Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Noin asiasta sen enempiä syvyyksiä tuntematta sanoisin, että Porin prikaatin kv-ulottuvuus y.m. huomioiden osaamisalue on jossain muualla kuin Kymenlaakson Kurskissa 1. kaartin panssariarmejan palavan teräksen ja lentävien suoltenpätkien kohtaamiseen valmistautumisessa, ja pitäisin sen yhäkin pyöräalustaisen kaluston koulutuspaikkana, ja PorJPR:n pyöräalustaisena. Tätä myös puoltaisi logistiikka, kun huomattava osa kalustosta pitäisi kuitenkin olla Huovinrinteellä, ja pyöräalustainen prikaati ei ole täysin kuljetusperävaunu- tai raidelogistiikan varassa sieltä itään siirtymisessä; Huovinrinteelle ei myöskään mene rataa, vaan rata ohittaa varuskunnan linnuntietä 25 km päässä Kokemäellä, jonka asemalla ei ole edes lastausramppia.

Uudet AMV:t konetykein voisi kuitenkin PorJPR:lle hankkia, onhan sen kalusto nyt varsin aneemista tosiasialliseen tarpeeseen nähden, AMV on "maailman kallein ITKK-lavetti", kuten muistaakseni @CV9030FIN hyvin lohkaisi. Eikä tuo ole edes PorJPR:n ongelmallisin osa, vaan se, etteivät AMV:t riitä koko prikaatin kalustoksi, vaan vain kahdelle pataljoonalle, ja kolmas on Paseilla...

Täytyy lisäksi myös huomioida tarve tuottaa jonkinlainen joukko NATO:n valmiusrakenteeseen, ja sekin tarvitsee kalustonsa (kaluston, joka on tarvittaessa lähetettävissä pois meidän puolustustamme tukemasta) - jonka pitäisi vielä olla priimaa sen takia, että olisi täysin moraalitonta ja yhteiskunnallisesti kestämätöntä lähettää suomalaisia vapaaehtoisiakaan sotimaan toisten maiden sotia puutteellisella kalustolla. Se, mitä vaatimuksia tälle joukolle asetetaan, on sitten vain arvailujen varassa, ja nähtäneen hankittavan kaluston tyypistä.

Vanhojen AMV:iden jatkokäytöstä en olisi huolissani, mutta tosiasiallista tarvetta voi siis olla jopa kahden prikaatin konetykillisten AMV:iden hankinnalle.
Olen edelleen sitä mieltä, että AMV vaunut pitäs koota tst-osastoksi, ja Pasit ja XA-300 pyöräalustaiset pitäisin erillispataljoonien/osastojen kalustona, ja vahvistaisin hyökkäyskykyä tuon Porin prikaatin muuttamista mekanisoiduksi.

Kaksi Mekanisoitua prikaatia ja kolme mekanisoitua tst-osastoa muodostaisivat suomen keihäänkärjen terävimmän osa. 200 taisteluvaunua ja ñ.250 uutta CV90xx vaunua sekä Famoksia riittävästi seuraavan 10 vuoden aikana riittää tuohon kokoon panon muodostamiseksi.
 
Olen edelleen sitä mieltä, että AMV vaunut pitäs koota tst-osastoksi, ja Pasit ja XA-300 pyöräalustaiset pitäisin erillispataljoonien/osastojen kalustona, ja vahvistaisin hyökkäyskykyä tuon Porin prikaatin muuttamista mekanisoiduksi.

Kaksi Mekanisoitua prikaatia ja kolme mekanisoitua tst-osastoa muodostaisivat suomen keihäänkärjen terävimmän osa. 200 taisteluvaunua ja ñ.250 uutta CV90xx vaunua sekä Famoksia riittävästi seuraavan 10 vuoden aikana riittää tuohon kokoon panon muodostamiseksi.
Mekanisoitujen joukkojen kouluttaminen kannattanee jatkossakin keskittää Parolaan ja Vekaranjärvelle. Ainakin KymJP:ssä on anekdotaalisesti koettu ongelmaksi se, että välillä täytyy kouluttaa ei-mekanisoituja joukkoja, koska muuten tuotettaisiin liikaa mekanisoituja, joille ei olisi sitten kalustoa ja sijoitusta antaa, tai kierto olisi KarJPR:ssä liian nopeaa.

Panssarisodankäynnin asiantuntijammehan ovat puhuneet SA-panssariprikaatista, ainakin muistaakseni viime vuonna se oli useasti tapetilla täällä. Siitä voitaisiin lähteä mekanisoidun taistelukyvyn kehittämisessä - se ja KarJPR olisivatkin jo aika kova parivaljakko.
 
Olen edelleen sitä mieltä, että AMV vaunut pitäs koota tst-osastoksi, ja Pasit ja XA-300 pyöräalustaiset pitäisin erillispataljoonien/osastojen kalustona, ja vahvistaisin hyökkäyskykyä tuon Porin prikaatin muuttamista mekanisoiduksi.

Kaksi Mekanisoitua prikaatia ja kolme mekanisoitua tst-osastoa muodostaisivat suomen keihäänkärjen terävimmän osa. 200 taisteluvaunua ja ñ.250 uutta CV90xx vaunua sekä Famoksia riittävästi seuraavan 10 vuoden aikana riittää tuohon kokoon panon muodostamiseksi.
Muutos mekanisoiduksi joukoksi ei tapahdu ostamalla leluja. Siihen pitää olla osaamista. Käsitin, että meillä ei ole kouluttajia tähän.
Pitkän tähtäimen suunnitelmia siis.

Famos taas liittyy mekanisoitujen joukkojen kalustoon korkeintään tuli osien liikkumisvälineenä.
Koulutuksen ja logistiikan takia, parasta olisi jos mekanisoidun joukon tela-ajoneuvot olisivat kahta päätyyppiä. eli raskaat LEO 2 ja kevyet CV90 pohjalla. Realismia on tietysti, ettei tähän päästä ihan helpolla.
 
Olen edelleen sitä mieltä, että AMV vaunut pitäs koota tst-osastoksi, ja Pasit ja XA-300 pyöräalustaiset pitäisin erillispataljoonien/osastojen kalustona, ja vahvistaisin hyökkäyskykyä tuon Porin prikaatin muuttamista mekanisoiduksi.

Kaksi Mekanisoitua prikaatia ja kolme mekanisoitua tst-osastoa muodostaisivat suomen keihäänkärjen terävimmän osa. 200 taisteluvaunua ja ñ.250 uutta CV90xx vaunua sekä Famoksia riittävästi seuraavan 10 vuoden aikana riittää tuohon kokoon panon muodostamiseksi.
Tarkoitatko mekanisoidulla Porin prikaatilla pyörillä kulkevaa mekanisoitua joukkoa amerikkalaisten Stryker-prikaatin tapaan? Ajoneuvoina olisi konetykillä varustettu AMV ja itseliikkuva tykistö samoin pyörien päällä.

Toiminta-alueena eteläinen Suomi ja tarvittaessa Viro/Baltia.
 
Back
Top