Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Speksien perusteella RG32 on pienempi: GTP kuljettaa enemmän henkilöitä ja varusteita. Eikä RG32 ole saatavilla vaihtokelpoisella APC -korilla, kuten GTP. RG32:n tekniikka on Steyeria. Jos yrittäisin varata määräaikaishuoltoa RG32:lle, niin sijainnista riippuen saattaisi olla haasteellistakin. Sen sijaan GTP:lle löytyy huoltopisteitä hyvin.Mitäs tämä GTP tekee sellaista mitä RG32 ei tee?
Siellä alhaalla. Kaikenlaista tapahtui, homma mm. meni sitten suomalaisiltakin vähäksi aikaa sotaisammaksi kun -86 alkoi ranskalaissota, ja paikalliset, tod.näk. hessut (jotka oli aika vähämerkityksinen poppoo tuolloin), päätti koittaa miten suomalaiset reagoi. Mutta eihän se toki siihen jäänyt.Vanhan viestin herättelyä, mutta voitko kertoa missä tuo tapahtui ja mikä yleisemmin oli tilanne päällä tuossa? Siis oliko tämä jossain Niksulassa kovilla ammuntaa vai tosipaikka "alhaalla"? (Joka tapauksessa mielenkiintoa, mutta varsinkin kriha-hommiin liittyvät tarinat on alkanut kiinnostamaan ihan tuhottomasti; alkaako ikä painaa vai mikä.)
Tuosta haluaisi paljon enemmänkin lukea mutta en tiedä kuinka punaleimaista emmentalia ja gekadosta tämä matsku on ja kuinka pitkään. Laitetaan sitten vain ilmeeksiSiellä alhaalla. Kaikenlaista tapahtui, homma mm. meni sitten suomalaisiltakin vähäksi aikaa sotaisammaksi kun -86 alkoi ranskalaissota, ja paikalliset, tod.näk. hessut (jotka oli aika vähämerkityksinen poppoo tuolloin), päätti koittaa miten suomalaiset reagoi. Mutta eihän se toki siihen jäänyt.
Jotenkin olin ilmeisesti niin hemmetin huono siviiliammattimies, että olin mukana jos jonkinlaisessa ei-siviili-aktiviteetissa ja sitten mulla oli jonkinlainen action-imu päällä. Mä jopa itsekin tajusin, että parempi hakeutua enempi toimistohommiin, muuten saan aikaan jotain todella komeeta. Mutta ei ne toimistohommatkaan sitten auttaneet. Mm. aiheutin yhden rajakahakan - iippojen mukaan... tuli ihan sieltä IDF :n pohjoisen mikäliearmeijakunnan esikunnasta Naquran kautta meitsistä pidätysmääräys.
Nyt lähtee jätkällä laukalle ja pahasti, paikallisjoukot Teslalla sotaan.
"Ei meirän taloosta sotahan raktorin lavalla lähäretä".
Veikkaan, että tarvitsee toimiakseen sekä netin, että GPS -yhteyden. Saattaa olla "harmaassa" aika äkkiä kaput.Elon Musk just announced the new Tesla Cybertruck
Can withstand sledgehammers and bullets, but not metal balls thrown at close range, apparentlywww.theverge.com
Välillä voisi autopilotilla lepuuttaa ajajaa. Ei toki rauhan aikana, mutta "harmaassa vaiheessa"...
Elon Musk just announced the new Tesla Cybertruck
Can withstand sledgehammers and bullets, but not metal balls thrown at close range, apparentlywww.theverge.com
Näin heittona, hinta olisi edullinen (500 mailin rangella 70 000 USD), jonkinlaista (mitätöntä) sirpalekestävyyttä olisi, voisiko tässä olla kahdella ajoneuvolla alueellisten joukkojen ryhmäajoneuvo? Välillä voisi autopilotilla lepuuttaa ajajaa. Ei toki rauhan aikana, mutta "harmaassa vaiheessa"...
Ei siellä meillä bankkuja kyllä ollut, sensijaan Paseja, joissa pääaseena 12,7mm avonaisena asennuksena (tiedustelujoukkueella) ja asennettuna tuohon *melkolailla* kelvottomaan torniin ( *..** on vähättelyä - torni oli täysin susi ). Ja tietenkin yksi Pasi Mustilla. Pääasiallinen kevyt partioajoneuvo oli Peugeot P4 (eli tämä Steyr-Daimler-Puch / G-Mersu) ja Jeeppejä ja Lantikoita - sekä ainakin yksi Hotspur(kuvassa).Tuosta haluaisi paljon enemmänkin lukea mutta en tiedä kuinka punaleimaista emmentalia ja gekadosta tämä matsku on ja kuinka pitkään. Laitetaan sitten vain ilmeeksi
Oliko muuten mitä ajopelejä teillä siellä kaytössä? Pasi tietenkin mutta muilta vastaavilta turuilta nähnyt että Bankkuakin olisi ajeltu "siellä jossain" iippojen seuduilla?
Onhan noita sähköpakuja ollut postilla koekäytössä jo kauan sitten, 90- jos ei jo 80-luvulla. (Ei jaksa muistaa milloin oli pikku-uutinen aiheesta.) Silloiset akut kyllä vaativat piiiitkät latausajat. Mutta samanverran energiaa se massan kiihdyttäminen vaatii, tuli se energia sitten hiilivetyjen palamisesta tai akkujen sähkökemiallisesta reaktiosta. Sähköautolla on kuitenkin etunaan mahdollisuus regeneratiiviseen jarrutukseen, eli hidastetaan antamalla renkaiden pyörittää moottoria, jota käytetäänkin generaattorina. Tämäkin teknologia on ollut arkipäivää raideliikennepuolella jo kymmeniä vuosia.Sitä tuossa mietinkin, että milloin alkaa tulla markkinoille sähkö pakuja ja muita vastaavia ajoneuvoja? Meinaan, että esim. postin jakelussa voisi täyssähköinen pikkupaku (eli VW Caddy vastine) olla ihan menevä tuote. Tai luulisi ainakin, että omakotialueella puomilta-puomille ajettaessa sähköauto olisi omassa elementissään. Ajomatka ei varmaankaan riitä kaikille reiteille, ja noiden latauksen saattaisi joutua tekemään lämmitystolpasta, eli 200-300 kilometriä ei talvella riittäisi sekä yö, että päivävuoron ajoille. Tarkoitan sitä, että vuorojen välissä ei kerkeäisi lataamaan millään merkittävällä tavalla.
Tai mitenkäs se nyt onkaan. Miten se sähköauton kulutus vertautuu polttomoottorin kulutukseen? Kuluttaako kaupunkiajo samalla tavalla latausta, kuin bensaa?
c56b9108809aUusisuomi kirjoitti:Päivän museoauto: Postin "suomalainen" sähköauto
15.9.201610:25
Mobiliassa esillä ollut vuoden 1992 Elcat.KUVA: CLAS VON BELL / AUTOTODAY
KUVA: CLAS VON BELL / AUTOTODAY
Tässä auto on käytössä 1999,KUVA: TAPIO MUSTASAARI / AUTOTODAY
Sähköautot eivät vielä ole yleistyneet Suomessa. Kuitenkin jo 1990-luvulla oli Suomessa sähköautovalmistusta. Silloin tehtiin nimittäin Suomessa Subarun pikkupakettiautosta sähköauto nimeltään Elcat.
Muutostyön teki yritys nimeltä Elcat ja suuri osa autoista meni postin käyttöön.
Kuvan Elcat Cityvan oli ensimmäinen sarjavalmisteinen sähköauto, jonka Suomen posti otti käyttöön. Kuvan auto on vuosimallia 1992 ja sen huippunopeus on 72 km/h. Yhdellä latauksella autolla pääsee 70 km.
Sitä tuossa mietinkin, että milloin alkaa tulla markkinoille sähkö pakuja ja muita vastaavia ajoneuvoja? Meinaan, että esim. postin jakelussa voisi täyssähköinen pikkupaku (eli VW Caddy vastine) olla ihan menevä tuote. Tai luulisi ainakin, että omakotialueella puomilta-puomille ajettaessa sähköauto olisi omassa elementissään. Ajomatka ei varmaankaan riitä kaikille reiteille, ja noiden latauksen saattaisi joutua tekemään lämmitystolpasta, eli 200-300 kilometriä ei talvella riittäisi sekä yö, että päivävuoron ajoille. Tarkoitan sitä, että vuorojen välissä ei kerkeäisi lataamaan millään merkittävällä tavalla.
Tai mitenkäs se nyt onkaan. Miten se sähköauton kulutus vertautuu polttomoottorin kulutukseen? Kuluttaako kaupunkiajo samalla tavalla latausta, kuin bensaa?
PK-seudulla asuvalla tuttavallani on hybridi-bemari. Silloin kun ei ajeta, on latauksessa taloyhtiön tolpassa autotallissa. Ei käytännössä mene enää PK-seudulla ajellessa rahaa bensaan/auton liikuttamiseen mitään. Ja kun Seinäjoelle nuoruuden kotikonnuille tulee, niin yksi tankki riittää ja yöllä lataukseen laittaminen auttaa täälläkin.Muuten hyvä, mutta lämmityksen väitetään kuluttavan melkoisesti sähköä talvella ja kun postikäytössä ikkuna vieläpä on auki vähän väliä, niin ei kuulosta lupaavalta. Sen sijaan olen joskus miettinyt, että hybridiauto voisi sopia hyvin ainakin lehdenjakoon. Pysähtymiset voidaan tehdä lähes tulkoon pelkällä jarruenergian talteenotolla ja minimoida näin jarrupalojen kuluminen, ja liikkeellelähdöissä sähkömoottori taas avustaa polttomoottoria pienentäen kulutusta. Lämmitysongelmakin ratkeaa, kun polttomoottori tuottaa hukkalämpöä jatkuvasti.
Meilläpäin postinjakaja ajelee tällaisella sähköskootterilla.
Onhan noita sähköpakuja ollut postilla koekäytössä jo kauan sitten, 90- jos ei jo 80-luvulla. (Ei jaksa muistaa milloin oli pikku-uutinen aiheesta.) Silloiset akut kyllä vaativat piiiitkät latausajat. Mutta samanverran energiaa se massan kiihdyttäminen vaatii, tuli se energia sitten hiilivetyjen palamisesta tai akkujen sähkökemiallisesta reaktiosta. Sähköautolla on kuitenkin etunaan mahdollisuus regeneratiiviseen jarrutukseen, eli hidastetaan antamalla renkaiden pyörittää moottoria, jota käytetäänkin generaattorina. Tämäkin teknologia on ollut arkipäivää raideliikennepuolella jo kymmeniä vuosia.
Muuten hyvä, mutta lämmityksen väitetään kuluttavan melkoisesti sähköä talvella ja kun postikäytössä ikkuna vieläpä on auki vähän väliä, niin ei kuulosta lupaavalta. Sen sijaan olen joskus miettinyt, että hybridiauto voisi sopia hyvin ainakin lehdenjakoon. Pysähtymiset voidaan tehdä lähes tulkoon pelkällä jarruenergian talteenotolla ja minimoida näin jarrupalojen kuluminen, ja liikkeellelähdöissä sähkömoottori taas avustaa polttomoottoria pienentäen kulutusta. Lämmitysongelmakin ratkeaa, kun polttomoottori tuottaa hukkalämpöä jatkuvasti.