Miehistön kuljetus

Laplander on muuten melko maastokelpoinen ajoneuvo. 6x6 -mallisena siihen mahtuu myös muutama gubbersoni enemmän kyytiin.

Hirviporukassa yhdellä kaverilla on 4x4 - mallinen lavamallin Laplander, jolla pääsee hakemaan ruhoja sinne, minne Hiluxilla ei uskalla eikä pääse (ml. vanhemmat Hiluxit). Kun kuski osaa, sillä pääsee melko pahoista paikoista.

Laplanderin rakenteeseen liittyen saksalaisen mutterimiehen stripteasepornoa niille, joilla on lupa katsoa.
 
Tuo vanha Volvon tuote on ollut täydellinen.
Katso liite: 80150

Sinänsähän rungossa ei näyttäisi olevan mitään erikoista. Sen hitsaaminen maksanee 5t? Portaaliakselit ehkä 20t? Moottorivalinta voi olla vaikea, mutta olisiko Valtran AGCO POWER MBTN-D5? Pienin on 3,3 l.

2011_09_24_P1000646_Volvo.jpg
 
Sinänsähän rungossa ei näyttäisi olevan mitään erikoista. Sen hitsaaminen maksanee 5t? Portaaliakselit ehkä 20t? Moottorivalinta voi olla vaikea, mutta olisiko Valtran AGCO POWER MBTN-D5? Pienin on 3,3 l.

2011_09_24_P1000646_Volvo.jpg
On oikeasti maastokelpoinen, tuossa vaan on se sama ongelma mikä on kaikissa vastaavissa, eli ei minkäänlaista suojaa. Ottaisin itse ennemmin näitä, kun niitä saatanan traktoreita mihin suomi samoihin aikoihin päätyi. Tänä päivänä näillä ei ole elintilaa lähelläkään taistelukenttää, jätetään tähän ajatuksen kehittely. Jookos.
 
Juu, portaaliakseliset C303 ja Pinzgauer ovat varmasti hyviä ajoneuvoja, mutta tosiaan lähinnä maastopakuja.
 
Tietysti, jos tällaista kaksinaiskäyttövehjettä ei löydy, niin sitten pitää katsella puhtaasti siviilivehkeitä. Mutta olisiko esim. Jeepin tekniikkaan pohjautuva AIL Storm? Löytyy suojattukin versio.

Palatakseni Lantikan korvaajaan, olisiko militarisoitu Jeep Wrangler israelilaiseen tyyliin mitään? Taitaa olla ainoita puhtaahkoja maastoautoja vielä myynnissä. Lisenssivalmistus (lue: kokoonpano) Uuteenkaupunkiin?

Mä ehdotin hiljattain G-Mersun valmistusta Uuteenkaupunkiin. Venäläinen Teekannu tyrmäsi pohdintani. Yksityiskohdat tuolla:


Mitä asiaan muutoin tulee, niin kuljetuskapasiteetti-maastoliikkuvuus-suojaus-kustannukset on hankala yhtälö, kuten äskettäin Miku-ketjussa totesit. Onko olemassa GTP:n voittanutta? Saadaanko pienen panssarimaasturin kustannus niin alhaiseksi, että niitä voidaan ostaa ainakin kaksi samalla hinnalla ja säästää vielä selvästi rahaa huonomman suorituskyvyn kompensoimiseksi? Pl. erikoistarpeet, joissa ei siirrellä joukkoja, vaan tarve on siirtää yksi tai muutamia miehiä ja korkeintaan jonkin verran materiaalia.

Tuohon jälkimmäiseen tarpeeseen israelilainen vaihtoehto kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta. Mutta koko on Wikipedian mukaan ollut tuossa ajoneuvovalinnassa ratkaisevia tekijöitä (liikkuminen Lähi-Idän kaupunkien ahtailla kaduilla ja kujilla). Suomessa isommatkin mitat olisivat helposti hyväksyttävissä, joten MB G tai Toyota Hilux olisivat kiintoisampia. Tai soveltuva amerikkalainen lava-auto, jossa on luontojaankin suurempi kantokyky, mikä helpottaa panssaroimista (korkeampaa suojausluokkaa haettaessa ja/tai halvempia/raskaampia materiaaleja käyttäen).
 
Mitä oikein koetat vihjailla? Tuotantotalouden realiteetit tuskin ovat muuttuneet miksikään puolen vuoden aikana: epäilen vahvasti, että PV:n varassa tilauskanta mahdollistaisi lisenssituotantoon oikeuttavan eräkoon, ajoneuvoja pitäisi pukata markkinoille henkilöautojen massavalmistuslinjalta todennäköisesti viisinumeroisia määriä. Pelkkä tuotantolisenssi - siis lupa valmistaa ajoneuvoja - todennäköisesti maksaisi miljoonia ja tehtaalla jouduttaisiin tekemään miljoonainvestoinnit ennen ensimmäisenkään auton valmistumista. Luvut nyt vähän stetsonista, tuotantotalous ei ollut pääaineeni, mutta on selvää ettei suuri autotehdas lisenssiään ihan noin vain pikkurahasta tarjoa ja vaatinee myös provision jokaisesta valmistuneesta tuotteesta. Vaaditaan siis volyymiä että diili kannattaa.

Mitä tulee panssarikoppiseen maasturiin, poliisin G-mersut maksoivat 5 miljoonaa euroa 15 kappaleelta eli 330 000 € per ajoneuvo, ilmeisesti varusteltuina. Mikäli GTP tosiaan pysyy siellä 700 000 euron tietämillä, tämä ei kyllä hyvää lupaa. Tosin sitä panssari-G:tähän moitittiin mm. kankeasta maastoliikkuvuudesta ylipainonsa ja ilmeisesti myös kohonneen painopisteensä takia ja GTP:n esisarjan hintaan mitä ilmeisemmin vyörytettiin tuotekehityskuluja. Yksityismarkkinoille ajoneuvo heltisi 450 000 eurolla, joten olen varovaisen toiveikas että sarjatuotantohinta asettuisi lähemmäs tätä alapäätä.

GTP on kuitenkin jo kertaluokkaa isompi kuorma-autopohjainen ajoneuvo, joten se tuskin koskaan pääsee kevyemmän ajoneuvon hintaluokkaan - ja toisaalta siksi se myös tarjoaa vähän suuremman ajoneuvon suurempaa kapasiteettia ja parempaa suojaustasoa (ja taitaa tulla myös kk:n kehälavetti ainakin partiomalleihin?). Osin samasta, osin yritysstrategisista syistä niiden tuotannossa käytetään erilaista tekniikkaa (henkilöautoja tehdään tyypillisesti liukuhihnalla suursarjana ja piskuinen Sisu taas asiakasräätälötyjä kuorma-autoja jopa yksittäiskappaleina päällirakenteineen, tuotantomäärät taisivat olla muutamia satoja autoja vuodessa). Tällaiset tuotantolaitokset yleensä skaalautuvat toistensa tuotteisiin ja markkinoille aika huonosti. Kaikki tietysti on mahdollsita kun päälle kaadetaan loputtomasti aikaa ja rahaa, mutta kannattaa pohtia onko se sen arvoista.

Toisaalta, ihan vain vertailun vuoksi PV hankki 90-luvulla Lantikoita ja Lantikoita (Land Cruiser ja Defender, joita kumpaakin olen kuullut lantalaisten suusta sanottavan Lantikaksi), vaikka yhden Land Cruiserin hinnalla olisi TM:n koeajon mukaan saanut kuusi Lada Nivaa. Vähän tästäkin syystä olen siinä käsityksessä, että PV:llä se tarve perinteisille maastoautoille ei ole suuren suuri, lisäksi silmämääräisesti (eli suuren osan palvelusajasta autohalleilla sluibaten) 2500 sotilaan prikaatissa hengasi enemmän ihan tavanomaisia takavetoisia kuorma-autoja katurenkain kuin maastureita, eli muutamia kymmeniä kumpaakin, pari kolme kappaletta komppaniaa kohti. Ei edelleenkään kuulosta oikein lisenssituotantoa vaativalta määrältä.
 
Mitä oikein koetat vihjailla? Tuotantotalouden realiteetit tuskin ovat muuttuneet miksikään puolen vuoden aikana: epäilen vahvasti, että PV:n varassa tilauskanta mahdollistaisi lisenssituotantoon oikeuttavan eräkoon, ajoneuvoja pitäisi pukata markkinoille henkilöautojen massavalmistuslinjalta todennäköisesti viisinumeroisia määriä. Pelkkä tuotantolisenssi - siis lupa valmistaa ajoneuvoja - todennäköisesti maksaisi miljoonia ja tehtaalla jouduttaisiin tekemään miljoonainvestoinnit ennen ensimmäisenkään auton valmistumista. Luvut nyt vähän stetsonista, tuotantotalous ei ollut pääaineeni, mutta on selvää ettei suuri autotehdas lisenssiään ihan noin vain pikkurahasta tarjoa ja vaatinee myös provision jokaisesta valmistuneesta tuotteesta. Vaaditaan siis volyymiä että diili kannattaa.

Mitä tulee panssarikoppiseen maasturiin, poliisin G-mersut maksoivat 5 miljoonaa euroa 15 kappaleelta eli 330 000 € per ajoneuvo, ilmeisesti varusteltuina. Mikäli GTP tosiaan pysyy siellä 700 000 euron tietämillä, tämä ei kyllä hyvää lupaa. Tosin sitä panssari-G:tähän moitittiin mm. kankeasta maastoliikkuvuudesta ylipainonsa ja ilmeisesti myös kohonneen painopisteensä takia ja GTP:n esisarjan hintaan mitä ilmeisemmin vyörytettiin tuotekehityskuluja. Yksityismarkkinoille ajoneuvo heltisi 450 000 eurolla, joten olen varovaisen toiveikas että sarjatuotantohinta asettuisi lähemmäs tätä alapäätä.

GTP on kuitenkin jo kertaluokkaa isompi kuorma-autopohjainen ajoneuvo, joten se tuskin koskaan pääsee kevyemmän ajoneuvon hintaluokkaan - ja toisaalta siksi se myös tarjoaa vähän suuremman ajoneuvon suurempaa kapasiteettia ja parempaa suojaustasoa (ja taitaa tulla myös kk:n kehälavetti ainakin partiomalleihin?). Osin samasta, osin yritysstrategisista syistä niiden tuotannossa käytetään erilaista tekniikkaa (henkilöautoja tehdään tyypillisesti liukuhihnalla suursarjana ja piskuinen Sisu taas asiakasräätälötyjä kuorma-autoja jopa yksittäiskappaleina päällirakenteineen, tuotantomäärät taisivat olla muutamia satoja autoja vuodessa). Tällaiset tuotantolaitokset yleensä skaalautuvat toistensa tuotteisiin ja markkinoille aika huonosti. Kaikki tietysti on mahdollsita kun päälle kaadetaan loputtomasti aikaa ja rahaa, mutta kannattaa pohtia onko se sen arvoista.

Toisaalta, ihan vain vertailun vuoksi PV hankki 90-luvulla Lantikoita ja Lantikoita (Land Cruiser ja Defender, joita kumpaakin olen kuullut lantalaisten suusta sanottavan Lantikaksi), vaikka yhden Land Cruiserin hinnalla olisi TM:n koeajon mukaan saanut kuusi Lada Nivaa. Vähän tästäkin syystä olen siinä käsityksessä, että PV:llä se tarve perinteisille maastoautoille ei ole suuren suuri, lisäksi silmämääräisesti (eli suuren osan palvelusajasta autohalleilla sluibaten) 2500 sotilaan prikaatissa hengasi enemmän ihan tavanomaisia takavetoisia kuorma-autoja katurenkain kuin maastureita, eli muutamia kymmeniä kumpaakin, pari kolme kappaletta komppaniaa kohti. Ei edelleenkään kuulosta oikein lisenssituotantoa vaativalta määrältä.

Kunhan kertasin aiempaa, kun et ollut vielä tullut tyrmäämään Jeepin tuotantoa Ugissa. Mutta tässähän se tyrmäys nyt sitten taas tuli.

Ajoneuvotarpeesta voidaan väitellä. PV:n kalustossa maastureita ei varmaan tähän saakka ole paljoa ollut, koska ottokalusto? Useimmissa asevoimissa otto-kaluston rooli taas on pyöreä nolla, kaikki liikkuu firman omalla kalustolla (tai joskus contractorien toimesta). Esim. britit tilasivat ysärillä ~8 000 Lantikkaa (tai se oli ministerin tarkoitus). Wikipedia taas tietää HMMWV:tä rakennetun 281 000 kappaletta viimeisen ~40 vuoden aikana.

Kaipa meilläkin tarvetta olisi? Resurssien puutteessa otto-neliveto-Passat on toki ihan yhtä hyvä kuin oikeasti tehtävään hankittu ja varustettu PV:n ajoneuvo. ;)
 
Kaipa meilläkin tarvetta olisi? Resurssien puutteessa otto-neliveto-Passat on toki ihan yhtä hyvä kuin oikeasti tehtävään hankittu ja varustettu PV:n ajoneuvo. ;)

Siviilipuolella on kuitenkin paljon valinnanvaraa ja kalusto myös uusiutuu nopeammin (vrt. vaikka Defenderit tai ne UAZit...).

Toki jos eivät osaa valkata sieltä rekisteristä kunnollisia, niin voi sillä passatillakin ajella.
 
Siviilipuolella on kuitenkin paljon valinnanvaraa ja kalusto myös uusiutuu nopeammin (vrt. vaikka Defenderit tai ne UAZit...).

Toki jos eivät osaa valkata sieltä rekisteristä kunnollisia, niin voi sillä passatillakin ajella.

4X4Maailman mukaan lava-autoja rekisteröitiin v. 2016 reilu 1300 kpl. Sijoitettavalle ottokalustolle ikäsuositus on muistaakseni max. 7 vuotta (kuorma-autoissa ei rajaa), tämä kerrottiin jossakin haastattelussa. Eli jos siviilistä saa ~10 000 kpl ikäsuosituksen mukaisia lava-autoja, niin niillä menee ~50 tuhatta miestä.

Jollakin pitäisi saada vielä 230 tuhatta miestä liikkeelle. PV:n kalustolla ehkä 30 tuhatta. Jäljelle jää 200 tuhatta miestä, ja tuskin niitä kaikkia lantakärryyn ja soralavalle laitetaan? Suattaapi olla, että monilta paikallisjoukoilta löytyisi kuljettimena ihan noita "ei mökkitietä pahempaan paikkaan" -autoja.
 
Mitä oikein koetat vihjailla? Tuotantotalouden realiteetit tuskin ovat muuttuneet miksikään puolen vuoden aikana: epäilen vahvasti, että PV:n varassa tilauskanta mahdollistaisi lisenssituotantoon oikeuttavan eräkoon, ajoneuvoja pitäisi pukata markkinoille henkilöautojen massavalmistuslinjalta todennäköisesti viisinumeroisia määriä. Pelkkä tuotantolisenssi - siis lupa valmistaa ajoneuvoja - todennäköisesti maksaisi miljoonia ja tehtaalla jouduttaisiin tekemään miljoonainvestoinnit ennen ensimmäisenkään auton valmistumista. Luvut nyt vähän stetsonista, tuotantotalous ei ollut pääaineeni, mutta on selvää ettei suuri autotehdas lisenssiään ihan noin vain pikkurahasta tarjoa ja vaatinee myös provision jokaisesta valmistuneesta tuotteesta. Vaaditaan siis volyymiä että diili kannattaa.

Mitä tulee panssarikoppiseen maasturiin, poliisin G-mersut maksoivat 5 miljoonaa euroa 15 kappaleelta eli 330 000 € per ajoneuvo, ilmeisesti varusteltuina. Mikäli GTP tosiaan pysyy siellä 700 000 euron tietämillä, tämä ei kyllä hyvää lupaa. Tosin sitä panssari-G:tähän moitittiin mm. kankeasta maastoliikkuvuudesta ylipainonsa ja ilmeisesti myös kohonneen painopisteensä takia ja GTP:n esisarjan hintaan mitä ilmeisemmin vyörytettiin tuotekehityskuluja. Yksityismarkkinoille ajoneuvo heltisi 450 000 eurolla, joten olen varovaisen toiveikas että sarjatuotantohinta asettuisi lähemmäs tätä alapäätä.

GTP on kuitenkin jo kertaluokkaa isompi kuorma-autopohjainen ajoneuvo, joten se tuskin koskaan pääsee kevyemmän ajoneuvon hintaluokkaan - ja toisaalta siksi se myös tarjoaa vähän suuremman ajoneuvon suurempaa kapasiteettia ja parempaa suojaustasoa (ja taitaa tulla myös kk:n kehälavetti ainakin partiomalleihin?). Osin samasta, osin yritysstrategisista syistä niiden tuotannossa käytetään erilaista tekniikkaa (henkilöautoja tehdään tyypillisesti liukuhihnalla suursarjana ja piskuinen Sisu taas asiakasräätälötyjä kuorma-autoja jopa yksittäiskappaleina päällirakenteineen, tuotantomäärät taisivat olla muutamia satoja autoja vuodessa). Tällaiset tuotantolaitokset yleensä skaalautuvat toistensa tuotteisiin ja markkinoille aika huonosti. Kaikki tietysti on mahdollsita kun päälle kaadetaan loputtomasti aikaa ja rahaa, mutta kannattaa pohtia onko se sen arvoista.
Uusimmassa ajolinja lehdessä on pitkä juttu sisusta ja GTP:stä kannattaa lukea jos kiinnostaa
SISU GTP:n TULEVAISUUS
Panssaroitu Sisu GTP on suomalaisen kuorma-auto- valmistajan pelastusrengas. Toistaiseksi Suomen armeija on ainoa tilaaja.

Itseäni ei vakuuta, mutta toivon että menestyy ulkomailla.
Lehden mukaan viime vuonna rekisteröitiin 13 kpl uusia sisu kuorma-autoja suomessa joten kaukana ollaan sadoista. Polar tuotanto jää pikku tasolle ja panokset menee GTP tuotantoon jolla Sisusta yritetään tehdä ei-tappiollinen.
 
4X4Maailman mukaan lava-autoja rekisteröitiin v. 2016 reilu 1300 kpl. Sijoitettavalle ottokalustolle ikäsuositus on muistaakseni max. 7 vuotta (kuorma-autoissa ei rajaa), tämä kerrottiin jossakin haastattelussa. Eli jos siviilistä saa ~10 000 kpl ikäsuosituksen mukaisia lava-autoja, niin niillä menee ~50 tuhatta miestä.

Toki tähän päälle tulee muut nelivetoiset suv:t/maastoautot, joissa on kuitenkin maavaraa ja jotka ovat neli-vetoista farmaria paremmat. Niitä on tänään pelkässä nettiautossa myynnissä tällä hetkellä yli 5000kpl (7 vuotta vanhoja, bensa, diesel ja hybridit). Sitten on näitä nelivetoisia pakettiautoja jokunen.

Mutta kyllä ne aika isot määrät siellä lavalla varmasti menee.
 
Toki tähän päälle tulee muut nelivetoiset suv:t/maastoautot, joissa on kuitenkin maavaraa ja jotka ovat neli-vetoista farmaria paremmat. Niitä on tänään pelkässä nettiautossa myynnissä tällä hetkellä yli 5000kpl (7 vuotta vanhoja, bensa, diesel ja hybridit). Sitten on näitä nelivetoisia pakettiautoja jokunen.

Mutta kyllä ne aika isot määrät siellä lavalla varmasti menee.

Ylivoimainen suurin osa osa noista lienee kaupunkimaastureita Haldexilla tms. AWD:llä ilman lukkoja, pohjapanssaria ja vinssiä? Ts. suorituskykyero nelivetofarmariin muodostuu vain muutaman sentin korkeammasta maavarasta.
 
Ylivoimainen suurin osa osa noista lienee kaupunkimaastureita Haldexilla tms. AWD:llä ilman lukkoja, pohjapanssaria ja vinssiä? Ts. suorituskykyero nelivetofarmariin muodostuu vain muutaman sentin korkeammasta maavarasta.

Näinhän se on. Mutta se maavara tekee jo paljon. Minulla oli yhteen väliin tällainen Santa-fe ja kyllä sillä ihan ok pääsee liikkumaan sen mitä tarvitsee.

Ja jos ukkoja laitetaan lavalle (lava-autossa) niin kyllä siinä kärrykin jo menee eli noilla 10 000 autolla kuskaa kyllä enemmän populaa.

EDIT: Onneksi Suomessa on vedetty lähes jokaiseen potentiaalisesti hakattavaan metsikköön ja korpeen tiet, niin myös sillä farmari-nelivedolla pääsee hyvin lähelle määränpäätä.
 
Viimeksi muokattu:
4X4Maailman mukaan lava-autoja rekisteröitiin v. 2016 reilu 1300 kpl. Sijoitettavalle ottokalustolle ikäsuositus on muistaakseni max. 7 vuotta (kuorma-autoissa ei rajaa), tämä kerrottiin jossakin haastattelussa. Eli jos siviilistä saa ~10 000 kpl ikäsuosituksen mukaisia lava-autoja, niin niillä menee ~50 tuhatta miestä.

Jollakin pitäisi saada vielä 230 tuhatta miestä liikkeelle. PV:n kalustolla ehkä 30 tuhatta. Jäljelle jää 200 tuhatta miestä, ja tuskin niitä kaikkia lantakärryyn ja soralavalle laitetaan? Suattaapi olla, että monilta paikallisjoukoilta löytyisi kuljettimena ihan noita "ei mökkitietä pahempaan paikkaan" -autoja.
Hyvin avattu nykytilanne, ei ole millään mittarilla kunnossa. Tähän kun vielä ynnätään maavoimien liikkuvuustavoite pitäisi nykyinen firman kalusto tuplata ja mieluummin triplata. Tuoreen Puolustusministerin puheet viittavat siihen että tilauksia on tulossa, toivotaan määrien olevan kunnossa. Hyvä minimi tavoite olisi 1000 +500 + 500 + 100. Saa arvata mitä laitteita tarkoittelen😄
 
Hyvin avattu nykytilanne, ei ole millään mittarilla kunnossa. Tähän kun vielä ynnätään maavoimien liikkuvuustavoite pitäisi nykyinen firman kalusto tuplata ja mieluummin triplata. Tuoreen Puolustusministerin puheet viittavat siihen että tilauksia on tulossa, toivotaan määrien olevan kunnossa. Hyvä minimi tavoite olisi 1000 +500 + 500 + 100. Saa arvata mitä laitteita tarkoittelen😄

Elä ny piä hulluja jännityksessä!

Huollon kuorma-autot + Arktinen liikkuvuus + 6X6 + GTP???
 
Elä ny piä hulluja jännityksessä!

Huollon kuorma-autot + Arktinen liikkuvuus + 6X6 + GTP???
En huoltoa tässä huomioinut ollenkaan. Unelmoin 1000 6x6, 500 GTP, 500 televetoista mitä lienee ja 100 AMV tornilla. Tiedän, tuskin toteutuu. Huollolle olis pitäny ostaa kaikki brittien käytännössä ilmaiseksi aikanaan ”myymät” pelit. Mikähän siinäkin oli ettei näin tehty, nyt vastaavista joutuu maksamaan rahaa. Ei kait se ratti väärällä puolella pitäis olla suuri ongelma, kait se auto tottelee rattia vaikka se väärässä paikassa onkin.
 
En huoltoa tässä huomioinut ollenkaan. Unelmoin 1000 6x6, 500 GTP, 500 televetoista mitä lienee ja 100 AMV tornilla. Tiedän, tuskin toteutuu. Huollolle olis pitäny ostaa kaikki brittien käytännössä ilmaiseksi aikanaan ”myymät” pelit. Mikähän siinäkin oli ettei näin tehty, nyt vastaavista joutuu maksamaan rahaa. Ei kait se ratti väärällä puolella pitäis olla suuri ongelma, kait se auto tottelee rattia vaikka se väärässä paikassa onkin.

Jos meinaat niitä DAF:n neliakselisia koukkuautoja, niin nehän olivat olleet British Army of the Rhinen (BAOR) käytössä ja ohjaus oli sitä myöten manner-eurooppalainen. Mutta rapeassa kunnossa ne olivat, olen nähnyt kuvaa, kuinka hytin ovi kukkii ihan reippaasti. Jäljellä olevat varmaan vielä paskempia.

Sitten on se MAN HX 60. Mainitsin ne tosiaan jossakin vaiheessa foorumilla ja ne voisi ehkä edelleen kotiuttaa Suomeen, jos ajamattomia on jäljellä. Ihan sama, vaikka ratti on väärällä puolella. Tosin arvaan, että huollolle ne eivät olisi ihanteellisia, kun vaihtolavalaitteita ei ole ja kun autoissakin on vain kaksi akselia. Mutta vaikkapa komppaniatason huoltoon tai KRH-vetureiksi, jos ei muuta käyttöä löydy, siihen olisivat varmasti kelvanneet.

100 ajamatonta avolavalla: https://ljacksonandco.com/product/unused-man-4x4-hx60-18-330-flat-bed-cargo-trucks/
50 ajamatonta pressukatetulla lavalla: https://ljacksonandco.com/product/man-hx60-18-330-4x4-drop-side-cargo-trucks/
10 ajamatonta tankkeria (7,5 m^3 pytyllä): https://ljacksonandco.com/product/unused-man-4x4-7500-litre-bunded-fuel-tanker/
 
Kunhan kertasin aiempaa, kun et ollut vielä tullut tyrmäämään Jeepin tuotantoa Ugissa. Mutta tässähän se tyrmäys nyt sitten taas tuli.

Ajoneuvotarpeesta voidaan väitellä. PV:n kalustossa maastureita ei varmaan tähän saakka ole paljoa ollut, koska ottokalusto? Useimmissa asevoimissa otto-kaluston rooli taas on pyöreä nolla, kaikki liikkuu firman omalla kalustolla (tai joskus contractorien toimesta). Esim. britit tilasivat ysärillä ~8 000 Lantikkaa (tai se oli ministerin tarkoitus). Wikipedia taas tietää HMMWV:tä rakennetun 281 000 kappaletta viimeisen ~40 vuoden aikana.

Kaipa meilläkin tarvetta olisi? Resurssien puutteessa otto-neliveto-Passat on toki ihan yhtä hyvä kuin oikeasti tehtävään hankittu ja varustettu PV:n ajoneuvo. ;)
Sinäpä sen sanoit, ottokalusto, joka maastureiden ohella sisältänee myös aimo liudan paketti- ja kuorma-autoja. Jokaista paikalliskomppaniaa ei varmaankaan ole edes tarkoitus moottoroida, vaan niille järjestetään kuljetus tarpeen mukaan. Alueellisille joukoillehan muuten tulevaisuudessa vapautuu myös XA-180 Paseja.

Humvee taas on jo ihan kuorma-auton mitoissa ja jenkit käyttävät sitä melkeinpä jo Masin tapaan, lisäksi siitähän on TOW-alustaa, Stinger-alustaa yms. erikoisversioita vaikka kuinka. En käyttäisi sitä vertailukohtana arvioitaessa jotain Defenderien korvaajaa.

Olisin itse hämmästynyt, jos GTP:tä hankittaisiin yhteensä enempää kuin muutamia satoja, mutta vientimarkkinoita se voi hyvinkin löytää. Ei taida mitään ajoneuvomallia PV:llä olla muutamaa sataa enempää? Jo siitäkin voi haarukoida, että olisiko mitenkään realistista ajoneuvoja hankittavan sellaisia määriä, että lisenssivalmistuksen kannattava volyymi ja vieläpä mahdollisesti jonain erityisesti räätälötynä lumihiutalemallina ylittyisi. GTP:n Sisu kehitti ilmeisesti itse pyrkimyksenä avata jälleen jalansijaa sotilasmarkkinoille, kun siviilipuolella liekki on lepattanut jo pitkään.

Sisun ensirekisteröinnit 2015-2022:

1688227888201.png

Näiden lisäksi kaksi kappaletta 2021 painoluokassa 6-16 tn, eli mitä ilmeisimmin GTP prototyypit. Eihän tuo ihan hääviä ole, vaikka tietysti Sisua mennee edelleen vientiin Mersun "heavy duty" -tuotemerkkinä? Ainakin Renault-koppien aikaan Rellu myi Sisua Keski-Euroopassa raskassarajalaisena tuotemerkillä Renault Sisu. Mutta GTP ainakin tuli markkinoille hyvään aikaan, varmasti kaikissa entisen itäblokin NATO-maissa sekä Pohjoismaissa budjetit paisuvat eikä läheskään kaikissa maissa ole kotimaista vaihtoehtoa, minne vetää kotiinpäin.
 
Jos oikein pervoillaan, noihin 100:aan avolavaversioon tehtäisiin konttilukkoihin sopivat panssaroidut miehistönkuljetuskontit ja annettaisiin itärajan MAAK:eille. @Pzgnrl piirtää viikonlopussa, kotimainen teollisuus toteuttaa ja kontit on valmiina, kun autot saapuvat Vuosaaren satamaan. Tyhjäpaino 9,2 tonnia ja maksimipaino 18 tonnia, eli 8,8 tonnia varaa kontille ja kuljetettaville. Saa suunnitella!

1688228872968.png
 
Back
Top