Miehistön kuljetus

Mitäs tämä GTP tekee sellaista mitä RG32 ei tee?
Speksien perusteella RG32 on pienempi: GTP kuljettaa enemmän henkilöitä ja varusteita. Eikä RG32 ole saatavilla vaihtokelpoisella APC -korilla, kuten GTP. RG32:n tekniikka on Steyeria. Jos yrittäisin varata määräaikaishuoltoa RG32:lle, niin sijainnista riippuen saattaisi olla haasteellistakin. Sen sijaan GTP:lle löytyy huoltopisteitä hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhan viestin herättelyä, mutta voitko kertoa missä tuo tapahtui ja mikä yleisemmin oli tilanne päällä tuossa? Siis oliko tämä jossain Niksulassa kovilla ammuntaa vai tosipaikka "alhaalla"? (Joka tapauksessa mielenkiintoa, mutta varsinkin kriha-hommiin liittyvät tarinat on alkanut kiinnostamaan ihan tuhottomasti; alkaako ikä painaa vai mikä.)
Siellä alhaalla. Kaikenlaista tapahtui, homma mm. meni sitten suomalaisiltakin vähäksi aikaa sotaisammaksi kun -86 alkoi ranskalaissota, ja paikalliset, tod.näk. hessut (jotka oli aika vähämerkityksinen poppoo tuolloin), päätti koittaa miten suomalaiset reagoi. Mutta eihän se toki siihen jäänyt.

Jotenkin olin ilmeisesti niin hemmetin huono siviiliammattimies, että olin mukana jos jonkinlaisessa ei-siviili-aktiviteetissa ja sitten mulla oli jonkinlainen action-imu päällä. Mä jopa itsekin tajusin, että parempi hakeutua enempi toimistohommiin, muuten saan aikaan jotain todella komeeta. Mutta ei ne toimistohommatkaan sitten auttaneet. Mm. aiheutin yhden rajakahakan - iippojen mukaan... tuli ihan sieltä IDF :n pohjoisen mikäliearmeijakunnan esikunnasta Naquran kautta meitsistä pidätysmääräys. :uzi: :p
 
Siellä alhaalla. Kaikenlaista tapahtui, homma mm. meni sitten suomalaisiltakin vähäksi aikaa sotaisammaksi kun -86 alkoi ranskalaissota, ja paikalliset, tod.näk. hessut (jotka oli aika vähämerkityksinen poppoo tuolloin), päätti koittaa miten suomalaiset reagoi. Mutta eihän se toki siihen jäänyt.

Jotenkin olin ilmeisesti niin hemmetin huono siviiliammattimies, että olin mukana jos jonkinlaisessa ei-siviili-aktiviteetissa ja sitten mulla oli jonkinlainen action-imu päällä. Mä jopa itsekin tajusin, että parempi hakeutua enempi toimistohommiin, muuten saan aikaan jotain todella komeeta. Mutta ei ne toimistohommatkaan sitten auttaneet. Mm. aiheutin yhden rajakahakan - iippojen mukaan... tuli ihan sieltä IDF :n pohjoisen mikäliearmeijakunnan esikunnasta Naquran kautta meitsistä pidätysmääräys. :uzi: :p
Tuosta haluaisi paljon enemmänkin lukea mutta en tiedä kuinka punaleimaista emmentalia ja gekadosta tämä matsku on ja kuinka pitkään. Laitetaan sitten vain ilmeeksi :salut:

Oliko muuten mitä ajopelejä teillä siellä kaytössä? Pasi tietenkin mutta muilta vastaavilta turuilta nähnyt että Bankkuakin olisi ajeltu "siellä jossain" iippojen seuduilla?
 

Näin heittona, hinta olisi edullinen (500 mailin rangella 70 000 USD), jonkinlaista (mitätöntä) sirpalekestävyyttä olisi, voisiko tässä olla kahdella ajoneuvolla alueellisten joukkojen ryhmäajoneuvo? Välillä voisi autopilotilla lepuuttaa ajajaa. Ei toki rauhan aikana, mutta "harmaassa vaiheessa"...
 
Nyt lähtee jätkällä laukalle ja pahasti, paikallisjoukot Teslalla sotaan. :D
"Ei meirän taloosta sotahan raktorin lavalla lähäretä".

Sotavaltion kassa on pohjaton lkp-vaiheessa, ja COTS-ajoneuvoja on helpompi saada nopeasti (no, Teslan nopeus on omiaan...) maailmanmarkkinoilta. 70kEUR ei ole sotavarusteiden hinnassa mitään.

Sinänsä toki täyssähköajoneuvo ei tulle olemaan sotilaallisesti käyttökelpoinen pitkään aikaan puutteellisen latauskapasiteetin vuoksi, hybrideillä on sen sijaan roimasti positiivisia ominaisuuksia. Kuitenkin, tulevaisuudessa aino toivo terävimmän kärjen ulkopuolisten joukkojen varustamiseksi ajoneuvoin on erilaisten COTS ajoneuvojen käyttö. Kiva huomata, että uusia mahdollisuuksia tulee markkinoille.

Plus, Cybertruckilla voisi mennä torjumaan zombieiden, alieneiden tai tappajarobottien invaasiota katu-uskottavasti. :)

Poliisiautoksi, tullille, rajalle, lanssiksi ym. olisi varmasti omiaan, vaikkei mikään panssarimersu olekaan ovat ominisuudet paremmat kuin Pornstarterilla. Joissain tehtävissä hiljainen ajokin voisi olla eduksi - näin kuvittelisin nojatuoliviranomaisen pätevyydellä.

1574436373750-sdsdsd.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

Näin heittona, hinta olisi edullinen (500 mailin rangella 70 000 USD), jonkinlaista (mitätöntä) sirpalekestävyyttä olisi, voisiko tässä olla kahdella ajoneuvolla alueellisten joukkojen ryhmäajoneuvo? Välillä voisi autopilotilla lepuuttaa ajajaa. Ei toki rauhan aikana, mutta "harmaassa vaiheessa"...

Sitä tuossa mietinkin, että milloin alkaa tulla markkinoille sähkö pakuja ja muita vastaavia ajoneuvoja? Meinaan, että esim. postin jakelussa voisi täyssähköinen pikkupaku (eli VW Caddy vastine) olla ihan menevä tuote. Tai luulisi ainakin, että omakotialueella puomilta-puomille ajettaessa sähköauto olisi omassa elementissään. Ajomatka ei varmaankaan riitä kaikille reiteille, ja noiden latauksen saattaisi joutua tekemään lämmitystolpasta, eli 200-300 kilometriä ei talvella riittäisi sekä yö, että päivävuoron ajoille. Tarkoitan sitä, että vuorojen välissä ei kerkeäisi lataamaan millään merkittävällä tavalla.

Tai mitenkäs se nyt onkaan. Miten se sähköauton kulutus vertautuu polttomoottorin kulutukseen? Kuluttaako kaupunkiajo samalla tavalla latausta, kuin bensaa?
 
Tuosta haluaisi paljon enemmänkin lukea mutta en tiedä kuinka punaleimaista emmentalia ja gekadosta tämä matsku on ja kuinka pitkään. Laitetaan sitten vain ilmeeksi :salut:

Oliko muuten mitä ajopelejä teillä siellä kaytössä? Pasi tietenkin mutta muilta vastaavilta turuilta nähnyt että Bankkuakin olisi ajeltu "siellä jossain" iippojen seuduilla?
Ei siellä meillä bankkuja kyllä ollut, sensijaan Paseja, joissa pääaseena 12,7mm avonaisena asennuksena (tiedustelujoukkueella) ja asennettuna tuohon *melkolailla* kelvottomaan torniin ( *..** on vähättelyä - torni oli täysin susi ). Ja tietenkin yksi Pasi Mustilla. Pääasiallinen kevyt partioajoneuvo oli Peugeot P4 (eli tämä Steyr-Daimler-Puch / G-Mersu) ja Jeeppejä ja Lantikoita - sekä ainakin yksi Hotspur(kuvassa).
Land-Rover_Hotspur.jpg .. upea
Ja tietenkin koko joukko A-45:ia.
Kuljetuspuolella oli tietenkin moniulotteinen joukko erilaisia ajokkeja.
 
Sitä tuossa mietinkin, että milloin alkaa tulla markkinoille sähkö pakuja ja muita vastaavia ajoneuvoja? Meinaan, että esim. postin jakelussa voisi täyssähköinen pikkupaku (eli VW Caddy vastine) olla ihan menevä tuote. Tai luulisi ainakin, että omakotialueella puomilta-puomille ajettaessa sähköauto olisi omassa elementissään. Ajomatka ei varmaankaan riitä kaikille reiteille, ja noiden latauksen saattaisi joutua tekemään lämmitystolpasta, eli 200-300 kilometriä ei talvella riittäisi sekä yö, että päivävuoron ajoille. Tarkoitan sitä, että vuorojen välissä ei kerkeäisi lataamaan millään merkittävällä tavalla.

Tai mitenkäs se nyt onkaan. Miten se sähköauton kulutus vertautuu polttomoottorin kulutukseen? Kuluttaako kaupunkiajo samalla tavalla latausta, kuin bensaa?
Onhan noita sähköpakuja ollut postilla koekäytössä jo kauan sitten, 90- jos ei jo 80-luvulla. (Ei jaksa muistaa milloin oli pikku-uutinen aiheesta.) Silloiset akut kyllä vaativat piiiitkät latausajat. Mutta samanverran energiaa se massan kiihdyttäminen vaatii, tuli se energia sitten hiilivetyjen palamisesta tai akkujen sähkökemiallisesta reaktiosta. Sähköautolla on kuitenkin etunaan mahdollisuus regeneratiiviseen jarrutukseen, eli hidastetaan antamalla renkaiden pyörittää moottoria, jota käytetäänkin generaattorina. Tämäkin teknologia on ollut arkipäivää raideliikennepuolella jo kymmeniä vuosia.
 
Uusisuomi kirjoitti:
Päivän museoauto: Postin "suomalainen" sähköauto
15.9.201610:25
f8aa583c-13bb-55c4-a5ea-95e8d5e9a719

Mobiliassa esillä ollut vuoden 1992 Elcat.KUVA: CLAS VON BELL / AUTOTODAY

a2b4c403-222f-5135-b278-0e01a6886534

KUVA: CLAS VON BELL / AUTOTODAY
5e21ec24-17bd-54a9-b3bd-ac0c88f96a9a

Tässä auto on käytössä 1999,KUVA: TAPIO MUSTASAARI / AUTOTODAY
Sähköautot eivät vielä ole yleistyneet Suomessa. Kuitenkin jo 1990-luvulla oli Suomessa sähköautovalmistusta. Silloin tehtiin nimittäin Suomessa Subarun pikkupakettiautosta sähköauto nimeltään Elcat.
Muutostyön teki yritys nimeltä Elcat ja suuri osa autoista meni postin käyttöön.
Kuvan Elcat Cityvan oli ensimmäinen sarjavalmisteinen sähköauto, jonka Suomen posti otti käyttöön. Kuvan auto on vuosimallia 1992 ja sen huippunopeus on 72 km/h. Yhdellä latauksella autolla pääsee 70 km.
c56b9108809a
 
Sitä tuossa mietinkin, että milloin alkaa tulla markkinoille sähkö pakuja ja muita vastaavia ajoneuvoja? Meinaan, että esim. postin jakelussa voisi täyssähköinen pikkupaku (eli VW Caddy vastine) olla ihan menevä tuote. Tai luulisi ainakin, että omakotialueella puomilta-puomille ajettaessa sähköauto olisi omassa elementissään. Ajomatka ei varmaankaan riitä kaikille reiteille, ja noiden latauksen saattaisi joutua tekemään lämmitystolpasta, eli 200-300 kilometriä ei talvella riittäisi sekä yö, että päivävuoron ajoille. Tarkoitan sitä, että vuorojen välissä ei kerkeäisi lataamaan millään merkittävällä tavalla.

Tai mitenkäs se nyt onkaan. Miten se sähköauton kulutus vertautuu polttomoottorin kulutukseen? Kuluttaako kaupunkiajo samalla tavalla latausta, kuin bensaa?

Muuten hyvä, mutta lämmityksen väitetään kuluttavan melkoisesti sähköä talvella ja kun postikäytössä ikkuna vieläpä on auki vähän väliä, niin ei kuulosta lupaavalta. Sen sijaan olen joskus miettinyt, että hybridiauto voisi sopia hyvin ainakin lehdenjakoon. Pysähtymiset voidaan tehdä lähes tulkoon pelkällä jarruenergian talteenotolla ja minimoida näin jarrupalojen kuluminen, ja liikkeellelähdöissä sähkömoottori taas avustaa polttomoottoria pienentäen kulutusta. Lämmitysongelmakin ratkeaa, kun polttomoottori tuottaa hukkalämpöä jatkuvasti.
 
Muuten hyvä, mutta lämmityksen väitetään kuluttavan melkoisesti sähköä talvella ja kun postikäytössä ikkuna vieläpä on auki vähän väliä, niin ei kuulosta lupaavalta. Sen sijaan olen joskus miettinyt, että hybridiauto voisi sopia hyvin ainakin lehdenjakoon. Pysähtymiset voidaan tehdä lähes tulkoon pelkällä jarruenergian talteenotolla ja minimoida näin jarrupalojen kuluminen, ja liikkeellelähdöissä sähkömoottori taas avustaa polttomoottoria pienentäen kulutusta. Lämmitysongelmakin ratkeaa, kun polttomoottori tuottaa hukkalämpöä jatkuvasti.
PK-seudulla asuvalla tuttavallani on hybridi-bemari. Silloin kun ei ajeta, on latauksessa taloyhtiön tolpassa autotallissa. Ei käytännössä mene enää PK-seudulla ajellessa rahaa bensaan/auton liikuttamiseen mitään. Ja kun Seinäjoelle nuoruuden kotikonnuille tulee, niin yksi tankki riittää ja yöllä lataukseen laittaminen auttaa täälläkin.
 
Russian MOD buying 168 BMP-3 armored vehicles from Kurganmash in 2020-2021 for 14 billion rubles ($220 million) , lähde Russiandefencepolicy

Onko se halpaa?
 
Onhan noita sähköpakuja ollut postilla koekäytössä jo kauan sitten, 90- jos ei jo 80-luvulla. (Ei jaksa muistaa milloin oli pikku-uutinen aiheesta.) Silloiset akut kyllä vaativat piiiitkät latausajat. Mutta samanverran energiaa se massan kiihdyttäminen vaatii, tuli se energia sitten hiilivetyjen palamisesta tai akkujen sähkökemiallisesta reaktiosta. Sähköautolla on kuitenkin etunaan mahdollisuus regeneratiiviseen jarrutukseen, eli hidastetaan antamalla renkaiden pyörittää moottoria, jota käytetäänkin generaattorina. Tämäkin teknologia on ollut arkipäivää raideliikennepuolella jo kymmeniä vuosia.

On toki, mutta nuo on käytössä jossakin muualla, joten ei kokemusta.
 
Muuten hyvä, mutta lämmityksen väitetään kuluttavan melkoisesti sähköä talvella ja kun postikäytössä ikkuna vieläpä on auki vähän väliä, niin ei kuulosta lupaavalta. Sen sijaan olen joskus miettinyt, että hybridiauto voisi sopia hyvin ainakin lehdenjakoon. Pysähtymiset voidaan tehdä lähes tulkoon pelkällä jarruenergian talteenotolla ja minimoida näin jarrupalojen kuluminen, ja liikkeellelähdöissä sähkömoottori taas avustaa polttomoottoria pienentäen kulutusta. Lämmitysongelmakin ratkeaa, kun polttomoottori tuottaa hukkalämpöä jatkuvasti.

Juu, otin kyllä tuon lämmityksen huomioon. Ne tyypilliset piirit joita ajattelin ovat luokkaa 50-60 kilsaa, joten sillä perusteella laskeskelin että sellainen 200-300 kilsaa latauksella voisi olla riittävä. Mahdollisesti myös päivävuorolle.
 
Back
Top