Mitä oikein koetat vihjailla? Tuotantotalouden realiteetit tuskin ovat muuttuneet miksikään puolen vuoden aikana: epäilen vahvasti, että PV:n varassa tilauskanta mahdollistaisi lisenssituotantoon oikeuttavan eräkoon, ajoneuvoja pitäisi pukata markkinoille henkilöautojen massavalmistuslinjalta todennäköisesti viisinumeroisia määriä. Pelkkä tuotantolisenssi - siis lupa valmistaa ajoneuvoja - todennäköisesti maksaisi miljoonia ja tehtaalla jouduttaisiin tekemään miljoonainvestoinnit ennen ensimmäisenkään auton valmistumista. Luvut nyt vähän stetsonista, tuotantotalous ei ollut pääaineeni, mutta on selvää ettei suuri autotehdas lisenssiään ihan noin vain pikkurahasta tarjoa ja vaatinee myös provision jokaisesta valmistuneesta tuotteesta. Vaaditaan siis volyymiä että diili kannattaa.
Mitä tulee panssarikoppiseen maasturiin, poliisin G-mersut maksoivat 5 miljoonaa euroa
15 kappaleelta eli 330 000 € per ajoneuvo, ilmeisesti varusteltuina. Mikäli GTP tosiaan pysyy siellä
700 000 euron tietämillä, tämä ei kyllä hyvää lupaa. Tosin sitä panssari-G:tähän moitittiin mm. kankeasta maastoliikkuvuudesta ylipainonsa ja ilmeisesti myös kohonneen painopisteensä takia ja GTP:n esisarjan hintaan mitä ilmeisemmin vyörytettiin tuotekehityskuluja. Yksityismarkkinoille ajoneuvo heltisi
450 000 eurolla, joten olen varovaisen toiveikas että sarjatuotantohinta asettuisi lähemmäs tätä alapäätä.
GTP on kuitenkin jo kertaluokkaa isompi kuorma-autopohjainen ajoneuvo, joten se tuskin koskaan pääsee kevyemmän ajoneuvon hintaluokkaan - ja toisaalta siksi se myös tarjoaa vähän suuremman ajoneuvon suurempaa kapasiteettia ja parempaa suojaustasoa (ja taitaa tulla myös kk:n kehälavetti ainakin partiomalleihin?). Osin samasta, osin yritysstrategisista syistä niiden tuotannossa käytetään erilaista tekniikkaa (henkilöautoja tehdään tyypillisesti liukuhihnalla suursarjana ja piskuinen Sisu taas asiakasräätälötyjä kuorma-autoja jopa yksittäiskappaleina päällirakenteineen, tuotantomäärät taisivat olla muutamia satoja autoja vuodessa). Tällaiset tuotantolaitokset yleensä skaalautuvat toistensa tuotteisiin ja markkinoille aika huonosti. Kaikki tietysti on mahdollsita kun päälle kaadetaan loputtomasti aikaa ja rahaa, mutta kannattaa pohtia onko se sen arvoista.
Toisaalta, ihan vain vertailun vuoksi PV hankki 90-luvulla Lantikoita ja Lantikoita (Land Cruiser ja Defender, joita kumpaakin olen kuullut lantalaisten suusta sanottavan Lantikaksi), vaikka yhden Land Cruiserin hinnalla olisi TM:n koeajon mukaan saanut kuusi Lada Nivaa. Vähän tästäkin syystä olen siinä käsityksessä, että PV:llä se tarve perinteisille maastoautoille ei ole suuren suuri, lisäksi silmämääräisesti (eli suuren osan palvelusajasta autohalleilla sluibaten) 2500 sotilaan prikaatissa hengasi enemmän ihan tavanomaisia takavetoisia kuorma-autoja katurenkain kuin maastureita, eli muutamia kymmeniä kumpaakin, pari kolme kappaletta komppaniaa kohti. Ei edelleenkään kuulosta oikein lisenssituotantoa vaativalta määrältä.