vehamala kirjoitti:
Hanski kirjoitti:
Suomi on vauraampi kuin koskaan aikaisemmin ja valtaosalla ihmisistä menee erinomaisesti. Ongelmia on ihan varmasti Suomessakin,
mutta silti ollaan aika hyvässä tilanteessa ihan vaikka lähinaapurimaihin verrattuna.
Tässä kohtaa täytyy kyllä nostaa epäilys, onkohan oikeasti
valtaosalla kansaa asiat noin hyvin ?
Minulla on pikemminkin ollut se käsitys, että se lisääntynyt vauraus ja varallisuus Suomessa on yhä enemmän piiloutumassa
tiettyihin säätiöihin ja muutamille, entistä harvemmille, erittäin varakkaille henkilöille/suvuille.
Varmasti erittäin varakkailla henkilöillä ja suvuilla menee hyvin, mutta en kyllä ole havainnut vaurauden keskittyvän niille. Ehkä liikun vaan eri seurassa kuin Vehamala, kun en niitä sikarikkaita tunne.
Itse tarkastelen elämää tavallisen palkansaajan silmin ja kyllä oma ja tuttavapiirin varallisuus on kummasti kasvanut 80-lukuunkin verrattuna. Kesämökkejä on entistä useammalla ja omakotitalot on jo nuoremmallakin polvella puoliksi maksettu. Korot ovat ennätysmatalalla ja tulokehitys on kuitenkin ollut kohtuullista. Työttömyyskin on alempana kuin 20 vuoteen.
Toinen vaihtoehto olisi tietysti ollut jäädä itkemään kotiin ja jättää esim. talot rakentamatta, kun se suuri romahdus tulee kuitenkin. Se, jota on asuntomarkkinoillakin odotettu jo 10 vuotta. Olen vastoin rommarien neuvoja ostanut muutaman sijoitusasunnonkin ja kyllähän se hyvältä tuntui pankissa käydessä, kun pankkineiti laskeskeli vakuusarvoja olevan vapaana jo kuusinumeroisen summan.
Myönnän toki, että elämä on valintoja täynnä. Ajan 16-vuotta vanhalla Kasipätkä Volvolla, en polta enkä juurikaan käytä alkoholiakaan. Näihinkin paheisiin saisi helposti tärvättyä tonnin kuussa. Olen myös muuttanut opiskelujen ja työn perässä, jopa ulkomaille asti. Tälläkin hetkellä teen 4 päivää viikossa yli 500 km päässä kotoani ja pääsen kotiin vain viikonlopuiksi. Rankkaahan tämä välillä on, mutta leivän eteen on tehtävä töitä.
Mitään en olisi saavuttanut, jos en olisi uskonut huomiseen ja elänyt elämää päivän kerralla eteenpäin.
vehamala kirjoitti:
Enemmistöllä kansalaisista elintaso on nipin napin säilynyt entisellään (tämä on se vaalikarja, jota manipuloidaan aina ennen vaaleja).
Työssäkäyvien ihmisten elintaso on taatusti noussut jo pitkään. Työssäkäyvät ovat sentään vielä enemmistönä.
Vai manipuloidaan? :huh:
Ei minua ole kukaan manipuloinut, enkä tunne muitakaan joita olisi manipuloitu. Lähimpiin ystäviini kuuluu niin julkidemari, kepuisäntä kuin kokoomuksen hienohelmakin. Ei heitä kukaan ole manipuloinut.
Politiikan realiteetit toki on hyvä tunnustaa, jolloin ymmärtää kompromissien välttämättömyyden. Kyllähän Käteinen ja kokoomuskin on niellyt katkeraa kalkkia demareiden kanssa hallitessaan.
vehamala kirjoitti:
Erittäin synkkä piirre "pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan" kannalta on ollut tuloerojen nykymuotoinen kasvaminen ja nopeasti kasvava syrjäytyneiden joukko.
Tuloerojen kasvu johtuu lähinnä sosiaalitukien jämähtämisestä 90-luvun laman jälkeen.
Olen jo monessa muussakin ketjussa kysynyt, jotta kuinka paljon peruspäivärahaa ym. pitäisi nostaa, jotta kansa olisi tyytyväinen? Hallituskauden alussa tullut satanen kuussa ei ilmeisesti riitä. Riittäisikö tonni?
Kuka tekee töitä, jos työttömän peruspäiväraha olisi sen 1500 euroa kuussa?
Ei voi olla niin, että terveet miehet makaavat kotona ja tienaavat enemmän kuin täysipäiväisesti työssäkäyvät ihmiset.
Minä en tuohon valitusvirteen halua yhtyä. Pidän tätä maata ja elintapaamme puolustamisen arvoisena. Täydellinen järjestelmämme ei ole, mutta yksi maailman parhaista kuitenkin.