Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Vähät AMV:t olisivat sinällään oivallinen kalusto NATO-valmiusosastolle. Vaikka sitten paranneltuina. Edellyttäen tietysti että Säkylän pumpulle saataisiin hankittua korvaava ajoneuvokalusto. XA-203:lla varustettu pataljoona joutaisi sekin olla muualla kuin sillisalaattiprikaatissa.
Se olisi kuitenkin nolo, joten jotain sotaisampaa ajoneuvokalustoa tarvitaan.
Tuota AMV tst-osastoo mie oon tuollaiseen tehtävään kaavailut, jonkun muun mekanisoidun joukon kaveriksi josta sais lisää tulivoimaa.
 
Olisi täydellisen järjetöntä viedä meiltä vähiä terävän kärjen maajoukkoja Viroon. Joku ko. hommaan korvamerkitty pataljoonan tst-osasto olisi vielä mahdollisen rajoissa, mutta se ei saisi olla prikaatin osa, tai jälkeen jäävä prikaati(-) menettäisi samalla kykynsä toimia kokonaisuutena.

Vähät AMV:t olisivat sinällään oivallinen kalusto NATO-valmiusosastolle. Vaikka sitten paranneltuina. Edellyttäen tietysti että Säkylän pumpulle saataisiin hankittua korvaava ajoneuvokalusto. XA-203:lla varustettu pataljoona joutaisi sekin olla muualla kuin sillisalaattiprikaatissa.
Järjetöntä ehkä 9/10 mahdollisista skenaarioista. Sen sijaan kyky Viron tukemiseksi myös maajoukoilla voi olla tarpeen tilanteessa jossa hyökkäys suuntautuu Baltiaan eikä Suomeen, ja hyökkäysstrategia perustuu nopeuteen fait accompli tilanteen luomiseksi. Tällöin hyökkäyksen pysäyttäminen ajan voittamiseksi olisi tärkeää koska länsivahvistusten saapuminen vie aikaa.

Tämä ei ehkä ole todennäköinen skenaario mutta on valmistauduttava myös muihin vaihtoehtoihin sillä Viron miehitys ja vihollinen Suomenlahden etelärannalla olisi sietämätön tilanne.

Kaikesta huolimatta pataljoonan tst-osasto lienee tähän tarkoitukseen realistisempi kuin prikaati ja sen todennäköisin käyttötarkoitus on kotimaan puolustus.
 
En nyt rehellisesti keksi yhtäkään syytä, miksi telataksin katolle pitää saada mitään ITKK:ta kummallisempaa. Erikoisajoneuvot sitten erikseen.

Jos halutaan ampua ajoneuvoja, droneja ja jalkaväkeä, niin sitten ostetaan siihen tarkoitettu vehje.
Naiivisti voisin kuvitella, että missä miehet ratsastaa (Famouksen kyydissä), siellä todennäköisesti kohtaa myös edellä mainittuja uhkia. Ei joka kerta, mutta usein. Ja näillä ei mennä uhkaa vastaan mutta olisihan se nyt varsin kätevää jos se ”taksi” olisi myös tulituki+dronesuoja-ajoneuvo ja lisäksi olisi kykyä ja antaisi aikaa jalkautua, jos mutkan takaa tuleekin vastaan se IFV tai jopa paksu. ITKK voi olla oikea kaliiberi (epäilen) mutta se mies siinä takana on hauras (henkisesti ja fyysisesti) ja epätarkka droneja vastaan. Kyllä sen sarjan pitää lähteä sisältä ja taivaalle ammuttaessa tarvitaan jotain elektronista tukea.

Tuolle reissulle voi olla vaikea löytää valmiuteen ilmoittautuvia. :LOL:
Puolet hirviporukoista on jo ilmoittautunut vapaaehtoisiksi.
 
Totta kai meidän pitää oma saaristomme hoitaa. Siihen ei NATO-kokouksia tarvita. Itämeren eteläisemmille saarille löytynee väkeä ja kalustoa muualta.
Löytynee varmaankin, mutta pointtina että NATOn Capability Target suunnitelmat vaikuttavat siihen, minkälaista suorituskykyjä tulevaisuudessa rakennetaan ja mihin käyttöön, ja se prosessi taitaa olla vielä kesken.
 
Ensisijainen uhka kaikille vaunuille on tätä nykyä lennokit. FAMOUSin osalta suojauksen voi tehdä verkoilla, kun niiden vaikutus aseiden käyttöön ei nyt niin hirveästi haittaa. Rynnäkkövaunujen ja tankkien on taas ammuttava lennokit alas, tai niitten mukana pitää olla aina IT vaunut tekemään se niiden puolesta.
 
En nyt rehellisesti keksi yhtäkään syytä, miksi telataksin katolle pitää saada mitään ITKK:ta kummallisempaa. Erikoisajoneuvot sitten erikseen.

Jos halutaan ampua ajoneuvoja, droneja ja jalkaväkeä, niin sitten ostetaan siihen tarkoitettu vehje.
20mm heräteammus pudottaa dronen paljon todennäköisemmin kuin 12.7mm FMJ.
 
20mm heräteammus pudottaa dronen paljon todennäköisemmin kuin 12.7mm FMJ.
Ja 30-35mm IT-vaunu pudottaa dronen paljon todennäköisemmin kuin 20mm (vartalosuunnattava? RWS?). Mikä tässä nyt on se pointti?

Jostain syystä täällä on taas pakkomielle varustaa telatakseja siten, että saadaan 80% oikean erikoisajoneuvon hinnalla ehkä 40% sellaisen suorituskyvyistä, unohtamalla samalla kyseisen ajoneuvon (tässä tapauksessa FAMOUS) suunniteltu käyttötarkoitus.

Hankitaanko suoraan jokaisen Hiluxin katolle M230 jos kun voi ehkä käydä niin, että sen sisällä olevat joutuvat torjumaan droneja, kohtaamaan IFV:n ja silppuamaan jalkaväkeä? No ei tietenkään! Ajoneuvot hankitaan lähtökohtaisesti johonkin tiettyyn tarpeeseen ja FAMOUS:in tapauksessa tarve on kustannustehokkaalle, nopealle ja liikkumiskykyiselle tela-ajoneuvolle EI multipurpose IFV/C-UAS/AT/EW -vaunulle.

Ne erikoisajoneuvot on edelleen erikseen ja noh... erikoisajoneuvoja. Onko FAMOUS hyvä alusta tälläiselle? Mahdollisesti, mutta ne liittyvät ihan muuhun kuin miehistön kuljettamiseen ja sen kalustoon. Ei esimerkiksi AMOS AMV:llä ole mitään tekemistä enää Armored Personnel Carrierin kanssa.
 
Liekö kukaan vieläkään saanut mahdutettua herätesytytintä 30mm pienempään kaliiberiin?
Joku 30mm on ehkä parempi optio.
Ja 30-35mm IT-vaunu pudottaa dronen paljon todennäköisemmin kuin 20mm (vartalosuunnattava? RWS?). Mikä tässä nyt on se pointti?

Jostain syystä täällä on taas pakkomielle varustaa telatakseja siten, että saadaan 80% oikean erikoisajoneuvon hinnalla ehkä 40% sellaisen suorituskyvyistä, unohtamalla samalla kyseisen ajoneuvon (tässä tapauksessa FAMOUS) suunniteltu käyttötarkoitus.

Hankitaanko suoraan jokaisen Hiluxin katolle M230 jos kun voi ehkä käydä niin, että sen sisällä olevat joutuvat torjumaan droneja, kohtaamaan IFV:n ja silppuamaan jalkaväkeä? No ei tietenkään! Ajoneuvot hankitaan lähtökohtaisesti johonkin tiettyyn tarpeeseen ja FAMOUS:in tapauksessa tarve on kustannustehokkaalle, nopealle ja liikkumiskykyiselle tela-ajoneuvolle EI multipurpose IFV/C-UAS/AT/EW -vaunulle.

Ne erikoisajoneuvot on edelleen erikseen ja noh... erikoisajoneuvoja. Onko FAMOUS hyvä alusta tälläiselle? Mahdollisesti, mutta ne liittyvät ihan muuhun kuin miehistön kuljettamiseen ja sen kalustoon. Ei esimerkiksi AMOS AMV:llä ole mitään tekemistä enää Armored Personnel Carrierin kanssa.
ItKK:sta sellaisenaan on ajanut aika ohi.
Voisi olla että joka viides vaunu on SPAAG versio jos tavalliseen ei sovi mutta noiden pitää päästä jalkautumistasalle että noista on jotain hyötyä.
Jotain pitää kehitellä että nämä pärjäävät ympäristössä jossa perinteiset panssarivaunut tuhoutuvat ennen kuin pääsevät etulinjaan.
 
No sittenhän joukon on sama liikkua Hiluxilla ja maastossa Beowulfilla. Eiku hetkinen. Hinta on kyllä halpa mutta jotainhan näistä taisi puuttua, ku alettiin suunnittelemaan tätä Famous laitetta. Ainiin nämä ei kestä minkäänlaista tulitusta.

”Mukava olla täällä Famouksen sisällä suojassa ku nuo ampuu meitä. Ollaan vissiin pelipaikalla. Ai nyt pitäs mennä ulos??? Oispa kiva pystyä ampumaan vähän takaisin ennen oven avausta”
 
No sittenhän joukon on sama liikkua Hiluxilla ja maastossa Beowulfilla. Eiku hetkinen. Hinta on kyllä halpa mutta jotainhan näistä taisi puuttua, ku alettiin suunnittelemaan tätä Famous laitetta. Ainiin nämä ei kestä minkäänlaista tulitusta.
Hankinnassa tärkeää oli nimenomaan liikkuvuuden parantaminen. Hilux tai Beowulf ei täytä yhtäkään FAMOUS:ille asetettua vaatimusta liikkuvuuden osalta. Hilux ei ole oikeasti maastokelpoinen ja Beowulf on liian hidas. Plussana tietysti jonkinlainen sirplekestävyys / pistoolikaliperit.
”Mukava olla täällä Famouksen sisällä suojassa ku nuo ampuu meitä. Ollaan vissiin pelipaikalla. Ai nyt pitäs mennä ulos??? Oispa kiva pystyä ampumaan vähän takaisin ennen oven avausta”
Miksi se kuski ajoi taistelukosketukseen? Jos ajoi, niin miksi se ITKK ei riitä ajoneuvosta jalkautumisen suojaamiseksi? Jos seuraava argumentti on tasoa "mutku jos kohti ampuukin tankki" niin eiköhän osteta suoraan jokaiselle partiolle ikiomat IFV:t? (jos ei olla straw maneista saatu vielä tarpeeksi).

Ei jalkaväen kuljetuskyvyn kehittämistä ja massahankintoja voida lähteä tekemään sillä oletuksella, että jokainen ajoneuvo ajautuu aina virheen seurauksena taistelemaan jotain mekanisoitua taisteluosastoa vastaan. Muuten me päädymme ostamaan €1milj APC:n sijasta €3milj huonosti miehistön kuljetukseen soveltuvaa, sekä huonosti IFV/mikälie -rooliin soveltuvaa sekasikiötä.
 
Itse kyllä päättelisin, että Famous ei ole vahvimmillaan kesäisessä suomalaismetsässä. Olkoonkin telavaunu mutta sillä ei kaadeta puita ja toisaalta se on pulassa kivikkoisessa maastossa maavaransa puolesta. Erittäin hyvä se on talvihangilla. Oli hanget sitten teillä, metsäteillä, metsässä tai tuntureilla. Varsin hyvä myös suolla ja nevalla. Jäljessä mainitulla kuitenkin se haitta, että mistä suolle tullaan tai sieltä poistutaan. Umpimetsässä edellä pitäisi mennä Leopard.

Kesäkäytössä on siis Patria 6x6 pääsääntöisesti parempia kunhan joku ajoura löytyy jalkautumiseen asti. Sen jälkeen täytyy jalkautua tai jatkaa CV:llä, mönkijöillä tai enduroilla. Tai Famous’lla edellä mainituin ehdoin.

On Famous siis kesälläkin käyttökelpoinen jos 6x6 ei löydy ja vielä parempi jos tien jälkeen löytyy sille sopivaa maastoa.

Vielä meillä ei kuitenkaan ole nopeaa tiellä kulkevaa tela-ajoneuvoa jolla voi myös rymistellä metsään.

Pohdintaa mutkistaa se, että Famous on pohjoisella puuttomalla alueella hyvä ympäri vuoden. Etelässä puolestaan on vähän alueita joissa ei olisi metsäteitä, peltoja ja järviä joissa Famoussilla kulkea.
 
Itse kyllä päättelisin, että Famous ei ole vahvimmillaan kesäisessä suomalaismetsässä. Olkoonkin telavaunu mutta sillä ei kaadeta puita ja toisaalta se on pulassa kivikkoisessa maastossa maavaransa puolesta. Erittäin hyvä se on talvihangilla. Oli hanget sitten teillä, metsäteillä, metsässä tai tuntureilla. Varsin hyvä myös suolla ja nevalla. Jäljessä mainitulla kuitenkin se haitta, että mistä suolle tullaan tai sieltä poistutaan. Umpimetsässä edellä pitäisi mennä Leopard.

Kesäkäytössä on siis Patria 6x6 pääsääntöisesti parempia kunhan joku ajoura löytyy jalkautumiseen asti. Sen jälkeen täytyy jalkautua tai jatkaa CV:llä, mönkijöillä tai enduroilla. Tai Famous’lla edellä mainituin ehdoin.

On Famous siis kesälläkin käyttökelpoinen jos 6x6 ei löydy ja vielä parempi jos tien jälkeen löytyy sille sopivaa maastoa.

Vielä meillä ei kuitenkaan ole nopeaa tiellä kulkevaa tela-ajoneuvoa jolla voi myös rymistellä metsään.

Pohdintaa mutkistaa se, että Famous on pohjoisella puuttomalla alueella hyvä ympäri vuoden. Etelässä puolestaan on vähän alueita joissa ei olisi metsäteitä, peltoja ja järviä joissa Famoussilla kulkea.
Patria 6x6 maavara akselien kohdalla 380mm ja Famousille ilmoitettu koko pohjan leveydeltä 550mm Suomen Sotilaan mukaan. Leo 2:lla maavara on wikin mukaan 550-500mm.

Puuton alue pohjoisessa on varsin pieni ja pitkälti rajautuu Norjaan ja Ruotsiin, eikä ne alueet mitään peltoa ole. Suota ja kivikkoa. Metsä heikkenee pohjoista kohti mentäessä, mutta sielläkin on kiviä paikoin ihan järjetön määrä. Kalliot, jyrkänteet, suot ja lammet muodostavat sellaisen labyrintin, että en näkisi minkään panssarikolonnan siellä puskevan tiestön ulkopuolella ainakaan kovin vauhdilla tai pitkiä matkoja. Raatteen tielläkin taisi ajoneuvot motittua teille juurikin mainituista syistä.
 
Itse kyllä päättelisin, että Famous ei ole vahvimmillaan kesäisessä suomalaismetsässä. Olkoonkin telavaunu mutta sillä ei kaadeta puita ja toisaalta se on pulassa kivikkoisessa maastossa maavaransa puolesta. Erittäin hyvä se on talvihangilla. Oli hanget sitten teillä, metsäteillä, metsässä tai tuntureilla. Varsin hyvä myös suolla ja nevalla. Jäljessä mainitulla kuitenkin se haitta, että mistä suolle tullaan tai sieltä poistutaan. Umpimetsässä edellä pitäisi mennä Leopard.

Kesäkäytössä on siis Patria 6x6 pääsääntöisesti parempia kunhan joku ajoura löytyy jalkautumiseen asti. Sen jälkeen täytyy jalkautua tai jatkaa CV:llä, mönkijöillä tai enduroilla. Tai Famous’lla edellä mainituin ehdoin.

On Famous siis kesälläkin käyttökelpoinen jos 6x6 ei löydy ja vielä parempi jos tien jälkeen löytyy sille sopivaa maastoa.

Vielä meillä ei kuitenkaan ole nopeaa tiellä kulkevaa tela-ajoneuvoa jolla voi myös rymistellä metsään.

Pohdintaa mutkistaa se, että Famous on pohjoisella puuttomalla alueella hyvä ympäri vuoden. Etelässä puolestaan on vähän alueita joissa ei olisi metsäteitä, peltoja ja järviä joissa Famoussilla kulkea.
Kyllä maastossa Famous on parempi kuin pyöräajoneuvot, mikä pakko on mennä sinne tiheään metsikköön paksujapuita puskemaan, videossa kyllä pienet puut kaatuivat.

Ja maantielläkin Famous kyllä kulkee nopeasti, yli 80km/h on kokeissa menty.
Famous ei ole tarkoitettu ryntäämään metsikön läpi taistelukosketukseen, vaan kuljettamaan jääkärit jalkautumistasalle suojassa sirpaleilta ja käsiaseiden tulelta (ja tietysti säältä)
 
Patria 6x6 maavara akselien kohdalla 380mm ja Famousille ilmoitettu koko pohjan leveydeltä 550mm Suomen Sotilaan mukaan. Leo 2:lla maavara on wikin mukaan 550-500mm
No tuohan on hyvä tieto. Tosin Famous on edelleen kevyt ja joutuu sen mukaan väistämään puita. Mutta parantaa mahdollisuuksia.

Ja mitä puuttomalla alueella tarkoitin - oli, että on siellä erinomainen talvella ja pärjää kesälläkin paremmin kuin mikään muu miehistönkuljetusvaunu. Olen siis toki siellä matkaa taittanut joten tiedän kuinka vaihtelevaa alusta on. Mitään panssarikolonnaan ei tässä ole tainnut kukaan sinne ehdottaa ellei sitten Sisu 2:ssa tule esille.
 
Lisäksi Famouksen jousitusta voidaan säätää tarpeen mukaan.
Viittasin 6x6 paremmuuteen jos vain ajouria löytyy. Mutta en nyt ymmärrä. Ei Famousista rynnäkköpanssaria saada näillä specseillä. Se on puolta kevyempi kuin CV.

Jos Famous pärjää suomalaisessa täyskasvuisessa metsässä niin olen aliarvioinut sen maastossa liikkumiskyvyn.
Patria kuitenkin itse luonnehtii asiaa:
”Suomessa FAMOUS kokonaisuus liittyy erityisesti Maavoimien arktisen liikkuvuuden hankkeeseen, jossa etsitään mm. korvaavaa ajoneuvoratkaisua vanhenevalle ja käytöstä poistuvalle tela-ajoneuvokalustolle.”
 
Viimeksi muokattu:
Jos Famous pärjää suomalaisessa täyskasvuisessa metsässä niin olen aliarvioinut sen maastossa liikkumiskyvyn.
Paremmin Famous pitäisi pärjätä maastossa, kuin esim Pasi, AMV ja XA-300. Suurempi maavaraja ja pienempi pintapaine telojen paremman pidon kanssa. On käsittääkseni parempi maastoliikkuvuus kuin CV90 kalustolla, ehkä CV90: llä menee hiukan paksumpi puu nurin, mutta ei Famousta ole harvesteriksi tarkoitettu.
Eiköhän tarkoitus ole ajaa puiden välistä, ei Leo 2 vaunutkaan täyskasvuisessa metsässä puita kaada kuin pakosta.
 
Paremmin Famous pitäisi pärjätä maastossa, kuin esim Pasi, AMV ja XA-300.
Ja paremmin kuin Toyota, Sisu, Traktori ja moni muu. Ei tästä ole epäselvää.

Ja Leo kaataa sen isoimmankin puun kun edessä niitä on taajemmassa kuin mitä sen leveys.

Famous on silti taxi. Miksi se menisi etelässä metsään kun se ei siellä ole kovin vahvoilla, se voi mennä metsäautoteitä, peltoja ja soita. Metsään se jalkauttaa kuormansa jota jatkavat jalan, endurolla, mönkijällä tai cv:llä.

Ja jos on kesä, ja reitti on tosiaan jokin tie niin 6x6:lla kulkee isompi kuorma.

Vai onko tässä nyt kyseessä edelleen hahmotelma, että famous’n katolla on jokin tykki?
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top