Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tuo kivi kertoo sen tuhat sanaa. Uusi kalusto pitää saada teloille myös porilaisilla. Tosin Karjalan prikaatin pitää tosin mielestäni ensin päässä eroon XA- malleista.
Lähdin nyt jatkamaan täällä oikeassa ketjussa - mutta eikö? PV oli alun alkaen tarkoittanut AMV:hen asennettavaksi konetykkitornit, joista luovuttiin rahoitussyistä (kun demarit pettivät vaalilupauksensa AMV-hankintojen lisärahoittamisesta).Jos tällä viitataan AMV:hen niin aika väsynyt lause. AMV:n ei ole tarkoitus olla siellä etulinjassa ammuttavana. Mutta joo ei ole tämän ketjun aihe.
Lähdin nyt jatkamaan täällä oikeassa ketjussa - mutta eikö? PV oli alun alkaen tarkoittanut AMV:hen asennettavaksi konetykkitornit, joista luovuttiin rahoitussyistä (kun demarit pettivät vaalilupauksensa AMV-hankintojen lisärahoittamisesta).
Esim. @CV9030FIN on kirjoittanut nimenomaan siitä, että AMV ei ole tällä hetkellä "maailman kalleimpana ITKK-lavettina" ollessaan lainkaan optimaalisessa tehtävässään. Hänhän on sanonut AMV:tä ehkä maailman parhaaksi rynnäkköpanssariajoneuvoksi, ja että ilmeisesti sen tehtävänkuvan kuuluisi olla nimenomaan rynnäkköpanssariajoneuvon, ei miehistönkuljetuspanssariajoneuvon.
Onhan AMV paremmin panssaroitu kuin esim. BMP-2, joten en itse ainakaan näe mitään järkeä sille, että sitä ei voisi käyttää rynnäkköpanssariajoneuvona (mihin käyttöön se on suunniteltukin, ja missä esim. Puola sitä käyttää).
Ei ainakaan henkeä kannata pidättää tuon hankinnan suhteenEnsimmäinen ajatus oli että hyvä, pohjoisen soille tarvitaan telavehkeitä. Sitten katselin lippuriviä ja mietin että tuleekohan tästä NH90 maastoajoneuvo, eli telat pyörivät Lapin soilla joskus 2045
...
Onhan AMV paremmin panssaroitu kuin esim. BMP-2, joten en itse ainakaan näe mitään järkeä sille, että sitä ei voisi käyttää rynnäkköpanssariajoneuvona (mihin käyttöön se on suunniteltukin, ja missä esim. Puola sitä käyttää).
Lähdin nyt jatkamaan täällä oikeassa ketjussa - mutta eikö? PV oli alun alkaen tarkoittanut AMV:hen asennettavaksi konetykkitornit, joista luovuttiin rahoitussyistä (kun demarit pettivät vaalilupauksensa AMV-hankintojen lisärahoittamisesta).
Esim. @CV9030FIN on kirjoittanut nimenomaan siitä, että AMV ei ole tällä hetkellä "maailman kalleimpana ITKK-lavettina" ollessaan lainkaan optimaalisessa tehtävässään. Hänhän on sanonut AMV:tä ehkä maailman parhaaksi rynnäkköpanssariajoneuvoksi, ja että ilmeisesti sen tehtävänkuvan kuuluisi olla nimenomaan rynnäkköpanssariajoneuvon, ei miehistönkuljetuspanssariajoneuvon.
Onhan AMV paremmin panssaroitu kuin esim. BMP-2, joten en itse ainakaan näe mitään järkeä sille, että sitä ei voisi käyttää rynnäkköpanssariajoneuvona (mihin käyttöön se on suunniteltukin, ja missä esim. Puola sitä käyttää).
Oolrait voin olla aivan hyvin väärässä kun kuvittelin niiden olevan vain "todella hienoja takseja". Ainakin mikäli viholliselta olisi odotettavissa BMP-2 -tason pumppua vastaan niin menisivät varmaan hyvin rynnäkkökäytössä.
Miksi AMV:n pitäisi liikkua samoja polkuja, metsät täynnä teitä.Riittääkö AMV:n maastoliikkuvuus yhteistoimintaan taistelupanssarivaunujen kanssa?
Miksi AMV:n pitäisi liikkua samoja polkuja, metsät täynnä teitä.
Onko kuin todennäköistä että taistelupanssarivaunut ottavat umpimetsässä toisistaan mittaa?Mitäs sitten kun AMV on 300 metrin päässä jossakin metsän sisässä eikä pysty vaikuttamaan samoihin maaleihin kuin maastoliikkuvuutensa hyödyntäneet taistelupanssarivaunut?
Avarassa maastossa AMV varmaan pystyykin toimimaan järkevästi taistelupanssarivaunujen rinnalla, vaikka olisi uriin sidottu. Metsämaastossa ampumaetäisyydet ovat toista luokkaa.
Onko kuin todennäköistä että taistelupanssarivaunut ottavat umpimetsässä toisistaan mittaa?
Ei ole mikään pakko pysyä uralla. Toki näkyvyys heikkenee, mikä taas johtaa liikkeen hidastumiseen ja maalien havainnointi on vaikeampaa. Metsässä usein joutuu jalkauttamaan, mikä entisestään hidastaa liikettä. Puiden kaataminen ei ole ongelma, tosin jossain vaiheessa raja tulee vastaan. Kevyempi kalusto ei pärjää isojen puiden kanssa. Suomessa hyvin yleinen mäntyä kasvava talousmetsä on usein tasainen, siellä on hyvä näkyvyys ja mäntyjen kaataminen on helppoa.
Metsä antaa myös etuja panssarivaunuille. PST-aseiden tulialueet pitää raivata ja raivausjäljet voidaan huomata. Puihin ampumalla voidaan vaikuttaa maaleihin, jotka ovat maastoesteen takana. Joko sirpaleammus räjähtää puussa tai puunsäleet toimivat ihan itsestään sirpaleina. Vaikeakulkuisen maaston kautta voidaan päästä puolustajan heikkoihin kohtiin, kun puolustaja ei ole ymmärtänyt panssarivaunujen ominaisuuksia keskittyen pelkästään tien suuntaan.
Kuulemma venäläinen sanonta: "Parasta panssarivaunumaastoa on alue, jossa ei ole PST-aseita."
Yleisti ottaen mekanisoidut joukot pyrkii nopeuteen. Siksi liike on suoraviivaista ja usein siksi myös teiden suuntaista. Jos on nopeampaa tai taisteluteknisesti fiksumpaa tehdä koukkaus maaston kautta se tehdään, enneminkin kuin ruvetaan aikaa ja tupakkaa vievään raivaamiseen päätiestöllä - varsinkin jos on tiedustelutieto siitä että edessä on taisteluvalmis vastustaja. Kärki menee läpi melkein mistä vain kuten tuossa yllä todettiin, mutta huolto ja tukevat aselajit tarvitsevat yleensä edes jonkinlaisen kantavan tiepohjan.
Ei mitään käryä AMV:n maastoliikkuvuudesta, mutta olen kuullut sen olevan parempi kuin PASI:n, eikä se ole lainkaan huono. Todennäköisesti häviää kuitenkin CV90:lle.Riittääkö AMV:n maastoliikkuvuus yhteistoimintaan taistelupanssarivaunujen kanssa? Siis muutenkin kuin kolmena kesäkuukautena Lappeenrannan eteläpuolella. Toki pyörät ja telat ovat tälläkin hetkellä sekaisin KARJPR:n panssarijääkärijoukkueissa, mutta miten tilanne muuttuu, jos kaikki jalkaväki on pyörillä?
Tulitukea ajatellen täällä taas usein teroitetaan, ettei "Pasilla" ole asiaa lähellekään vihollista, vaan se on vain kuljetusväline. Jotkut ovat kertoneet, että tulitukikäyttöäkin olisi harjoiteltu, mutta ITKK-ampujan suojattomuudesta päätellen tämä ei tosiaankaan ole niitä kärkipään käyttötarkoituksia. Olisiko konetykki niin iso parannus tulivoimassa, että se oikeuttaisi AMV:n viemisen etulinjaan niin usein, että aseistuksen hankinta olisi perusteltavissa? Huolimatta siitä, että voidaan kohdata raskaita vaunuja ilman omien raskaiden vaunujen tukea? Huolimatta siitä, että AMV on panssaroinnin puolesta edelleen varsin altis konetykeille ja singoille?
Mitäs sitten kun AMV on 300 metrin päässä jossakin metsän sisässä eikä pysty vaikuttamaan samoihin maaleihin kuin maastoliikkuvuutensa hyödyntäneet taistelupanssarivaunut?
Avarassa maastossa AMV varmaan pystyykin toimimaan järkevästi taistelupanssarivaunujen rinnalla, vaikka olisi uriin sidottu. Metsämaastossa ampumaetäisyydet ovat toista luokkaa.
Nyt puhutaan niinkun varuskunnista?
Joo tottakai. Pääesikunnalle riittää pyörät mut muuten telat.
Onko kuin todennäköistä että taistelupanssarivaunut ottavat umpimetsässä toisistaan mittaa?
Ei tuota AMV:tä pitäisi ajatella pelkkänä taksina taistelukentälle, potenttiaaliahan alusta tarjoaa mutta sitä ei käytetä kun ei rahat riitä aseistukseen.
JOS noi suomen n. 60 AMV:tä saisi kunnon aseistuksen niin melko ripeästi siirtyisi 600 sotilasta+tulituki kriisialueelle jos niitä "pieniä vihreitä miehiä" yhtä-äkkiä jonnekkin ilmestyisi.
Menee hyvä alusta hukkaan jos ja kun sitä käytetään pelkkänä sirpalesuojana.