Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
juhapar kirjoitti:
SJ kirjoitti:
hessukessu kirjoitti:
Suomalaisen kuorma-auton ja panssaroinnin jne. hinta taitaa olla vähän toista luokkaa kuin Venäjältä tilatun tavaran. Venäjältä tai Kiinasta voisi saada toimitettunakin niitä vaikka pari-kolme tuhatta kappaletta järkevässä ajassa. Suomesta ei.

Jos ne (ryssä valmisteiset KA:t) olisi niin halpoja, niin miksi niitä ei näy liikenteessä enempää?

Tämä "ryssä tekee halevemmalla" keskustelu on käyty jo kymmeniä kertoja, ja yleensä tuo väite on kumottu kun todellista tietoa on löytynyt. KA saattaisi toki olla tarpeeksi low-tech, että ryssät hinnassa pärjäisivätkin, mutta hieman epäilen silti.

Ja tässä kuorma-autotapauksessa varmaan muutkin seikat (kestävyys, varaosien saanti, polttoaineen kulutus jne) voivat painaa jotain. Jos vanhat merkit paikkansa pitävät, niin maastokelpoisiahan nuo olisivat.

En ole ihan hetkeen venäläisen kuormurin pellin alle kurkannut,mutta ainakin Neuvostoliiton jälkeen vaihtoivat tekniikan amerikkalaiseen, rovin ollessa kotimaista tuotantoa. Lieneekö vieläkin näin?
 
Onko kenelläkään tietoa pasien päivitysten tilasta? Varmaan pikkuhiljaa voisi alkaa sarjatilauksista tihkumaan tietoa...
 
PJ85 kirjoitti:
Onko kenelläkään tietoa pasien päivitysten tilasta? Varmaan pikkuhiljaa voisi alkaa sarjatilauksista tihkumaan tietoa...

Luulisi päätöksen pian syntyvän, eli modataanko vai luovutaanko. Pataan vaan ja kuorma-autoja tilalle.
 
NautaFIN kirjoitti:
180:stä ainakin nelisen sataa modataan, on se mitä olen viimeksi kuullut luotettavasta lähteestä.

Harmi kun niitäkään ei saatu aikoinaan hommattua tuon enempää.
 
aapee kirjoitti:
NautaFIN kirjoitti:
180:stä ainakin nelisen sataa modataan, on se mitä olen viimeksi kuullut luotettavasta lähteestä.

Kapiukkojen kertomukset eivät aina ole luotettavia lähteitä. :D

Tuo on totta, mutta voiko heitä siitä syyttää? Siis hommahan menee siten, että he tekevät suunnitelmat mitä suositellaan ja sitten joku muu sanoo summan mikä hommaan on käytettävissä.
 
SJ kirjoitti:
Tuo on totta, mutta voiko heitä siitä syyttää? Siis hommahan menee siten, että he tekevät suunnitelmat mitä suositellaan ja sitten joku muu sanoo summan mikä hommaan on käytettävissä.

Tai sitten huomataan, että suunnitellulla rahalla saikin enintään puolet siitä mitä piti. Tämä tieto luonnollisesti salataan ja syyt sysätään poliitikoille.
 
NautaFIN kirjoitti:
180:stä ainakin nelisen sataa modataan, on se mitä olen viimeksi kuullut luotettavasta lähteestä.

Tuo määrä lienee lähellä samaa kuin kaikki? Mallia 185 lienee sitten pari sataa noiden lisäksi?
 
Tarkoittanee lähes kaikkia, yhden prototyypin ehdin näkemään, kuulemma kaksi protoa joista toinen valitaan. Sisällä oli uudet istuimet, turvavyöt, sisäpuhejärjestelmä, radio ja alustaa oli modattu enemmän 185n näköiseksi, vaijerileikkuri oli myös keulassa.
 
NautaFIN kirjoitti:
Tarkoittanee lähes kaikkia, yhden prototyypin ehdin näkemään, kuulemma kaksi protoa joista toinen valitaan. Sisällä oli uudet istuimet, turvavyöt, sisäpuhejärjestelmä, radio ja alustaa oli modattu enemmän 185n näköiseksi, vaijerileikkuri oli myös keulassa.

Oliko panssaroinnille tehty mitään? Yksi huonolaatuinen kuva on nähty, missä modattu pasi näytti saaneen XA-203 tyylisen panssaroinnin keulaan, ja tyrskylevy oli otettu veks.
 
Hande kirjoitti:
NautaFIN kirjoitti:
180:stä ainakin nelisen sataa modataan, on se mitä olen viimeksi kuullut luotettavasta lähteestä.

Tuo määrä lienee lähellä samaa kuin kaikki? Mallia 185 lienee sitten pari sataa noiden lisäksi?

http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/orivetinen+oricopa+peruskorjaa+nelja+miehistonkuljetusajoneuvoa/a576899

Orivetinen Oricopa peruskorjaa neljä miehistönkuljetusajoneuvoa.

Maavoimien materiaalilaitoksen esikunta on sopinut orivetisen Oricopa Oy:n kanssa neljän XA-180- ja XA-185-miehistönkuljetusajoneuvon eli Pasin elinjaksopäivityksestä.

Hankinnan arvo on 1,2 miljoonaa euroa ja työllistävä vaikutus 16 henkilötyövuotta, Puolustusvoimat kertoo.

Hankinta kuuluu maanpuolustuksen kehittämisohjelmaan. Sen tarkoituksena on selvittää Puolustusvoimien koko XA-ajoneuvokannan tarkoituksenmukainen peruskorjauskonsepti myöhempää tarjouskilpailua varten.

Puolustusvoimilla on käytössään noin 500 panssaroitua XA-180- ja XA-185 -miehistönkuljetusajoneuvoa.

Elinjaksopäivitykseen sisältyy muun muassa ajoneuvon peruskorjaus, joka tarkoittaa ajoneuvon pääkomponenttien kuten moottorin, voimansiirron, vaihteiston, ohjauksen, sähköjärjestelmän ja hydrauliikan peruskorjausta.

Ajoneuvojen elinjakso jatkuu peruskorjauksen ansiosta 2030-luvulle asti.

Oricopa toimii hankkeen kokonaisvaltaisena järjestelmätoimittajana yritysryhmässä, johon kuuluvat sen lisäksi Agco Sisu Power, Konekesko, Sisu Axles, Bosch Rexroth, FY-Composites, Insta Defsec, Desigence ja Milcon
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Hande kirjoitti:
NautaFIN kirjoitti:
180:stä ainakin nelisen sataa modataan, on se mitä olen viimeksi kuullut luotettavasta lähteestä.

Tuo määrä lienee lähellä samaa kuin kaikki? Mallia 185 lienee sitten pari sataa noiden lisäksi?

http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/orivetinen+oricopa+peruskorjaa+nelja+miehistonkuljetusajoneuvoa/a576899

Orivetinen Oricopa peruskorjaa neljä miehistönkuljetusajoneuvoa.

Maavoimien materiaalilaitoksen esikunta on sopinut orivetisen Oricopa Oy:n kanssa neljän XA-180- ja XA-185-miehistönkuljetusajoneuvon eli Pasin elinjaksopäivityksestä.

Hankinnan arvo on 1,2 miljoonaa euroa ja työllistävä vaikutus 16 henkilötyövuotta, Puolustusvoimat kertoo.

Hankinta kuuluu maanpuolustuksen kehittämisohjelmaan. Sen tarkoituksena on selvittää Puolustusvoimien koko XA-ajoneuvokannan tarkoituksenmukainen peruskorjauskonsepti myöhempää tarjouskilpailua varten.

Puolustusvoimilla on käytössään noin 500 panssaroitua XA-180- ja XA-185 -miehistönkuljetusajoneuvoa.

Elinjaksopäivitykseen sisältyy muun muassa ajoneuvon peruskorjaus, joka tarkoittaa ajoneuvon pääkomponenttien kuten moottorin, voimansiirron, vaihteiston, ohjauksen, sähköjärjestelmän ja hydrauliikan peruskorjausta.

Ajoneuvojen elinjakso jatkuu peruskorjauksen ansiosta 2030-luvulle asti.

Oricopa toimii hankkeen kokonaisvaltaisena järjestelmätoimittajana yritysryhmässä, johon kuuluvat sen lisäksi Agco Sisu Power, Konekesko, Sisu Axles, Bosch Rexroth, FY-Composites, Insta Defsec, Desigence ja Milcon

Tämä T&T:ssä ollut uutinen on jo kahden vuoden takaa, mutta antanee suuntaa päivityksen sisällöstä. Mukana olevien yritysten perusteella päivityskohteiksi voisi arvella:
Agco Sisu Power => voimapaketti uusitaan (ja on kyllä tarvekin tehon kasvatukseen)
Konekesko => hydrauliikkaa uusitaan
Sisu Axles => akselit saavat ylläpitoa tai uusimista
Bosch Rexroth => vaihteisto / hydrauliikka
FY-Composites => panssarisuojaa parannetaan komposiittimatriaaleilla
Insta Defsec => tämä on mielenkiintoinen firma tässä yhteydessä, tulisiko Paseihin jotain integroitua johtamis-/tilannekuvajärjestelmää?
Desigence => Pasi saa myös designia osakseen, tämän firman kontolle jäänee ergonomian suunnittelu
Milcon => Jos kyseessä on yritys Mil-Con, päivityslistalle tulee liittimet, antennit ja kaapeloinnit

Eli pl. Insta Defsec kyseessä on aika jalat maassa tehtävä päivitys.
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Puolustusvoimilla on käytössään noin 500 panssaroitua XA-180- ja XA-185 -miehistönkuljetusajoneuvoa.

Tuon takia hämmästelin esitettyä tietoa siitä, että 180-mallia olisi käytössä 400kpl vielä sen jälkeenkin, kun Viroon on myyty lähes sata menopeliä.

Pasien kokonaismääräksi on joissain julkaisuissa annettu 655kpl, mikä tarkoittaisi 180/185 osastolla olevan yhteensä 490kpl, kun XA-202/203-malleja tiedetään olevan 117+48kpl. Vanhempaa varianttia lienee näin ollen jäljellä luokkaa 300kpl.
 
Osaan vaunuista voi hyvinkin tulla Instan osaamista ja tuotteita. Tuskin kaikkiin.
 
veffeade kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Osaan vaunuista voi hyvinkin tulla Instan osaamista ja tuotteita. Tuskin kaikkiin.

Komento ja viestiversiot?.

Kun vähän joka joukolla on jatkossa erilaisia johtamislaitteita käytössään, niin vaunuissa voisi olla valmiudet värkkien liittämiseen. Ei välttämättä vaadi kuin kaapelointeja, joten ei olisi mikään tolkuttoman hintainen muutostyö.
 
Hande kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Osaan vaunuista voi hyvinkin tulla Instan osaamista ja tuotteita. Tuskin kaikkiin.

Komento ja viestiversiot?.

Kun vähän joka joukolla on jatkossa erilaisia johtamislaitteita käytössään, niin vaunuissa voisi olla valmiudet värkkien liittämiseen. Ei välttämättä vaadi kuin kaapelointeja, joten ei olisi mikään tolkuttoman hintainen muutostyö.

Kaapelointi voisi olla tosiaan hyvä joka vaunuun, mutta mietin pitäisikö sinne jättää mahdollisuudet joillekin uusille systeemeille, joiden tarvitsemia piuhoja ei vielä tiedetä. Toisaalta noiden käyttöikä saattaa tulla pahasti tielle ennen kuin seuraava modernisaatio tulee eteen.
 
SJ kirjoitti:
Hande kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Osaan vaunuista voi hyvinkin tulla Instan osaamista ja tuotteita. Tuskin kaikkiin.

Komento ja viestiversiot?.

Kun vähän joka joukolla on jatkossa erilaisia johtamislaitteita käytössään, niin vaunuissa voisi olla valmiudet värkkien liittämiseen. Ei välttämättä vaadi kuin kaapelointeja, joten ei olisi mikään tolkuttoman hintainen muutostyö.

Kaapelointi voisi olla tosiaan hyvä joka vaunuun, mutta mietin pitäisikö sinne jättää mahdollisuudet joillekin uusille systeemeille, joiden tarvitsemia piuhoja ei vielä tiedetä. Toisaalta noiden käyttöikä saattaa tulla pahasti tielle ennen kuin seuraava modernisaatio tulee eteen.

En tiedä miten pitkälle standardoituja nuo kaapeloinnit ovat? Paseista hyvinkin puolet on jatkossakin valmiusprikaateilla ja loput erilaisilla alueellisilla pumpuilla, joten monenmoista vermettä pitäisi varmaankin saada liitettyä. Voi mennä hankalaksi, jos vaunuja joudutaan jo nyt korvamerkitsemään joukoille, joiden lopullinen olemus on vielä vähintäänkin hämärän peitossa.
 
Back
Top