Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Onko sinulla jotain faktaa poistomyynnin syistä? Loogisin selitys ajamattoman kaluston poistomyynnille olisi tarpeen katoaminen, tilattiin liikaa suhteessa tarpeeseen. Tämähän on vaivannut eurooppalaisia asevoimia jo pidemmän aikaa, esim. A400M:ää on ostettu muna huurussa yli tarpeen käsittääkseni useammassakin maassa (Espanja, Saksa).

Toki 10 vuotta vanha varastoauto vaatii astetta perusteellisemman käyttöönottohuollon. Moottori ja vaihteisto voi tykätä kyttyrää, jos yrittää alkuperäisillä öljyillä liikkeelle. Jotain renkaita, suodattimia, tiivisteitä ja letkujakin saattaa mennä vaihtoon. Mutta ei varmaan ihan mahdottomista summista kuitenkaan puhuta...
Eiköhän syy ole, ettei niitä haluta pitää varastossa kun se ei enää kannata.
Kaksi vuotta sitten perustelusi olisi voinut olla uskottava, mutta ei enää.
Eurooppalaisia asevoimia ei vaivaa samalla tavalla krooninen persaukisuus kuten meillä ja toisaalta sielä ei ole isoa reserviä joka pitäisi saada liikkeelle. Lisäksi osassa maissa tilaukset ovat tukea kotimaiselle teollisuudelle.

Aika syö tiivisteet, hapettaan liittimet ja haurastuttaa letkut.
Autolla pahinta myrkkyä on seisottaminen, esim iskarit kärsivät siitä.
Jos näitä nyt hankittaisiin nämä 10-15 vuotta vanhat autot, missä kunnossa luulet niiden olevan kymmenen vuoden kuluttua?
 
Mitä oikein koetat vihjailla? Tuotantotalouden realiteetit tuskin ovat muuttuneet miksikään puolen vuoden aikana: epäilen vahvasti, että PV:n varassa tilauskanta mahdollistaisi lisenssituotantoon oikeuttavan eräkoon, ajoneuvoja pitäisi pukata markkinoille henkilöautojen massavalmistuslinjalta todennäköisesti viisinumeroisia määriä. Pelkkä tuotantolisenssi - siis lupa valmistaa ajoneuvoja - todennäköisesti maksaisi miljoonia ja tehtaalla jouduttaisiin tekemään miljoonainvestoinnit ennen ensimmäisenkään auton valmistumista. Luvut nyt vähän stetsonista, tuotantotalous ei ollut pääaineeni, mutta on selvää ettei suuri autotehdas lisenssiään ihan noin vain pikkurahasta tarjoa ja vaatinee myös provision jokaisesta valmistuneesta tuotteesta. Vaaditaan siis volyymiä että diili kannattaa.
Uudenkaupungin tehtaallehan kävi paskaiset sen aurinkosähköautodiilin kanssa. Pistivät miljoonia palamaan sen tuotantolinjan pystyttämiseen ja autoja ehti valmistua kymmenkunta ennen kuin tilaaja meni nurin ja pisti tuotannon poikki.

No sit ketjun aihetta lähestyvään osaan. Tehdas harmistui tuosta niin että päätti alkaa kehittämään uudenlaista joustavaa tuotantolinjaa. Sellaista missä ei ole hitsausjigejä tai mitään muutakaan mallikohtaista tauhkaa. Jos onnistuvat tuossa, niin kannattavan tuotannon minimisarja putoaa ihan hulluna. Kun ei tarvitse rakentaa mitään, ajetaan vaan uudet ohjelmat robotteihin ja farmarin sijaan alkaakin tulla maastoautoja. No raakasti yksinkertaistettu, joo.

Uutisia aiheesta löytää googlella. Itse en nyt kesken loman jaksa niitä kaivella. Kysykää neljän viikon päästä jos tarvii.
 
Uudenkaupungin tehtaallehan kävi paskaiset sen aurinkosähköautodiilin kanssa. Pistivät miljoonia palamaan sen tuotantolinjan pystyttämiseen ja autoja ehti valmistua kymmenkunta ennen kuin tilaaja meni nurin ja pisti tuotannon poikki.

No sit ketjun aihetta lähestyvään osaan. Tehdas harmistui tuosta niin että päätti alkaa kehittämään uudenlaista joustavaa tuotantolinjaa. Sellaista missä ei ole hitsausjigejä tai mitään muutakaan mallikohtaista tauhkaa. Jos onnistuvat tuossa, niin kannattavan tuotannon minimisarja putoaa ihan hulluna. Kun ei tarvitse rakentaa mitään, ajetaan vaan uudet ohjelmat robotteihin ja farmarin sijaan alkaakin tulla maastoautoja. No raakasti yksinkertaistettu, joo.

Uutisia aiheesta löytää googlella. Itse en nyt kesken loman jaksa niitä kaivella. Kysykää neljän viikon päästä jos tarvii.
Luin aiheesta ja pohdin kaverini (hitsarin) kanssa asiaa. Varsinkin hurjalta tuntuu. Ensimmäisenä tulee mieleen jonkinlaisten ns. yleismallisten kiinnitysratkaisujen käyttö? Kuitenkin laserhitsauksessakin syntyy muodonmuutoksia ja jos osia ei ole puristettu yhteen kunnolla, palaa reikä peltiin.
 
Eiköhän syy ole, ettei niitä haluta pitää varastossa kun se ei enää kannata.
Kaksi vuotta sitten perustelusi olisi voinut olla uskottava, mutta ei enää.
Eurooppalaisia asevoimia ei vaivaa samalla tavalla krooninen persaukisuus kuten meillä ja toisaalta sielä ei ole isoa reserviä joka pitäisi saada liikkeelle. Lisäksi osassa maissa tilaukset ovat tukea kotimaiselle teollisuudelle.

Koska persaukisuus ei enää vaivaa ja tilaukset tukevat kotimaista teollisuutta, niin eikö se ole nimenomaan peruste luopua vanhasta kalustosta ja ostaa uutta tilalle? Kun ei ole sitä isoa reserviäkään, jolle säilöä ne vanhat kalut.


Aika syö tiivisteet, hapettaan liittimet ja haurastuttaa letkut.
Autolla pahinta myrkkyä on seisottaminen, esim iskarit kärsivät siitä.
Jos näitä nyt hankittaisiin nämä 10-15 vuotta vanhat autot, missä kunnossa luulet niiden olevan kymmenen vuoden kuluttua?

Käyttö on varmasti hyväksi joillekin osille. Toisaalta monet osat kuluvat myös (erityisesti) käytössä niiden joutuessa rasitukselle. Maastokuorma-autoon saa varmaan vaihtaa iskarit useampaankin kertaan, jos ajelee 10-15 vuotta maastoajoleirejä... Samaten PV:llä on käytössä vaikka mitä vuosikymmeniä vanhoja Sisuja, joista vahvasti epäilen, etteivät ainakaan kaikki niistä enää kulje alkuperäisillä kansipahveilla, polttoaineletkuilla ja ilmasäiliöiden tiivisteillä.

Täytyy vain pitää mielessä se huoltokustannusten osuus autoa ostaessa. Varastossa kauan seissyt ajamaton auto ei ole uusi, vaan sekin on omalla tavallaan käytetty. Mutta ihan samalla tavalla sitä huoltorasitetta on myös oikeasti käytetyissä autoissa, ja silti niitäkin on Suomeen hankittu (mm. belgialaiset lavettiyhdistelmät ja ne loppuunpoljetut brittiläiset DAF:t).
 
Koska persaukisuus ei enää vaivaa ja tilaukset tukevat kotimaista teollisuutta, niin eikö se ole nimenomaan peruste luopua vanhasta kalustosta ja ostaa uutta tilalle? Kun ei ole sitä isoa reserviäkään, jolle säilöä ne vanhat kalut.




Käyttö on varmasti hyväksi joillekin osille. Toisaalta monet osat kuluvat myös (erityisesti) käytössä niiden joutuessa rasitukselle. Maastokuorma-autoon saa varmaan vaihtaa iskarit useampaankin kertaan, jos ajelee 10-15 vuotta maastoajoleirejä... Samaten PV:llä on käytössä vaikka mitä vuosikymmeniä vanhoja Sisuja, joista vahvasti epäilen, etteivät ainakaan kaikki niistä enää kulje alkuperäisillä kansipahveilla, polttoaineletkuilla ja ilmasäiliöiden tiivisteillä.

Täytyy vain pitää mielessä se huoltokustannusten osuus autoa ostaessa. Varastossa kauan seissyt ajamaton auto ei ole uusi, vaan sekin on omalla tavallaan käytetty. Mutta ihan samalla tavalla sitä huoltorasitetta on myös oikeasti käytetyissä autoissa, ja silti niitäkin on Suomeen hankittu (mm. belgialaiset lavettiyhdistelmät ja ne loppuunpoljetut brittiläiset DAF:t).
DAF yhdistelmän (auto+koukkulaite+kärry+lavat) hinnaksi jäi 31500e/kpl, eli käytännössä ilmaisia olivat, ei tuolla hinnalla priima saa. Nollan kun pistää hintaan perään, alkaa tänä päivänä päästä kauppaan sisään keskustelemaan mahdollisista lisävarusteista uuteen vastaavaan. kasettimankku pois on kolmetonnia jne🤫 tietäjät tietää.
 
Koska persaukisuus ei enää vaivaa ja tilaukset tukevat kotimaista teollisuutta, niin eikö se ole nimenomaan peruste luopua vanhasta kalustosta ja ostaa uutta tilalle? Kun ei ole sitä isoa reserviäkään, jolle säilöä ne vanhat kalut.




Käyttö on varmasti hyväksi joillekin osille. Toisaalta monet osat kuluvat myös (erityisesti) käytössä niiden joutuessa rasitukselle. Maastokuorma-autoon saa varmaan vaihtaa iskarit useampaankin kertaan, jos ajelee 10-15 vuotta maastoajoleirejä... Samaten PV:llä on käytössä vaikka mitä vuosikymmeniä vanhoja Sisuja, joista vahvasti epäilen, etteivät ainakaan kaikki niistä enää kulje alkuperäisillä kansipahveilla, polttoaineletkuilla ja ilmasäiliöiden tiivisteillä.

Täytyy vain pitää mielessä se huoltokustannusten osuus autoa ostaessa. Varastossa kauan seissyt ajamaton auto ei ole uusi, vaan sekin on omalla tavallaan käytetty. Mutta ihan samalla tavalla sitä huoltorasitetta on myös oikeasti käytetyissä autoissa, ja silti niitäkin on Suomeen hankittu (mm. belgialaiset lavettiyhdistelmät ja ne loppuunpoljetut brittiläiset DAF:t).
Niin käytetty on aina käytetty ja käytetyn ostaminen ei ole hyvä ratkaisu, vaan pakon sanelema ratkaisu.

Luitko jutun hybridiautojen moottoreista?
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut...rkon-3-vuotiaan-bmwn-moottori-kayttokieltoon/
Millaisia luulet noiden 10-15 vuotta seisoneiden autojen moottoreiden olevan?

Pointini on, että käytetyn ostamisessa pitäisi aina huomioida niiden vaatima tarkastus, väistämättömät korjaus/huolto kulut, sekä todellinen käyttöikä. Eli onko käytetty todella halvempi kuin uusi, joskus se on, mutta mäkin ajan käytetyllä autolla koska uuteen ei ole varaa, en sen takia, että se olisi parempi.
 
Niin käytetty on aina käytetty ja käytetyn ostaminen ei ole hyvä ratkaisu, vaan pakon sanelema ratkaisu.

Luitko jutun hybridiautojen moottoreista?
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut...rkon-3-vuotiaan-bmwn-moottori-kayttokieltoon/
Millaisia luulet noiden 10-15 vuotta seisoneiden autojen moottoreiden olevan?

Pointini on, että käytetyn ostamisessa pitäisi aina huomioida niiden vaatima tarkastus, väistämättömät korjaus/huolto kulut, sekä todellinen käyttöikä. Eli onko käytetty todella halvempi kuin uusi, joskus se on, mutta mäkin ajan käytetyllä autolla koska uuteen ei ole varaa, en sen takia, että se olisi parempi.
mites uusi on parempi kuin 30 vuotta vanha? Molemmat ovat 20 vuoden päästä samassa kunnossa, koska materiaalit eivät ole yhtä pitkään kestäviä uusissa.
ENtäs , jos nämä britti MANnit on käynnistetty ja ajettu lämpimäksi tietyn säilytys ohjelman mukaan. Näitä autoja on tehty paljon ja luulisi useat tahot laskea sen ”käyttöönotto” kulun. Nuo mainitut tiivisteet - öljyt / nesteet ovat kyllä aika pieni kulu.
DAFFit maksoivat itsensä takaisin nopeasti. 30k€ on halpa- ovat kyllä korjaamolla seisseet välillä. Toivottavasti ei PV saa syytä välttää käytettyjen diilejä- DAF korjaamon tarpeesta.
 
Kyllähän käytetyillä autoilla tehdään jatkuvasti kauppaa - siis myyjä saa rahansa ja ostaja saa ostostarpeensa tyydytettyä, eli molemmat ovat jokseenkin tyytyväisiä - ja mikäli ajoneuvot ovat suht vähäisellä käytöllä, voi se käytetty olla ihan merkittävästikin edullisempi vaikka syökin enemmän työtunteja. Erotusta investointikustannuksissa 30 000 ja 300 000 euroa maksavien kuorma-autojen käyttökustannuksissa kun ei välttämättä tulla koskaan kuromaan umpeen, ja silloinhan se kannattaa - eritoten, jos ajoneuvoja ei hankita "varmuuden vuoksi" vaan vaihtoehtona todella olisi se uuden hankinta todelliseen tarpeeseen. Joskushan käy niinkin, että käytetty kalusto on hinnaltaan edullisempaa kuin oman käytetyn kaluston peruskorjaus, tämä kuulemma oli yksi merkittäviä tekijöitä Hawk mk. 66 -kaupassa. Joskus taas diili on vain liian hyvä ohitettavaksi (Leopard 2A6 oli melkeinpä legendaarisen hyvä diili) ja vähentää lopulta investointitarvetta myöhempinä tilikausina (DAF-veturidiili oli käsittäkseni tällainen).

Mutta ei tietenkään mihin hintaan hyvänsä, niillä ylläpitokuluilla kun on taipumus kertautua mm. kalustokirjavuuden kasvaessa, eikä kaikkiin hankintoihin esmes suorituskykysyistä olla aina tyytyväisiä. Mutta eiköhän PVMatLE:lla ole ihan aiheeseen erikoistuneita talousupseereita näitä laskemassa? Armeija on autoilla ajanut kuitenkin sata vuotta, luulisi että tälläisia asioita joku hoitaa ihan täysipäiväisenä virkatyönä. Mutta niinpä vain kävi, että esmes ysärillä ei Lada Nivaa hankittu, vaan monta kertaa kalliimpia Land Cruisereita. Ehkä laatuun ei luotettu, tai auto ei vastannut vaatimuksia (tässä voi olla perää, Nivaa ei silloin tainnut saada dieselmoottorilla, ja onhan se pieni auto. Uakkereita oli harppisaksan jäljiltä varmasti riittämiin)?

Mä itse myin vanhan romuni pois, koska A) kyllästyin leikkimään räntäsateessa autosähkömekaanikkoa B) tulin ajatelleeksi, että mulla nykyään noin 2-3000 km vuodessa ajavana on muuten aika kalliit kilometrit. Pelkästään autopaikkavuokran hinnalla sain bussiin kausikortin kolmeksi kuukaudeksi.

Täkymarssilla loppusotaan tuli kyllä kieltämättä mieleen, että jos huhun mukaan 122 H 63:n varusteena tuli ZIL-131 vetäjäksi, tulisi kyllä varusmiehen varusteena olla joku Suzuki Samurai sen ryönävuoren kantamiseen.
 
Niin käytetty on aina käytetty ja käytetyn ostaminen ei ole hyvä ratkaisu, vaan pakon sanelema ratkaisu.

Luitko jutun hybridiautojen moottoreista?
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut...rkon-3-vuotiaan-bmwn-moottori-kayttokieltoon/
Millaisia luulet noiden 10-15 vuotta seisoneiden autojen moottoreiden olevan?

Pointini on, että käytetyn ostamisessa pitäisi aina huomioida niiden vaatima tarkastus, väistämättömät korjaus/huolto kulut, sekä todellinen käyttöikä. Eli onko käytetty todella halvempi kuin uusi, joskus se on, mutta mäkin ajan käytetyllä autolla koska uuteen ei ole varaa, en sen takia, että se olisi parempi.
123 ja 124 malliset Mersut olivat kestäviä vs uudemmat väyryset. Noilla vanhoilla malleilla kyllä pääsee vieläkin eteenpäin ja voidaan korjata ilman tietokonetta.
 
Niin käytetty on aina käytetty ja käytetyn ostaminen ei ole hyvä ratkaisu, vaan pakon sanelema ratkaisu.

Luitko jutun hybridiautojen moottoreista?
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut...rkon-3-vuotiaan-bmwn-moottori-kayttokieltoon/
Millaisia luulet noiden 10-15 vuotta seisoneiden autojen moottoreiden olevan?

Pointini on, että käytetyn ostamisessa pitäisi aina huomioida niiden vaatima tarkastus, väistämättömät korjaus/huolto kulut, sekä todellinen käyttöikä. Eli onko käytetty todella halvempi kuin uusi, joskus se on, mutta mäkin ajan käytetyllä autolla koska uuteen ei ole varaa, en sen takia, että se olisi parempi.

Tuo hybridien pätkittäinen moottorinkäyttö on pahinta mahdollista myrkkyä. Imetään jatkuvasti lisää kosteutta ja happea moottoriin tekemään tuhojaan.

Sitähän me emme tiedä, miten britit ovat autonsa säilyttäneet. On mahdollista, että joku on pysäköinyt ne laivastotukikohtaan satama-altaan viereen ajatuksella: "Ei ole mun auto, ihan sama." Tai sitten ne on voitu valmistella pitkäaikaisvarastointiin ja säilyttää kuivassa, lämmitetyssä hallissa saaden säännöllistä huolenpitoa osakseen. Me emme tiedä varmaksi. Mutta kuvittelisin, että brittiasevoimilla vähintäänkin on tietotaito varastoida kalusto aikaa kestävällä tavalla, jos se osataan Suomessakin...

Suomessa säilytys tapahtuu kohdekuivatussa (munters) tilassa ja varastoitu kalusto liikutellaan vuosittain sekä järjestelmät koekäytetään.
Autot vast nostetaan akseleista pukkien päälle. Moottorit konservoidaan säilytyksen takia.
 
DAF yhdistelmän (auto+koukkulaite+kärry+lavat) hinnaksi jäi 31500e/kpl, eli käytännössä ilmaisia olivat, ei tuolla hinnalla priima saa. Nollan kun pistää hintaan perään, alkaa tänä päivänä päästä kauppaan sisään keskustelemaan mahdollisista lisävarusteista uuteen vastaavaan. kasettimankku pois on kolmetonnia jne🤫 tietäjät tietää.

Halpojahan ne olivat, sitä ei käy kiistäminen. Mutta kyllähän peltien kunto on sellainen, että tavallisessa autokaupassa ostaja juoksisi heti karkuun auton nähdessään olettaen auton olevan yhtä pommi tekniikaltaan. Sotakaluston vielä soisi toimivan eikä yhden paikan hajoavan, kun edellinen on saatu korjattua.

Toki koulutuskäytössä on fiksumpaa antaa varusmiehen rääkättäväksi vanha DAF kuin bränikkä Scania. Molemmat saadaan kuitenkin rikottua. Siihen ne DAF:t lienee etupäässä hankittukin.

P.S. Älä muistuta siitä isännästä, joka maksoi ekstraa, jotta autosta poistettiin vakiovarusteena ollut ilmastointi.
 
Mutta niinpä vain kävi, että esmes ysärillä ei Lada Nivaa hankittu, vaan monta kertaa kalliimpia Land Cruisereita.
Hieman outo esimerkki. Nivahan ei ollut sotilasmaasturi, meillä oli neukkumaastureita UAZin muodossa. Eikä Nivaa käyttänyt minkään maan armeija, edes Neukkula itse. Lisäksi Nivan koko oli varsin piskuinen; hyvä maastossa mutta tst-varustettujen ukkojen sisään tunkeminen olisi ollut... Mielenkiintoista.
 
Hieman outo esimerkki. Nivahan ei ollut sotilasmaasturi, meillä oli neukkumaastureita UAZin muodossa. Eikä Nivaa käyttänyt minkään maan armeija, edes Neukkula itse. Lisäksi Nivan koko oli varsin piskuinen; hyvä maastossa mutta tst-varustettujen ukkojen sisään tunkeminen olisi ollut... Mielenkiintoista.
Niva oli Suomessa ensimmäinen todellinen spol-ajoneuvo.
 
Niitä siis oli Suomessa sotakoirien koppina?
Jep, aika nopeasti siirtyivät varikoiden vartiostojen käyttöön varusmieskoulutuksesta ja käytöstä. Korvattiin erilaisilla virityksillä ennen kuin PV alkoi tehdä hankinnat samasta paikoista, kuin poliisi. Nykyään käytetään poliisin kanssa yhteiskilpailutuksia eli varustus täysin sama väri vain erilainen.
 
Vois asiasta mitään tietämättömänä kuvitella, että tuon kaltainen rakenne teloissa ei kestä hummveen painoa. Ylipäätään koko härvelin kestävyys epäilyttää, on noita kyllä Suomessakin tiekäytössä näkynyt eli jollain saattaa olla tarkempaa tietoa. Nähtyjen videoiden perusteella maastossa toimivat ainakin talvella. Sama on telamönkkäreiden kanssa ihmeellisiin paikkoihin niillä näyttää pääsevän ja vetokyky on melkoinen huomioiden laitteen keveys. Olen pitkään ihmetellyt miksei niitä ole pv:n käytössä, kait siihen syyt on olemassa. Eteneminen ainakin loppuu just siihen kun yksi telasto hajoaa, liittyykö siihen vai johonkin muuhun, vaikea sanoa
Mietiskelin tuossa asiaa. Pienet telapyörät ovat vähän huonoja, kuumuvat tieajossa (kumi irtoaa) ja kuluvat nopeammin. Lisäksi ns. siviilitason kumitelat lienevät kestävyydeltään vaihtelevia. Nuo alkuperäiset Lantikan telapyörät ovat paremmat mutta koko hökötyksen korkeus nousee ihan hervottomaksi.
 
Jep, aika nopeasti siirtyivät varikoiden vartiostojen käyttöön varusmieskoulutuksesta ja käytöstä. Korvattiin erilaisilla virityksillä ennen kuin PV alkoi tehdä hankinnat samasta paikoista, kuin poliisi. Nykyään käytetään poliisin kanssa yhteiskilpailutuksia eli varustus täysin sama väri vain erilainen.
Ilmeisesti ominaisuudet eivät oikein riittäneet?
 
No, kaksi tai kolmiovinen ei oikein soveltunut esim humalaisen varusmiehen siirtämiseen yksiköstä vartiostoon putkaan ja tekninen luotettavuus ei ollut autossa ihan huipputasoa.
Täytyy kuitenkin muistaa tuohon aikaan neukkuautojen olleen puolustusvoimien kalustosta aimo osa. Henkilöautona oli farkku-Ladoja, Uazit olivat maastoautoina ja raskaassa kalustossa oli vaikka mitä. Etenkin panssariprikaati oli neukkuautojen luottoystävä aina milleniumiin ja ehkä vähän ylikin.

Se on totta, että farkku-Ladakin olisi parempi juoppotaksi kuin kaksiovinen Niva.
 
Se on totta, että farkku-Ladakin olisi parempi juoppotaksi kuin kaksiovinen Niva.
Itsellä muistissa 90-luvulta käynti Helsingissä päävartiosta noutamassa sotilaskarkuri farkku-ladalla. Jouset olivat pohjassa paluumatkalla, kun autossa 5 henkilöä 😄 kaksi todella isoa spol-varumiestä ja karkuri heidän välissä takapenkillä.

Itsellä on pääasiassa vain hyviä muistoja PsPr:n itäkalustosta, eikä juuri kaivattu länsiautoja. Itäautoja piti osata käyttää oikein ja tehdä ne huollot mitä niille kuului tehdä. Välillä jotain hajosi, niin korjaamo hoiti ne kuntoon.
 
Back
Top