Ja see syy miksi uskon, ettei yhdelläkään kandidaatilla todennäköisesti päästä 64 hävittäjään vaan määrä tulee jonkun verran putoamaan.Tuo käytön hintarajoitus on ollut tiedossa jo hankinnan alusta lähtien.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja see syy miksi uskon, ettei yhdelläkään kandidaatilla todennäköisesti päästä 64 hävittäjään vaan määrä tulee jonkun verran putoamaan.Tuo käytön hintarajoitus on ollut tiedossa jo hankinnan alusta lähtien.
Mielenkiinoinen oli jutun lopussa käytetty esimerkki Belgian F-35 hankinnan kustannuksia.
Luvuthan eivät ole suoraan verrannollisia Suomeen, mutta jutun mukaan F-35 kappalemäärä jäisi aika vähäiseksi (48kpl) Suomessa jos suoraan verrattaisiin hankitaa Belgiaan.
Jotta problematiikka avautuisi, voidaan esimerkkinä käyttää Belgian lokakuussa 2018 julkaisemia lukuja Lockheed Martinin F-35-hävittäjän hankinnasta.
Luvut eivät ole suoraan verrannollisia Suomeen, sillä F-35-hävittäjien kappalehinta on hieman pudonnut, mutta Belgia voi toisaalta Nato-kumppanina saada Yhdysvalloilta muita alennuksia.
Lisäksi asejärjestelmätarpeet ja kokonaispaketti ovat Suomella ja Belgialla olla erilaiset.
Reutersin uutisen mukaan Belgia ilmoitti maksaneensa 34 F-35-hävittäjästä 4 miljardia euroa, ja hävittäjien elinkaarikustannus olisi 12,4 miljardia euroa 40 vuoden aikana eli noin vuoteen 2060.
Jos summa muutetaan Suomen 64 hävittäjälle, se vastaisi F-35-hävittäjän tapauksessa karkeasti pyöristettynä 8 miljardin hankintahintaa ja 25 miljardin euron elinkaarikustannusta.
Koska hankintaan on varattu 10 miljardia euroa vuoteen 2030 mennessä, elinkaarelle jäisi 15 miljardia euroa vuosille 2030–2060.
Tämä tekisi 500 miljoonaa euroa vuodessa ylläpitoon. Summa on tuplasti se, mitä Hornetien käyttö vuodessa maksaa.
Tämä laskuharjoitus osoittaa, miksi koneiden määrästä joudutaan todennäköisesti tinkimään.
Jotta Hornetin vajaan 250 miljoonan euron vuosikustannuksiin päästäisiin, hävittäjähankinnan hintakatto elinkaarikulut sisältäen olisi todellisuudessa suuruusluokkaa 17,5 miljardia euroa.
Tällä saisi Belgian hintoja peilaten 48 F-35-hävittäjää, eli kolme neljästä alun perin kaavaillusta.
Kuten todettua, nämä ovat kuitenkin vain viitteellisiä lukuja, eikä F-35 välttämättä ole Suomen valinta.
Sekin on selvää, että Suomelle esitettyjen tarjousten yksityiskohdat eivät ole julkisia.
Mainittakoon kuitenkin, että Belgialle F-35:n tarjous oli loppusuoralla vastassa ollutta Eurofighteria halvempi.
Näinhän se on. Sinällään oli mielenkiintoinen ajatusleikki.Laskukaava ei tuollaisenaan toimi. Eiväthän kaikki perushankinnan jälkeiset elinkaarikulut suinkaan siirry tasajaolla vuosikustannuksiin. MLU:t ja vaikkapa aseiden täydennykset ovat omia hankkeitaan jotka nappaavat elinkaaren kustannuksista merkittävän siivun ja niistävät vuosikulungit yhtäkkiä lähemmäs toivottua tasoa. Kikkailullekin jää erilaisia vaihtoehtoja.
Sinällään 48kpl on varmasti ihan mahdollinen hankintamäärä.
Tämä tarkoittaisi että luovutaan kahdesta parvesta koneita, jotka muutenkin ovat kortilla. Kuinka hyväksi tuo F-35 oikein kuvitellaan suhteessa muihin kandeihin? Konemäärälläkin on merkitystä, koska ei F-35 ole välttämättä se helpoin huollettava ja vaikka olisikin, ne ovat tehokkaita vain taivaalla.Jos Belgia laski koko elinkaarikustannukseksi F-35:lle ja 34 kpl:n määrälle 12,4 miljardia euroa 40 vuodelle, niin siitä miinustettuna 4 miljardia hankintaa, niin se on 8,4 miljardia euroa 40 vuodelle ja meille 30 vuodelle 6,3 miljardia euroa. Ja meillä juurikin sanottiin tässä ketjussa että elinkaarikustannukset on ilmavoimien toimesta rajattu 10 miljardiin sisältäen kaksi miljardin arvoista MLU:ta.
Eli 10/6,3x34=noin 54 F-35. Tämä luku kuulostaa realistiselta. Ja vielä pyöristellen niin 55 F-35:n hankinta niin hallitus voi sanoa korvanneensa nykyisten Hornettien suorituskyvyn korvaamalla käytettävissä olevat yksipaikkaiset täysin ja kaksipaikkaisia ei ole tarve korvata F-35:n kaksipaikkaisen mallin puutteen vuoksi.
Sinänsä itse uskon, että todennäköinen lopputulema on 57 F-35.
Noista ei ole mikään helppo huoltaa. Ranskanpottu etenkään, aivan totaalinen huoltajan painajainen. Gripukassa on kuulemma samaa vikaa, osien hinta ei päätä huimaa, mutta jos alat vaihtamaan happigentsun primäärisyötön sisäputkea otetaan ensin irti vasen siipi tyvestä... Vittu.Tämä tarkoittaisi että luovutaan kahdesta parvesta koneita, jotka muutenkin ovat kortilla. Kuinka hyväksi tuo F-35 oikein kuvitellaan suhteessa muihin kandeihin? Konemäärälläkin on merkitystä, koska ei F-35 ole välttämättä se helpoin huollettava ja vaikka olisikin, ne ovat tehokkaita vain taivaalla.
Tämä tarkoittaisi että luovutaan kahdesta parvesta koneita, jotka muutenkin ovat kortilla. Kuinka hyväksi tuo F-35 oikein kuvitellaan suhteessa muihin kandeihin? Konemäärälläkin on merkitystä, koska ei F-35 ole välttämättä se helpoin huollettava ja vaikka olisikin, ne ovat tehokkaita vain taivaalla.
Hiljattain Ranskasta tuli tietoa, että Rafalen elinkaarta aiotaan jatkaa 2070-luvulle asti:Tässä on tehtävä myös riskiarviointia koneiden käyttöarvosta esim vuonna 2055. Voi olla F-35 ainoa käytössä oleva kone silloin ja siten ainoa vaihtoehto
Referenssiä voi hakea muualta tässäkin tapauksessa.Tämä tarkoittaisi että luovutaan kahdesta parvesta koneita, jotka muutenkin ovat kortilla. Kuinka hyväksi tuo F-35 oikein kuvitellaan suhteessa muihin kandeihin? Konemäärälläkin on merkitystä, koska ei F-35 ole välttämättä se helpoin huollettava ja vaikka olisikin, ne ovat tehokkaita vain taivaalla.
Super Hornet käytiin juuri läpi. US Navyn tämän hetkinen suunnitelma on laittaa 2040 mennessä paaliin sekä E/F että G.Hiljattain Ranskasta tuli tietoa, että Rafalen elinkaarta aiotaan jatkaa 2070-luvulle asti:
Janes | Latest defence and security news
Janes | The latest defence and security news from Janes - the trusted source for defence intelligencewww.janes.com
Gripen on todella iso kysymysmerkki, samoin Typhoon koska tuleva Tempest. Itse jaksan uskoa siihen, että molemmat kyllä joutuvat pakostikin jatkamaan 1960-luvun lähistölle koska Tempest ei ole vielä pitkään aikaan operaatiokykyinen laajamittaisesta valmistuksesta puhumattakaan. Entäpä sitten Super Hornet? Iso kysymysmerkki, mutta US Navy tilasi hiljattain lisää ko. koneita ja sopimus vanhempien päittämisestä uusimpaan standardiin. Tuskin siis aikovat ihan äkkiä niistä luopua, F/A-xx on tiettävästi vasta täysin konseptitasolla ja Growleria ei ole vara kuopata.
Äh, aivan. Tämä Navyn suunnitelma pääsi kokonaan unohtumaan, en ole itse tosiaan ollut tuon toteutumiseen erityisen luottavainen. Millähän tämän suunnitelman mukaan aikovat koneensa korvata, kolmefemmoilla?Super Hornet käytiin juuri läpi. US Navyn tämän hetkinen suunnitelma on laittaa 2040 mennessä paaliin sekä E/F että G.
Ei, F/A-XX:llä. Toki, sehän voi olla vaikka kolmefemman tai superhönön johdannainen. Nykyisillä hankinnoilla ovat korvanneet loppuun lennettyjä Block 1 -koneita.Äh, aivan. Tämä Navyn suunnitelma pääsi kokonaan unohtumaan, en ole itse tosiaan ollut tuon toteutumiseen erityisen luottavainen. Millähän tämän suunnitelman mukaan aikovat koneensa korvata, kolmefemmoilla?
Onko nämä anekdootit omien kanavien kautta kuultuja vai jostain julkisemmasta lähteestä? Tuon jälkimmäisen tarkkuus erityisesti kiinnostaa siksi, että eikös 39:n siipi ole pääosin yhtä kantavaa kappaletta keskirungon kanssa? Vai meinataanko tässä jotain siivekeasetelman irrottamista? Näitä juttuja lisää kiitos (vaikka ko. koneiden threadeihin), jos takataskusta löytyy.Noista ei ole mikään helppo huoltaa. Ranskanpottu etenkään, aivan totaalinen huoltajan painajainen. Gripukassa on kuulemma samaa vikaa, osien hinta ei päätä huimaa, mutta jos alat vaihtamaan happigentsun primäärisyötön sisäputkea otetaan ensin irti vasen siipi tyvestä... Vittu.
Tässä jälkiviisaana voi sanoa surkuhupaisasti nyt, kun 64 koneen vaatimuksesta on luovuttu, ja sieltä voi tulla ihan mitä vain valmistajilta, että poliitikkojen äänekäs uhriutuminen ja 64 pyhän luvun sivuuttavien mieltäminen Putleristeiksi ja kaikki tämä älämölö pyhästä luvusta 64 tai bust oli aikamoista teatteria.
Vaaleissa kaikkein lähinnä PV:n mielipidettä mukaillut SDP sai niin paljon lunta tupaansa.
Jos HX menee lävitse kymppimiljardina, niin tuossa kohtaa kyllä muiden puolueiden tulisi jopa pyydellä anteeksi demareilta.
Tähän osuu niin hyvin tuo Jussi Halla-ahon kommentti, että 64 ei ole mikään taivaalta pudonnut absoluuttinen luku ja totuus. Ja hänen kommentti siitä, että jos se 64 on absoluuttinen minimi että koko maata puolustetaan, ja nyt on enää 62 Hornettia riveissä, niin eikö se ole suorastaan vaarallista ja epäisänmaallista poliittiselta johdolta huudella näitä lehdistölle vihamielisten maiden tietoon.Odottelemme kenraali Ala-Sankilan twiittaisua siitä että Lauri Purasella ” ei ole realistista kuvaa itsenäisen puolustuksen tarpeista”.
Kansanedustaja Timo Heinonen taas voisi moittia Puolustusvoimia siitä että se ”on luopunut pitkäaikaisesta yhteisestä periaatteesta että koko maata puolustetaan”.
Huvittavana näyttäytyy myös Jussi Niinistön kommentti: ”Jos alamme tinkimään tästä 64 hävittäjästä, silloin meidän täytyy määritellä se alue, jota haluamme puolustaa. Mielestäni se on vastuutonta politiikkaa”.
Säälittävää. Niin kovin säälittävää.
Tämä on kohdistusjigi, johon laitetaan molemmat tyvipuoliskot jotta ne voidaan niitata samansuuntaisiksi.Onko nämä anekdootit omien kanavien kautta kuultuja vai jostain julkisemmasta lähteestä? Tuon jälkimmäisen tarkkuus erityisesti kiinnostaa siksi, että eikös 39:n siipi ole pääosin yhtä kantavaa kappaletta keskirungon kanssa? Vai meinataanko tässä jotain siivekeasetelman irrottamista? Näitä juttuja lisää kiitos (vaikka ko. koneiden threadeihin), jos takataskusta löytyy.
Ilmeisesti tukialuskoneeksi suunnitellut härpäkkeet ovat myös nopeaan ja helpoon huoltoon suunniteltuja.