Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Päivystävä rambo heittää jälleen kerran henkilökohtaisuuksia. Voitko osoittaa vaikka muutaman kohdan missä on kerrottu puolitotuuksia? Vai eikö taas polttimo kestä kun joku ei hypi oman pillin mukaan?
Krantinheittimistö ketju on täynnä noita kun puhutaan AMOS:ta. Muutama tietävä täällä on yrittänyt kiistää herran (vai rouvan?) yksipuolista totuutta joka kumpuaa hänen työnantajansa mainosmateriaaleiksi tulkittavista "tiedoista" ja ylläpitää avointa keskustelua. No sinun lauta, sinun säännöt.
Myönnän kyllä, että kyseessä oli turha piikki jonka olisi voinut jättää poiskin.
 
Krantinheittimistö ketju on täynnä noita kun puhutaan AMOS:ta. Muutama tietävä täällä on yrittänyt kiistää herran (vai rouvan?) yksipuolista totuutta joka kumpuaa hänen työnantajansa mainosmateriaaleiksi tulkittavista "tiedoista" ja ylläpitää avointa keskustelua. No sinun lauta, sinun säännöt.
Myönnän kyllä, että kyseessä oli turha piikki jonka olisi voinut jättää poiskin.
Jos kerta lirpake on täynnä näitä "totuuksia" niin laita tänne vaikka pari esimerkkiä, otan ihan avoimin mielin vastaan.
 
Jos kerta lirpake on täynnä näitä "totuuksia" niin laita tänne vaikka pari esimerkkiä, otan ihan avoimin mielin vastaan.
Ilmeisesti olemme asiasta erimieltä. Mutta minusta itseni lisäksi @Leppis ja @kertakenttään on monta kertaa tykistö & krh-langossa joutunut oikomaan keskustelua joka on livennyt Patrian julkisuuskuvan kiillottamiseksi.
Mutta tästä lienee turha vääntää. Sinä nämä päätät.
 
Ilmeisesti olemme asiasta erimieltä. Mutta minusta itseni lisäksi @Leppis ja @kertakenttään on monta kertaa tykistö & krh-langossa joutunut oikomaan keskustelua joka on livennyt Patrian julkisuuskuvan kiillottamiseksi.
Mutta tästä lienee turha vääntää. Sinä nämä päätät.
Minä päätän nyt, että näytät ne "totuudet" mistä nyt syyttelet muita. Sillä ei ole vitunkaan väliä olenko erimieltä sinun kanssasi, yleensä en, mutta se, että vittuilet ja menet henkilökohtaisuuksiin jatkuvasti vaati nyt villoja. NÄYTÄ nyt ne "totuudet" mistä vingut, äläkä piiloudu "Mutta tästä lienee turha vääntää. Sinä nämä päätät" -shaiban taakse.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Nyt tämä nauru ei oikeen millään meinaa loppua:D

Mene sitten hoitoon. Tuo omien viestien lainaaminen on paitsi ärsyttävää, myös hölmöä.

CV on erittäin liikuntakykyinen syvässäkin hangessa omassa luokassaan. On fysikaalisesti mahdotonta saada rynnpsv:hen samoja liikehtimiskykyjä kuin vaikka ällin "tuiskussa, ja suolla kulkeva varianttiin", joten CV:n liikehtimiskykyä on turha verrata tekaan, älliin, moottorikelkkaan, porotokkaan, tai mihinkään muuhun vastaavaan.
 
VK:n eli JuKo tarina alkaa vuodelta 1972 kun päätettiin suunnitella työnimellä "YK-vääpeli" kotimaassa miehistönkuljetusajoneuvo nimenomaan Suomen YK-joukoille (vaunu oli mm ensimmäiset vuodet valkoinen). Jostain syystä tilaus annettiin Vammaskosken tehtaille eli tykkitehtaalle(!) Eikä ajoneuvotehtaalle. Työ valmistui monen vaiheen ja sekoilun jälkeen 1977
Toivottavasti tämän kaltaista kilpailutusta kotimaisten valmistajien kesken nähdään tulevaisuudessa enemmän
Kun tämä kuitenkin on Ps-ajoneuvolanka eikä krh tai AMOS, niin todetaan, että tässä asiassa voin vahvistaa CV:n tiedot oikeiksi. Itekin näin tämän Vammaskosken ihmeen ekan kerran koeajossa Parolassa maaliskuun lopulla v 1977. Mitä taasen tulee 1980 -luvun onnistuneeseen Pasi -kilpailutukseen, niin sellaista emme enää tule näkemään ikinä. Silloin meillä oli suljettu talous, joka kykeni ylläpitämään monia jo kauan sitten kadonneita tuotteita, mm kotimaiset kuorma-autot sekä kolme eri metsäkonevalmistajaa.
 
Mene sitten hoitoon. Tuo omien viestien lainaaminen on paitsi ärsyttävää, myös hölmöä.

CV on erittäin liikuntakykyinen syvässäkin hangessa omassa luokassaan. On fysikaalisesti mahdotonta saada rynnpsv:hen samoja liikehtimiskykyjä kuin vaikka ällin "tuiskussa, ja suolla kulkeva varianttiin", joten CV:n liikehtimiskykyä on turha verrata tekaan, älliin, moottorikelkkaan, porotokkaan, tai mihinkään muuhun vastaavaan.
Näin... Lapissa vain ois hyvä päästä liikkumaan kaikkina vuodenaikoina kaikissa olosuhteissa(myös tien ulkopuolella kiitos...) ja juuri tämän takia näitä kaikkia mainitsemiasi tuotteita pitää verrata keskenään... Ja juuri tästä samasta syystä joudutaan ainakin toistaiseksi valitsemaan maastoliikkuvuuden ja panssaroinnin välillä, kuten aikaisemmin mainitsin.
 
Lapissa on muuten monta erilaista maastoa, ei voi puhua vain "lapin maastosta". On tiheä metsää, on avotunturia missä pääsee vaikka (melkein) pikkufiiatilla eteenpän ja on soita.
 
Lapissa on muuten monta erilaista maastoa, ei voi puhua vain "lapin maastosta". On tiheä metsää, on avotunturia missä pääsee vaikka (melkein) pikkufiiatilla eteenpän ja on soita.
Juurikin näin ja se tekee maastosta poikkeuksellisen hankalan moottoroidulle armeijalle. On louhikkoa, kalliota, suota, tunturia, avosuota, louhikkoa, louhikkoista tunturia, suota, avosuota, tiheikköä, suota, louhikkoa, vaaroja, tunturia, kallioseinämä, joki, puro, suo, louhikko, kallio, metsä, tunturi, jne. You got the point?
 
Lapissa on muuten monta erilaista maastoa, ei voi puhua vain "lapin maastosta". On tiheä metsää, on avotunturia missä pääsee vaikka (melkein) pikkufiiatilla eteenpän ja on soita.
Pakko oli vielä sanoa, että et ole tainnut käydä Lapin "avotuntureilla" kesällä . En suosittele pikkufiiattia, sille retkelle.
 
No eikä tarvita. Me tarvitaan massamaista panssaroitua maastokelpoista miehistönkuljetuskykyä.
Kyllä se tiettömälle jänkälle tai lumeen on hieman outo määrittely. Massamainen ja maastokykyinen? Jos joukkueen kulkuneuvosta puhutaan. Muihin tarpeisiin meillä on AMV:t, CV:t sun muut. Edellisiäkin toki puuttuu määrässä mutta niitä löytyy valmiina kaupasta. Se kevyt peli korpeen puuttuu joka kuitenkin kuljettaa.

Viimesodassa se oli suomenhevonen. Lapista puuttui sekin.
 
Viimeksi muokattu:
CV. Jos siis puhutaan siitä mitä piti tulla Kainuuseen.

Lisätään kuitenkin, että pohjoisen joukkojen ajoneuvokaluston uusiminen on joka tapauksessa miljardihanke. Telakuorma-autokin, panssaroituna mallina ja toki kaupan sisällöstä riippuen, pyörinee hinnaltaan tänä päivänä parin miljoonan kieppeillä. Jos nykyisiä telakuorma-autoja olisi 500 kpl, mikä on todennäköisesti alakanttiin (PV maininnut 1200 kpl hiljattain), niin noiden korvaaminen 1:1 panssaroiduilla tarkoittaa miljardin laskua. Jos hankintamäärä on suurempi tai osa teka-kalustosta halutaan korvata rynnäkköpanssarivaunuilla, niin lasku jatkaa kasvuaan.

Joskus jossain olen kuullut villin version että tänne olisi ollut tarkoitus hankkia jopa 500 cvtä.

Niistä olisi ehkä pari riittänyt tänne Kainuuseen
 
Eikös näitä alkujaan pitänytkin tulla myös Kainuuseen, mutta rahat loppuivat kesken?

Siinä varmaan on samalla suurin ongelma tulevaisuudessakin. Maailmalla on paljon hyviä laitteita, mutta Firmalla ei ole niihin varaa... Miljardihankkeeksi menee, jos Pohjois-Suomen joukkojen nykyinen TEKA-kalusto pitäisi korvata modernimmalla suunnilleen 1:1.

No mutta, ei niistä varuskunnista onneksi sotaa käydä.
 
No mutta, ei niistä varuskunnista onneksi sotaa käydä.

Ei toki, mutta eipä Poriinkaan taida olla tulossa telakuorma-autoja tai rynnäkköpanssarivaunuja ihan heti? ;)

Valtakunnassa olevan kaluston määrä asettaa rajoituksensa. Jos siirrät KARJPR:n Pohjois-Suomeen, niin se prikaati ei sitten ole Kaakkois-Suomessa torjumassa panssarikiilaa kohti Helsinkiä.
 
Karjalan prikaati viittaa rauhan ajan joukko-osastoon, sodan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Toki valitettava tosiasia on että priorisointia täytyy varmasti tehdä sodan aikana. En tosin usko että se Venäjäkään lähettäisi parasta panssarikiilaansa Lappiin.
 
Karjalan prikaati viittaa rauhan ajan joukko-osastoon, sodan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Toki valitettava tosiasia on että priorisointia täytyy varmasti tehdä sodan aikana. En tosin usko että se Venäjäkään lähettäisi parasta panssarikiilaansa Lappiin.

Karjalan Prikaati vs. KARJPR. Termit eivät ole keskenään vaihtokelpoisia, rauhanajan joukko-osasto vs. sodanajan yhtymä.

Toisekseen en laiminlöisi pohjoista suuntaa. Etelä-Suomessa ei ole paljoakaan järkevää tavoiteltavaa. Jos tavoitteet ovat loogisempia kuin Suomen vastainen ideologinen viha, jota ei Venäjän tapauksessa tietenkään voida poissulkea, niin seuraava sota kohdistuu Suomen pohjoisille alueille. Jäämeren rannalla ratkaistaan taistelu alueen luonnonvaroista. Etelässä koulutetun joukon voi toki siirtää pohjoiseen, mutta olosuhteet ovat etelässä toisenlaiset. Lyhimmän palvelusajan panssarijääkäri ei välttämättä omaa juuri lainkaan kokemusta lumesta ja pakkasesta, edes varusmiespalveluksensa ajalta.

Näin... Lapissa vain ois hyvä päästä liikkumaan kaikkina vuodenaikoina kaikissa olosuhteissa(myös tien ulkopuolella kiitos...) ja juuri tämän takia näitä kaikkia mainitsemiasi tuotteita pitää verrata keskenään... Ja juuri tästä samasta syystä joudutaan ainakin toistaiseksi valitsemaan maastoliikkuvuuden ja panssaroinnin välillä, kuten aikaisemmin mainitsin.

Juurikin näin ja se tekee maastosta poikkeuksellisen hankalan moottoroidulle armeijalle. On louhikkoa, kalliota, suota, tunturia, avosuota, louhikkoa, louhikkoista tunturia, suota, avosuota, tiheikköä, suota, louhikkoa, vaaroja, tunturia, kallioseinämä, joki, puro, suo, louhikko, kallio, metsä, tunturi, jne. You got the point?

Olen hieman epäileväinen sen suhteen, mikä tekee CV90:stä soveltumattoman alueelle. Ei telakuorma-autollakaan ajeta kallioseinämän ylitse... ja ajaako vihollinen pahimpaan mahdolliseen paikkaan?

Kuten olen aiemmin todennut, CV90:n pintapaine on osapuilleen samaa luokkaa kuin kävelevän ihmisen. Taisteluvarustuksessa sotilas uppoaa luultavasti syvemmälle kuin vaunu. Miksi CV90 ei pärjäisi Lapin olosuhteissa riittävän hyvin? Telakuorma-autojakin saa panssaroituina, jos CV90:n liikkuvuus ei tyydytä ja haluaa vielä paremmin huonoissa olosuhteissa liikkuvia laitteita.
 
Kyllä se tiettömälle jänkälle tai lumeen on hieman outo määrittely. Massamainen ja maastokykyinen? Jos joukkueen kulkuneuvosta puhutaan. Muihin tarpeisiin meillä on AMV:t, CV:t sun muut. Edellisiäkin toki puuttuu määrässä mutta niitä löytyy valmiina kaupasta. Se kevyt peli korpeen puuttuu joka kuitenkin kuljettaa.

Viimesodassa se oli suomenhevonen. Lapista puuttui sekin.
Arvelin massamaisen tarkoittavan, että niitä on varaa ostaa sadoille eikä vain kymmenille joukkueille. Suomenhevosen nopeus ei nykyistä viholliskuvaa vastaan riitä, kuin korteintaan takaportaan huoltokuljetuksissa. Taistelualueella tarvitaan nopeampaa liikettä.
 
Back
Top