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
--

Jenkeillä on myös 6x6 -versioita MRAPista (mm. Cougar), mutta ne ovat ilmeisesti pääosin pioneereille ja muuhun erikoiskäyttöön. 4x4-versiota on selvästi enemmän, liene kun jenkeillä on pääpaino liikkuvassa sodankäynnissä ja sen takia käytössä 'ajoneuvo per ryhmä' -malli. Mutta tietenkin nuo ovat sitten taas Humveen korvaajia. Kotimaassa se olisi taas varmaan muutamalla teräslevyllä varustettu Sisu :)

Pikemminkin ajoneuvo per partio, ei per ryhmä. 4X4 Cougariin ei mahdu kuin 2+4, ja ryhmässä on kuitenkin 9 miestä armeijan puolella...

Alla lyhyt pätkä käyttöfilosofiasta:

MRAP is divided into three categories
of vehicles based solely on the number of
occupants the vehicle must hold. The Army
will only field category I and II vehicles.
Category I MRAP is a fire team-size vehicle
designed to hold six occupants and category
II MRAP is a squad-size vehicle designed
to hold 10 occupants. (See photo below of
typical category I and II MRAP vehicles).
The number of occupants in both categories
includes the driver, vehicle commander,
and gunner. A category I MRAP provides
units with a protected maneuver capability
in urban areas and other restricted terrain.
They primarily serve as armored personnel
carriers for Ere teams and weapons carriers for heavy machine guns and the TOW-
Improved Target Acquisition System
(ITAS) missile system. Reconnaissance
units will use the category I MRAP to
conduct mounted reconnaissance while
employing the Long Range Scout
Surveillance System from the vehicle. The
category II MRAP is considered a multi-
mission vehicle and provides units with
protected transport between secure areas.
Sapper squads and rifle squads will use the
category II MRAP for protected maneuver
and movement when it is necessary to mass
Soldiers rapidly for a mission such as a
quick reaction force. The category II will
also be a special built armored ambulance
for use by medical evacuation squads
conducting ground MEDEVAC.

https://archive.org/stream/infantry9662fort/infantry9662fort_djvu.txt
 
MISU on varmaan niin lähellä, kuin suinkin COTS-pohjaista suojattua ajoneuvoa ja jos prototyyppi osoittautuu toimivaksi, se olisi todennäköisesti oiva työkalu mm. PP:den kuljetustarpeisiin. (toinen vaihtoehto olisi hankkia nyt x sataa käytettyä 6-pyöräistä MRAPia, niitä saisi poisvientihintaan...)

Vai että paikallispataljoonille suojattuja ajoneuvoja? No enpä voi kieltää uneksimasta, mutta unelmien ja haaveiden tasolle taidetaan jäädä. Niin kauan kuin alueellisiakin joukkoja on ilman panssarikuorta, ei paikallisjoukoilla ole juuri sarkaa panssaroidun kuljetuskaluston hankintoihin.

Lienee myös syytä kerrata vielä paikallispataljoonien päätehtävät:

Paikallispataljoonien tehtävät vaihtelevat eri toiminta-alueilla. Päätehtävät ovat joukkojen perustaminen, aluevalvonta ja kohteiden suojaaminen.
 
Back
Top