Miehistön kuljetus

Suomessa yksikään yksikkö ei aja pyöräajoneuvoilla taisteluun. Jalkaväki jalkautuu ja taistelee jalan.

Pasilla tai AMV:llä varustettu komppania tai pataljoona ei edes aja vihamielisellä alueella, vaan kulkureitti tiedustellaan etukäteen.

Suomi ei tarvitse konetykeillä aseistettuja pyöräajoneuvoja.

Vai pitäisikö tässä nyt lähteä siitä, että ajoneuvo (ts. teollisuuspolitiikka) määrittelisi kevyen jalkaväen taistelutekniikan?

En ole puhunutkaan mistään kohtaamistaisteluun tarkoituksella ajamisesta, tilanteet saattavat silti tulla nopeasti ja AMV toisi jotakin suojaa Paseille.
60 AMV:n varustaminen konetykeillä ei kaada budjettia mutta en myöskään sano että se olisi prioriteetti ykkönen.
 
Eurosatory 2018: Patria 6X6 - monitoimista kuljetuskapasiteettia pitkälle tulevaisuuteen
11.6.2018 15:00

Sivun sisältö
Patria lanseerasi Pariisin Eurosatory-tapahtumassa uuden ajoneuvon – Patria 6x6:n, joka tuo edeltäjänsä perusajatuksen tähän päivään monitoimisella kuljetuskapasiteetillaan ja asiakkaan tarpeisiin helposti mukautuvalla modulaarisuudellaan. Tervetuloa tutustumaan uutteen tulokkaaseen Patrian ständillä Hall 6 – G260/300.
Patria 6X6
on Pasi-kuljetuspanssariajoneuvon seuraaja ja täydentää legendaarisen Patria AMV 8X8:n valinneiden asiakkaiden ajoneuvokantaa. Patria 6x6 on suunniteltu monikäyttöiseksi kuljetusajoneuvoksi. Teknisesti 6X6 pohjautuu alustarakenteeltaan samoihin komponentteihin kuin AMV - akseleita on vain yksi vähemmän. Kaikki kolme akselia vetävät, ja varustelusta riippuen kaksi etummaista tai kaikki kolme akselia ohjaavat. Optioilla 6X6:n varustelua voidaan kasvattaa lähemmäs AMV:tä. Saatavana on esimerkiksi erilaisia ballistisia- ja miinasuojatasoja, asejärjestelmiä, omasuojajärjestelmiä ja muuta sisätilanvarustelua.
Patria 6X6 voidaan varustaa erilaisilla asejärjestelmillä, ja ajoneuvoon saa tarvittaessa vaikka Patria Nemo 120 mm:n kranaatinheitinjärjestelmän. 6X6:n kantokyky on maksimissaan 8,5 tonnia. Panssaroidun 6X6:n suojaus yltää STANAG-luokittelun tasoon 4 asti, mikä tarkoittaa suojausta jopa raskasta konekivääritulta vastaan. 6x6:n hyvän kuormankantokyvyn vuoksi suojaus saadaan paremmaksi kuin aiemmissa Pasi-miehistönkuljetusajoneuvoissa. Miinasuojaustaso on huippuluokkaa jo perustasossaan, mutta optiona päästään jopa 10 kilon miinasuojaukseen.
6X6:een nouseminen ja sieltä poistuminen on vaivatonta. 2–3 hengen miehistön lisäksi ajoneuvossa on istumapaikat kymmenelle taistelijalle riippuen käyttötarkoituksesta ja layoutista. Kuljettajan on helppo omaksua 6X6:n kuorma-automaisen ohjaamon toiminnot. Ajoneuvo on suunniteltu yksinkertaiseksi ja käyttökustannuksiltaan kuorma-automaisen edulliseksi ratkaisuksi. Kestävyydessä se tulee jatkamaan edeltäjänsä Pasin viitoittamalla tiellä. Myös valmistusteknisesti 6X6 on selkeä kokonaisuus. Tarvittaessa loppukokoonpano ja varustelu voidaan helposti tehdä kohdemaissa yhteistyökumppanin toimesta. 6X6 täyttää NATO-vaatimukset ja sopii erinomaisesti esimerkiksi rauhanturvaoperaatioihin. Ajoneuvon elinkaaren aikainen tuki on olennainen osa Patria 6X6 -kokonaisuutta.
"Markkinoilla on jo pitkään ollut tilausta 1980-luvulta alkaen tuotannossa olleen Pasi-kuljetuspanssariajoneuvon seuraajalle. Uusi 6X6 tuo edeltäjänsä perusajatuksen tämän päivän maailmaan monitoimisella kuljetuskapasiteetillaan ja asiakkaan tarpeisiin helposti mukautuvalla modulaarisuudellaan", sanoo Patrian Land-liiketoiminnan tuotelinjajohtaja Janne Räkköläinen.
1528720011406.png
Lisätietoja:
Tuotelinjajohtaja Janne Räkköläinen, Land, Patria, puh. 040 844 3210, [email protected]

Patria on kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan luotettu elinkaaren tukipalvelujen ja teknologiaratkaisujen tuottaja. Patria tarjoaa kaluston käytettävyyttä ja suorituskyvyn jatkuvaa kehittämistä sekä tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmien tuotteita ja palveluita ilmailu- ja puolustusalan toimijoille. Patrian missiona on olla asiakkailleen tae toimintavarmuudesta, ja visiona on olla #1 kumppani kriittisissä toiminnoissa. Toimipisteitä on Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Norjassa ja Virossa. Vuonna 2017 Patrian liikevaihto oli 467,7 miljoonaa euroa, ja konsernissa toimii 2 800 ammattilaista. Patrian omistavat Suomen valtio (50.1 %) ja norjalainen Kongsberg Defence & Aerospace AS (49.9 %). Patria omistaa 50 % norjalaisesta Nammosta, ja yhdessä nämä kolme yritystä muodostavat johtavan pohjoismaisen puolustuskumppanuuden.
www.patria.fi

1528719901929.png
 
Eiköhän Patria ole varmistanut PV:ltä, että kustannustaso on hallittu. Ja PV toisaalta on saanut asiansa läpi, että tarvitsee työkalun, ei huipputekniikkaa. Lisäksi Sisu ja Misu pitävät kilpailua yllä.

Vaikuttaa erinomaiselta tuotteelta suunniteltuun käyttötarkoitukseen. Toivottavasti menestyy myös kaupallisesti.
 
Nuo kyllä kelpaa ympäri maailman.

Luulisi juu. Pasi-kantaa on uusiutumassa ympäri maailman ja enemmin tai myöhemmin itä-euroopan btr:t lahoaa lopullisesti käsiin. Hyvälle ja halvalle pajavasaralle on varmasti tilausta erityisesti maissa, joissa jo on hyviä kokemuksia Patrian tuotteista. AMV:n mahdollista komponentti/huolto/logistiikka -synergiaa unohtamatta. Toivottavasti Suomesta on tulossa entisen itä-blokin panssaroitujen pyöräajoneuvojen hovitoimittaja!
 
Luulisi juu. Pasi-kantaa on uusiutumassa ympäri maailman ja enemmin tai myöhemmin itä-euroopan btr:t lahoaa lopullisesti käsiin. Hyvälle ja halvalle pajavasaralle on varmasti tilausta erityisesti maissa, joissa jo on hyviä kokemuksia Patrian tuotteista. AMV:n mahdollista komponentti/huolto/logistiikka -synergiaa unohtamatta. Toivottavasti Suomesta on tulossa entisen itä-blokin panssaroitujen pyöräajoneuvojen hovitoimittaja!
Vaan missä mahdetaan nämä uudet Pasit tehdä - herää kysymys.
 
Luulisi juu. Pasi-kantaa on uusiutumassa ympäri maailman ja enemmin tai myöhemmin itä-euroopan btr:t lahoaa lopullisesti käsiin. Hyvälle ja halvalle pajavasaralle on varmasti tilausta erityisesti maissa, joissa jo on hyviä kokemuksia Patrian tuotteista. AMV:n mahdollista komponentti/huolto/logistiikka -synergiaa unohtamatta. Toivottavasti Suomesta on tulossa entisen itä-blokin panssaroitujen pyöräajoneuvojen hovitoimittaja!

Suomikin voisi kokoonapanon järjestää muualla jos sillä säästäisi rahaa.
 
image_25866_1.jpg

Hakisitko hyllystä 20A15 ne tuulilasinpyyhkijät, vihreänä.
 
Back
Top