Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mitä mieltä olet muuten MT-LBV:stä, jossa on BPPU-tornissa 30 mm 2A72-konetykki? Kyseessä on siis myös BTR-82A:ssa käytetty torni.

Venäjä markkinoi kyseistä versiota yhä nimikkeellä MT-LBM (6MB) ja sen leveätelaista versiota myös. Näissä on tosin myös hiukan raskaampi panssarointi kyljissä, jolloin PKM ei enää edes tuurilla läpäise kylkeä.
http://roe.ru/eng/catalog/land-forces/mt-lbm-6mb/

Ainakin silloin vaunulla on tulivoimaa taistella kaikkia vastaan tulevia kevyitä vaunuja vastaan, ja myös häiritä raskaita vaunuja. Vaikka panssarointi ei suojaa vaunua varsinaisesti, toisi konetykki merkittävän tulivoimalisän verrattuna nykyiseen PKT:hen.

Noita nyt ei nykyisen tilanteen vuoksi voitaisi ostaa, mutta olisiko niissä järkeä?
Hyvästä APC:stä huonoksi IFV:ksi. Mielummin vaikka lisää tornittomia perus-ällejä tuollakin rahalla.
 
Bemarin ongelma on kepeat telat kun puhutaan pehmeästä maastosta (suo jne). MTLB telan leveys onkin sitten ihan eri luokkaa. Käsittääkseni kaikilla vaunuilla on operoitu Rovajärvellä Maavoimien vaikuttamisharjoituksissa ym, mutta en tiedä onko talvella.
Jos Suomi ostasi BMP-2 halvalla niin eikö niihin voi laittaa leveämpi telat että ne pystyy ajaa Lapissa?
 
Hyvästä APC:stä huonoksi IFV:ksi.
Mutta yhä MT-LBV:n liikkuvuudella, tosin tonnin pienemmällä kuormauskapasiteetilla.

Kuten sanottu, MT-LBV liikkuu paremmin kuin TEKA:t, ja myös paremmin kuin mitkään varsinaiset IFV:t. Kun ottaa tämän huomioon, olisi se konetykillä aseistettuna tulivoimaltaan ylivertainen luokassaan.
 
VK-1 (Vammaskoski 1) oli yksi kilpailija PASIin johtaneessa prosessissa, kts. tämän ketjun viesti #3502;) Vaunu tunnettiin myös nimellä JuKo, pääsuunnittelijansa Koskisen mukaan: "Jumalauta Koskinen...!" Lisäksi se oli jukopää, kääntämiseen tarvittiin lähes lentokenttä.

Muistaakseni tuossa kävi vielä niin ettei Vammaskoskea projekti paljoa kiinnostanut vaan suunnittelu ulkoistettiin jollekin pienelle insinööripuljulle jolla ei ollut minkäänlaista kokemusta sotilasajoneuvoista. Edes BTR:stä ei käyty ottamassa mallia miten homma tehdään edes sinne päin.
Jottei mene täysin valmistajan parjaamiseksi, niin vikaa oli myös tilaajassa. Huippunopeudeksi katsottiin riittävän 30km/h, ja jousitus jätettiin vaatimuksista pois. Turhaa luksusta sellainen.
Jukon paranneltu painos (VK-2?) oli tarjolla sitten myöhempään skabaan jonka Pasi voitti, mutta siitä ei tilattu prototyyppiä.
 
Hyvästä APC:stä huonoksi IFV:ksi. Mielummin vaikka lisää tornittomia perus-ällejä tuollakin rahalla.

Menisikö niin että yhden IFV:n hinnalla saa 2 APC:tä? Paljon tarvittaisiin? 2 vai 3 mottia?

Ja paikallishankinnan voisi metsästää neljästä kilometristä. Sori huono vitsi.
 
Muistaakseni tuossa kävi vielä niin ettei Vammaskoskea projekti paljoa kiinnostanut vaan suunnittelu ulkoistettiin jollekin pienelle insinööripuljulle jolla ei ollut minkäänlaista kokemusta sotilasajoneuvoista. Edes BTR:stä ei käyty ottamassa mallia miten homma tehdään edes sinne päin.
Jottei mene täysin valmistajan parjaamiseksi, niin vikaa oli myös tilaajassa. Huippunopeudeksi katsottiin riittävän 30km/h, ja jousitus jätettiin vaatimuksista pois. Turhaa luksusta sellainen.
Jukon paranneltu painos (VK-2?) oli tarjolla sitten myöhempään skabaan jonka Pasi voitti, mutta siitä ei tilattu prototyyppiä.

Kyseessä on ollut perinteinen kotimainen hankinta; ostetaan paskaa kalliilla hinnalla, ja taputellaan toisiamme olkapäälle että "me suomalaiset kyllä osataan, ja olihan sillä työllistävä vaikutus". JuKo jäi PV:n onneksi "suunnittelupöydälle", mutta on osoitus siitä että minkälaista shaissea PV:lle voidaan oikeasti tarjota.
 
Mutta yhä MT-LBV:n liikkuvuudella, tosin tonnin pienemmällä kuormauskapasiteetilla.

Kuten sanottu, MT-LBV liikkuu paremmin kuin TEKA:t, ja myös paremmin kuin mitkään varsinaiset IFV:t. Kun ottaa tämän huomioon, olisi se konetykillä aseistettuna tulivoimaltaan ylivertainen luokassaan.
Riippuu maastosta
 
Rovalla omassa tekassa takavaunu oli parhaillaan miltein sivuttain jumissa ja jääkärit mukaanlukien allekirjoittanut lentelivät laidasta laitaan. Perävaunulliset tekat joutuivat käyttämään toista reittiä seurattuaan meiän tekan höykkyytystä. Samaa uraa olivat käyttäneet jäljistä päätellen panssarivaunut ilman suurempia ongelmia. Talvesta puhutaan siis ja syvät nietokset.

Mitä itse tuli nähtyä panssarivaunuja niin ei niillä sen suurempia ongelmia Lapin maastossa näyttänyt olevan. En kuitenkaan yleistä tätä omien kokemuksien ulkopuolelle kun en paljolti vaunujen kanssa ollut tekemisissä vaikka niitä näki moneen otteeseen.
 
Kyseessä on ollut perinteinen kotimainen hankinta; ostetaan paskaa kalliilla hinnalla, ja taputellaan toisiamme olkapäälle että "me suomalaiset kyllä osataan, ja olihan sillä työllistävä vaikutus". JuKo jäi PV:n onneksi "suunnittelupöydälle", mutta on osoitus siitä että minkälaista shaissea PV:lle voidaan oikeasti tarjota.

Siihen maailmanaikasn tuo olisi hyvinkin voinut edetä sarjatuotantoon jos tehdas vain olisi ollut oikeassa vaalipiirissä.
 
Mitä itse tuli nähtyä panssarivaunuja niin ei niillä sen suurempia ongelmia Lapin maastossa näyttänyt olevan. En kuitenkaan yleistä tätä omien kokemuksien ulkopuolelle kun en paljolti vaunujen kanssa ollut tekemisissä vaikka niitä näki moneen otteeseen.
Varmasti näin, mutta joukkueen kuljetukseen pitäisi saada ratkaisu.
 
Muistaakseni tuossa kävi vielä niin ettei Vammaskoskea projekti paljoa kiinnostanut vaan suunnittelu ulkoistettiin jollekin pienelle insinööripuljulle jolla ei ollut minkäänlaista kokemusta sotilasajoneuvoista. Edes BTR:stä ei käyty ottamassa mallia miten homma tehdään edes sinne päin.
Jottei mene täysin valmistajan parjaamiseksi, niin vikaa oli myös tilaajassa. Huippunopeudeksi katsottiin riittävän 30km/h, ja jousitus jätettiin vaatimuksista pois. Turhaa luksusta sellainen.
Jukon paranneltu painos (VK-2?) oli tarjolla sitten myöhempään skabaan jonka Pasi voitti, mutta siitä ei tilattu prototyyppiä.

Onko tuosta kakkosversiosta näkynyt jossain tietoja?
 
Rovalla omassa tekassa takavaunu oli parhaillaan miltein sivuttain jumissa ja jääkärit mukaanlukien allekirjoittanut lentelivät laidasta laitaan. Perävaunulliset tekat joutuivat käyttämään toista reittiä seurattuaan meiän tekan höykkyytystä. Samaa uraa olivat käyttäneet jäljistä päätellen panssarivaunut ilman suurempia ongelmia. Talvesta puhutaan siis ja syvät nietokset.

Mitä itse tuli nähtyä panssarivaunuja niin ei niillä sen suurempia ongelmia Lapin maastossa näyttänyt olevan. En kuitenkaan yleistä tätä omien kokemuksien ulkopuolelle kun en paljolti vaunujen kanssa ollut tekemisissä vaikka niitä näki moneen otteeseen.
Riippuu maastosta, paikoitellen MT-LBV on parempi ja paikoitellen teka. Kokonaisuutena kun katsoo noiden maastoliikkuvuutta niin voi lähteä liikkeelle telapintalasta/paino, sillä pääsee jo pitkälle yleiskäyttön arvioinnissa pohjoisessa. Mitään yleispätevää totuutta suoriutumisesta kaikissa mahdollisissa olosuhteissa siitä ei tietenkään saa, enkä sellaista ole väittänytkään. Panssarikalustolla on kiistattomia etuja joissain tilanteissa, esim puuston läpi ajamisessa ym. käytössä jossa painosta on hyötyä. YouTubesta voi katsella loputtomiin niitä tilanteita missä tilanne kääntyy toisinpäin ja älli on kattoa myöten jumissa. Löytyyhän näiden kahden välistä myös kompromissi, Panssaroitu teka.
 
Siihen maailmanaikaan tuo olisi hyvinkin voinut edetä sarjatuotantoon jos tehdas vain olisi ollut oikeassa vaalipiirissä.

Tämmöisiä katsantokantoja hommaan taisi liittyäkin, olihan kyseessä valtion hanke ja valtion tehtaat. Funtsikaapa jos noita olisi hankittu, niitä olisi ilonamme varmaan vielä tänäkin päivänä.

Onko tuosta kakkosversiosta näkynyt jossain tietoja?

Ymmärtääkseni vtt:n postaama esite viittasi juuri tähän kakkosversioon. Sitä oli kai kehitetty kaikinpuolin järkevämpään suuntaan (auttoi kun pv:lle oli kirkastunut millaisia vaatimuksia kuljetusvaunulle pitäisi olla) ja mulla on sellainen käsitys että ominaisuuksiltaan olisi ollut vähän PaVa:n kaltainen.
 
Tämmöisiä katsantokantoja hommaan taisi liittyäkin, olihan kyseessä valtion hanke ja valtion tehtaat. Funtsikaapa jos noita olisi hankittu, niitä olisi ilonamme varmaan vielä tänäkin päivänä.

Ja parhaassa tapauksessa niillä vedettäisiin 100mm pst-kanuunaa :confused:
 
Riippuu maastosta, paikoitellen MT-LBV on parempi ja paikoitellen teka. Kokonaisuutena kun katsoo noiden maastoliikkuvuutta niin voi lähteä liikkeelle telapintalasta/paino, sillä pääsee jo pitkälle yleiskäyttön arvioinnissa pohjoisessa. Mitään yleispätevää totuutta suoriutumisesta kaikissa mahdollisissa olosuhteissa siitä ei tietenkään saa, enkä sellaista ole väittänytkään. Panssarikalustolla on kiistattomia etuja joissain tilanteissa, esim puuston läpi ajamisessa ym. käytössä jossa painosta on hyötyä. YouTubesta voi katsella loputtomiin niitä tilanteita missä tilanne kääntyy toisinpäin ja älli on kattoa myöten jumissa. Löytyyhän näiden kahden välistä myös kompromissi, Panssaroitu teka.
Laittappa vaikka sitten faktoja näistä tilanteista Suomen lapissa. Jännä homma että PV:n testit ovat osoittaneet kyllä MT-LBv lyövän TEKA:n käytännössä kaikissa oloissa. Jos NL ei olisi hajonnut olisi meidän MT-LBv lautta melkoinen.

Tämä TEKA:n hyvyys on vähän kuten Suomalaisiin reserviläisiin iskostettu usko, että RK-62 on määailmam paras rynnäkkökivääri. Ei se ole. Eikä TEKA:kaan sateentekijä ole.

Typerimmistä typerin hankinta olisi PS-TEKA: liikkuvuus heikkenee TEKA:n nähden, käyttökustannukset karkaavat lopullisesti käsistä ja hinta on sama kun länsimaisella tela-APC:lla. Siksipä niitä ei viimeksikään testeistä huolimatta ostettu. "Vahingossa" meille päätyneet ex-Ruotsin armeijan PS-TEKA:t eivät nekään ole hurraa huutoja käyttäjissään herättäneet...tätä taustaa vasten onkin "todella yllättävää" että nuo saatiin romunhinnalla kaupan päälle kun ostettiin tavallisia TEKA:ja.
 
Viimeksi muokattu:
Laittappa vaikka sitten faktoja näistä tilanteista Suomen lapissa. Jännä homma että PV:n testit ovat osoittaneet kyllä MT-LBv lyövän TEKA:n käytännössä kaikissa oloissa. Jos NL ei olisi hajonnut olisi meidän MT-LBv lautta melkoinen.

Tämä TEKA:n hyvyys on vähän kuten Suomalaisiin reserviläisiin iskostettu usko, että RK-62 on määailmam paras rynnäkkökivääri. Ei se ole. Eikä TEKA:kaan sateentekijä ole.

Typerimmistä typerin hankinta olisi PS-TEKA: liikkuvuus heikkenee TEKA:n nähden, käyttökustannukset karkaavat lopullisesti käsistä ja hinta on sama kun länsimaisella tela-APC:lla. Siksipä niitä ei viimeksikään testeistä huolimatta ostettu. "Vahingossa" meille päätyneet ex-Ruotsin armeijan PS-TEKA:t eivät nekään ole hurraa huutoja käyttäjissään herättäneet...tätä taustaa vasten onkin "todella yllättävää" että nuo saatiin romunhinnalla kaupan päälle kun ostettiin tavallisia TEKA:ja.
Onhan noita tullut laitettua jo moneen kertaan, ei vaan tunnu menevän perille. Toisaalta en tiedä miten PV suunnittelee toimivansa pohjoisessa tosipaikan tullen. Joskus muinoin pohjoisen pääsotaharjoituksessa jossa olin mukana toiminta nojautui vahvasti tiestöön.

Jännä homma että pohjoiseen on hankittu tekoja eikä MT-LBV: tä, hinnasta tämä ei ole ollut ainakaan kiinni kuten hyvin tiedämme.
 
Luulen minä että pohjoisen Suomen puoustus on jätetty pienemmälle huomiolle. Koko maan puolustamiseen en enää usko nykyisellä SA-vahvuuksilla.
 
Laittappa vaikka sitten faktoja näistä tilanteista Suomen lapissa. Jännä homma että PV:n testit ovat osoittaneet kyllä MT-LBv lyövän TEKA:n käytännössä kaikissa oloissa. Jos NL ei olisi hajonnut olisi meidän MT-LBv lautta melkoinen.

Tämä TEKA:n hyvyys on vähän kuten Suomalaisiin reserviläisiin iskostettu usko, että RK-62 on määailmam paras rynnäkkökivääri. Ei se ole. Eikä TEKA:kaan sateentekijä ole.

Typerimmistä typerin hankinta olisi PS-TEKA: liikkuvuus heikkenee TEKA:n nähden, käyttökustannukset karkaavat lopullisesti käsistä ja hinta on sama kun länsimaisella tela-APC:lla. Siksipä niitä ei viimeksikään testeistä huolimatta ostettu. "Vahingossa" meille päätyneet ex-Ruotsin armeijan PS-TEKA:t eivät nekään ole hurraa huutoja käyttäjissään herättäneet...tätä taustaa vasten onkin "todella yllättävää" että nuo saatiin romunhinnalla kaupan päälle kun ostettiin tavallisia TEKA:ja.

Olishan se hienoa jos saataisiin miehistönkuljetus CV:n versioita ja aika nippu vielä. Eihän tätä kukaan kiistä.
 
Back
Top