Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Laadukas dokumentti; ei voi menna pieleen, jos laskee kaikki hankintamaarat yhteen (poistumaa toki on, mutta se on toinen juttu).

Mielenkiintoista (vaikka OT) myos, miten arktinen alue oli maavoimien miehen toimesta merkitty taysin merellisen (NATOn?) sodankayntinakemyksen mukaisesti; eikohan se olisi jostain Kantalahdesta viivaa piirtamalla Lofoottien korkeudelle (mihin Norja siirsi operatiivisen paamajansa... pienena vinkkina, ettei ole tarkoitus vetaytya Norjan paa-asiallisten kaupunkien korkeudelle, vaikka se jonkun suunnitelmissa saattaisikin olla "hyva" tavoite).

Hää on lie viittaus näille avautuville arktisille painopistealueille, mihin ennustetaan tulevan kilpajuoksua resurssien suhteen lähivuosikymmeninä kun jäät vähenevät. Itse laskisin "arktisen sodankäynnin alueiksi" kaiken jostakin Kajaanista pohjoiseen, täyttää ehdon runsaslumista ja harvemmin asuttua. Eli tekamaastoa, siis.

Venäjä on myös panostanut talviliikkuvuuteen viime vuosina, ja väsännyt entistä enemmän mm. järeää IT-kalustoa jumbo-tekojen päälle. Varmaan se teka säilyy relevanttina talvi- ja korpiliikuntavälineenä pohjoisessa edelleen, ei tietoa mistä ostetaan mutta jotain vastaavaa varmasti käytetään.
 
Lapissa [pyöräajoneuvoilla "ei tee mitään" tiealueiden ulkopuolella. Ja] raskas telakalustokin on todella isoissa vaikeuksissa ja liikkuminen on varsin rajoitettua.
Hyva juttu, noin pain luettuna, eiko vain?

Naapurin kopukka -joukot on tietysti pohjoisessa perinjuurin vittumainen vastustaja, ne pystyvät ottamaan haltuun pistemaaleja ärsyttävän nopeasti jos oma ilmatila ei ole hallussa.
... mista paadytaankin tahan:
Air dominance tilanteessa lentavat edelleen, vahavasti saatettuna
... ja jos air supremacy - tilanteen sallitaan syntya (edes pohjoisessa), niin sittenhan vaihtavat painopistetta miten vaan haluavat, eika puolustajan joukot riita millaan

jos meilläkin on 30-luvulla Norjan tai peräti Ruotsin malli käytössä. Se ratkaisee ongelmat omalla tavallaan, ajoneuvoja ei tarvita, kun ei ole miehiäkään. :p
Tuonne on matkaa saman verran kuin vuoteen 2003, jolloin Putinin piti viela ihan aidosti voittaa vaaleja, ja puolustuspoliittinen selonteko sen tueksi naytti talta, eli ehtiiko viisari takaisin samaan asentoon, taas:
But despite its informal status and conspicuous inconsistencies the White Paper is an interesting and significant document. It’s a reflection of the variety of ideas and prejudices that dwell within our ruling elite and the top brass in our Defense Ministry.


The White Paper contains Soviet-style statements: "Survival of NATO as a military alliance with its current offensive doctrine will require a drastic reorganization of the Russian military planning and principles of development of the Armed Forces including amendment of the Russian nuclear strategy." The same document also reflects Putin’s newest pro-Western foreign policy trends: "Russia supports the war on international terrorism within the framework of the existing counter-terrorism coalition, which is an element of global stability and a means of establishing a fairer world order." And further: "Russia expects a broader cooperation with the United States in political, military-political, and economic spheres."
- saastetaan rahaa nojaamalla enemman ydinaseisiin
- tehdaan konventioaalisista puolusvoimista enemman NATOn out-of-area operations joukkojen nakoisia, ja stabiloidaan rajaseudut
- yhteistyo USAn kanssa jattaa (arvaamattomaksi) uhaksi vain Kiinan
Joka kehityssuunta sallisi meillekin Norjan/ Ruotsin mallin 2020-luvulla
 
kalustoa jumbo-tekojen päälle.
Kun laitoin prototyyppikuvan naytille (En nyt muista, etta mihinkako lankaan) niin joku kommentoi, etta
"ei nyt anneta mielikuvituksen lentaa liikaa"o_O
 
Kyllähän noille tekoille pitää sitten saada korvaajat, kun nykyiset tulee käyttöikänsä päähän. Ei oikein millään muulla (edes teloilla kulkevilla panssarivaunuilla) pohjoisen maastossa tieverkoston ulkopuolella pysty kulkemaan hyvin.
 
Meillähän on tämmöinen kotimainen valmistaja kuin Jarcrac.
Puunkaatovarsi pois ja taakse joku kuljetukseen sopiva lava. ja kenties hyttiä pitää hiukan panssaroida kestämään sirpaleita ja luoteja.

1552777_b_dd6097578a6a6be9.jpg


1634106_b_279958a1e7588c78.jpg
 
Meillähän on tämmöinen kotimainen valmistaja kuin Jarcrac.
Puunkaatovarsi pois ja taakse joku kuljetukseen sopiva lava. ja kenties hyttiä pitää hiukan panssaroida kestämään sirpaleita ja luoteja.
Miettikäähän nyt hetki taas. Korvaatte suorituskyvyn samalla suorituskyvyllä. Kuitenkin vastustaja kehittää suorituskykyjään. Heidän suhteellinen suorituskykynsä siis lisääntyy kun meidän siis suhteessa heikkenee kun sama korvataan samalla. Toinen kysymys on että kannattaako kehittää itse ja ostaa kotimaasta väenväkisin jos sitten saame samalla rahalla vähemmän samalla rahalla kun ulkomailta ostaessa.
 
Miettikäähän nyt hetki taas. Korvaatte suorituskyvyn samalla suorituskyvyllä. Kuitenkin vastustaja kehittää suorituskykyjään. Heidän suhteellinen suorituskykynsä siis lisääntyy kun meidän siis suhteessa heikkenee kun sama korvataan samalla. Toinen kysymys on että kannattaako kehittää itse ja ostaa kotimaasta väenväkisin jos sitten saame samalla rahalla vähemmän samalla rahalla kun ulkomailta ostaessa.

Varmaan loogisin vaihtoehto olisi hankkia panssaritekoja.
 
Miettikäähän nyt hetki taas. Korvaatte suorituskyvyn samalla suorituskyvyllä. Kuitenkin vastustaja kehittää suorituskykyjään. Heidän suhteellinen suorituskykynsä siis lisääntyy kun meidän siis suhteessa heikkenee kun sama korvataan samalla. Toinen kysymys on että kannattaako kehittää itse ja ostaa kotimaasta väenväkisin jos sitten saame samalla rahalla vähemmän samalla rahalla kun ulkomailta ostaessa.
Hyvä pointti, mutta täytyy tietenkin ottaa aina hankinnan poliittiset ja muut aspektit huomioon, koska mielikuvillahan hankinnat poliitikoille myydään. Sama koskee hankintabudjettia - eduskunta on yhtäkkiä paljon suotuisampi hankintoihin ja budjetin kasvattamiseen, kun niillä saadaankin kotimaahan työtä. Lisäksi kansantalous kiittää.

Poliitikkojen vuoksi eteen voi tulla tilanne, jossa vaihtoehdot ovat, että suorituskykyä ei saada korvattua tai se on korvattava jollain, joka ei ole PV:n mieleen ja jolla ei saada ylläpidettyä suhteellista suorituskykyä.

Paras vaihtoehto olisi kansantalouden ja sotilaallisen suorituskyvyn yhteiseltä kannalta parhaan vaihtoehdon valinta ja lisenssivalmistus, jos se ei maksa liikaa. Itse kehittämällä voitaisiin myös saada hyvä (tai sitten kasa sitä itseään), mutta kehitystyöhön menevä raha olisi välttämätöntä saada PV:n budjetin ulkopuolelta. Ei voi olla, että tulee taas uusi AMOS, joka pistetään kuntoon PV:n rahoilla.
Periaatteessa hyvä voitaisiin saada myös ottamalla voimakkaasti vaikutteita parhaista tarjokkaista ja vähän hiomalla niitä. Teollisuusvakoilusta tai olisi tässä etua, mutta se taitaa olla meikäläisille aika tabu... no, itänaapurista varmaankin saisi sikäläisten mallien piirustukset jo lahjomalla sopivia henkilöitä, mutta sekin on aika tabu.
 
Meillähän on tämmöinen kotimainen valmistaja kuin Jarcrac.
Puunkaatovarsi pois ja taakse joku kuljetukseen sopiva lava. ja kenties hyttiä pitää hiukan panssaroida kestämään sirpaleita ja luoteja.

Aikoinaan tehtiin Suomessa miehistönkuljetusajoneuvo juuri tuolla periaatteella. "Otetaan Valmet 1100-traktori, laitetaan ohjaamo keulaan ja taakse joku kuljetukseen sopiva koppero. Ja hiukan panssaria että kestää luoteja ja sirpaleita." Lopputulos oli niin nolo että yleensä on tapana teeskennellä ettei sitä koskaan edes tehty. Tekat pitää kyllä korvata, mutta jos nyt kuitenkin jollain valmiilla ratkaisulla.
 
Paras vaihtoehto olisi kansantalouden ja sotilaallisen suorituskyvyn yhteiseltä kannalta parhaan vaihtoehdon valinta ja lisenssivalmistus, jos se ei maksa liikaa. Itse kehittämällä voitaisiin myös saada hyvä (tai sitten kasa sitä itseään), mutta kehitystyöhön menevä raha olisi välttämätöntä saada PV:n budjetin ulkopuolelta.

Sotilasajoneuvomarkkinoilta taitaa puuttua kokonaan pieni, kevyt, tulivoimainen, lämpöjäljeltään pieni kaupunkisota-ajoneuvo. Markkinoita sellaiselle saattaisi hyvinkin löytyä. Kaupunkisodan merkitys on kuitenkin kasvanut aika voimakkaasti.

Yllättäen samat speksit voisivat olla hyvinkin käyttökelpoisia myös arktisessa ympäristössä.

Kehitystyön maksamisen kanssa vähän sama kuin vaikka AMV:n suhteen. Asiakkaat maksavat viiveellä.
 
Back
Top