Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Glock 17
tosikarkki: Colt 45
Glock 17 RTF2 tai Gen4. Varma, helppo, käy yleensä hyvin, on firman käytössä, sopii kisaamiseenkin jos innostuu. Jos ei Glock miellytä, niin sitten nuo muut ysit joita mainittu ovat nekin varsin käypäisiä. Ja loppujen lopuksi, vaikka kiertopalkinto-FEG on kuitenkin rajusti parempi kuin ei mitään.
Ja se noista lähteekin sitten perkkiin mukaan.
Entä minkä varaat omaan käyttöön?
Samoin pidän peukalovarmistimesta. Esim. Glock on muuten kyllä kaikin puolin hyvä ase, mutta sen käyttämä liipaisinvarmistin on todellinen abominaatio. En ole vielä ampunut Glockilla jossa olisi hyvä liipaisu, ja jo pelkkä ajatus siitä että aseen ainoa manuaalinen varmistus poistuu liipaisinta painamalla on jotenkin, öh, idioottimainen. Maailmalla on ollut aseenriistotilanteita, joissa viranomaiselta on riistetty ase, mutta peukalovarmistin on estänyt sen käytön omistajaansa vastaan. Kuvitelkaaa tuo sama tilanne Glockilla. En ole viranomainen enkä usko joutuvani ihan heti moiseen tilanteeseen, mutta kuitenkin...
Toisaalta Glockin varmisimet ovat ns. idioottivarmat. Varmistimen tehtävähän on estää aseen tahaton laukeaminen ampujan käsitellessä asetta oikein ja hyvä varmistin toteuttaa tuon olematta kuitenkaan liian monimutkainen käyttää. Eihän se peukalolla käytettävä varmistin kovin monimutkainen ole, mutta esim. CZ pistoolien kanssa olen todistanut sitä, että ampuja vahingossa varmistaa aseen ampumisen aikana ilman tarkoitusta. Glock laukeaa vain puristamalla liipaisin pohjaan kuitenkin siten, että ulkoista varmistusta ei tarvitse poistaa, vaan kaikki varmistukset poistuvat luonnollisia teitä osana oikeaoppista aseenkäsittelyä. Siinä on siis tahattoman laukeamisen estävät ja mahdollisimman yksinkertaiset varmistimet = hyvät varmistimet. Minun mielestäni parhaat.
Ainakin minä pidän suuresti siitä, että vedon jälkeen ase on ampumavalmis kunhan vain sormi puristaa liipaisimen pohjaan ja kaikkein tärkeintä tuo on silloin, jos joutuu vetämään tukikädellä, koska harvoissa pistooleissa on kaksipuoleisia hallintalaitteita. Vaikka on se kyllä muutenkin erinomaisen stressivarma ratkaisu. Varmistimen tehtävähän ei ole estää aseen laukaisua aseenriiston jälkeen, sillä muutenhan aseet todennäköisesti suunniteltaisiin siten, että ne lukevat ampujan sormenjäljet tai DNA:n, jotka ominaisuudet tosin estäisivät käsineet kädessä ampumisen...
Aseenriiston vaikeuttamiseksi pistoolia voi kantaa turvakotelossa ja sijoittaa kotelon siten, että se ei ole ainakaan helpoimmassa mahdollisessa paikassa riistää. Toki jos aseenriisto silti onnistuu ja riistetty ase on Glock tai sellainen, jota todennäköisesti kannetaan ladattuna, mutta virittämättömänä ilman manuaalista varmistusta, (kuten esim intin FN tai Sig Sauer P226) niin ase laukeaa, kun liipaisimesta puristetaan.
Mahdollisen aseenriiston ja sen jälkeisen oman aseen maaliksi joutumisen osalta pidän lähtökohtana sitä, että mikäli aseenriisto onnistuu, niin olen saanut jo sen verran pahasti turpaani, että koulutettu mies kyllä laukaisee turvakotelosta riistetyn pistoolin ihan riippumatta peukalolla käytettävästä varmistimesta. Ja kouluttamaton ei sitä riistä vain ottamalla kahvasta kiinni ja nykäisemällä.
Samaa mieltä, kiinnittäisin enemmän huomiota koteloon kuin itse pistooliin. Varsinkin Maanpuolustus-ryhmässä oletan että pistooliteemaa käsitellään enemmän maanpuolutusnäkökulmasta, tällöin liipasinvarmistin on todella hyvä koska sotatilanteessa pistoolinkäyttö on 99% sen kantamista (näin olen elokuvista päätellyt ) ja jos sitä joutuu käyttämään niin jotain on mennyt pahasti pieleen ja silloin on kiire.
Lisäksi mä aina näissä varustejutuissa mietin asiaa Suomalaisesta talvinäkökulmasta. Jos on talvi, paljon lunta ja kädessä paksut hanskat niin, ulkopuolisen varmistimen käyttö on hankalaa. Desert Eagelissa on talvihanskoille sopiva varmistin mutta se on muuten hidas käyttää (siinäkin helpompi on käyttää iskuria varmistimena).
Pistoolisuositusten kysyminen on vähän sama kuin kysyisi "millä tavalla haluatte tulla humalaan?". Riippuu vähän bileistä, kysyjän motiiveista, ruumiinrakenteesta, mieltymyksistä yms. Aikoinaan eräs tuttava oli vuosikausia henkivartijana eräässä maassa ja hän kovasti kehui CZ pistooleja. Kertoi kyseisten aseiden olevan kovassa huudossa heidän ammattikunnassa. Perusteluna oli se että CZ oli rungoltaan ohut ja sitä oli helppo pitää mukana kun oli pukeutunut valkoiseen paitaan, krakaan ja pukuun. Itse pistoolia valitessani en asiaa kovin paljoa pohdi koska se on lopulta vain back-up ase, kaikki ne ovat hyviä. Jos kyse on kilpailemisesta niin, se on toinen juttu ja silloin painottuu kilpailuvaatimukset. Toi liipasinvarmistin on hyvä juttu ja se että ase tuntuu itselle hyvältä. Lisäksi se että koska kyseessä on back-up ase niin, sen pitää olla pieni, kevyt ja pysyä poissa tieltä silloin kun sitä vaan kannetaan (siksi esim Desertti ei ole hyvä). Paras ase on lopulta kuitenkin se mikä kädessäsi kulloinkin sattuu olemaan kun asetta tarvitset.
Hieno juttu! Vaikka tuolla ylempänä vähän dissasinkin Glockia, haluan korostaa että se oli vain omista pitkäaikaisista tottumuksista johtuva mielipiteeni. Erinomainen asehan se on, ehdottomasti yksi parhaista!Kiitokset kaikille hyvistä kommenteista tähän saakka! Homma kallistuu mulla nyt sinne Glockin suuntaan vaikka CZ75:llä olen ehkä eniten treenaillut..