Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Pitää myöntää, että hieman kyllä kyrpii miten hemmetin hitaalta PV tuntuu olevan näissä uusien kalustojen hankinnoissa, oli se sitten mitä tahansa ja miten pieniä nämä meidän luvut on vaikka meillä pitäisi teoreettisesti olla yksi Euroopan suurimmista sodan ajan armeijoista. Puola varustautuu kovaa tahtia suurilla erilaisilla kalustotilausmäärillä ja samoin näyttää Ruotsikin kun katsoo tätä ja kivääritilausta Sakolta sekä hiljattaista tilausta Leo 2A8:eille. Saksakin tilaamassa mahdolliseti jopa 1000:ta Patria 6x6ta. Tuntuu vaan, että oli se mikä asia tahansa näissä meidän omissa hankinnoissa, niin koko ajan vain laahataan jalkoja. Ja niin kuin sanoit, sitten kun saadaan niin varustetaan vain "osin." Ollaanko me niin kortilla rahoitusten suhteen vai jumittaako byrokratiassa?

Voi olla että olen asiassa kuutamolla enkä ymmärrä asioista mitään, mutta mun omasta mielestä meidän hallituksen ja PV:n pitäisi olla monta kertaa agressiivisempi ja ripeämpi näissä hankinnoissa, varsinkin kun vertaa meidän Euroopan liittolaisiin ja miten heilläkin on vaihde vaihtunut. Mieluusti sama energia pitäisi olla kuin Puolalla, kun me nyt satutaan olemaan eturintama-maa tälle meidän rakkaalle itäiselle naapurille.
GTP:n osalta en olisi niin huolissani "Wenn die Scheisse triftt den Lüfter" -tilanteista. Suomen ja Ruotsin puolustusvoimilla on yhteinen puitesopimus ja ajoneuvoja voi hankkia kumman tahansa maan tarpeisiin samalla sopimuksella. Ajoneuvot ovat radioita lukuunottamatta identtisiä ja puitesopimuksessa on erikoinen lausunto mahdollisesta yhteiskäytöstä. Tiukan paikan tullen ruotsalaisajoneuvoja voi ilmestyä Suomeen varsin nopeastikin. Nyt on myös se etu, että Ruotsi kehittää GTP:stä sopivia alaversioitaan (esimerkiksi joukkojenkuljetusajoneuvo, komentoajoneuvo, ambulanssi) ja Suomi voi ottaa vastavat versiot suoraan käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Pitää myöntää, että hieman kyllä kyrpii miten hemmetin hitaalta PV tuntuu olevan näissä uusien kalustojen hankinnoissa, oli se sitten mitä tahansa ja miten pieniä nämä meidän luvut on vaikka meillä pitäisi teoreettisesti olla yksi Euroopan suurimmista sodan ajan armeijoista. Puola varustautuu kovaa tahtia suurilla erilaisilla kalustotilausmäärillä ja samoin näyttää Ruotsikin kun katsoo tätä ja kivääritilausta Sakolta sekä hiljattaista tilausta Leo 2A8:eille. Saksakin tilaamassa mahdolliseti jopa 1000:ta Patria 6x6ta. Tuntuu vaan, että oli se mikä asia tahansa näissä meidän omissa hankinnoissa, niin koko ajan vain laahataan jalkoja. Ja niin kuin sanoit, sitten kun saadaan niin varustetaan vain "osin." Ollaanko me niin kortilla rahoitusten suhteen vai jumittaako byrokratiassa?

Voi olla että olen asiassa kuutamolla enkä ymmärrä asioista mitään, mutta mun omasta mielestä meidän hallituksen ja PV:n pitäisi olla monta kertaa agressiivisempi ja ripeämpi näissä hankinnoissa, varsinkin kun vertaa meidän Euroopan liittolaisiin ja miten heilläkin on vaihde vaihtunut. Mieluusti sama energia pitäisi olla kuin Puolalla, kun me nyt satutaan olemaan eturintama-maa tälle meidän rakkaalle itäiselle naapurille.

Monella muulla maalla lähtötilanne on todella heikko, joten suuret hankinnat ovat sen tunnustamista, että tilanne on päästetty heikon/välttävän välimaastoon kaikilta osin. Se sitten vaatii puolustusbudjetin venyttämisen sinne 4-6 % luokkaan BKT:stä, mikä ei sekään herkkua ole. Arvostan sitä, että meillä edelleen tehdään harkittuja hankintoja joissa saadaan käytetylle eurolle paljon vastinetta eikä olla vain mukana kuumentamassa markkinaa entisestään ja maltetaan odottaa myös kotimaisen teollisuuden nousua, koska niin ne Ruotsi ja Puolakin tekee, tosin vahvuudet ovat aikalailla eri alueilla meillä ja heillä. Maavoimien vuosikymmen alkanee hankintojen realisoitumisen johdosta vuodesta 2027 eteenpäin, joten nyt taustalla tehtäneen sitä työtä jolla pohjustetaan kaluston modernisoinnit sekä hankinnat.

Kyllä kun seuraa koko PV:n toimintaa, niin 10 v sitten tehdyt päätökset tuntuivat silloin tyhmiltä ja nyt ne osoittautuivat vielä tyhmemmiksi, kuin miltä näyttivät.
Tyhmyyttäkin lienee mukana ja jossain määrin naiivia maailmanhalailua, mutta kukaan ei voi vakuuttaa minulle, että taustalla ei olisi poliitikkojen osalta myös tarkoituksenhakuista Suomen puolustuskyvyn alasajoa, koska se tapahtui juuri ennen 2014 tapahtunutta Venäjän hyökkäystä Ukrainaan ja kohdistui nimenomaan niihin Puolustusvoimien vahvuuksiin, joilla tuon tyyppiseen toimintaan olisi kyetty nopeasti sekä tehokkaasti vastaamaan.

Jälkiviisaana kun katsoo mitä tehtiin Venäjän suhteen energia-asioissa on vain kolikon toinen puoli, mitä sitten tehtiin omaan puolustukykyyn liittyvissä asioissa. Vielä viime vuonnakin Kiljunen oli Ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja, edeltäviä Venäjän ymmärtäjiä: Tuomioja, Väyrynen, Lipponen, Rönnholm, Heinäluoma, Halonen, Aho, Seppänen, Jungner (uusimpien lausuntojen valossa), Yrttiaho, Mustajärvi, Kyllönen sekä pitkä pitkä liuta muitakin on listassa joiden motivaatio tehdä isänmaan edun vastaisia toimia ansaitsisi paljon tutkivaa journalismia osakseen.
 
Sisu GTT:stä 10 minuutin haastattelu Sisu Auton edustajan kanssa.

 
Muistutuksena että Puolan talous on reippaasti yli 2,5 kertaa Suomen, josta se käyttää tuplasti isomman suhteen puolustukseen. Mutta palkkataso ja tuotantokulut siellä ovat vielä Suomea pienemmät. Ja väkeä siellä jotain 6,9 kertaa enemmän.
Lisäyksenä Puolan hankintamalliin, että he ilmoittavat ostavansa valtavia määriä kalustoa. Totuus on, että he tekevät sitä velkarahalla ja kalustoa ostetaan sieltä, mistä saadaan sitä luotolla. Todennäköistä on, että lopulliset hankintamäärät jäävät myös ensi-ilmoituksista.

Ruotsalaiset ostavat nyt kalustoa kovaan tahtiin, koska heillä on laiminlyöty hankintoja koko 2000- luku. Saksassa sama juttu.

PV on hidas laiva kääntymään, mutta sen hyvänä puolena on se, että hankintoja suunnitellaan elinkaari- ja järjestelmämallien mukaisesti. Ei siis hetikaikkimullenyt, miettimättä onko hankittavasta kalusta iloa vielä 20 vuoden päästäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsalaiset ostavat nyt kalustoa kovaan tahtiin, koska heillä on laiminlyöty hankintoja koko 2000- luku.
Onko heillä koulutettua porukkaa kaikelle hankittavalle kalustolle?
 
PV on hidas laiva kääntymään, mutta sen hyvänä puolena on se, että hankintoja suunnitellaan elinkaari- ja järjestelmämallien mukaisesti. Ei siis hetikaikkimullenyt, miettimättä onko hankittavasta kalusta iloa vielä 20 vuoden päästäkin.
Esim. Ukrainassa nyt käytetään paljon sellaista uutta kalustoa jonka hyödyllisyys on paljon lyhyempi kuin 20 vuotta. Mm. dronet kehittyvät niin nopeasti että osa on auttamattomasti vanhentuneita jo muutaman vuoden kuluttua. Kaikkea kalustoa ei siis voi ostaa samalla tavalla että tiedettäisiin paljonko jotain tarvitaan ja kuinka kauan sitä voi käyttää. Mm. tästä aiheesta oli juttua pitkässä Youtube-haastattelussa

 
Eikös Ruotsalainen sotilas ole melkein ammattisotilas? Palvelusaika ainakin osalla on pitkä joten kerekee oppia kaluston käytön ja vertais kouluttajia löytyy.
Määrää tarkoitin. Aika ohkanen reservi.
 
Kun tässä nyt ehti asiaa Ruotsin osalta tarkemmin pohtia, niin toimittivat mm. kaikki Pbv 302:t Ukrainaan ja lahjoitettu kalustomäärä ovat muutenkin melko suuri. Oletettavasti heillä on aika paljon korvaushankintojakin tehtävänä, olettaen, että joukot operoimaan esim. Pbv 302:sta on ollut olemassa. Pbv 302:sta oli netissä jotain tietoa vuodelta 2018, että varastoitu määrä silloin olisi ollut 180. Noiden korvaaminen yksin osuu samaan hehtaariluokkaan Sisu GTP tilauksen osalta.
 
Kun tässä nyt ehti asiaa Ruotsin osalta tarkemmin pohtia, niin toimittivat mm. kaikki Pbv 302:t Ukrainaan ja lahjoitettu kalustomäärä ovat muutenkin melko suuri. Oletettavasti heillä on aika paljon korvaushankintojakin tehtävänä, olettaen, että joukot operoimaan esim. Pbv 302:sta on ollut olemassa. Pbv 302:sta oli netissä jotain tietoa vuodelta 2018, että varastoitu määrä silloin olisi ollut 180. Noiden korvaaminen yksin osuu samaan hehtaariluokkaan Sisu GTP tilauksen osalta.
Pbv 302:t olivat Ruotsissa mekanisoitujen joukkojen kalustoa, mistä tehtävästä ne eläköityivät jo vuosia sitten. Vaunut korvattiin osin ex-Itä-Saksan BMP-1:llä, jotka nekin on jo laitettu pataan, osin MT-LB -vaunuilla, jotka on sittemmin myyty Suomeen ja osin CV9040:lllä, joita on vielä Ruotsilla paljon rivissä ja myös varastossa ei sijoitettuna sodanajan joukkoihin.

Sisu GTP:t tulevat käyttöön erityisesti Stridsgrupp Mälardalenissa ja sotilaspoliisiyksiköissä. Nämä ovat tähän saakka käyttäneet panssaroimatonta 1970-luvun Volvo Tgb 11/13/20 -kalustoa, joka on jo täysin yli-ikäistä. Nyt tilatut parisensataa GTP:tä sulahtavat näihin joukkoihin lähes huomaamatta, todellinen tarve on huimasti suurempi.

Rinnalla kodinturvajoukoille on tulossa panssaroimattomat Iveco MUV 4*4 -ajoneuvot, joita on jo tilattu useampi sata.

Ruotsin mekanisoiduissa joukoissa on edelleen Pbv 302:n jättämä aukko kuljetusvaunuissa, kaikkea ei ole mielekästä tehdä täysiverisellä CV9040-rynnäkköpanssarivaunulla. Voi olla, että Ruotsi olisi jatkossa potentiaalinen asiakas esim. Patria FAMOUS -vaunuille.
 
Pbv 302:t olivat Ruotsissa mekanisoitujen joukkojen kalustoa, mistä tehtävästä ne eläköityivät jo vuosia sitten. Vaunut korvattiin osin ex-Itä-Saksan BMP-1:llä, jotka nekin on jo laitettu pataan, osin MT-LB -vaunuilla, jotka on sittemmin myyty Suomeen ja osin CV9040:lllä, joita on vielä Ruotsilla paljon rivissä ja myös varastossa ei sijoitettuna sodanajan joukkoihin.

Sisu GTP:t tulevat käyttöön erityisesti Stridsgrupp Mälardalenissa ja sotilaspoliisiyksiköissä. Nämä ovat tähän saakka käyttäneet panssaroimatonta 1970-luvun Volvo Tgb 11/13/20 -kalustoa, joka on jo täysin yli-ikäistä. Nyt tilatut parisensataa GTP:tä sulahtavat näihin joukkoihin lähes huomaamatta, todellinen tarve on huimasti suurempi.

Rinnalla kodinturvajoukoille on tulossa panssaroimattomat Iveco MUV 4*4 -ajoneuvot, joita on jo tilattu useampi sata.

Ruotsin mekanisoiduissa joukoissa on edelleen Pbv 302:n jättämä aukko kuljetusvaunuissa, kaikkea ei ole mielekästä tehdä täysiverisellä CV9040-rynnäkköpanssarivaunulla. Voi olla, että Ruotsi olisi jatkossa potentiaalinen asiakas esim. Patria FAMOUS -vaunuille.
Pbv 302:t olivat tosiaan mekanisoitujen joukkojen kalustoa, mutta BMP-1 ja MT-LB tulivat jalkaväkiprikaatien käyttöön. Mekanisoidut joukot käyttävät nykyään jossain määrin kuljetusvaununa Bv 410, lähinnä huollossa. (Haavoittuneiden evakuointi ja täydennykset.)
 
Pbv 302:t olivat tosiaan mekanisoitujen joukkojen kalustoa, mutta BMP-1 ja MT-LB tulivat jalkaväkiprikaatien käyttöön. Mekanisoidut joukot käyttävät nykyään jossain määrin kuljetusvaununa Bv 410, lähinnä huollossa. (Haavoittuneiden evakuointi ja täydennykset.)
Totta, näin se muisti pettää!
 
Back
Top