Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jos tuollainen VBIED tulee kohti nopeudella 60km/h, kuinka paljon on aikaa pysäyttää se ennen kuin ollaan räjähdyksen vaikutuksen alla? Sanotaan 500 metristä alkaa osumat läpäisemään ja jos tuolla on 500+kg pommia kyydissä niin varmaan alle 100m ei kannata olla kun jysähtää. Eli 400m matkaa ja noin 17m/s vauhtia niin aikaa on noin 23s tehdä selvää. NSV:n 50 kudin laatikko tyhjenee neljässä sekunnissa, joten kannattaa miettiä tulenavauksen tasa tarkkaan...

Tieltä poistuminen saattaisi myös olla aika fiksu valinta. Sikäli kuin maasto sen sallii länsimaiselle panssariajoneuvolle, mutta ei Hiluxille tai Land Cruiserille.

Varoetäisyydet riippuu paljon siitä, minkä kyydissä ollaan. Henkilöauto? Puoli kilometriä tai yli. AMV, Boxer tai vastaava jos on alla, niin ehkä jossakin 50 metrissä menee sellainen suhteellisen turvallinen etäisyys. Paineaaltohan ei vaikuta tuolta etäisyydeltä juuri mitään, mutta sirpaleet ovat jonkinlainen ongelma.

https://www.nctc.gov/docs/2006_calendar_bomb_stand_chart.pdf

Joskus muistan kuulleeni huhun, että israelilaiset olisivat pudottaneet Libanonissa 1000 tai 2000 paunan pommin muutamien kymmenien metrien päähän Pasista ilman henkilövahinkoja suomalaisille rauhanturvaajille. Mutta saattaa hyvin olla mätäkuun juttuja, tiedä häntä.
 
Joskus muistan kuulleeni huhun, että israelilaiset olisivat pudottaneet Libanonissa 1000 tai 2000 paunan pommin muutamien kymmenien metrien päähän Pasista ilman henkilövahinkoja suomalaisille rauhanturvaajille. Mutta saattaa hyvin olla mätäkuun juttuja, tiedä häntä.

Ilmeisesti tämä tapahtui, mutta pitää huomata, että Pasi oli jonkinlaisen kumpareen takana tai olisiko ollut jossakin montussa pommin räjähtäessä, joten suoraa linjaa esim. sirpaleille ei vissiin ollut. Ilmaiskun tarkoituksena oli ilmeisesti kraateroida paikallisia teitä jotta saadaan haitattua Hezbollahin huoltoa.
 
Tieltä poistuminen saattaisi myös olla aika fiksu valinta. Sikäli kuin maasto sen sallii länsimaiselle panssariajoneuvolle, mutta ei Hiluxille tai Land Cruiserille.

Varoetäisyydet riippuu paljon siitä, minkä kyydissä ollaan. Henkilöauto? Puoli kilometriä tai yli. AMV, Boxer tai vastaava jos on alla, niin ehkä jossakin 50 metrissä menee sellainen suhteellisen turvallinen etäisyys. Paineaaltohan ei vaikuta tuolta etäisyydeltä juuri mitään, mutta sirpaleet ovat jonkinlainen ongelma.

https://www.nctc.gov/docs/2006_calendar_bomb_stand_chart.pdf

Joskus muistan kuulleeni huhun, että israelilaiset olisivat pudottaneet Libanonissa 1000 tai 2000 paunan pommin muutamien kymmenien metrien päähän Pasista ilman henkilövahinkoja suomalaisille rauhanturvaajille. Mutta saattaa hyvin olla mätäkuun juttuja, tiedä häntä.

Jos Mk8x pommi ollut kyseessä niin välissä pakko olla maastoeste, pasi ois muuten ollut reikäjuustoa. Ei varmaan edes Puma olisi puolen tonnin tai tonnin pommin jäljiltä kovin käyttökelpoinen. Tarina ei tietenkään kerro sytyttimen asetuksista mitään.
 
Tieltä poistuminen saattaisi myös olla aika fiksu valinta. Sikäli kuin maasto sen sallii länsimaiselle panssariajoneuvolle, mutta ei Hiluxille tai Land Cruiserille.

Ei voi kuin kysyä että oletko lainkaan perillä mihin noita käytetään ja missä olosuhteissa? Ei siellä mikään leopardi ole vastassa, vaan jonkun lajin ryhmittymän vartiopiste, jossa on tuskin hiekkasäkkiä kummempaa suojaksi. Jos sitäkään. Siinä saa kessit olla valmiiksi käsissä tai ATGM ampumavalmiudessa kun tuollainen ilmestyy näkökenttään.
 
Ei voi kuin kysyä että oletko lainkaan perillä mihin noita käytetään ja missä olosuhteissa? Ei siellä mikään leopardi ole vastassa, vaan jonkun lajin ryhmittymän vartiopiste, jossa on tuskin hiekkasäkkiä kummempaa suojaksi. Jos sitäkään. Siinä saa kessit olla valmiiksi käsissä tai ATGM ampumavalmiudessa kun tuollainen ilmestyy näkökenttään.

Passiivisten keinojen käyttö on edelleenkin sallittu. Eli erillaiset esteet, miinat ja komentolaukaistavat panokset. Ja kun puhe on vartiopisteesta, niin oletan tämän olevan se piste johon vihollinen ekana törmää, joten sen takana on vielä jotakin raskaampaa puolustusta, mikä tarkoittaa sitä että tämä vartioporukka voi tarvittaessa jättää vartiopisteen ja hakeutua parempaan suojaan, yleensä paikkaan mihin se VBIED ei pääse.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Uuden Uazin ihmettelyä, 1:01 kohdassa näkyy että autotehtaassa Iigorilla on ollut kiire vodkatauolle kun hitsauspuikko on jäänyt törröttämään ovenpieleen. :D

Mallia on tehty vuodesta 1965 tosin eri päivityksillä. Nähtävästi tuotantometodit ovat samanlaisia kuin ennen ja tuotantolinja perinteinen. UAZ Patriot sentään näyttää modernilta autolta

Vikeaa se on Venäjällä uudistua. Ei varmaan kaikkein kallein auto, mutta luulisi nyt että joku tekisi halvan minibussin joka saisi tuollaisen markkinoilta.

Yle Areena:
Uusi Kino: Viimeinen venäläinen limousiini

Tuo on näytetty aiemminkin ja oli kamalaa katsottavaa.

Tuubista löytyy englanniksi selostettu ja tekstitetty dokudraamasarja jossa sekoitetaan yhden t-72 tankin peruskorjausta muutaman jannun uuteen duunipaikkaan ja heidän tyttöystäviin. Aika paska sarja, mutta katsomisen arvoinen työolosuhteiden, johtamistavan huomioimisen ja tuotantoolosuhteiden kannalta. Piti varmaan olla positiivisen kuvan antamiseksi, mutta ainakin minun reaktioni on täysin päinvvastainen.

Tässäpä eka jakso

 
Ei voi kuin kysyä että oletko lainkaan perillä mihin noita käytetään ja missä olosuhteissa? Ei siellä mikään leopardi ole vastassa, vaan jonkun lajin ryhmittymän vartiopiste, jossa on tuskin hiekkasäkkiä kummempaa suojaksi. Jos sitäkään. Siinä saa kessit olla valmiiksi käsissä tai ATGM ampumavalmiudessa kun tuollainen ilmestyy näkökenttään.

Autopommeja käytetään säännöllisesti myös joukkoja ja saattueita vastaan hyökkäämiseen. Alla vain pari nopeasti netistä pomittua esimerkkiä, pidempään hakemalla löytyisi luultavasti satoja vastaavia tapauksia.

Two young women also died when a Taliban fighter drove his explosives-laden car into a foreign convoy near Kabul's international airport, the latest attack of Afghanistan's fighting season.

http://www.dailymail.co.uk/news/art...-people-including-British-police-officer.html

NY Timesin toimittaja irakilaisen MRAP:n kyydissä joutuu hyökkäyksen kohteeksi useampaankin otteeseen, alla yksi epäonnistunut isku:

We soon spotted a pickup truck parked in the shadows of an alleyway between a nearby set of buildings, and halted, just short of another stretch of paved road. Suddenly, a different vehicle, stacked with painted, makeshift armor, lumbered out from behind the buildings, making a left as it tried to pick up speed toward us.

The MRAP’s driver panicked as he tried to maneuver our damaged vehicle farther back, gunning the engine and finally finding gear as the suicide car bomb tried to leave the road.

From the limited visibility in the back of our rapidly bouncing and turning vehicle, I was just able to glimpse the car bomb as it seemed to get stuck in a small ditch, maybe 50 or 60 yards from us. The Iraqi tank had moved up beside us and took the opening for an easier shot with its main gun. The suicide vehicle blew apart, the concussion wave rocking our vehicle.

https://www.nytimes.com/2016/10/27/world/middleeast/iraq-mosul-isis-car-bombs.html


Wikipedia:

Suicide usage

In the Syrian Civil War, and Iraq, the car bomb concept was modified so that it could be driven and detonated by a driver, but armoured to withstand incoming fire. The vehicle would be driven to its target area, in a similar fashion to a kamikaze plane of WW2. These were known by the acronym SVBIED (from Suicide Vehicle Borne Improvised Explosive Device) or VBIEDs. This saw generally civilian cars with armour plating added, that would protect the car for as long as possible, so that it could reach its intended target. Cars were sometimes driven into enemy troop areas, or into incoming enemy columns. Most often, the SVIEDs were used by ISIS against Government forces, but also used by Syrian rebels (FSA and allied militias) against government troops.[5][6]

The vehicles became more sophisticated as time went, with armour plating on the vehicle, protected vision slits, armour plating over the wheels so they would withstand being shot at, and also in some cases, additional metal grating over the front of the vehicle designed to activate rocket propelled grenades before hitting the actual surface of the vehicle.[7]

In some cases trucks were also used, as well as cars. They were sometimes used to start an assault. Generally the vehicles had a large space that would contain very heavy explosives. In some cases, animal drawn carts with improvised explosive devices (ADCBIED) have been used, generally either mules or horses. Tactically, a single vehicle may be used, or an initial "breakthrough" vehicle, then followed by another vehicle.[8]
 
Törmäsin netissä heppuun, jonka mielestä koko ryhmän ei enää kannata kulkea samassa ajoneuvossa, koska ohjuksia joka paikassa ja IED. Veikkaan, että idea ei täällä saa kannatusta, koska ollaan köyhiä eikä varaa kahteen ajokkiin per ryhmä.
 
Riippuu täysin joukkotyypistä. Itse ottaisin niin kovin mielelläni esim. 2 RG/ryhmä, mutta se johtuu joukosta ja sen tehtävistä. Jos tarvitaan lähinnä sirpale- ja miinasuojattua joukkoliikennettä jalkautumisalueelle siirtymiseen, näen PASIn kaltaisen ratkaisun aika optimaalisena siihen.

Länsimaissa ja sitä kautta myös vaikutteina muualla maailmassa ajattelu on vääristynyt ja näkökulma kaventunut huomattavasti, koska Irak ja Afghanistan. Näistä ei kumminkaan voi vetää suoraan mitään johtopäätöksiä siihen, mitä Kotimaan puolustukseen tarvitaan, mutta oppia kylläkin pitää ottaa soveltuvilta osin.
 
Viimeksi muokattu:
BTR-82A ja sen seuraaja Bumerang:
nbVl8.jpg
 
Rupesin miettimään tuota M113 vaunua.

Nättihän se ei ole. Mutta onkohan siitä mihinkään
 
Rupesin miettimään tuota M113 vaunua.

Nättihän se ei ole. Mutta onkohan siitä mihinkään

M113 on menneisyyden tuote, mutta sillä on toki käyttöarvoa. Aivan kuten meidän Älleillä.
Varsinki tyhjää parempi.

M113 on esim. nyky käsityksen mukaan huonosti suojattu, vaikka erilaisia modauksia on tehty ympäri maailmaa.
 
M113 on menneisyyden tuote, mutta sillä on toki käyttöarvoa. Aivan kuten meidän Älleillä.
Varsinki tyhjää parempi.

M113 on esim. nyky käsityksen mukaan huonosti suojattu, vaikka erilaisia modauksia on tehty ympäri maailmaa.

M113:n suojattomuus lienee pitkälti lähtöisin hiekkamaiden IED-uhasta. Tottahan se on, mutta eipä vaunua ole sitä vastaan suunniteltukaan. Lisäpanssaria voi aina ripustaa kylkiin, mutta perusratkaisuja on paha muuttaa.

M113:n osalta muistelen joskus foorumilla kritisoidun liikkuvuutta lumessa - ei kuulemma yllä Älli-Tällin tasolle. En tosin ihan ymmärrä, mistä tämä johtopäätös on revitty, kun molemmista löytyy suunnilleen sama määrä hevosia tonnia kohti. Ehkä kyse on telan leveydestä tai jostakin vastaavasta.
 
M113:n osalta muistelen joskus foorumilla kritisoidun liikkuvuutta lumessa - ei kuulemma yllä Älli-Tällin tasolle. En tosin ihan ymmärrä, mistä tämä johtopäätös on revitty, kun molemmista löytyy suunnilleen sama määrä hevosia tonnia kohti. Ehkä kyse on telan leveydestä tai jostakin vastaavasta.
Eihän tavallinenkaan MT-LB kulje niin hirveän hyvin lumessa, hyvin kulkeva malli on leveätelainen MT-LBV.
 
Eihän tavallinenkaan MT-LB kulje niin hirveän hyvin lumessa, hyvin kulkeva malli on leveätelainen MT-LBV.

Kuinka iso ero perusmallin ja leveätelaisen välillä on? Pohdin vain, olisiko mahdollista jälkiasentaa leveät telat perusmallisiin vaunuihin. Koska eikös Ruotsista tullut sitä perusmallia?
 
M113:n suojattomuus lienee pitkälti lähtöisin hiekkamaiden IED-uhasta. Tottahan se on, mutta eipä vaunua ole sitä vastaan suunniteltukaan. Lisäpanssaria voi aina ripustaa kylkiin, mutta perusratkaisuja on paha muuttaa.

M113:n osalta muistelen joskus foorumilla kritisoidun liikkuvuutta lumessa - ei kuulemma yllä Älli-Tällin tasolle. En tosin ihan ymmärrä, mistä tämä johtopäätös on revitty, kun molemmista löytyy suunnilleen sama määrä hevosia tonnia kohti. Ehkä kyse on telan leveydestä tai jostakin vastaavasta.

Alkuperäinen alumiini panssari ei anna kovin hyvää suojaa miina/IED räjähdystä vastaan. Tätä puutetta on tosiaan vaike korjata jälkikäteen.
Liikkuvuus muodostuun pitapaineesta, jossa telan leveys vaikuttaa, mutta myös mainitsemasi teho/paino suhde, sekä kannatinlaitteiden ratkaisut (esim iskunvaimentien määrä).
 
Back
Top