Nyt tämä nauru ei oikeen millään meinaa loppuaVielä on pakko sanoa, että voi jestas...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nyt tämä nauru ei oikeen millään meinaa loppuaVielä on pakko sanoa, että voi jestas...
Krantinheittimistö ketju on täynnä noita kun puhutaan AMOS:ta. Muutama tietävä täällä on yrittänyt kiistää herran (vai rouvan?) yksipuolista totuutta joka kumpuaa hänen työnantajansa mainosmateriaaleiksi tulkittavista "tiedoista" ja ylläpitää avointa keskustelua. No sinun lauta, sinun säännöt.Päivystävä rambo heittää jälleen kerran henkilökohtaisuuksia. Voitko osoittaa vaikka muutaman kohdan missä on kerrottu puolitotuuksia? Vai eikö taas polttimo kestä kun joku ei hypi oman pillin mukaan?
Jos kerta lirpake on täynnä näitä "totuuksia" niin laita tänne vaikka pari esimerkkiä, otan ihan avoimin mielin vastaan.Krantinheittimistö ketju on täynnä noita kun puhutaan AMOS:ta. Muutama tietävä täällä on yrittänyt kiistää herran (vai rouvan?) yksipuolista totuutta joka kumpuaa hänen työnantajansa mainosmateriaaleiksi tulkittavista "tiedoista" ja ylläpitää avointa keskustelua. No sinun lauta, sinun säännöt.
Myönnän kyllä, että kyseessä oli turha piikki jonka olisi voinut jättää poiskin.
Ilmeisesti olemme asiasta erimieltä. Mutta minusta itseni lisäksi @Leppis ja @kertakenttään on monta kertaa tykistö & krh-langossa joutunut oikomaan keskustelua joka on livennyt Patrian julkisuuskuvan kiillottamiseksi.Jos kerta lirpake on täynnä näitä "totuuksia" niin laita tänne vaikka pari esimerkkiä, otan ihan avoimin mielin vastaan.
Minä päätän nyt, että näytät ne "totuudet" mistä nyt syyttelet muita. Sillä ei ole vitunkaan väliä olenko erimieltä sinun kanssasi, yleensä en, mutta se, että vittuilet ja menet henkilökohtaisuuksiin jatkuvasti vaati nyt villoja. NÄYTÄ nyt ne "totuudet" mistä vingut, äläkä piiloudu "Mutta tästä lienee turha vääntää. Sinä nämä päätät" -shaiban taakse.Ilmeisesti olemme asiasta erimieltä. Mutta minusta itseni lisäksi @Leppis ja @kertakenttään on monta kertaa tykistö & krh-langossa joutunut oikomaan keskustelua joka on livennyt Patrian julkisuuskuvan kiillottamiseksi.
Mutta tästä lienee turha vääntää. Sinä nämä päätät.
Nyt tämä nauru ei oikeen millään meinaa loppua
VK:n eli JuKo tarina alkaa vuodelta 1972 kun päätettiin suunnitella työnimellä "YK-vääpeli" kotimaassa miehistönkuljetusajoneuvo nimenomaan Suomen YK-joukoille (vaunu oli mm ensimmäiset vuodet valkoinen). Jostain syystä tilaus annettiin Vammaskosken tehtaille eli tykkitehtaalle(!) Eikä ajoneuvotehtaalle. Työ valmistui monen vaiheen ja sekoilun jälkeen 1977
Kun tämä kuitenkin on Ps-ajoneuvolanka eikä krh tai AMOS, niin todetaan, että tässä asiassa voin vahvistaa CV:n tiedot oikeiksi. Itekin näin tämän Vammaskosken ihmeen ekan kerran koeajossa Parolassa maaliskuun lopulla v 1977. Mitä taasen tulee 1980 -luvun onnistuneeseen Pasi -kilpailutukseen, niin sellaista emme enää tule näkemään ikinä. Silloin meillä oli suljettu talous, joka kykeni ylläpitämään monia jo kauan sitten kadonneita tuotteita, mm kotimaiset kuorma-autot sekä kolme eri metsäkonevalmistajaa.Toivottavasti tämän kaltaista kilpailutusta kotimaisten valmistajien kesken nähdään tulevaisuudessa enemmän
Näin... Lapissa vain ois hyvä päästä liikkumaan kaikkina vuodenaikoina kaikissa olosuhteissa(myös tien ulkopuolella kiitos...) ja juuri tämän takia näitä kaikkia mainitsemiasi tuotteita pitää verrata keskenään... Ja juuri tästä samasta syystä joudutaan ainakin toistaiseksi valitsemaan maastoliikkuvuuden ja panssaroinnin välillä, kuten aikaisemmin mainitsin.Mene sitten hoitoon. Tuo omien viestien lainaaminen on paitsi ärsyttävää, myös hölmöä.
CV on erittäin liikuntakykyinen syvässäkin hangessa omassa luokassaan. On fysikaalisesti mahdotonta saada rynnpsv:hen samoja liikehtimiskykyjä kuin vaikka ällin "tuiskussa, ja suolla kulkeva varianttiin", joten CV:n liikehtimiskykyä on turha verrata tekaan, älliin, moottorikelkkaan, porotokkaan, tai mihinkään muuhun vastaavaan.
Juurikin näin ja se tekee maastosta poikkeuksellisen hankalan moottoroidulle armeijalle. On louhikkoa, kalliota, suota, tunturia, avosuota, louhikkoa, louhikkoista tunturia, suota, avosuota, tiheikköä, suota, louhikkoa, vaaroja, tunturia, kallioseinämä, joki, puro, suo, louhikko, kallio, metsä, tunturi, jne. You got the point?Lapissa on muuten monta erilaista maastoa, ei voi puhua vain "lapin maastosta". On tiheä metsää, on avotunturia missä pääsee vaikka (melkein) pikkufiiatilla eteenpän ja on soita.
Pakko oli vielä sanoa, että et ole tainnut käydä Lapin "avotuntureilla" kesällä . En suosittele pikkufiiattia, sille retkelle.Lapissa on muuten monta erilaista maastoa, ei voi puhua vain "lapin maastosta". On tiheä metsää, on avotunturia missä pääsee vaikka (melkein) pikkufiiatilla eteenpän ja on soita.
Kyllä se tiettömälle jänkälle tai lumeen on hieman outo määrittely. Massamainen ja maastokykyinen? Jos joukkueen kulkuneuvosta puhutaan. Muihin tarpeisiin meillä on AMV:t, CV:t sun muut. Edellisiäkin toki puuttuu määrässä mutta niitä löytyy valmiina kaupasta. Se kevyt peli korpeen puuttuu joka kuitenkin kuljettaa.No eikä tarvita. Me tarvitaan massamaista panssaroitua maastokelpoista miehistönkuljetuskykyä.
CV. Jos siis puhutaan siitä mitä piti tulla Kainuuseen.
Lisätään kuitenkin, että pohjoisen joukkojen ajoneuvokaluston uusiminen on joka tapauksessa miljardihanke. Telakuorma-autokin, panssaroituna mallina ja toki kaupan sisällöstä riippuen, pyörinee hinnaltaan tänä päivänä parin miljoonan kieppeillä. Jos nykyisiä telakuorma-autoja olisi 500 kpl, mikä on todennäköisesti alakanttiin (PV maininnut 1200 kpl hiljattain), niin noiden korvaaminen 1:1 panssaroiduilla tarkoittaa miljardin laskua. Jos hankintamäärä on suurempi tai osa teka-kalustosta halutaan korvata rynnäkköpanssarivaunuilla, niin lasku jatkaa kasvuaan.
Eikös näitä alkujaan pitänytkin tulla myös Kainuuseen, mutta rahat loppuivat kesken?
Siinä varmaan on samalla suurin ongelma tulevaisuudessakin. Maailmalla on paljon hyviä laitteita, mutta Firmalla ei ole niihin varaa... Miljardihankkeeksi menee, jos Pohjois-Suomen joukkojen nykyinen TEKA-kalusto pitäisi korvata modernimmalla suunnilleen 1:1.
No mutta, ei niistä varuskunnista onneksi sotaa käydä.
Karjalan prikaati viittaa rauhan ajan joukko-osastoon, sodan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Toki valitettava tosiasia on että priorisointia täytyy varmasti tehdä sodan aikana. En tosin usko että se Venäjäkään lähettäisi parasta panssarikiilaansa Lappiin.
Näin... Lapissa vain ois hyvä päästä liikkumaan kaikkina vuodenaikoina kaikissa olosuhteissa(myös tien ulkopuolella kiitos...) ja juuri tämän takia näitä kaikkia mainitsemiasi tuotteita pitää verrata keskenään... Ja juuri tästä samasta syystä joudutaan ainakin toistaiseksi valitsemaan maastoliikkuvuuden ja panssaroinnin välillä, kuten aikaisemmin mainitsin.
Juurikin näin ja se tekee maastosta poikkeuksellisen hankalan moottoroidulle armeijalle. On louhikkoa, kalliota, suota, tunturia, avosuota, louhikkoa, louhikkoista tunturia, suota, avosuota, tiheikköä, suota, louhikkoa, vaaroja, tunturia, kallioseinämä, joki, puro, suo, louhikko, kallio, metsä, tunturi, jne. You got the point?
Arvelin massamaisen tarkoittavan, että niitä on varaa ostaa sadoille eikä vain kymmenille joukkueille. Suomenhevosen nopeus ei nykyistä viholliskuvaa vastaan riitä, kuin korteintaan takaportaan huoltokuljetuksissa. Taistelualueella tarvitaan nopeampaa liikettä.Kyllä se tiettömälle jänkälle tai lumeen on hieman outo määrittely. Massamainen ja maastokykyinen? Jos joukkueen kulkuneuvosta puhutaan. Muihin tarpeisiin meillä on AMV:t, CV:t sun muut. Edellisiäkin toki puuttuu määrässä mutta niitä löytyy valmiina kaupasta. Se kevyt peli korpeen puuttuu joka kuitenkin kuljettaa.
Viimesodassa se oli suomenhevonen. Lapista puuttui sekin.