Miehistön kuljetus

juhapar kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
SJ kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Jos jotakin on saatavilla tarpeeksi vaikka maahantuojan/jälleenmyyjien varastoista, niin sitten ei tartte, mutta sellainen kama mitä voisi tarvita harmaassa vaiheessa ennen kuin pakko-otot aloitetaan, niin niitä pitäisi olla varastossa. Lisäksi noita varastossa olleita voisi sitten jakaa tarvitseville korvaamaan sodassa menetettyjä kamoja, jotta saadaan jälkeenpäin yhteiskunta taas jaloilleen.

Sitä en tiedä, että miten korkealla traktorit (tms.) olisi tärkeydessä tässä asiassa, mutta ymmärrät idean.

Juu ymmärtänen ideasi, mutta en ymmärrä ideaasi. Miksi ei saman tien ostaa varastoon vaikkapa MT-LB:tä? Ei sen ottoajoneuvon tarvitse uusi olla, kelpaa se pellolla käytettykin kalusto rynnäkkötraktoriksi. Rauhanajan kustannukset ovat Puolustusvoimille sangen minimaaliset.

En vastustaisi yhtään vaikka hankittaisiin. Joku sivusto kuten tämä: http://www.mod-sales.com/direct/ niin oikein inhottaa ajatella, että tuollaista olisi saatavilla ja tuollaisiin hintoihin. Osa noista olisi epäilemättä huolto pommeja, mutta suurinosa kestäisi sen tarvittavan sota-ajan käytön. Toisaalta, onhan nuo sivustot pystyssä vielä tulevaisuudessakin, joten sitä voisi katsella sitten kun tarvitsee.

Entäs jos nuita Valmetteja hankitaan vain pioneerien käyttöön ja kuormaamiseen, eikä pelkiksi sonnnan lantakärryiksi (anteeksi maakuntajoukot :blush:)?.

Minäkään en näe mitään järkeä joukkojenkuljetustraktoreista. Eikös kuitenkin liki samalla hinnalla saa vähän ajettuja Scanioita ja toisaalta Otto koodisana pelittää?. Jos tuo focus on Hiabeissa ja etunostimissa jne, tässä onkin varmaan järkeä... Jollain ne tykistön aamot pitää myös sinne metsään saada; Scaniat tuo lähelle, mutta Valmetti hoitaa eteenpäin tuliasemaan?. Tämä tietty myös pienemmille yksiköille ...

Pointti: kuinka monta euroa maksaa maakuntajoukkojen kalusto, jos se ostetaan varastoon? Kuinka monta euroa maksaa maakountajoukkojen kalusto, jos sellaiseksi sijoitetaan nykyaikaisia siviilikäytöstä otettavia nelivetoisia maataloustraktoreita?

Kysyttävää?

Siis ilmaisin itseni vissiin huonosti. Varastoon tai sotajoukkojen kuljetuskalustoksi ei todellakaan kannata moisia hankkia etukäteen. Tarvittavat löytyvät pakko-ottoina lähimmiltä pelloilta. Tässä tietty on se vaara, että jemmarit ajaa suohon tai muutoin piilottavat näkösältä ja kertovat rikkoneensa EU lainsäädäntöä ilmoittaessaan olemattomia maatalouskoneita.

Siis tämä hankinta; jos SJ:n kuvailemiksi loppupään kuormajuhdiksi hankitaa Valmetteja, niin allekirjoitan...
 
Kuinka kauan ruokahuolto toimii, jos maataloudesta pakko otolla poistuu merkittävästi traktoreja?
Paljonko on varaa ottaa?
 
^Elonkorjuukuun jälkeen kaikki.
 
Tosin en tiedä miten tuotantoeläinten hoito onnistuu, jos rattorit viedään.
 
juustohöylä kirjoitti:
Kuinka kauan ruokahuolto toimii, jos maataloudesta pakko otolla poistuu merkittävästi traktoreja?
Paljonko on varaa ottaa?

Nykytietämyksen valossa perunat ja jauhot eivät ehdi loppua laareista ennekuin kapina on ohi.

Toisaalta, jos syystä tai toisesta pitkittyy, niin oikeasti; mistä leipä kun kalusto ja kuskit ajamaan sapuskaa nälkäisille kotijoukoille. Net kun ovat pallomeressä ajelemassa edestakaisin. Onkohan tuota @juustohöylän arvuutusta kukaan missään vaiheessa laskeskellut?...
 
veffeade kirjoitti:
juustohöylä kirjoitti:
Kuinka kauan ruokahuolto toimii, jos maataloudesta pakko otolla poistuu merkittävästi traktoreja?
Paljonko on varaa ottaa?

Nykytietämyksen valossa perunat ja jauhot eivät ehdi loppua laareista ennekuin kapina on ohi.

Toisaalta, jos syystä tai toisesta pitkittyy, niin oikeasti; mistä leipä kun kalusto ja kuskit ajamaan sapuskaa nälkäisille kotijoukoille. Net kun ovat pallomeressä ajelemassa edestakaisin. Onkohan tuota @juustohöylän arvuutusta kukaan missään vaiheessa laskeskellut?...

Kärsiihän se ruokahuolto, tottakai. Ja todennäköisesti kyllä. Siis sitä arvuutusta lienee laskeskeltu.
 
Veikkaisin että ruokahuolto kestää tarpeeksi pitkään. Jyväjemmarin suurin pelko lienee saako valtiolta mukavasti korvauksia valtransa poisviennistä.
 
juustohöylä kirjoitti:
Kuinka kauan ruokahuolto toimii, jos maataloudesta pakko otolla poistuu merkittävästi traktoreja?
Paljonko on varaa ottaa?

Eiköhän isompi ongelma ole ne kuskit, joita on vaikeampi korvata. Toisin kuin ennen, niin nyt kaikki kynnellekykenevät eivät kelpaa maataloustöihin. Ja traktoreita saadaan myös muista tehtävistä, kuin vain maataloudesta.
 
Tetra kirjoitti:
Veikkaisin että ruokahuolto kestää tarpeeksi pitkään. Jyväjemmarin suurin pelko lienee saako valtiolta mukavasti korvauksia valtransa poisviennistä.

Meinaakko, että on niin rohkia ettei henkensä puolesta pelkää? Nimittäin ellei ole VAP? Silloin lähtee traktorinsa kanssa sinne jonnekin.
 
juhapar kirjoitti:
Tetra kirjoitti:
Veikkaisin että ruokahuolto kestää tarpeeksi pitkään. Jyväjemmarin suurin pelko lienee saako valtiolta mukavasti korvauksia valtransa poisviennistä.

Meinaakko, että on niin rohkia ettei henkensä puolesta pelkää? Nimittäin ellei ole VAP? Silloin lähtee traktorinsa kanssa sinne jonnekin.

Miten muuten on, onko traktori kuin traktori pitkälti yksi ja sama ainakin maatalouden kannalta? Siis jos maatalossa on viisi traktoria käytössä, niin kuinka monta noista on jotakin erikoismalleja, jotka on välttämättömiä johonkin tiettyyn tehtävään? Kysyn ihan sillä, että kukaan ei varmaankaan oleta, että ne pakko-otot saataisiin tehtyä erityisen optimaalisella tavalla, joten jälkeenpäin pitää kuitenkin tasata jäljelle jääneitä traktoreita tarpeen mukaan. Joten kelpaisiko jonkun kaupungin talkkarin traktori maataloustöihin?
 
Vaikka maanviljelyksestää en mitään ymmärrä, mietityttää tuo koneiden poistot suuresti. Nykyaikaisessa maataloudessa yksi ihminen tekee työt joita ennen teki koko ruokakaupat, mutta hän tarvitsee siihen koneita. Muutos ei taida onnistua tuosta vaan koska niitä osaajia ei löydy tuosta vain. Siksi pelkään tuotannon puolesta jos maataloudesta viedään traktoreita. Varsinkin jos ajankohta osuu kevääseen.mToisaalta traktorin maantieliikkuvuus ei pärjää kuorma-autolle. Eli onko perinteinen maataloustraktori juuri sitä mitä kaivataan?

Otto kalusto on kyllä kustannustehokasta ja siksi siitä ei kannata luopua.
 
Epäilemättä ottokalusto on kustannustehokasta mutta myös maanpuolustustahtoa heikentävää jos tietää ennakolta että hänen ja esi-isiensä elämäntyön ylläpitämiseen tarvittavat välineet tarvittaessa takavarikoidaan nimellistä korvausta vastaan jos sitäkään. Vain siksi että valtio ei ole hoitanut suuresta verotustaakasta huolimatta perustehtäväänsä eli maanpuolustuksen materiaalihankintaa.
 
En mitään modernista viljelyksestä ymmärrä mutta montako traktoria se yksi työmies välttämättä tarvitsee? Ainakin täällä etelässä näkyy usein tiloilla useampi traktori per piha. Ihan noin rehellisenä ihmettelynä.

edit: Vuonna 2007 Suomessa oli 68 244 maatilaa ja 342 259 rekisteröityä traktoria. Vaikka noista traktoreista pudottaisi 25% pois tekee tuo 3,76 traktoria per tila. Vaikka joka tilalla olisi metsätraktori jäisi joka tilalle laskennallisesti vähintään yksi traktori vaikka yksi vietäisiin.
 
Osa niistä ylimääräisistä traktoreista on vanhoja ja lähes käyttökelvottomia (koska katsastuksia ei ole) mutta rekisterissä olevia. Miksi? No siksi ettei niistä saa rahaa juurikaan ja varatraktoreita pitää olla jos jokin hajoaa ihan vain siksi että maanviljely on sidoksissa lyhyisiin työaikoihin jolloin ei ole aikaa odottaa traktorinkorjausta. Vanhalla kopittomalla massikalla on hankala tehdä nykyaikaisia töitä vaikka rekisterissä oleva traktori sekin olisi. Jos viljeltävää pinta-alaa on paljon on syytä olla useita traktoreita että työt sujuvat jouhevasti lapsosten auttaessa.
 
Muistelen lukeneeni, että jatkosodan aikana Suomen armeijalla oli about 45 000 ajoneuvoa käytössä. Lisäksi tietysti hevosia n. 150 000 kpl. Silloin kuljetettavia/huollettavia oli 500 000, nyt vain puolet tästä. Ajoneuvojen koko on kasvanut huomattavasti ja samanaikaisesti tieverkosto ja teiden kunto parantunut, jolloin huolto-/kuljetuskeikka voidaan suorittaa huomattavasti nopeammin entiseen verrattuna. Montako ajoneuvoa tarvitsee pakko-ottaa kriisin yllättäessä? Pärjättäisiinkö 50 000:lla?
 
Toisaalta tarvittavan materiaalin määrä on kasvanut myös, esim tykistön a-tarvikkeiden paino.
 
kimmo.j kirjoitti:
Toisaalta tarvittavan materiaalin määrä on kasvanut myös, esim tykistön a-tarvikkeiden paino.

Nykyisin on vähemmän tykkejä ja varsinkin erilaisia tykkejä. Ja kulkeehan nykyaikaisilla rekoilla helposti kymmenkertainen määrä tavaraa huomattavasti nopeammin kuin ennen muinoin.
 
kimmo.j kirjoitti:
Vaikka maanviljelyksestää en mitään ymmärrä, mietityttää tuo koneiden poistot suuresti. Nykyaikaisessa maataloudessa yksi ihminen tekee työt joita ennen teki koko ruokakaupat, mutta hän tarvitsee siihen koneita. Muutos ei taida onnistua tuosta vaan koska niitä osaajia ei löydy tuosta vain. Siksi pelkään tuotannon puolesta jos maataloudesta viedään traktoreita. Varsinkin jos ajankohta osuu kevääseen.mToisaalta traktorin maantieliikkuvuus ei pärjää kuorma-autolle. Eli onko perinteinen maataloustraktori juuri sitä mitä kaivataan?

Otto kalusto on kyllä kustannustehokasta ja siksi siitä ei kannata luopua.


Valmiusvarastoissa taisi olla ennen EU:ta jemmassa noin vuodeksi siemenviljaa. Sitten määriä on tiputettu muutamaan kuukauteen

Olen ymmärtänyt että ainakin komppania tasolla kokeillaan sitä että OTTO kalusto olisi samanmallista. Saataisiin edes jonkinlainen varaosahuolto hoidettua.

Pataljoonan OTTO kalusto voi sitten koostua useammastakin merkistä ja mallista.
.

Sodanaikana tarvitaan ehkä noin 210 000 ukon siirtelyyn OTTO traktoreita tai kuorma-autoja.
Varataan yksi ajoneuvo vaikka jokaiselle noin 30 taistelijan kokoiselle porukalle niin OTTO ajoneuvoja tarvitaan silloin 7000 kpl.

Wikipedian mukaan Suomessa on tällä hetkellä noin 60 000 maataloa.
 
Näin sivusta kommenntina, että maatalaudessa taitaa olla aika laaja reservi sukupolvenvaihdoksen tehneitä eläkeläisiä, jotka tosipaikan tullen vielä helposti hyppäävät kuskin paikalle. Jos maatalaous ym. pyöri ison rähinän aikana jotensakkin niin kyllä se pyörii nytkin. Monella maatilalla on iso oma tankki dieseliä, joten polttoaineen loppuminen ei ole välitön uhka, työvoimaa löytyy tarvittaessa eläköityineistä henkilöistä ja nykyisen individualismin ja omimisen aikakaudella voi tuntua oudolta, mutta maaseudulla naapuriapu toimii edelleen hyvin.
 
Back
Top