Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tämäkin nyt toivon mukaan muuttuu, vähintään valmiusyksiköissä. Ai että, RUK! Vaunujoukkue ja kärkikomppanian oppilaat yhteistyössä ja sieltä se tietotaito sitten kantautuu maakuntiin. Jatkossa jalkaväen, ainakin PSAJONiin koulutettavien, koulutusohjelmaan olisi varmaan syytä lisätä yhteistoiminta vaunujen kanssa. Se on myös todella tärkeää SA-päälliköille, jotka työskentelevät jääkärikomppanioissa, jotta hekin oppivat miten käyttää heille mahdollisesti alistettavaa vaunujoukkuetta.



Porilaisilta vaan puuttuu suora-ammuntavoimaa, mikä on tärkeää asutuskeskuksissa tappioiden välttämiseksi ja tilanteen nopeasti ratkaisemiseksi. Toivon mukaan mekki tai motti on siinä apuna.

Tuo veli Talvelan sanoma ei muuten pidä täysin paikkaansa, 2000-luvun alusta osa Porilaisista UO:sta on käyneet PSRUKin kursseilla. Osa jääkärikomppanian joukkueen(vara)johtajista, tulenjohtajista, PSTOHJ/PSTIEDjoukkueiden johtajista on käynyt panssarireserviupseerinkurssin Parolassa. Mysö osa panssariopintosuunnan kadeteista on mennyt Porin prikaatiin. Eli ts. löytyy Porista tietotaitoa jonnin verran ainakin panssarivaunujen kanssa toimimisesta.
 
Autonomous warriors may dominate the battlefield of tomorrow, but even those that still require human flesh will take on a robotic sheen. That shift could start with the end of windows.

This, at least, is what Raytheon is proposing for its contribution to Darpa’s new Ground X Vehicle Technologies program, an effort to improve of future tanks, fighting vehicles, and transports. Darpa hopes smart new tech will obviate the need for increasingly heavy armor by making vehicles harder to spot, catch, and kill.

Ditching windows is a natural move: you eliminate a key vulnerability in both structural strength and crew protection. Problem is, you have to figure out how the folks inside the vehicle will know what’s going on around them.

While a simple external camera feeding an internal LCD “window” could do the trick—like in one supersonic plane concept—Raytheon thinks it can deliver a whole lot more.
https://www.wired.com/2017/01/darpas-off-roaders-ditch-windows-digital-world-view/

If they can pull it off, the human experience would be much like a video game. “When we’re no longer constricted by a window, we can look at a scene in a whole new light,” says Brian Krisler, a Raytheon scientist. Many of the members of his R&D team already have graphics backgrounds. One visual they’re developing includes an inset mini-map with an overhead view and a cone showing the field-of-view displayed in the main image—something any halfway-serious gamer would recognize.

At this point, Raytheon isn’t developing the actual display apparatus for the system—it’s focusing on the root capability—but Krisler says it could be an LCD screen or be goggle-based. Nor is the team working on how the technology can be hardened and preserved if things go wrong, like if the camera or LIDAR gets shot off or covered in mud. Those more practical problems will wait until the core concept proves itself viable and the military picks up the tech. If that day ever comes, Raytheon could finally shut the door on the old-fashioned glass window.
 
Tollanen pikku ranskalainen henkilöauto vois olla kiva https://en.m.wikipedia.org/wiki/Petit_Véhicule_Protégé
2-jpg.14134
 
Tuo veli Talvelan sanoma ei muuten pidä täysin paikkaansa, 2000-luvun alusta osa Porilaisista UO:sta on käyneet PSRUKin kursseilla. Osa jääkärikomppanian joukkueen(vara)johtajista, tulenjohtajista, PSTOHJ/PSTIEDjoukkueiden johtajista on käynyt panssarireserviupseerinkurssin Parolassa. Mysö osa panssariopintosuunnan kadeteista on mennyt Porin prikaatiin. Eli ts. löytyy Porista tietotaitoa jonnin verran ainakin panssarivaunujen kanssa toimimisesta.

Tämä on totta mutta nuo panssarijääkärit vannovat aina että kukaan muu ei vaunujen kanssa tule toimeen ja ovat melkein tiellä, jos kaikki voivat rutiinilla toimia yhdessä niin se avaa uusia mahdollisuuksia taisteluosastojen maailmassa.
Porissahan tähän harjoitteluun on parhaita mahdollisuuksia juurikin Niksulan alueilla johon saa kaikki samaan riviin.
 

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...kii-15-miljoonalla-panssariajoneuvoja/1875066

Puolustusvoimat hankkii 25 raskasta panssaroitua partioajoneuvoa. Hankinnan arvo on 15,6 miljoonaa euroa.

Puolustusvoimien mukaan RG32M-tyyppiset ajoneuvot toimittaa eteläafrikkalainen BAE Systems - Land Systems OMC -yhtiö. Hanke käynnistettiin viime vuonna ja ajoneuvot toimitetaan ensi vuoden aikana.
 
Tuon ranskalaisen ajopelin maavara riittää juuri ja juuri hoidetulle nurmikolle - jos sille nurmikolle pääsee suoraan asfaltilta. Ojanylitykset kannattaa unohtaa suosiolla.

Koneessakin on surkeat 160 hevosta, ja sillä liikutetaan melkein neljää ja puolta tonnia ympäriinsä... juu ei, monessa maasturissa on enemmän konetehoa ja painoa alle puolet tuosta. Eihän tuo kulje edes tiellä!
 
Koneessakin on surkeat 160 hevosta, ja sillä liikutetaan melkein neljää ja puolta tonnia ympäriinsä... juu ei, monessa maasturissa on enemmän konetehoa ja painoa alle puolet tuosta. Eihän tuo kulje edes tiellä!

Hyvinhän tuo RG:kin liikkuu suunnilleen samoilla tehoilla, ja kolme tonnia suuremmalla massalla. jopa ihan teiden ulkopuolellakin, ja aika yllättävän näpsäkästi.
 
Hyvinhän tuo RG:kin liikkuu suunnilleen samoilla tehoilla, ja kolme tonnia suuremmalla massalla. jopa ihan teiden ulkopuolellakin, ja aika yllättävän näpsäkästi.
Toi Ranskalainen ei pärjäisi RG:lle Suomen oloissa edes tuhannen hevosen kanssa.

Kärjistetty esimerkki. 200hp, 8tonnia painava traktori vs. 1360hp koenigsegg 1360 kilon painolla. Kumpi etenee mudassa ja paskassa eli Suomessa nopeammin jossei ole pelkkää tasaista asfalttia?

Aivan.
Renkaat, vääntö, voimansiirto, maavara, jousitus, pohjan muotoilu, tasauspyörästö ja sen lukot jnejnejne tekee etenemiskyvyn. Ehkä toi Ranskalainen on hyvä kirppu kuivalla nurmipreerialla, tai savimajan nurkalla Saharassa. Mutta ei Suomessa, ei 75% vuodesta ja 90% alueista.

Edit. Korjattu automalli esimerkki.
 
Viimeksi muokattu:
Toi Ranskalainen ei pärjäisi RG:lle Suomen oloissa edes tuhannen hevosen kanssa.

Kärjistetty esimerkki. 200hp, 8tonnia painava traktori vs. 1360hp koenigsegg 1360 kilon painolla. Kumpi etenee mudassa ja paskassa eli Suomessa nopeammin jossei ole pelkkää tasaista asfalttia?

Aivan.
Renkaat, vääntö, voimansiirto, maavara, jousitus, pohjan muotoilu, tasauspyörästö ja sen lukot jnejnejne tekee etenemiskyvyn. Ehkä toi Ranskalainen on hyvä kirppu kuivalla nurmipreerialla, tai savimajan nurkalla Saharassa. Mutta ei Suomessa, ei 75% vuodesta ja 90% alueista.

Edit. Korjattu automalli esimerkki.

Onneksi en ole PVP fanboy niin ei tarvitse puolustella sitä.
 
Toi Ranskalainen ei pärjäisi RG:lle Suomen oloissa edes tuhannen hevosen kanssa.

Kärjistetty esimerkki. 200hp, 8tonnia painava traktori vs. 1360hp koenigsegg 1360 kilon painolla. Kumpi etenee mudassa ja paskassa eli Suomessa nopeammin jossei ole pelkkää tasaista asfalttia?

Aivan.
Renkaat, vääntö, voimansiirto, maavara, jousitus, pohjan muotoilu, tasauspyörästö ja sen lukot jnejnejne tekee etenemiskyvyn. Ehkä toi Ranskalainen on hyvä kirppu kuivalla nurmipreerialla, tai savimajan nurkalla Saharassa. Mutta ei Suomessa, ei 75% vuodesta ja 90% alueista.

Edit. Korjattu automalli esimerkki.

Minä olen sitä mieltä, että meidän kannattaa hommata sellaisia laitteita, jotka toimivat todistetusti ja jotka saadaan pysymään toiminnassa jatkossakin.
Omassa maassa tehdyt laitteet olisi tietysti hyvä juttu, muttei tällaisiakaan meillä tee kukaan...
 
Hyvinhän tuo RG:kin liikkuu suunnilleen samoilla tehoilla, ja kolme tonnia suuremmalla massalla. jopa ihan teiden ulkopuolellakin, ja aika yllättävän näpsäkästi.

Kommenttini moottorin koosta oli enemmän vitsi, joka pohjautui siihen ajatukseen, että ajoneuvon pitäisi olla hyvä ainakin jossakin ympäristössä. Mutta tämä ranskalaisten kyhäelmä ei ole hyvä maastossa (vertautuu johonkin (city)maasturiin, ehkä jopa heikompi) eikä tiestöllä (vertautuu juuri johonkin RG-32-/Pasi-tyyppiseen ajoneuvoon, eli kiihtyy hitaasti ja huippunopeus on alhainen vs. isomoottorinen citymaasturi).

:)
 
Toi Ranskalainen ei pärjäisi RG:lle Suomen oloissa edes tuhannen hevosen kanssa.
.

Se voi olla, mutta äsken vertailtiin tehoa, ei etenemiskykyä.

Silmämääräisesti katsottuna ton ruman ranskiksen etenemiskyky ei varmaan pärjää RG:lle, mutta tuskin kyseistä laitetta on tehtykkään aivan samanlaiseen käyttöön. enemmälti esim. poliisille soveltuva ajoneuvo.
 
Back
Top