Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kiistämisellä viitataan tähän kuukauden takaiseen soutamiseen/huopaamiseen, kun tästä yhteishankkeesta tuli ensimmäinen julkitulo, Ruotsin PM tiedoitti tästä tuolloin.

No, jospa tänään nimiä papereihin, niin kaikki on anteeksi annettu. Häkkänen saa hetkensä.
Tässä voi ihan yksinkertaisesti olla taustalla vaikkapa se, että sisäisen ohjeistuksen mukaan ministeri ottaa kunnian uusista hankinnoista.

CV90 hankinta lienee joka tapauksessa tuloillaan ja kalusto käytössä 10 vuoden jänteellä, joten siltä osin voi hengitellä rauhassa. Tulossa lienee myös meillä jo olevan CV90-kaluston MLU, jossa varmaankin haetaan mahdollisuuksien rajoissa jonkin tasoista yhteensopivuutta uusien vaunujen kanssa. Eli nämä kaksi asiaa etenevät käsi kädessä.
 
Tässä voi ihan yksinkertaisesti olla taustalla vaikkapa se, että sisäisen ohjeistuksen mukaan ministeri ottaa kunnian uusista hankinnoista.
Tai arvaisin, että nimenomaan tässä on takana Häkkäsen nillitys. Mutta kun alkaa mennä valehtelemisen puolelle, niin en jaksa ymmärtää. Jos ja kun Häkkänen joka tapauksessa tietää allekirjoittavansa tämän, niin todella erikoista, että lähdetään kiistämään Ruotsin pääministerin lausunto. Vielä kun kyseessä todella hieno hankinta maanpuolustuksessa?

CV90 hankinta lienee joka tapauksessa tuloillaan ja kalusto käytössä 10 vuoden jänteellä, joten siltä osin voi hengitellä rauhassa. Tulossa lienee myös meillä jo olevan CV90-kaluston MLU, jossa varmaankin haetaan mahdollisuuksien rajoissa jonkin tasoista yhteensopivuutta uusien vaunujen kanssa. Eli nämä kaksi asiaa etenevät käsi kädessä.
Tämä toki tärkeintä. Huikeaa, jos aikanaan tiedossa kaksi Leo2 + CV90 käyttävää yhtymää.

CV9035-aiesopimuksen allekirjoitusta odotellen.
 
Viimeksi muokattu:
Tässäpä tämä sitten on. Nosto (lihavointi minun):

Suomi, Ruotsi, Norja, Liettua, Viro ja Alankomaat ovat allekirjoittaneet 5.6.2025 aiejulistuksen (Statement of Intent), jonka pohjalta maat kartoittavat ja valmistelevat mahdollista CV90 jalkaväen taisteluajoneuvon yhteishankintaa.

Aiejulistus allekirjoitettiin Naton puolustusministerikokouksen yhteydessä Brysselissä.

Mahdollinen hankinta on puolustusselonteon mukainen ja liittyy Suomessa jalkaväen tulivoiman ja liikkuvuuden kehittämiseen, käytöstä poistuvan kaluston korvaamiseen ja taisteluajoneuvojen määrän merkittävään lisäämiseen nykyisessä uhkaympäristössä. Mahdolliseen hankintaan liittyisi taisteluajoneuvojen lisäksi muun muassa koulutusvälineitä, varaosia ja ampumatarvikkeita. Yhteishankinnoilla tavoitellaan volyymietua, yhteensopivuutta, yhteistoimintakykyä ja huoltovarmuutta sekä kunnossapitohyötyjä.

Tilauksia vaan tiskiin! Muoks ja mahdollisimman suuri osa valmistuksesta Suomeen!

 
Tuosta tiedotteesta vielä tämä nosto. Kertokaapa te paremmin tietävät, mitä tämä mallin ja varustelun osalta voisi tarkoittaa?

Taisteluajoneuvo CV90 tulee lähivuosina olemaan käytössä yhdessätoista Euroopan maassa. Mahdollisen hankinnan myötä Suomen käytössä oleva versio olisi sama viiden maan kanssa ja keskeisiltä ominaisuuksiltaan vastaava kuin kolmessa muussa Euroopan maassa.
 
Tai sitten kyseessä on puhdas maalaisjärki, jossa ei mielellään kerrota autokauppiaalle, että minäpä ostan sinulta 100% varmuudella parisataa kappaletta kalleinta mallianne, koska naapurikin ostaa. Vaikka olisi kuinka hieno ferrari.
Jos tuollainen konklaavi on jo pidempään neuvotteluissa ollut, niin ei se tilaus valmistajallekaan ihan puun takaa tule.
 
Voisiko olla CV9035 MKIIIC? Siinä on uusin D-torni (joka kaikista uusimmassa MKIV versiossa) mutta runko on MKIII, näin olen käsittänyt. Kaikista uusin on MKIV jossa tehokkaampi kone, isompi kantokyky jne
 
Tässä jo Häkkänenkin ”mukana”?
Puolustusministeri Antti Häkkäsen (kok.) mukaan maavoimien tulevien suorituskykyjen kannalta on tärkeää, että näin merkittävissä kalustohankinnoissa tavoitellaan yhteistyöllä kustannustehokkuutta, laadusta ja suorituskyvystä tinkimättä.
Lausunto viittaa ennakkokritiikkiin hinnasta. Laitetaanko Patrian Latvia-vaunulla paineita.
 
Tilauksia vaan tiskiin! Muoks ja mahdollisimman suuri osa valmistuksesta Suomeen!

Juu, ite taisin tässä ketjussa tuossa jokin aika sitten kanssa pohtia, että voisi olla ihan hyvät mahdollisuudet saada imuroitua tänne tuota valmistusta. Vai riittääkö Bae Hägglundsilla muka nykyinen kapasiteetti tuollaisiin satojen vaunujen toimittamiseen järkevässä ajassa? Jos ajattelee, että toimitukset menisi vaikka sinne +5v päähän, niin kyllä silloin varmaan on jo ihan perusteltua alkaa miettimään uusia tuotantolaitoksia. Näistä tilaajamaista Suomi olisi ehkä mielestäni muutenkin loogisin kohde tuotannon laajentamiselle, koska todennäköisesti iso asiakas, kustannustaso, know-how jne.
 
ja mahdollisimman suuri osa valmistuksesta Suomeen!
Juu, ite taisin tässä ketjussa tuossa jokin aika sitten kanssa pohtia, että voisi olla ihan hyvät mahdollisuudet saada imuroitua tänne tuota valmistusta. Vai riittääkö Bae Hägglundsilla muka nykyinen kapasiteetti tuollaisiin satojen vaunujen toimittamiseen järkevässä ajassa? Jos ajattelee, että toimitukset menisi vaikka sinne +5v päähän, niin kyllä silloin varmaan on jo ihan perusteltua alkaa miettimään uusia tuotantolaitoksia. Näistä tilaajamaista Suomi olisi ehkä mielestäni muutenkin loogisin kohde tuotannon laajentamiselle, koska todennäköisesti iso asiakas, kustannustaso, know-how jne.

Lisäksi Tsekillä, Tanskalla ja Slovakialla (+Ukrainalla ja Ruotsilla) on tilauksessa yli 500 vaunua jo ennestään. Mutta esim. Sveitsiin toimitettiin parhaimmillaan yli 60 vaunua vuodessa (2003 ja 2004), ja samaan aikaan ainakin Suomi taisi olla tuotantolinjalla. Että jos ne on päivätöinä koonnut 100 vaunua vuoteen, niin varmaan vuoroja lisäämällä saadaan useampi sata vaunua vuodessa pukattua ulos tuotantolinjalta.

Lisäksi on se kysymys, että kuka ne täällä tekisi? Patrialla on kädet täynnä tällä hetkellä. Ehkä järkevintä kaikkien kannalta olisi, että alihankintaketjuja ulkoistettaisiin uusiin tilaajamaihin.

Nykyisistä vaunuistamme:

Nykyisin Patria Land Systems nimen alla toimiva Hämeenlinnan tehdas kokoonpani CV9030-vaunujen tornit Suomessa ja asensi ne Hägglundsin toimittamiin alustoihin.

 
Lisäksi Tsekillä, Tanskalla ja Slovakialla (+Ukrainalla ja Ruotsilla) on tilauksessa yli 500 vaunua jo ennestään. Mutta esim. Sveitsiin toimitettiin parhaimmillaan yli 60 vaunua vuodessa (2003 ja 2004), ja samaan aikaan ainakin Suomi taisi olla tuotantolinjalla. Että jos ne on päivätöinä koonnut 100 vaunua vuoteen, niin varmaan vuoroja lisäämällä saadaan useampi sata vaunua vuodessa pukattua ulos tuotantolinjalta.

Lisäksi on se kysymys, että kuka ne täällä tekisi? Patrialla on kädet täynnä tällä hetkellä. Ehkä järkevintä kaikkien kannalta olisi, että alihankintaketjuja ulkoistettaisiin uusiin tilaajamaihin.

Nykyisistä vaunuistamme:



Kun Ruotsi ostaa täällä kasattua kalustoa, niin pidetään ihmeessä kiinni vastavuoroisuudesta. Se on varmasti omakin etumme.
 
Kun Ruotsi ostaa täällä kasattua kalustoa, niin pidetään ihmeessä kiinni vastavuoroisuudesta. Se on varmasti omakin etumme.
Kyllä näinkin. Ja nehän on lisäksi vailla seuraavan surface combatant-alustyyppinsä runkojen valmistajaa. Raumalta saa :solthum:
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti tällä kertaa ei pihistellä CV90 vaunujen määrässä vaan tilataan kerralla reilusti tarpeellinen määrä ja muutama vielä varalle.
 
No comment on vaihtoehto jos ei olla vielä varmoja tilataanko.
Vaikka lisä CV hankita olisikin looginen niin voi tuon silti kilpailuttaa.
 

Tappiollinen Valmet Automotive pohtii jo panssaroituja kuljetusajoneuvoja – ”Looginen tuote”​

Autovalmistaja harkitsee uusia aluevaltauksia. Henkilöstö on ottanut uutisen hyvin vastaan, kertoo toimitusjohtaja Pasi Rannus.
Tämä kommentti kiersi medioissa keväällä. Autotehtaan tuotantolinja muuttuu kohtuullisin investoinnein vaunutehtaaksi. Teollisen sarjatuotannon lainalaisuudet on samankaltaisia lopputuotteesta riippumatta.
 
Back
Top