Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Omat muistot varusmiesajoilta alkaa oleen sen verran kullittuneet, etten varmuudella muista, mutta eikös noiden Pasien etc. kuljettajat käy ensin C (vai CE) -kortin ammattipätevyyksineen (140h vai peräti 280) ja vasta sen jälkeen pääsevät harjoittelemaan vaunulla ajamista ja joukkojen mukana tappelua. Eli kiivaimpien joukkokoulutuskauden taisteluharjoitusten alkaessa kuljettajat vasta harjoittelee henkilökohtaisen "aseensa" ajamista ja huoltamista. Ja tää kaikki ajokoulutus tietysti sotilaan etenemismuotojen, päiväpeiton viikkaamisten ja muiden sotilaan perustaitojen opiskelun rinnalla. Ja kun oletetaan, ettei kuljetuspuolelle hankkiudu ikäluokan kunnianhimoisin ja nopeimmin asiat omaksuva aines, niin ymmärrän henkilökunnan tuskan ajanpuutteesta. Tämä nyt ei tietenkään saa olla mikään syy yhteistoiminnan harjoittelun vähyydelle ja sille, että Rukille lähetetään raakileita kuljettajia.
C kortti ja 280 tuntia amattipätevyyksiin...
 
Oppaissa ja doktriineissä sekä komentaja/päällikkötasalla saa olla vaikka millaiset hyväksi pureskellut kuviot mutta se tekijän ja hänen kouluttajansa osaaminen sitten lopulta maalipaikat ratkaisee.

Porilaiset on rumpalipoikia. Täysillä eteen ja paareilla taakse. CV90 porukkaa vastaan olen oppinut olemaan varuillaan.
 
Tuossa tulee kohdassa 18:00 alkaen selville hyvin hydraulisen rampin / oven heikkous:

Kun hydrauliikka katoaa, niin sen avaaminen nopeasti palavassa vaunussa on haaste.
Tuohan ovi saranoilla, ei ramppi. Miksi sen edes pitää olla hydraulinen.
 
Tuohan ovi saranoilla, ei ramppi. Miksi sen edes pitää olla hydraulinen.
Bradleyn rampissa on pieni ovi, josta ukrainalaiset lopulta pääsevät ulos. Se on siinä ihan syystä, koska kuten videolla näkyy, niin kun hydrot katoaa, ramppi ei avaudu / avautuu hitaasti.

Tosin, onpa vastaan tullut hydraulisia takaoviakin. En henkkoht haluaisi lähteä sellaisella surmanloukulla mihinkään.
 
Koulutuskulttuurin täydellinen muutos ei tapahdu vain muutaman kouluttajan vaihtamisella. Panssarihenkisyys on oma mielentilansa.

Myöskin, nyt taivasteltu puutosilmiö on vain yksi esimerkki rempallaan olevista asioista jotka johtuvat siitä, että PV:n kouluttajamäärää on laiminlyöty jo vuosia.
Eikä tilanne myöskään korjaannu yhtäkkiä väkeä lisäämällä. Heidänkin pitää ehtiä kasvaa sisään kulttuuriin. Yhtäkkisiä muutoksia maavoimien kokoonpanoon ei ole mahdollista isossa kuvassa tehdä. PV:n kyky tuottaa osaavia mekanisoituja sa-kokoonpanoja on rajallinen ja hyvin todennäköisesti sellaisena myös pysyy. Tämä on syytä pitää mielessä uusia mekanisoituja prikaateja vuodelle 2030 luonnosteltaessa.
 
Bradleyn rampissa on pieni ovi, josta ukrainalaiset lopulta pääsevät ulos. Se on siinä ihan syystä, koska kuten videolla näkyy, niin kun hydrot katoaa, ramppi ei avaudu / avautuu hitaasti.

Tosin, onpa vastaan tullut hydraulisia takaoviakin. En henkkoht haluaisi lähteä sellaisella surmanloukulla mihinkään.
Toisaalta meillä kaikissa vaunuissa on pelkkä ovi. Eli kaikki voi toki vikaantua, mutta toimiessaan se on nopeampi reitti sisään ja ulos.
Oma veikkaus on, että meillä ei ole ramppia koska se on kalliimpi kuin manuaalinen ovi.
 
Toisaalta meillä kaikissa vaunuissa on pelkkä ovi. Eli kaikki voi toki vikaantua, mutta toimiessaan se on nopeampi reitti sisään ja ulos.
Oma veikkaus on, että meillä ei ole ramppia koska se on kalliimpi kuin manuaalinen ovi.
Eikö noissa rampeissa ole mitään hätää avausta juuri tuollaiseen tilanteeseen? Kun nopeasti pitäs päästä pois.
 
Eikö noissa rampeissa ole mitään hätää avausta juuri tuollaiseen tilanteeseen? Kun nopeasti pitäs päästä pois.
En ole varma, mutta kuvittelisin että manuaalinenkin avaus on, mutta se on varmasti hidas. Lisäksi jos järjestelmä vikaantuu ei varajärjestelmäkään toimi varmuudella. Mutta Bradleyssä on ovi rampissa, eli siitä pääsee ulos.
Ihan samalla tavalla manuaalinen ovi/luukku voi vääntyä jolloin siitä ei pääse ulos.
 
En ole varma, mutta kuvittelisin että manuaalinenkin avaus on, mutta se on varmasti hidas. Lisäksi jos järjestelmä vikaantuu ei varajärjestelmäkään toimi varmuudella. Mutta Bradleyssä on ovi rampissa, eli siitä pääsee ulos.
Ihan samalla tavalla manuaalinen ovi/luukku voi vääntyä jolloin siitä ei pääse ulos.
Tuollainen Bradleyn kaltainen varaovi rampissa lienee ainoa järkevä vaihtoehto. Jumittunutta hydrauliikkaa vastaan ei mikään ihmisvoima auta. Vaihtoehtona voisi olla sitten joku varoventtiili millä laskea hyrauliikka tyhjäksi, mutta se kuulostaa hitaalta eikä kovin paloturvalliselta. En kyllä tiedä kuinka syttymisherkkiä hydrauliikkanesteet on.
 
Oon miettinyt... kuinka painava se Paseissa yms oleva takaovi on, jos vaunu on mäessä keula pystyssä niin jaksaako vetää oven kiinni?
 
Oon miettinyt... kuinka painava se Paseissa yms oleva takaovi on, jos vaunu on mäessä keula pystyssä niin jaksaako vetää oven kiinni?

Ei tule mieleen tilannetta, että ovi olisi jäänyt auki. Paitsi sen kerran kun innokas johtaja lähti ajelemaan eteenpäin, kesken ulostautumisen. Olin viimeisenä ja edellä oleva kaveri putosi hienosti sieltä alas, onneksi oli talvi ja hyvin lunta.

Meidän porukalle ei opetettu, että viimeinen näyttää kuskille jotain merkkiä, jolloin ei olisi näitä tapauksia. Maallikolle tuntui vähän pöhköltä.
 
Back
Top