crane
Ylipäällikkö
juuh oma mielipide on että molempia ostettaisiin panssaroituja ja panssaroimattomiaSe tosiaan näyttäisi tällä hetkellä parhaalle vaihtoehdolle. Tuskin halvalle mutta merkittävästi halvemmalle.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
juuh oma mielipide on että molempia ostettaisiin panssaroituja ja panssaroimattomiaSe tosiaan näyttäisi tällä hetkellä parhaalle vaihtoehdolle. Tuskin halvalle mutta merkittävästi halvemmalle.
Meillä olisi omasta takaa hyvää osaamista lisäpanssaroinnille - keraamiselle, kuiduille ja etenkin kevytteräksen muodossa.juuh oma mielipide on että molempia ostettaisiin panssaroituja ja panssaroimattomia
Tilauksen teon aikoihin toukokuussa 2016 Defence IQ -sivusto kertoi koko paketin hinnaksi 85M€ (2,65 miljoonaa per vaunu).
"BAE Systems Hägglunds has been awarded a contract to manufacture 32 BvS10 all-terrain articulated armoured vehicles for the Austrian Federal Army. The contract awarded to the Swedish operation of BAE Systems follows a government-to-government arrangement between Austria and Sweden. The acquisition worth around EUR 85 million ($95 million) also includes associated equipment and services."
Austria to receive BvS10 all-terrain protected vehicles
www.defenceiq.com
Pari kuukautta myöhemmin Ruotsin TV:n paikallistoimitus (SVT Västernorrland) arvuutteli 500 miljoonaa kruunua (noin 50 M€, 1,56M€ per vaunu).
"Ordersumman är inte offentlig men enligt vad SVT Västernorrland erfar är kontraktet värt drygt 500 miljoner kronor."
Stororder till BAE Systems
BAE Systems Hägglunds har fått en miljardorder från österrikiska försvaret.www.svt.se
Ok. Eli 400 Bankun uusia hankinta on vain 600 miljoonaa..
"Vain". Halpaa kuin saippua. Se jää nähtäväksi onko koko nykyinen teka-armada tosiaan vaihtokunnossa 30-luvulla vai onko vielä mahdollisuuksia tehdä peruskorjausta?
juuh oma mielipide on että molempia ostettaisiin panssaroituja ja panssaroimattomia
"Vain". Halpaa kuin saippua. Se jää nähtäväksi onko koko nykyinen teka-armada tosiaan vaihtokunnossa 30-luvulla vai onko vielä mahdollisuuksia tehdä peruskorjausta?
Ok. Eli 400 Bankun uusia hankinta on vain 600 miljoonaa..
Ei se ihan tosissaan kovin kummoinen summa ole. Ihmetyttää aina yhtä paljon kun tuommoisista kahvirahoista pitää vääntää puolustushankintojen kohdalla. Vastaavia summia on haaskattu ihan tyhjään tässä maassa. Merivoimien alushankkeen budjettikin on loppujen lopuksi varsin merkityksetön summa, kun ottaa huomioon että sillä saadaan suorituskykyä vuosikymmeniksi.
On toki. Lähinnä tarkoitin sitä että se puolustushankintojen budjetti itsessään on lapsellisen pieni. Kysehän on poliittisesta tahdosta kuten kaikki tietävät. Mutta ei siitä sen enempää, kommenttini oli sinällään tarpeeton itsestäänselvyyden toteaminen.600 miljoonaa on 1,5 vuoden kaikki hankintabudjettiin annetut rahat
On toki. Lähinnä tarkoitin sitä että se puolustushankintojen budjetti itsessään on lapsellisen pieni. Kysehän on poliittisesta tahdosta kuten kaikki tietävät. Mutta ei siitä sen enempää, kommenttini oli sinällään tarpeeton itsestäänselvyyden toteaminen.
Lopetetaan ulkomaanavut vuodeksi ja ostetaan 600 bankkua?Ei se ihan tosissaan kovin kummoinen summa ole. Ihmetyttää aina yhtä paljon kun tuommoisista kahvirahoista pitää vääntää puolustushankintojen kohdalla. Vastaavia summia on haaskattu ihan tyhjään tässä maassa. Merivoimien alushankkeen budjettikin on loppujen lopuksi varsin merkityksetön summa, kun ottaa huomioon että sillä saadaan suorituskykyä vuosikymmeniksi.
Ja pakolaisiin pannaan miljardeja, siihen on kyllä varaa....600 miljoonaa on 1,5 vuoden kaikki hankintabudjettiin annetut rahat
Ja pakolaisiin pannaan miljardeja, siihen on kyllä varaa....
Rheinmetall on kehittänyt Saksan armeijasta poistettaviin marder rynnäkkövaunuihin päivityspaketin, jolla käyttöikää saadaan jatkettua. Tässä yhteydessä marder menettää tykkitorninsa ja muuttuu rynnäkkövaunusta miehistönkuljetusvaunuksi. Voisiko tässä olla saumaa korvata osa Suomalaisesta itäkalustosta hieman laadukkaammilla läntisillä vaunuilla? Lämpökameralla ja rws:llä varustettuna voisi olla ihan soiva peli.
http://www.military-today.com/apc/marder_evolution_apc.htm
Korvata itäkalustosta mitä? MT-LB(V)? BMP-2?
Pintapaine on huomattavasti älliä suurempi, varsinkin ero leveätelaiseen on huomattava. Samanlaiseen liikkuvuuteen tuskin päästään Suomen olosuhteissa (maasto/sää). Rynnäkköpanssarivaunua taas ei voi korvata noin kevyesti aseistetulla vaunulla.
Ideana lähinnä korvata mek- ja moot-tst osastojen mtlb vaunut. Ehkä myös KarPr pasit, jotka eivät tietenkään ole itäkalustoa.
Liikuvuudessa mtlb-vaunua on hyvin hankala haastaa minkään ajoneuvon toimesta, mutta muissa ominaisuuksissa sen voi tehdä. Huomattavasti parempi panssarointi, rws ja lämpökamera esim, ja mahdollisesti myös ergonomiaan ja ylläpitokuluihin liittyvät tekijät. Liikkuvuuden pitäisi ainakin vaunun alkuperäisessä käyttöympäristössä olla taistelupanssarin kanssa toimintaan soveltuva.
Ihmettelen hieman miksei nämä ole jo menneet kaupaksi. Luulisi ainakin balttian ja ent. itäblokin maissa olleen tilausta tämän tyyliselle ratkaisulle. Onhan se sentään Saksalainen, ja käytettyä leo kakkostakin on viety useisiin maihin.
Ideana lähinnä korvata mek- ja moot-tst osastojen mtlb vaunut. Ehkä myös KarPr pasit, jotka eivät tietenkään ole itäkalustoa.
Liikuvuudessa mtlb-vaunua on hyvin hankala haastaa minkään ajoneuvon toimesta, mutta muissa ominaisuuksissa sen voi tehdä. Huomattavasti parempi panssarointi, rws ja lämpökamera esim, ja mahdollisesti myös ergonomiaan ja ylläpitokuluihin liittyvät tekijät. Liikkuvuuden pitäisi ainakin vaunun alkuperäisessä käyttöympäristössä olla taistelupanssarin kanssa toimintaan soveltuva.
Ihmettelen hieman miksei nämä ole jo menneet kaupaksi. Luulisi ainakin balttian ja ent. itäblokin maissa olleen tilausta tämän tyyliselle ratkaisulle. Onhan se sentään Saksalainen, ja käytettyä leo kakkostakin on viety useisiin maihin.
@kimmo.j vastasikin jo aika tyhjentävästi. Lisään kuitenkin joitakin omia näkemyksiäni:
Nimenomaan se on huolestuttavaa, ettei Marder ole myynyt omana aikanaan samalla tavalla kuin muut saksalaisvaunut. Leopard 1 ja 2 kävivät ihan hyvin kaupaksi jo kylmän sodan aikana, mutta jostakin syystä Marderia ei koskaan myyty ulkomaille ennen kuin tällä vuosituhannella Bundeswehrin ylijäämästä. (Joskin Argentiinalle rakennettiin oma vaunuperhe käyttäen Marderin runkoa suunnittelulähtökohtana...) Tuo Baltia-kuviokin on mielenkiintoinen - jos Marder olisi kokonaisuutena hyvä, sitä olisi melko varmasti sinne myyty. Sen sijaan Liettualla on Boxer ja M113, Latvialla on CVR(T) ja Virolla on Pasi ja CV90. Mielestäni tämä(kin) kertoo jotakin.
Kuljetuspanssarivaunulla ei tyypillisesti pyritä ajamaan kosketukseen. Tällöin maksimaaliseen panssarointiin panostaminen ei välttämättä ole kovin korkea prioriteetti muihin ominaisuuksiin suhteutettaessa.
Ylläpitokulujen osalta raskas tela-alusta kuulostaa melkoiselta katastrofilta. Lähtökohtaisesti polttoainekulut ovat suuremmat kuin kevyemmässä vaunussa, ja vaikka moottoripäivitys helpotusta tuokin, niin voidaanhan kevyemmänkin vaunun moottori vaihtaa uudempaan, jolloin suhteellinen ero säilyy. Samoin varaosat voivat olla hinnakkaita, sikäli kuin ei voida käyttää purkuosia, koska asiakaskunta on pieni ja koska raskaammassa vaunussa osatkin ovat lähtökohtaisesti vankemmiksi tehtyjä. Jos saksalaiset ovat vielä lisänneet vaunuun päivityksessä myös reippaasti elektroniikkaa, niin se asettaa säilytysolosuhteillekin korostuneita vaatimuksia.